Gabr1e7

28 januari 2013 19:20, 3989 views

Hier dan even snel een kleine review over mijn verse Carbide 300R!
Laat ik maar beginnen bij het begin, eerst had ik een klein systeempje samen gesteld om als server te kunnen gebruiken. Voornamelijk Minecraft en Counterstrike Source.
Dus in een kast die ik had liggen heb ik een P8H61-M moederbordje gestopt met 4GB DDR3, een Intel G620 en een goedkope voeding die ik nog had liggen.
Maar na een tijdje had ik er wel genoeg van en gebruikte ik de server als eigen game PC!

***UPDATE m.b.t. geluid onderin de review

Oude kast:

Natuurlijk werkt dit niet met de onboard GPU dus had ik een ATI HD5970 aangeschaft via V&A
Hier begonnen de problemen en dit is de grootste reden dat ik deze (en hiervoor nog een Lexa S) kast heb aangeschaft!
De kaart is maarlieft 31.nogwat CM lang! Die past voor geen meter in die kleine kast. Ook de voeding was lang niet genoeg voor het monster, 300W verstookt ie. Mijn voeding is 300W.
Hiervoor heb ik een modulaire OCZ StealthXstream 600 watt gehaald.

Hier de kaart op de Lexa S, duidelijk dat hij niet past... Fuck!

Tijdelijk een andere kast in stukken geknipt tot de kaart paste en alles was goed voor even...

Het zag er alleen voor geen meter uit en maakte heel wat lawaai. Nou, even langs de Mycom geweest in Hoofddorp en voor een mooi prijsje de Corsair Carbide 300R weten te bemachtigen.

De doos was een gewone bruine doos met wat tekeningen erop van de kast en maten. Hij is 21,1cm breed, 48cm diep (voor naar achter) en 45cm hoog!
Nou ruimte genoeg toch?

De HDD's passen goed in de rails, ik kreeg het laatste puntje er alleen moeilijk in omdat de rest heel strak zat. Verder klikte ze gewoon goed in de bays en kabels aan de achterkant verwerkt. Bij de kast zaten wat zakjes met de gebruikelijke schroefjes en wat tie-rips, niet echt iets bijzonders.

Het moederbord was makkelijk te plaatsen want de kast heeft verhogingen in plaats van spacers, er zitten er wel 2 van los in voor m-atx bordjes. 1 daarvan zat in het zakje wat je erbij krijgt en de andere was al in de kast geschroefd bij mij. (wel extreem strak)

Voeding ging er ook goed in, onderin zit een stof filter voor de fan en hij paste gewoon meteen. Jammer was alleen dat er in het zakje met schroeven er geen goede bij zaten die paste. Dus heb ik maar de schroefjes gebruikt die bij de voeding zelf kwamen.

Videokaart op het moederbord gezet en meteen aangesloten, had geen problemen hiermee. Er is nog genoeg ruimte over voor de inlaat van de GPU. Wel lekker is dat er precies een fan zit die lucht van de voorkant naar binnen over en in de kaart blaast.

Kabels waren redelijk weg te werken, ik merkte wel dat de 4-pins kabel voor de CPU te kort was om achter het moederbord langs te halen dus moest die iets wat strak onder de videokaart door. Dit ligt niet aan de kast eigenlijk maar meer aan de korte kabel van de voeding, vond het alsnog wel het vermelden waard.

De fans de erbij geleverd zitten zijn tot mijn verbazing erg stil! Ze verplaatsen redelijk wat lucht en mijn eigen derde fan was dus niet nodig. Tevens zorgde mijn fan voor trillingen in het rooster bovenop dus heb ik die maar losgekoppelt. Wat ik ook merkte is dat de kast iets resoneert, vooral in de achterkant dan krijg je dat gezoem. en als ik het dan een beetje aandruk is het weg.

