Sony Xperia Miro (ST23i) Zwart Review

Door OtherSloth 24 september 2012, 13.569 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Formaat
  • Looks
  • Geluid vanuit de speaker op de achterkant

Minpunten

• Geluid uit de minijack poort
  • Schermresolutie

Sub-beoordelingen

De Xperia Miro was de vervanger van mijn trouwe Samsing C3050. Dit is ook mijn eeste echte smartphone. Mijn eisen van een smartphone waren, ik moet er mee kunnen bellen, smssen, IRC aan kunnen hebben, internet browsen en muziek spelen. De Miro had ook een redelijke accu, en de mogelijkheid om een MicroSD in zijn gat te steken om al mijn muziek op te slaan. En natuurlijk, ik vond dat deze mobiel er wel tof uit zag.

Dit is een hele vroege review! Ik ben pas een paar dagen in het bezit van deze mobiel, en ik zou eigenlijk nog geen review moeten schrijven, maar ik wil de Tweakes waarschuwen voor het hele slechte kwaliteit van het geluid dat uit de minijack poort komt!

Ik was heel blij met het apparaat toen ik hem had, alles werkte goed en was mooi totdat ik mijn koptelefoon erin prikte, het leek namelijk net alsof ik mijn koptelefoon in een budget mp3 speler uit 2004 had geprikt. Er is een geruis en gepiep dat overal doorheen gaat, bijna op de manier dat het lijkt alsof er een slecht techno nummer door je muziek heen geslagen in. Ik heb het ook eventjes opgenomen, zodat de Tweakers het ook even kunnen horen: http://puu.sh/17WVz . Een (gratis) audioboek staat heel zacht te spelen, en ik heb het redelijk hard opgenomen met de line-in van mijn netbookje. Het is niet het beste, maar het laat horen wat je kunt verwachten als je hier muziek op gaat luisteren.

Natuurlijk, als je de muziek harder zet merk je er minder van, maar toch, vaak hoor je net nog wat gepiep als je de al muziek redelijk hard aan hebt staan, dus het zorgt bij mij voor een frustratie die continu aanwezig is. Ik had gehoopt dat deze mobiel mijn iPod kon vervangen, maar het is zodanig slecht gesteld met het geluid dat ik er niet naar kan luisteren. Audio boeken, die ik ook luisterde op de iPod, zal ik ook niet kunnen doen door het gepiep en geruis. Jammer! Heel teleurstellend van Sony, zeker omdat ze bij de andere modellen (op de Tipo na) een redelijke reputatie hadden voor de goede kwaliteit van het geluid.

Naast het geluid uit de minijack aan de bovenkant, is het geluid uit de speaker op de achterkant prima. Daar is goed naar te luisteren, en is niets verkeerd mee.

De telefoon werkt verder soepel en alles draait redelijk snel. Nu ben ik nog niets snellers gewend, maar ik vind het allemaal best te doen. Het liefst zit ik de hele dag op IRC, dus draaide er een IRC client in de achtergrond terwijl ik andere dingen aan het doen was, geen probleem. Van het relatief weinige geheugen is niet veel te merken.

De camera is niet zo geweldig. Bijvoorbeeld als het bewolkt is in de ochtend is er binnen niet zo goed mee te fotograferen, en dan is de kwaliteit ook niet echt geweldig. Soms werkt de autofocus ook niet helemaal, en gaat deze pas van start na de eerste gemaakte foto.

Aan de voorkant van het apparaat zijn twee ledjes, eentje naast de camera die ik tot nu toe blauw, groen en oranje heb zien knipperen, en de illumination bar onderaan, welke ook in verschillende kleuren kan oplichten. De intentie van Sony is geweest om dit lampje met sociale netwerken te laten oplichten, bijvoorbeeld dat wanneer er een bericht op Facebook is je hem in het blauw ziet. Er is een ontwikkelaar die een app heeft ontwikkeld genaamd "Illumination Bar Notification", welke je terug kunt vinden in de App store. Hiermee kan je met notificaties van andere Apps (bijvoorbeeld Whatsapp) het balkje ook laten oplichten. Bij de beschrijving van die app staat de Xperia Miro niet in het lijstje, maar dan moet je Xperia U selecteren, zodat je ook verschillende kleuren kunt kiezen voor de balk.

Er is wat software bijgeleverd van de kant van Sony, de Walkman muziek speler app, een app om je headsets en dergelijke mee te beheren, een FM radio, Facebook, Twitter, een Office applicatie en nog een aantal minder interessante. De Walkman app was niet naar mijn smaak, dus heb ik een andere media speler geinstalleerd. De FM radio is een echte gimmick. Je moet je koptelefoon aansluiten zodat deze als antenne kan functioneren, maar dan houd het er wel mee op, op z'n hoogst ontving ik een enkel station heel slecht.

Omdat de Miro nu in de doos zit om terug te sturen, kan ik er helees geen foto's meer van maken.

===============

Om nog even in te gaan over de ruis ga ik hier verder. Het is een hardwarematig "probleem", waarschijnlijk door het gebruik van goedkope onderdelen in dit budget telefoontje. Mijn muziek zijn FLAC bestanden omgezet naar q1.00 VBR AAC, en klinken prima. Het geruis is ook hoorbaar als je de muziek stopt, dus het licht echt aan het apparaat.

