Dell Inspiron 17R Special Edition (N0017S12) Review

Door Donool 27 juli 2012, laatste update op 24 oktober 2012, 17.945 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• 3e generatie i7
  • FullHD mat LED scherm
  • (Optioneel)Verlicht toetsenbord
  • Formaat
  • GPU

Minpunten

• Gewicht
  • Formaat
  • Optimus kan lastig doen bij her-installatie

Sub-beoordelingen

Dit is mijn eerste uitgebreide review dus alle opbouwende kritiek/tips/vragen zijn welkom!

• Inhoud:
  • Toetsenbord
  • Benchmarks
  • Geluid
  • Conclusie
Nu ik eindelijk mijn VMBO diploma binnenheb wordt het tijd voor een vervolg opleiding, Applicatie ontwikkelaar niveau 4 om precies te zijn. Voor deze opleiding word aangeraden een laptop aan te schaffen om daarop te kunnen werken dus ben ik opzoek gegaan.

Laptop eisen:
  • Full HD scherm
  • Videochip om af en toe een spelletje op te spelen
  • Minimaal 6GB RAM
  • Bouwkwaliteit
Waarom de 17R SE:
Na heel wat reviews lezen, aanbiedingen zoeken en een topic in het LAA forum @ GoT kwam ik uit bij de Dell Inspiron 15R SE. Hartstikke mooie laptop met prima specs alleen het formaat beviel me niet helemaal. Ik moet er aankomend schooljaar elke dag op programmeren en werken en dan vind ik het fijn om toch een redelijk groot(laptop) scherm te hebben en 17" laptops hebben de mogelijkheid voor een 2e hardeschijf en laat ik nu net een SSD willen. Het wordt dus de Dell 17R SE.

Verzending:
Ik heb op 8 Juli deze laptop besteld, betaald via overboeking (Postbank/ing naar postbank)Dit werd vrij snel verwerkt en ik kreeg mail van Dell dat mijn laptop de 27e (27-07-2012)geleverd zou worden. Toen ik na een paar dagen mijn order bekeek zag ik dat deze al verwerkt was en onderweg naar Nederland, mooi snel dus. Ik heb de laptop op 14 juli in ontvangst genomen van UPS(die niet om legitimatie oid. vroeg maar gewoon de laptop gaf en wegreed).

Specificaties:
Dell Inspiron 7720 Base
GT650M GDDR5 geheugen (2GB)
Intel Core i7 3160QM @ 2,3 Ghz (Turbo naar 3,3Ghz)
6GB DDR3 1600Mhz RAM (2+4GB)
750GB 7200RPM Hardeschijf
LG 1920*1080 mat LED scherm (17" :9)

Eerste indruk:
De laptop kwam in een standaard laptop doos die vrij simpel is te openen door wat tape te verwijderen.
Snel uit de doos halen!
Goed dat ze erbij zetten dat je eerst je laptop aan de netstroom moet doen voor deze te gebruiken.
Dit is hem dan, de 17R SE van Dell,
Ik had een driver cd mee besteld maar kreeg tot mijn verbazing ook nog een herinstallatie dvd voor Windows 7.

Als je de laptop voor het eerst aanzet moet je een computer en gebruikersnaam(eventueel een *zinloos* wachtwoord)opgeven en kan je verbinden met een Draadloos netwerk. Dit alles duurde niet meer dan een half uur (weet het niet exact meer).
Als de setup eenmaal klaar is kom je op je bureaublad met een enorme balk vol grote knoppen en een naar mijn mening lelijke wallpaper.
Ik heb de interface snel getweakt naar iets mooiers :)
Voor het thema en grafische tweaks zie: DeviantArt link

Toetsenbord:
Ik heb voor een backlit toetsenbord gekozen(meerprijs van Ą40) omdat ik dit vooral 's avonds lekker vind werken als je niet heel veel licht hebt en het wel mooi staat.
Mijn eerste indruk van het toetsenbord(de verlichting) viel een beetje tegen omdat de lampjes overdag slecht zichtbaar zijn maar dat heeft mijn Logitech G110 achteraf gezien ook. Als je in een wat donkere ruimte bent zijn de lampjes wel goed zichtbaar en is het echt mooi om te zien.
Na een paar dagen spelen met de laptop en wat typen(onder andere deze review) ben ik tot de conclusie gekomen dat het een heerlijk toetsenbord is, de losse toetsen(eilandjes) die heerlijk indrukken zonder het toetsenbord zelf in te drukken zoals bij de Asus n55 serie het geval is.