Aansluitingen heeft de kast weinig, een microfoon en line-in met 2 USB3 poorten. Dat is het! De audio connector is iets kort, gelukkig heb ik een klein moederbord misschien dat je problemen krijgt als je een atx bord heb aangezien hij mij al een beetje strak staat. De usb connector is niet aangesloten bij mij omdat ik gewoonweg geen usb3 op mijn moederbord heb. Er zit ook niet iets van een adapter bij waarop hij op een gewone usb2 connector kan.

Qua warmte zit het wel goed, waar voorheen de processor 40 werd is hij nu rond de 35 ik denk dat dit komt omdat er nu nog een fan zit die lucht van binnen in de kast naar buiten blaast. De 5970 is ongeveer het zelfde gebleven, Idle is gpu1 58 en gpu2 51 graden.

Het linker zijpaneel resoneert enorm! Ik irriteer me hier uitermate aan het het stopt alleen als ik er tegen druk... geen idee wat ik er mee moet doen en heb helemaal geen zin om de kast terug te brengen omdat ik zeker weet dat er wel iets aan gedaan kan worden, ik heb al de schroeven iets losser gedraaid en strakker zelfs maar dat deed niks.

Extra foto's m.b.t nieuwe koeler.

H70 was defect na tijdje, pomp bromde.

H80 (huidige situatie) de 2e fan past er niet op, is te dik.

De 4pins kabel die eerst strak onder de GPU ging heb ik verlengd met een extender. Zit mooi achter het mobo. (oude koeler nog)

Pluspunten

• Veel ruimte voor eerste GPU
  • Goedkoop
  • Binnenkant mee gespoten met de buitenkant
  • Strakke look

Minpunten

• Gaas aan de bovenkant trilt met een fan eronder
  • Lak krast snel
  • Audio pluggen aan voorkant zitten omgedraaid...
Algemene beoordeling Score: 4

P8H61 + G620 werkt wel zonder aparte GPU. ;)
Hey Noel, ik begrijp je reactie niet helemaal.
Dat er video headers op je bord zitten en de gpu een on-die grafische chip heeft. Dus de 5970 kopen was "niet nodig". Je maakte niet helemaal duidelijk dat er een video out op het bord zat. Anyway, boeit verder niet.

Sowieso nogal een vreemde combinatie. H61 + G620 + 5970.

Betreffende 300R:

De enige kast die je kan kopen, als je iets van ~60 moet kopen. Stevig, meer dan deftig kabelmanagement, ideaal voor een single gpu gaming rig. Enige minpunt is de gaas bovenaan. Stof valt er gewoon in. Daar fan monteren zou ik nooit doen. Tenzij een Corsair H100, maar daar is de kast dan eigenlijk weer een tikkeltje te klein voor en ben je beter af met een Corsair 500R.

[Reactie gewijzigd door Noel op 16 september 2012 01:06]

Of een 600T, prachtige kast, doch een een beetje overkill voor een G620 ?.
Ik begrijp niet van wat je zegt over je GPU 1 = 58, GPU 2 = 51, twee 5970 ?
Ik had het in dat stukje over warmte, de HD5970 is een dual-gpu kaart. gpu1 is 58 graden en gpu2 is 51 graden.
En ja, ik moet z.s.m een i5 2500 series of iets in die richting aanschaffen, ben alleen nog geen goed geprijsde tegen gekomen.

[Reactie gewijzigd door Gabr1e7 op 16 september 2012 14:53]

Juist wel een fan die de lucht naar buiten blaast. Kan het ook geen stof aantrekken. Dat is precies wat er nu gebeurt met mijn triplerad setup. Eventuele resonatie vang je op met rubbers ofzo. Soms helpt het ook om de schroeven niet te strak aan te draaien.
Bij www.conrad.nl vind je allerlei bituum- en ander materiaal om resonaties tegen te gaan:

http://www.conrad.nl/ce/n...0415155/PC-geluidsdemping, en dit aan schappelijke prijs.