Een mogelijke oplossing in te toekomst zou een USB DAC kunnen zijn. Dat is zegmaar een externe geluidskaart via USB. Sony ondersteund echter nog geen USB Audio apparaten, en ook zit het nog niet helemaal goed in de Android kernel. http://goo.gl/nbhVg Kan je zien dat er is aangekaart door een zeer groot aantal gebruikers dat USB Audio gewenst is, maar Google heeft dit nog niet doorgevoerd. Het meeste wat je nu kan doen is op het sterretje klikken daar en een comment plaatsen.

Een andere mogelijkheid zou zijn dat wanneer een developer (bijv. Team Freexperia) een custom kernel maakt en daar een USB Audio module in stopt. Of Sony moet zo aardig zijn om het even aan haar besturingssysteem toe te voegen, maar Sony kennende met updates zal dat niet zo het geval zijn.

Heb jij ook een Sony Xperia Miro (ST23i) Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Op zich is alles wat je schrijft duidelijk, maar compleet is anders... Drie sterren zo ver.
wat late reactie,maar zou het kunnen dat de pin-layout van je headset verkeerd is? Aangenomen dat het er een met mic. is dan.
er zijn daarvan twee verschillende versies in omloop, een Nokia en HTC/iPhone versie.
Er bestaan verloopsnoertjes voor.
Ik had ooit een vergelijkbare ervaring met peperdure ultimate ears in een Archos tablet.
Toen ik de ultimate ears terugstuurde en mijn geld terug had gekregen kwam ik daar pas achter.
Ik kocht toen een paar van 39,95 van Philips en die waren zeker zo goed, maar bovendien werden die standaard met het verloopje geleverd.
Bedankt voor deze review, ik weet nu weer meer van deze telefoon en omdat ik zelf ook een samsung c3050 heb, vond ik het extra interessant
Heb zelf ook een Miro en bij mij is het geluid uit de minijack poort wel prima, geen geruis of getuut erdoor, gewoon normaal. Misschien ligt dat aan je oortjes of jouw specifiek exemplaar, eens binnensteken om te laten repareren kan helpen.
Het zal deels komen omdat ik zelf heel erg kritisch ben als het om geluid gaat, en ik zal dingen horen die andere mensen misschien niet horen, of er erg op moeten letten. Het technische team van de winkel waar ik de telefoon had aangeschaft hoorde bijvoorbeeld dat er niets mis was, terwijl je in de geluidsclip die ik had gemaakt duidelijk kon horen dat er iets was.

Iemand in mijn familie heeft onlangs een Xperia Tipo aangeschaft (eigenlijk het kleine broertje van de Miro), welke precies hetzelfde heeft met het geluid over de headphone ingang zoals ik dat ervaren had met de Miro. Het lijkt mij dus een tekortkoming van de hardware, wellicht mede omdat het een budget/instap toestel is.

Aan de apparaatuur die ik erin steek zal het trouwens zeker niet liggen. :)

Nu heb ik gekozen voor de Galaxy Nexus, welke het veel beter doet in het geluid. Het is natuurlijk niet het beste, wat ook te horen is, maar een echte verbetering vergeleken met de Xperia Miro.
Zojuist las ik deze review, duidelijk oordeel. Hetgeen direct in mij op kwam op moment dat je het over de 3,5mm jack had is dat Sony zijn eigen vorm van 3,5mm plug heeft.

Volgens het nieuws op Tweakers zijn ze met de 2012 lijn overgestapt naar de universele jack zoals deze ook op bij Samsung en Apple wordt gebruikt, Maar misschien zijn ze nog niet helemaal over en komt het slechte geluid doordat de contactpunten dus eigenlijk scheef zitten.

Ik kan het mis hebben, maar misschien helpt dat om toch beter geluid te krijgen uit je Miro :)
(mocht het daar niets mee te maken hebben, dan vind ik het heel jammer dat Sony verzuimd heeft het geluid degelijk te maken)
Is het scherm van goede kwaliteit?

Valt het mee of valt het echt op dat het scherm maar 165 PPI is?

En is het geluid beter bij je nieuwe toestel?

[Reactie gewijzigd door bambinodekat op 2 december 2012 18:51]

Het scherm is goed kijkbaar, maar niets bijzonders. Het is gewoon een oud soort LCDtje. Wel een beetje klein en kan lastig zijn met tikken als je iets dikkere vingers hebt. Het scherm is het minst indrukwekkende van het apparaat. Het is klein, een lage resolutie en het aanraakgevoelige scherm kan maar twee vingers tegelijk aan.

Tsja, ik denk zelf dat je even moet nagaan wat voor PPI je nu gebruikt, want een downgrade merk je wel. Opzich is er niets mis met bellen, whatsappen en dergelijke, maar zodra je veel tekst op je scherm hebt zul je van links tot rechts moeten scrollen. (Volgensmij moest ik dat met emailtjes al, maar weet ik nu niet meer zeker.) Verder zie je niet gigantische ruimtes tussen de pixels ofzo ;)

Nu heb ik dus een Galaxy Nexus, welke een stuk beter geluid heeft. Het is zeker niet het beste, maar een flinke vooruitgang. Het geruis en gepiep van de Miro is hier volledig afwezig en het luisteren naar muziek is gewoon weer prettig.

Verder is het best een stoer apparaatje, ik zou me er niet voor schamen om mee rond te lopen.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013