Benchmarks:
Tijd voor wat benchmarks!
Als eerste maar even de Windows prestatie index laten uitvoeren en die gaf een 5,9 op de hardeschijf omdat dit nog geen SSD is.
Meteen even de hardeschijf gebenchmarkt om te kijken waar deze dan wel toe in staat is en dat beviel me wel voor een gewone hardeschijf.

Dan is het nu tijd voor game benchmarks!
Ik heb meerdere games op meerdere instelling op fullhd resolutie gespeelt en dit verwerkt in een grafiek.

Battlefield 3:
Battlefield 3 heb ik getest met de ultra preset alleen heb ik de Anistropic Filter op 1x gezet en de Anti Aliasing Deferred op off gezet.
Medium is gewoon de medium preset maar ook weer zonder AF en AAD. Medium Geen Blur is ook weer hetzelfde verhaal alleen zonder motion blur aan(dit geeft een veel vloeiender speel gevoel).
Ik heb steeds de eerste missie vanaf het punt dat je zelf kan spelen gemeten tot het eind van de eerste missie.
Gemiddelde FPS:
Ultra: 24
Medium: 25
Medium zonder blur: 28
Op medium zonder Blur is BF3 dus redelijk speelbaar maar met een beetje tweaken haal je in de multiplayer rond de 50FPS.
Dirt 3:
Dirt 3 is toch wel mijn favoriete racegame en heb ik daarom ook getest. Ik heb alles op hoogste instellingen gedaan en op hoge instellingen icm 2x MSAA ipv 4x zoals bij ultra settings.
Ultra preset:
High preset:
Ik heb mijn FPS gemeten icm de ingebouwde benchmark.
Resultaten op Ultra:
Resultaten op High:
Gemiddelde FPS:
Ultra: 23
High: 46

Counter Strike Source:
Ja ik weet het, het is een wat oudere game zonder hoge eisen maar toch wilde ik het proberen. Af en toe een rondje CSS is nooit verkeerd.
Ik heb CSS op zijn allerhoogst ingesteld en vsync uitgedaan (ivm. 60Hz). Ik heb de ingebouwde videostress test als meting gebruikt.
Zoals je kunt zien is het prima speelbaar met een gemiddelde van 89 FPS

Just Cause 2:
Just cause 2 heb ik perongeluk zonder netstroom getest(verklaart wel waarom ik zulke lage framerates haalde) maar heb ik hierna ook met netstroom getest en dat ging al stukken beter. Ik heb de ingebouwde tower benchmark gebruikt.

Ultra settings:
High:
Medium:
En natuurlijk de grafiek:

OkÚ dan nu met netstroom benchmarken!
Ultra:
Medium:
Zoals je misschien al gezien hebt is het op netstroom veel beter speelbaar.

Geluid:
Het geluid van de laptop verbaasde mij wel toen ik hiermee aan de gang ging, het klinkt in tegenstelling tot mijn verwachting niet hol maar gewoon redelijk mooi. Dat mijn z2300 beter klinkt is niet raar maar de laptop weet nog best wel mooi geluid neer te zetten met een 91 Decibel (gemeten op ~15 cm afstand in een stille woonkamer) klinkt het ook nog aardig hard en vervormt niet tot bijna niet).

Dell heeft Skullcandy speakers ingebouwd en gebruikt MaxxAudio drivers om het een stuk mooier te laten klinken. Dit kan je aan en uit zetten maar ik en een vriend zijn het met elkaar eens dat MaxxAudio aan een heel stuk mooier klinkt dan zonder.
MaxxAudio heeft ook verschillende presets, Film, Muziek, Spraak, Game en MaxxSense die elk weer verschillen van geluid zoals meer lage tonen voor games.

SSD:

Omdat ik in mijn desktop een Samsung 64GB SSD heb en daar zeer tevreden over ben wil ik er ook eentje in mijn laptop maar dan de 128GB variant omdat 64GB wel wat krap is. Ik wilde voor de notebook upgrade kit gaan maar die is slecht leverbaar of voor Ą50 euro meer dus heb ik de basic kit besteld.