Groeten
En van de HDD's trilt erg hard en daardoor gaat de hele kast trillen, ik heb de schijf strak gezet en nu zoemt de kast... Die schijf word vervangen ooit.
De kast stond eerst afgelegen in een hoekje als server te functioneren zonder de 5970, later heb ik besloten om toch te gaan gamen dus heb ik de server omgetoverd in een "game PC" toen heb ik dus pas die kaart gekocht. Vanaf daar begon ik uit te breiden en mijn volgende stap is een i5 want die G620 is nu toch echt een bottleneck. Het gaas bovenin trilt een beetje bij mij. Dat er stof in valt is misschien op te lossen met zelf ff een filter maken ofzo of dubbele fans die naar buiten blazen... Ik zie wel wat ik daarop verzin.
Bedankt voor je reactie though!
Dubbele Fans, kun je daar op een hoogte van +/- 3 cm een externe backup op plaatsen, blijft i ook lekker koel
True that! Moet alleen een een mooie (zwarte?) fan controller zien te bemachtigen.
Misschien is de Scythe Kaze Master Pro wat voor jou dan ;)
Heb hem nu zelf in mijn corsair 500R hangen en bevalt erg goed! fijne ervan is dat je de fans helemaal uit kunt zetten ipv dat ze op een laag toerental draaien.
Als ik je goede review zo lees, dan ben ik wel blij dat ik voor de 500R ben gegaan, omdat ik ook met een grote videokaart zit (EVGA gtx580 superclocked) maar toch ook wel wat aansluitingen wilde EN een mooi design waar veel fans in kunnen.
Ik heb hem even opgezocht en hij ziet er erg strak uit! De 500R was iets te hoog gegrepen voor mij, was zo'n 40 euro duurder dacht ik maar wel erg mooi design.
Veel fans passen er zeker in ik dacht zo'n stuk of 7!
er passen er 6 op de fan controller ;)
Ik heb gelukkig de 500R van een mede tweaker voor 50 euro kunnen over nemen, ik zou namelijk ook niet zo snel rond de 100 euro uitgeven voor een pc kast :P
Als je nog vragen hebt over de fancontroller dan kun je me altijd een dm sturen ;)
Ik heb deze kast ook, voor de prijs is het best wel een goede kast.
Ben er echter niet helemaal tevreden over.
Door het gat vanboven en de gaten langs de zijkant, valt er teveel stof in de kast.
Plus daarbovenop is het daardoor een zeer luidruchtige kast.
Ik had hiervoor een antec sonata 3 en deze was echt volledig stofvrij en zeer stil en dit ook voor een lage prijs.
Had beter gekund dus!
Plus dankzij een heel domme productiefout zitten de input/output van microfoon en hoofdtelefoon omgekeerd
Je zou er een filtertje onder kunnen schuiven, zo'n probleem is het niet lijkt mij.
Luidruchtig kan ik hem zelf niet noemen!
Ik zal wel met een meter even het geluidsniveau checken en het in de review posten.
Ligt natuurlijk ook aan welke fans je hebt, voor hoeveel herrie het maakt ;)

Ik vraag mr wel af of je die stof filters kan kopen of dat je die dan zelf moet maken.
Het gat van boven zou ik fans plaatsen of desnoods dicht maken > weg herrie en weg stof die naar binnen valt. Idem voor de zijkant, gewoon dichtmaken als je er geen fans plaatst.

De Antec Sonate is ook ene stilte ontwerp en niet zozeer geschikt als heavy gaming kast; deze wil. Je vergelijkt appels met peren.
TS: resonatie kan je vrij eenvoudig oplossen met bijv klitte-tape of een ander soort tape en dat aanbrengen waar nodig om de resonatie te stoppen. Zwart isolatie tape is ook erg geschikt.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 25 september 2012 11:35]

Ik ga het proberen! Ik had gewoon het paneel eraf getrokken want het was echt erg.
He Gabriel,

Waarom mount je die andere koeler van je H80 niet gewoon achter je kast dan? Dan past het wel ;)
Haha, past niet, het fan gedeelde is uitgebold.
Hmm das wel een nadeel dan. Volgens mij kan het duurdere Carbide modellen wel.