Arator

1 september 2012 12:31, 1596 views

Ik was op zoek naar een nieuwe laptop. Mijn vorige stamde nog uit de tijd dat dieren nog konden spreken.
Een nieuwe laptop moest vooral een goede all-rounder zijn, niet te zwaar om mee op verlof te kunnen nemen, of om op verplaatsing een verslag te kunnen schrijven. Zeker voor dit laatste punt vond ik een SSD om te booten een voorwaarde, een bay was ook voldoende.

Allereerst was ik gecharmeerd door de N56-reeks van Asus, maar de verschillende reeksen, die nog eens van land tot land konden verschillen in hun specificaties, hebben die de doodsteek gegeven. Exit Asus. Per toeval kwam ik een review van Dell Special Edition tegen. Even gelezen en de specs eens bekeken. Ik kon niet echt veel reviews vinden op het net. Het zag er veel veelbelovend uit, een betere grafische kaart dan in Asus, zelfde processor, en plaats om een SSD te steken.

Ik heb dus tot besloten om tot de aankoop over te gaan, geen tierlantijntjes als een 3D scherm of backlight toetsen (ik ben die keuze zelfs niet tegengekomen bij Azerty-toetsenborden). Een weekje later had ik hem in bezit, en na even te hebben proefgedraaid, ging die de operatietafel op.

• De standaard 6 gig RAM werden vervangen door 8 gig Corsair.
  • De standaard Intel Centrino wireless chip werd vervangen door de betere N6235
  • Er werd een Samsung SSD 830 bijgeplaatst.
Dit ging uiterst eenvoudig door 2 schroefjes onderaan te verwijderen, waardoor ongeveer de helft van het paneel verwijderd kon worden en alle bays mooi bloot kwamen te liggen. Ook moesten hiervoor geen gaarantiezegels verbroken worden. Tot mijn verbazing had ik zelfs nog plaats voor een Msata. Misschien iets voor de toekomst. Daarna met een bang hartje terug rebooten. Dit ging echter zonder problemen, zodat ik kon gaan denken aan herinstalleren van windows, maar deze keer op de SSD. En hier begon een halve dag geklooi dat voorkomen had kunnen worden door eerst het internet wat af te struinen. Eerst geen bootdisk gevonden, dit kunnen rechtzetten in de BIOS. Vervolgens wilde ik de bestaande schijf formatteren, gaf die fouten wegens systeemdisk etc. Het verhaal eindigde met terug de laptop open te vijzen en de gewone HDD te verwijderen en windows nogmaals te installeren op de SSD.

Momenteel heb ik hem een tweetal weken in gebruik, en tot nu toe is die nog niet tegengevallen. Hij levert goede prestaties en doet wat verwacht werd te doen.

Het toetsenbord typt vlot en de toetsen liggen niet te dicht tegen elkander. In het midden geeft het toetsenbord een beetje mee, maar dit wordt door mij niet als storend ervaren. Ook had ik graag een lichtje gezien in de Numlocktoets. Shiftlock heeft deze functie wel. Maar dit is een detail.

Het touchpad lijkt me soms iets te gevoelig, de druktoetsen werken echter prima. De positionering is goed zodat je mooi vlot kan typen zonder op het touchpad te komen. Ik ben gebruik echter liever een muis dan een touchpad, dus een beoordeling, gestaafd met vroegere ervaringen, kan ik niet echt geven.

Men heeft gekozen voor een mat-zwart plastic behuizing, met een honingraatmotief, met aan de randen een zilverkleurig alu-look. Tussen de toetsen is het zwart echter dan weer spiegelend. Op zich een strak design, en dat spreekt me wel aan. Het matte zwart is echter gevoelig voor vette vingers en je laat dus al snel sporen na. En met vette vingers bedoel is dus totaal iets anders als handen die net een bakje friet en hamburger hebben binnengestoken

De geluidsproductie is zeer goed. Bij het typen van een verslag of het surfen op het net, hoor je hem niet tot nauwelijks. Warmteproductie ligt dan ook zeer laag bij een dergelijke taak. Bij het spelen van een 3D-spelletje gaat dit natuurlijk naar boven, waardoor ook de geluidsproductie van de koeling stijgt, het blijft echter een aanvaardbaar niveau.

De aansluitingen : met 4 x USB3, een HDMI, een VGA, RJ45, microfoon en headset, plus een cardreader voor SD en MMC is dit voor de meeste mensen ruim voldoende. Verder draadloos netwerk + bleutooth ingebouwd. Ik had graag nog een PC-card aansluiting gehad, wegens nog de nodige hardware, maar dit wordt tegenwoordig nog maar in weinig laptops ingebouwd. En aangezien de cardreader geen CF-kaarten kan lezen, ben ik nu verplicht mijn fototoestel steeds bij op de tafel te plaatsen wanneer ik foto's wil overladen.

Ik had bijbetaald voor de nodige software-schijfjes. Dit was een kleine maar verwaarloosbare meerkost en aangezien ik direct van plan was om de nodige veranderingen aan te brengen, was het toch wel handig om de drivers bij de hand te hebben. Met de installatiedisk van windows is er niets mis. De driver-cd is echter van het type "volg de auto install of loop verloren in de vele mappen". Wat is er mis om de drivers mooi te ordenen in mappen met een duidelijke naam? Nu was het echter xyz001, zyx002, etc.
De software die me bij de eerste boot een whaw-effect gaf, is niet bijgeleverd op het schijfje en moet je dus bijgevolg downloaden. Dit kan echter maar een beperkt aantal keer. Deze software is echter meer bling-bling en levert een maar een kleine functionaliteit bij en is zeker niet nodig om de laptop te laten werken. Bij mijn reinstall is die dan ook weggebleven.

• Samsung SSD 830 Series 128 GB
  • Intel Centrino advanced-N 6235
  • Corsair Vengeance 8GB
  • Windows 7 x64

Pluspunten

• geluids- en warmteproductie
  • uitbreidbaarheid
  • prijs/kwaliteit

Minpunten

• bijgeleverde software maar een aantal keer te downloaden
  • het matte zwart van de behuizing is zeer gevoelig voor aanrakingen
Algemene beoordeling Score: 4

Bedankt voor het review! In jou review staat iets waar ik graag wat meer van wil weten, volgens onderstaande heb je dit gedaan:
standaard Intel Centrino wireless chip werd vervangen door de betere N6235

Ik zit er zelf ook aan te denken om deze chip te vervangen. Leverde dit nog veel problemen op kwa drivers en dergelijke?
Het vervangen van het kaartje zelf is zeer gemakkelijk, kwestie van een paar schroefjes, die ook nog handig te bereiken zijn. De drivers ben ik gaan halen op de site van Intel. Leverde bij mij ook geen enkel probleem op.
Dank je wel, binnenkort het wifi module maar bestellen!