Asus N56VZ-S4022V Review

Door Buyskruit 5 augustus 2012, 3.479 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Backlit keyboard
  • Goed geluid
  • Blu-Ray speler

Minpunten

• Veel warmte- en geluidontwikkeling bij maximale prestaties
  • Wifi-problemen
  • Slechte locatie audio-aansluitingen
  • Maar één FN-toets
  • Redelijk grote lader

Sub-beoordelingen

Als aankomend student was ik op zoek naar een laptop die ik zowel voor studie als voor een potje gamen kon gebruiken. Mijn oog viel op de Asus N56VZ S4022v, die ik voor ¤999,- bij Dixons verkregen heb. Voor zo'n prijs krijg je verbazingwekkend veel.

Waar ik het meest tevreden over ben zijn de prestaties van deze laptop. Met een i7 processor, 8GB 1600Mhz RAM en een Nvidia GeForce GT 650M kan deze laptop recente games goed aan. Dit gaat echter wel gepaard met een fikse warmteontwikkeling aan de linkerkant bij de koeling, maar zolang je daar niet gaat voelen merk je er vrij weinig van. Er is sprake van redelijk veel geluid van de koeling bij volle belasting.

De S4022v werd door velen bekritiseerd om zijn "lage kwaliteit" beeldscherm, maar daar merk ik niets van. Full HD, Anti-Glare, alles is goed te zien. Ik had verwacht er flink op achteruit te gaan t.o.v. mijn 24" Full HD beeldscherm van mijn PC, maar dat viel mee. Het scherm heeft een goede kijkhoek, en meer dan genoeg helderheid.

De Laptop is licht, en voelt bij de ODD (Blu-Ray) wat slapjes aan, en ook vind ik dat de aansluitingen voor de koptelefoon en microfoon onhandig geplaatst zijn, namelijk rechtsonder bij het toetsenbord, waar door grotere stekkers en vooral de snoeren soms in de weg zitten voor de muis. Het toetsenbord tikt echter lekker weg, en met de backlit feature kun je zelfs in het donker goed je gang gaan. Wel vervelend is het ontbreken van de FN-toets aan de rechterkant van het toetsenbord, wat ervoor zorgt dat je 2 handen nodig hebt om bijvoorbeeld het volume te verlagen.

Verder beschikt deze laptop over een HD webcam, wat leuk is voor mensen die bijvoorbeeld willen skypen.

Het touchpad is niet ideaal. Het is een touchpad zonder aparte knoppen voor het klikken, wat ervoor zorgt dat er soms van uit het niets geklikt wordt. Gelukkig is dit probleem snel verholpen met een draadloze muis.

Verder had ik nogal wat problemen met de wifi die constant uitviel. Inmiddels is dat verholpen door enkele drivers en .NET Framework te updaten.

Het geluid van deze laptop is prima in orde, met de speciale speakers krijg je al een redelijk geluid, en met de bijgeleverde mini-subwoofer is de nodige bas ook aanwezig, en verdwijnt het "blikgeluid".

Er zijn enkele kleine minpunten, maar voor de prijs van ¤999,- krijg je zeker waar voor je geld. Dit is waarschijnlijk de reden dat Asus de prijzen gelijk omhoog heeft gegooid. Deze laptop is een volwaardige desktopvervanger, zeker voor studenten die heen- en weer reizen tussen een kamer en hun ouderlijk huis.

Heb jij ook een Asus N56VZ-S4022V?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Slechts 1 FN toets, wat is daar het nadeel aan? Ik gebruik die toets helemaal niet veel.
Ik heb media player altijd aanstaan, ook tijdens de meeste games, en dan heb ik graag de mogelijkheid om snel van nummer te wisselen of het volume aan te passen. En dat doe ik dan graag met één hand. Het is niet zo'n groot nadeel, maar ik vond dat ik het toch maar even moest vermelden.
Heb jij naast deze laptop ook nog een desktop of dat niet?
Ja, ik heb een HP Pavilion p6340 van een paar jaar geleden met een Radeon HD5670. Maar die laat ik thuis staan, en ik wilde op m'n kamer toch ook wel kunnen gamen. En dan is het wel mooi als de laptop dan ook nog eens een directe upgrade is qua hardware.
Als het goed is de blu-ray een Blu-ray brander.
Ik ben van plan deze laptop te kopen voor 1150 want dat kost ie helaas nu. Ben er wel al helemaal fan van (in de winkel al meerdere malen bekeken). Die toetsenbord verlichting vind ik echt een must anders had ik de 900 euro versie met een mindere videokaart genomen. Mijn vraag: Hoe bevalt de laptop nu ie een paar maanden in gebruik is? Positieve en negatieve punten? En vinden jullie hem nog steeds 1150 waard?

Groetjes, een potentiële eigenaar die nog een heel klein beetje twijfelt.
Als ik jou was zou ik dan voor de Lenovo IdeaPad Y500-MBG2BMH
Hij is goedkoper, heeft een ssd en een betere processor!http://tweakers.net/price...00-mbg2bmh/specificaties/
Hoi, ik heb ook problemen met mijn wifi, ik heb .Net al geupdate en ook mijn drivers voor de Wifi adapter is geupdate. Hoe heb jij de problemen verder nog aangepakt?
Ik weet niet wat je problemen precies inhouden, maar ik heb de laatste drivers erop gezet, .net framework geupdate (geen idee of dat iets heeft geholpen). Na een tijdje had ik geen last meer van uitvallende wifi, alhoewel ik het nog 1x per maand meemaak oid.

De energiebesparing kun je ook nog instellen voor je wifi-adapter, zodat je wifi-adapter zich niet gaat uitschakelen om stroom te besparen.

Anders dan dit heb ik geen idee wat nu uiteindelijk de oplossing was.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013