Samsung Galaxy Tab 2 10.1 WiFi 16GB Titanium Review

Door vve77 18 december 2012, 13.230 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Uitstekend scherm met goede helderheid
  • Nauwkeurige A-GPS met GLONASS-ontvanger
  • Goede WiFi-ontvangst
  • Geluid (voor een tablet )

Minpunten

• Qua prestaties geen hoogvlieger (maar wel voldoende)
  • Laadt langzaam op
  • USB-hostpoort en regulier SD-slot vereisen los aan te schaffen USB Connection Kit
  • HDMI-poort vereist los aan te schaffen HDMI Connection Kit
  • Nog steeds geen Jelly Bean (voor Nederland)

Sub-beoordelingen

Waarom een tablet ?

We waren aan het rondkijken voor een compacte laptop of tablet voor "op de bank" en op de vakantie. Na lang wikken en wegen, en omdat we al een 15,6"-laptop hebben, gaf de de draagbaarheid van een tablet de doorslag. Een tablet heeft ook een hoger gadgetgehalte :*)

Onze wensen en eisen

Eisen

• Goede kwaliteit scherm
  • Voldoende prestaties voor internetten en filmpjes kijken
  • USB-hostpoort voor CF-kaartlezer
  • Bluetooth
  • Gaming-performance
  • GPS
  • Camera en video
De concurrenten en waarom ze afvielen

Point of View ProTab 2 9.7

Een interessante tablet die veel biedt voor het geld: een mooi IPS-scherm, goede bouwkwaliteit, veel aansluitingen en standaard Android 4.0. Omdat dit model een single core CPU heeft (maar wel een goede GPU), viel deze af omdat we bij doorsnee gebruik ons waarschijnlijk zouden gaan storen aan de matige performance.

Motorola Xoom 2

Deze tablet zie je heel weinig. Hij is aantrekkelijk vanwege de bouwkwaliteit en het goede scherm, en dat voor een nette prijs. Hij heeft een dual core CPU. Deze viel af omdat Android 4.0 nog steeds niet officieel uitgebracht is voor deze tablet en 3.2 niet soepel draait. Ik wilde deze niet kopen om er vervolgens direct een custom ROM op te moeten zetten.

Asus TF101

Nog steeds een tablet die het overwegen waard is. Deze viel af omdat er problemen bekend zijn met Android 4.0 en de Tegra 2 minder krachtig is op het gebied van videobestanden decoderen.

Asus TF300

De TF300 zet de standaard voor de nieuwere quad core tablets. We hebben hem een tijd overwogen, maar toch besloten deze niet te kopen omdat we er geen zware games op spelen, en men is niet onverdeeld positief over de beeldkwaliteit. De naar achteren gerichte enkele speaker is ook een nadeel. Voor ¤ 400 (destijds) vonden we hem nét teveel nadelen hebben.

Toshiba AT300

Eén van de grote concurrenten van de Asus TF300. Snelle tablet, uitstekende bouwkwaliteit en goede aansluitmogelijkheden. Ik schat hem persoonlijk iets hoger in dan de TF300. Belangrijkste nadeel is het scherm: backlight bleeding en een te koele kleurtemperatuur.

Archos 101 G9 Turbo 1,5 Ghz

Voor het geld krijg je een snelle tablet met goede aansluitmogelijkheden. Helaas zijn de bouwkwaliteit en het scherm minpunten. Voor niet zoveel geld meer heb je de Samsung Galaxy Tab 2 10.1.

En nu, de review :)

Samsung Galaxy Tab 2 10.1

Verpakking

De tablet wordt geleverd in een doos met wat boekjes en de oplader. De kabel tussen oplader en tablet dient tevens als USB-slaveverbinding. Hiermee kun je eenvoudig bestanden van je PC naar tablet kopiëren.

Behuizing en bouwkwaliteit

De behuizing is geheel van plastic en over het scherm ligt een kraswerende glasplaat (Gorilla Glass). Hij voelt solide aan, geen krakende onderdelen, en naden zijn netjes weggewerkt. Het gewicht is prima, niet te zwaar.