Het inbouwen van de SSD is vrij simpel, je schroeft 2 schroefjes aan de onderkant los(er niet uit dat wil niet?) Klikt het plaatje los en je kan beginnen.
(Sorry voor de crappy foto, spiegel reflex is kapot :P)
Zoals je ziet zijn er 2 hdd bays, een mSata bay, RAM en een netwerk kaartje te vinden. Ik heb van de standaard schijf 2 schroefjes genomen en daar de SSD mee in de caddy geschroeft op de 2e hardeschijf bay.

SSD zit erin, klepje weer vastdrukken/schroeven en opstarten maar!
Je gaat door op F2 te drukken naar het BIOS als je de laptop aandrukt en dan ga je naar het menu boot priority en zet de 2e hdd boven de 1e om vanaf SSD te booten. (Wel de dvd drive bovenaan doen bij Windows installatie natuurlijk). Ik heb de hardeschijf partitie verkleint naar de exacte SSD grote en daarna gecloned naar SSD en deze partitie op Active gezet zodat ik niet alles weer opnieuw hoefde te installeren en ik nogal wat problemen heb ondervonden met optimus drivers installeren werkte dit voor mij beter. Standaard staat de Sata modus op AHCI ipv IDE dus hoefde ik ook niet in het register te tweaken.

Ik kan iedereen aanraden een SSD te nemen want het opstarten gebeurt letterlijk in minder dan 15 seconden (Aanknop tot geladen bureaublad), alles voelt snel aan en werkt heerlijk.

Microfoon/Webcam:

De webcam en microfoon bevallen erg goed, de microfoon klinkt volgens mijn Skype vrienden een stuk beter dan mijn Sigma Tactic 3D headset van Creative en de webcam geeft redelijk scherpe beelden. Tot een max van 1280*720 pixels.

Conclusie:[/b]
De 17R SE is een zeer mooie, snelle multimedia notebook waar je prima mee kan gamen, fullhd films kijken, tekstverwerken en Instant messaging/skypen.

Mening over de laptop na deze 2 weken :

Ik heb de laptop nu dik 2 weken denk ik en ben nog steeds zeer tevreden. Het scherm werkt heerlijk, toetsenbord bevalt erg goed tijdens het schrijven van teksten en bij programmeren. In combinatie met SSD is dit echt een supersnelle laptop en ik gebruik hem nu liever dan mijn desktop (AMD x6 @ 3,8Ghz, 8GB 1600Mhz RAM, 64GB SSD + 1,5TB HDD, AMD 5750 1GB + Philips FHD monitor). Maar ook tijdens het spelen van BF3 valt de laptop niet tegen, ik heb de multiplayer al een aantal uren gespeelt op de laptop en dat gaat heerlijk alleen in de map Caspian Border met hoge settings heb je een FPS van ongeveer 20 en dat speelt niet zo lekker. De SSD zit nu voor 39% vol (Games op gewone HDD) en presteerd nog zeer snel.

Accuduur:
Hier kan ik vrij kort over zijn, dit is op gemiddeld energie verbruik modus maximaal 2 uren, op hoge prestaties max 1,5 uur met firefox open. (Scherm op 70% helderheid)

Behuizing
De behuizing voelt na een paar maanden nog steeds erg goed aan alleen in het midden van het toetsenbord veer het een beetje mee als je hard erop drukt. Ik sleep de laptop elke dag mee naar school en is op de vingervlekken na nog zo goed als nieuw.

Ik kan iedereen die een spelletje wil spelen, programmeren en foto's bewerken maar toch een draagbaar apparaat wil hebben deze laptop zeker aanraden.

changelog:
20-07-2012: Review aangemaakt
" ": Afbeeldingen gefixt
" ": Link naar Windows thema toegevoegd voor de liefhebbers
27-07-2012: SSD stukje en stukje ervaring toegevoegd
" ": Webcam/microfoon stukje erbij gezet
24-10-2012: Stukje accuduur en behuizing erbij geplaatsd.

