Dell Inspiron 17R Special Edition (N0017S12) Review

Door Donool 27 juli 2012, laatste update op 24 oktober 2012, 17.154 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• 3e generatie i7
  • FullHD mat LED scherm
  • (Optioneel)Verlicht toetsenbord
  • Formaat
  • GPU

Minpunten

• Gewicht
  • Formaat
  • Optimus kan lastig doen bij her-installatie

Sub-beoordelingen

Dit is mijn eerste uitgebreide review dus alle opbouwende kritiek/tips/vragen zijn welkom!

• Inhoud:
  • Toetsenbord
  • Benchmarks
  • Geluid
  • Conclusie
Nu ik eindelijk mijn VMBO diploma binnenheb wordt het tijd voor een vervolg opleiding, Applicatie ontwikkelaar niveau 4 om precies te zijn. Voor deze opleiding word aangeraden een laptop aan te schaffen om daarop te kunnen werken dus ben ik opzoek gegaan.

Laptop eisen:
  • Full HD scherm
  • Videochip om af en toe een spelletje op te spelen
  • Minimaal 6GB RAM
  • Bouwkwaliteit
Waarom de 17R SE:
Na heel wat reviews lezen, aanbiedingen zoeken en een topic in het LAA forum @ GoT kwam ik uit bij de Dell Inspiron 15R SE. Hartstikke mooie laptop met prima specs alleen het formaat beviel me niet helemaal. Ik moet er aankomend schooljaar elke dag op programmeren en werken en dan vind ik het fijn om toch een redelijk groot(laptop) scherm te hebben en 17" laptops hebben de mogelijkheid voor een 2e hardeschijf en laat ik nu net een SSD willen. Het wordt dus de Dell 17R SE.

Verzending:
Ik heb op 8 Juli deze laptop besteld, betaald via overboeking (Postbank/ing naar postbank)Dit werd vrij snel verwerkt en ik kreeg mail van Dell dat mijn laptop de 27e (27-07-2012)geleverd zou worden. Toen ik na een paar dagen mijn order bekeek zag ik dat deze al verwerkt was en onderweg naar Nederland, mooi snel dus. Ik heb de laptop op 14 juli in ontvangst genomen van UPS(die niet om legitimatie oid. vroeg maar gewoon de laptop gaf en wegreed).

Specificaties:
Dell Inspiron 7720 Base
GT650M GDDR5 geheugen (2GB)
Intel Core i7 3160QM @ 2,3 Ghz (Turbo naar 3,3Ghz)
6GB DDR3 1600Mhz RAM (2+4GB)
750GB 7200RPM Hardeschijf
LG 1920*1080 mat LED scherm (17" :9)

Eerste indruk:
De laptop kwam in een standaard laptop doos die vrij simpel is te openen door wat tape te verwijderen.
Snel uit de doos halen!
Goed dat ze erbij zetten dat je eerst je laptop aan de netstroom moet doen voor deze te gebruiken.
Dit is hem dan, de 17R SE van Dell,
Ik had een driver cd mee besteld maar kreeg tot mijn verbazing ook nog een herinstallatie dvd voor Windows 7.

Als je de laptop voor het eerst aanzet moet je een computer en gebruikersnaam(eventueel een *zinloos* wachtwoord)opgeven en kan je verbinden met een Draadloos netwerk. Dit alles duurde niet meer dan een half uur (weet het niet exact meer).
Als de setup eenmaal klaar is kom je op je bureaublad met een enorme balk vol grote knoppen en een naar mijn mening lelijke wallpaper.
Ik heb de interface snel getweakt naar iets mooiers :)
Voor het thema en grafische tweaks zie: DeviantArt link

Toetsenbord:
Ik heb voor een backlit toetsenbord gekozen(meerprijs van ¤40) omdat ik dit vooral 's avonds lekker vind werken als je niet heel veel licht hebt en het wel mooi staat.
Mijn eerste indruk van het toetsenbord(de verlichting) viel een beetje tegen omdat de lampjes overdag slecht zichtbaar zijn maar dat heeft mijn Logitech G110 achteraf gezien ook. Als je in een wat donkere ruimte bent zijn de lampjes wel goed zichtbaar en is het echt mooi om te zien.
Na een paar dagen spelen met de laptop en wat typen(onder andere deze review) ben ik tot de conclusie gekomen dat het een heerlijk toetsenbord is, de losse toetsen(eilandjes) die heerlijk indrukken zonder het toetsenbord zelf in te drukken zoals bij de Asus n55 serie het geval is.