Aan de bovenkant zitten de aan- en uitknop, volumeknop en een mini-jack-connector voor een hoofdtelefoon. Ook is hier het micro-SD-slot te vinden. Er zit ook een IR-poort op (niet getest).

Aan weerszijden zijn de stereo speakers weggewerkt.

Aan de onderzijde zit de bekende connector waar de lader op wordt aangesloten of een Connection Kit.

Als de behuizing van aluminium was geweest had ik 5 sterren gegeven, maar omdat er verder niets op aan te merken valt krijgt hij voor dit onderdeel 4 sterren.

Connectiviteit

Micro-SDHC wordt ondersteund, naar verluidt ook micro-SDXC (32 GB of meer). WiFi is uiteraard aanwezig. Of 5 GHz werkt is onduidelijk; diverse bronnen spreken elkaar tegen, maar de Broadcom BCM4330 die hoogstwaarschijnlijk toegepast is, ondersteunt het wel. Zelfs bij een signaalsterkte tegen de -80dB krijg je nog verbinding. Bluetooth heb ik niet getest.

Het belangrijkste nadeel van deze tablet is dat een USB-hostpoort en een HDMI-uitgang standaard missen. Je kan ze toevoegen door resp. de USB- en HDMI Connection Kit te kopen. De USB Connection Kit bestaat uit 2 connectoren: één voor USB en de ander voor SD (normaal formaat). Op die USB-poort heb ik een card reader aangesloten om CF-kaarten te kunnen lezen. Dit werkt perfect. USB-harddisks werken helaas niet, deze vragen teveel vermogen.

Omdat ik de HDMI Connection Kit niet bezit weet ik niet hoe goed deze op een TV werkt.

De tablet bevat verder een kompas en GPS-ontvanger. Het aardige van de GPS-ontvanger is, dat deze ook werkt met de Russische tegenhanger van GPS: GLONASS. Positiebepaling op deze tablet werkt dan ook erg nauwkeurig (meestal < 8 m) en snel (je hebt het dubbele aantal satellieten in zicht). Als je maar een beetje uitzicht op de hemel hebt, weet je je positie al.

Voor de featureset heb ik 3 sterren gegeven vanwege de bijna verplichte Connection Kits en omdat je ze niet gelijktijdig kunt gebruiken.

Beeldscherm

Het PLS-scherm heeft een resolutie van 1280x800 pixels en een LED-backlight. Ik ben erg te spreken over de beeldkwaliteit: het ziet er mooi uit, en de kleurtemperatuur is neutraal. Kijkhoeken zijn goed. Het scherm is echt 24bpp. Een lichtsensor is aanwezig, dus de lichtintensiteit kan automatisch geregeld worden. Dit doet hij redelijk goed, al dimt hij wel erg ver als er weinig licht is.

Buiten is de tablet goed leesbaar; de helderheid kan hoog genoeg. Natuurlijk redt hij het niet in de volle zon, daar heb je dan echt een Asus TF700 voor nodig.

De backlight schijnt een beetje door, maar dat is vrij uniform en niet storend. Als je een film kijkt met donkere scenes erin dan valt het niet op.

5 sterren voor beeldkwaliteit omdat het echt een goed scherm is.

Geluid

Goed geluid zal je nooit uit een tablet krijgen, maar hij scoort hierop bovengemiddeld omdat de speakers naar voren gericht zijn. Ze kunnen hard genoeg zonder al te slecht te klinken.

Batterij

Eerlijk gezegd heb ik geen vergelijkend materiaal qua batterijduur. Prettig is dat de batterij een stuk langer meegaat dan bij een laptop, maar dat hoort bij elke tablet. Een uurtje of 8 internetten haalt hij makkelijk.