Heb jij ook een Dell Inspiron 17R Special Edition (N0017S12)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reactiefilter:-151050+112+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
wel jammer dat de plaatjes voor de helft zichtbaar zijn :P
Maar een mooie Review *****
Ja dat merkte ik ook pas na het plaatsen, ik ga er straks even naar kijken als ik tijd heb. En bedankt!
Waarom gebruikt Just Cause 2 de Intel HD4000, als er ook een GT650m in zit?
Dat staat er omdat dat de standaard chip is voor niet zware grafische toepassingen, ingame gebruikt hij gewoon de GT650m ;)
Beste Donool,

Mischien weet jij mijn probleem op te lossen.
Ik heb bijna dezelfde laptop als jou, alleen wat een kleinere processor. Ook draait die van mij windows 8. De installatiecd is niet meegeleverd en ik wil mijn windows dus installeren op mijn SSD.
Hoe krijg ik een voorge´nstalleerde windows op mijn SSD? Ik heb het via een USB stick geprobeerd. Hier heb ik een recovery van windows op gezet. Alleen pakt de computer automatisch de tweede harde schijf en niet de SSD voor het opstarten, terwijl ik de SSD wel boven de andere schijf heb gezet in de BIOS.

Kortom, hoe kan ik er voor zorgen dat ik Windows kan installeren via mijn SSD?

Ik heb trouwens mijn SSD in de eerste harde schijf bay gedaan en de gewone harde schijf in de vrije bay. Is dit erg?

[Reactie gewijzigd door RvdHeide op 10 februari 2013 15:28]

Ik heb geen ervaring met Windows 8 installaties, of USB installaties..Misschien kan je de hdd eruit halen => Windows installeren op SSD => HDD weer inbouwen? Misschien dat medetweakers het weten?
Als je tussen de brackets van 'img' 'width=570' zet dan staan de afbeeldingen in je review zoals je ze wil hebben (daar waar ik het origineel bekijk groter is). Verder mooie review!
Resize ze dan liever zelf en maak thumbnails, dat is wel iets meer werk, maar komt de kwaliteit van de plaatjes (browsers zijn niet allemaal even goed in het resizen) wel ten goede, net als de laadtijd van de pagina (want minder grote foto's).

Overigens kun je plaatjes 575 pixels breed maken in reviews, dan passen ze precies.

Voor de TS nog een leuke (als hij daar zin in heeft). Je hebt nu een mooie inhoudsopgave gemaakt, die zou je nog dmv jump en anchortags klikbaar kunnen maken.

Verder een mooie review :)
Het enige jammere aan deze laptop is dat ie een Fast ethernet heeft...
Ik blijf me er over verbazen dat Dell er geen gigabit in heeft gestopt :(

Verder een super review!
Dit kan je met gratis software als http://download.cnet.com/...3000-2248_4-10863346.html doen. En ja zo simpel is het;
Ok, dan koop ik gewoon een SSD en dan zet ik hem boven in de Bios XD

Bedankt voor je hulp, ik laat je weten hoe het gegaan is!
HŔ hallo, na een tijdje terug neem ik weer contact op. Dit keer wil ik graag advies vragen voor het uitbreiden vsn ram geheugen. Ik wil graag van mijn 6gb naar 8 of meer ga ram gaan. Kunt u advies geven welke ram geheugen ik het beste kan kopen? Ik hoor het graag!

Groetjes , Robert
Gewoon DDR3 sodimm op 1600Mhz doet het prima. Heb zelf 'macbook' RAM erin en gaat als een speer!
Ligt het aan mij of heeft Dell aan de interface lopen sleutelen?
Kruisje en max/minimaliseren zien er anders uit dan op de default W7 en ook het config scherm onder kopje benchmarks ziet er anders uit.
Dat heeft de tweaker zelf gedaan. Ben wel benieuwd waarmee...
Ik voeg dit denk ik ook nog wel even toe aan de review, is vrij simpel te doen.
Toegevoegd. Als ik straks weer even tijd heb voeg ik nog wat dingen toe aan de review.
zit er in elke dell 17 se 2 harddisk harde schijf vakken? en waar bestel je je spullen want ik heb ook deze laptop besteld
Ja in elke Dell 17R SE zitten 2 hardeschijf bay's.
Wat voor spullen bedoel je?

Bedankt voor de complimenten iedereen :)
Volgens mij bedoelde hij waar je die SSD kan kopen. Ik ben er eigenlijk ook wel ge´nteresseerd.
Ik heb de SSD gewoon bij de Mycom besteld, de 128GB Samsung 830 Basic kit.

LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True