Ik heb voor de batterij 3 sterren gegeven omdat het opladen erg lang duurt (slechts marginaal korter dan ontladen. Daar komt nog bij dat de laadkabel zó kort is dat je tijdens laden de tablet niet kunt gebruiken, of je moet tegenover het stopcontact gaan zitten. Hij laadt helaas niet op als je de kabel op een PC aansluit. Wel viel het me op dat hij dan niet verder ontlaadt.

Warmte

Bij langdurig gebruik is niets te merken van een verhoogde temperatuur.

Software en gebruikerservaring

Aanwezig is Android 4.0.3. Samsung heeft standaard extra eigen software geďnstalleerd waarvan we alleen de video player gebruiken. Van veel Samsung-software weet ik niet wat ik ermee moet. Aardig is de uitschuifbare taakbalk onderaan waarin een aantal mini-applicaties staan zoals een agenda en calculator.

Gemiddeld gezien is de gebruikerservaring positief, applicaties starten snel genoeg op, het meeste draait voldoende vloeiend. Video's afspelen gaat perfect. Applicaties werken altijd wel goed.

Scrollen door websites en het home screen gaat vloeiend genoeg. Gemiddeld is de performance voldoende, dus 3 sterren.

Al met al is het een voldoende presterende tablet die prettig werkt bij dagelijks gebruik. Belangrijkste pluspunt is het uitstekende scherm. Vind je dit iets minder belangrijk en wil je standaard betere connectiviteit zonder meerprijs, dan zijn er eerlijk gezegd betere keuzes als je iets meer uitgeeft.

Update juni 2013

Sinds een week draait de tablet op CyanogenMod 10.1 (Android 4.2.2) omdat Samsung Jelly Bean nog steeds niet heeft uitgebracht voor dit model in Nederland. Installatie ervan was erg eenvoudig, en de prestaties zijn enorm toegenomen. Hij start voor mijn gevoel in de helft van de tijd op en alles loopt veel vloeiender. Ik had het veel eerder moeten doen.

Vanwege de erg trage updates van Samsung heb ik er een ster afgetrokken voor de featureset.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 2 10.1 WiFi 16GB Titanium?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Hoe moet men dit Wifi signaal inschatten t.o.v. een Ipad? Ik weet dat de Ipad een goed Wifi signaal en module heeft. Ben echter op zoek naar een Android tablet met heel goede Wifi ontvangst.
Heb net een Yarvik Xenta 97C bij MediaMarkt teruggebracht vanwege de slechte Wifi ontvangst en
het slechte geluid hiervan. Wifi is echter 1 van de basis dingen die je op een tablet nodig hebt.
Helaas wordt het Wifi signaal zelden getest en in de winkels kun je een tablet vaak niet goed testen als je al weet waar het Wifi signaal vandaan komt. Bovendien zijn de meeste tablets met wachtwoorden beveiligd en weet het personeel vaak de wachtwoorden niet of wil men dit niet uitvoeren.

Dus hoe goed is het Wifi signaal van de Samsung Galaxy Tab 2? Kun je dit vergelijken met het Wifi signaal van de Ipad of is dit slechter. Bij de MM was het Wifi signaal nogal onstabiel dus heb ik me niet gewaagd een Samsung Galaxy Tab 2 aan te schaffen hierdoor.

Graag een reactie hierop over de Wifi ontvangst van de Galaxy tab 2
Waarom worden er zo weinig Android tablets op Wifi ontvangst getest, omdat dit een essentieel onderdeel van een Android tablet is. Graag jullie reactie.

Met vr. groet.
Ben.
We hebben geen iPad dus ik kan het niet objectief vergelijken. Het enige wat ik aan kan geven is dat de ontvangst geen enkel probleem is in de praktijk. Zelfs verbonden blijven met een AP met een sterkte onder de -70 dBm lukt nog.

De behuizing is van plastic en dat hindert de ontvangst niet zoals bij aluminium.

Het is inderdaad erg jammer dat men de gevoeligheid van de WiFi-module niet test :'(

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013