Benchmarks:
Tijd voor wat benchmarks!
Als eerste maar even de Windows prestatie index laten uitvoeren en die gaf een 5,9 op de hardeschijf omdat dit nog geen SSD is.
Meteen even de hardeschijf gebenchmarkt om te kijken waar deze dan wel toe in staat is en dat beviel me wel voor een gewone hardeschijf.

Dan is het nu tijd voor game benchmarks!
Ik heb meerdere games op meerdere instelling op fullhd resolutie gespeelt en dit verwerkt in een grafiek.

Battlefield 3:
Battlefield 3 heb ik getest met de ultra preset alleen heb ik de Anistropic Filter op 1x gezet en de Anti Aliasing Deferred op off gezet.
Medium is gewoon de medium preset maar ook weer zonder AF en AAD. Medium Geen Blur is ook weer hetzelfde verhaal alleen zonder motion blur aan(dit geeft een veel vloeiender speel gevoel).
Ik heb steeds de eerste missie vanaf het punt dat je zelf kan spelen gemeten tot het eind van de eerste missie.
Gemiddelde FPS:
Ultra: 24
Medium: 25
Medium zonder blur: 28
Op medium zonder Blur is BF3 dus redelijk speelbaar maar met een beetje tweaken haal je in de multiplayer rond de 50FPS.
Dirt 3:
Dirt 3 is toch wel mijn favoriete racegame en heb ik daarom ook getest. Ik heb alles op hoogste instellingen gedaan en op hoge instellingen icm 2x MSAA ipv 4x zoals bij ultra settings.
Ultra preset:
High preset:
Ik heb mijn FPS gemeten icm de ingebouwde benchmark.
Resultaten op Ultra:
Resultaten op High:
Gemiddelde FPS:
Ultra: 23
High: 46

Counter Strike Source:
Ja ik weet het, het is een wat oudere game zonder hoge eisen maar toch wilde ik het proberen. Af en toe een rondje CSS is nooit verkeerd.
Ik heb CSS op zijn allerhoogst ingesteld en vsync uitgedaan (ivm. 60Hz). Ik heb de ingebouwde videostress test als meting gebruikt.
Zoals je kunt zien is het prima speelbaar met een gemiddelde van 89 FPS

Just Cause 2:
Just cause 2 heb ik perongeluk zonder netstroom getest(verklaart wel waarom ik zulke lage framerates haalde) maar heb ik hierna ook met netstroom getest en dat ging al stukken beter. Ik heb de ingebouwde tower benchmark gebruikt.

Ultra settings:
High:
Medium:
En natuurlijk de grafiek:

Oké dan nu met netstroom benchmarken!
Ultra:
Medium:
Zoals je misschien al gezien hebt is het op netstroom veel beter speelbaar.

Geluid:
Het geluid van de laptop verbaasde mij wel toen ik hiermee aan de gang ging, het klinkt in tegenstelling tot mijn verwachting niet hol maar gewoon redelijk mooi. Dat mijn z2300 beter klinkt is niet raar maar de laptop weet nog best wel mooi geluid neer te zetten met een 91 Decibel (gemeten op ~15 cm afstand in een stille woonkamer) klinkt het ook nog aardig hard en vervormt niet tot bijna niet).

Dell heeft Skullcandy speakers ingebouwd en gebruikt MaxxAudio drivers om het een stuk mooier te laten klinken. Dit kan je aan en uit zetten maar ik en een vriend zijn het met elkaar eens dat MaxxAudio aan een heel stuk mooier klinkt dan zonder.
MaxxAudio heeft ook verschillende presets, Film, Muziek, Spraak, Game en MaxxSense die elk weer verschillen van geluid zoals meer lage tonen voor games.

SSD:

Omdat ik in mijn desktop een Samsung 64GB SSD heb en daar zeer tevreden over ben wil ik er ook eentje in mijn laptop maar dan de 128GB variant omdat 64GB wel wat krap is. Ik wilde voor de notebook upgrade kit gaan maar die is slecht leverbaar of voor ¤50 euro meer dus heb ik de basic kit besteld.

Het inbouwen van de SSD is vrij simpel, je schroeft 2 schroefjes aan de onderkant los(er niet uit dat wil niet?) Klikt het plaatje los en je kan beginnen.
(Sorry voor de crappy foto, spiegel reflex is kapot :P)
Zoals je ziet zijn er 2 hdd bays, een mSata bay, RAM en een netwerk kaartje te vinden. Ik heb van de standaard schijf 2 schroefjes genomen en daar de SSD mee in de caddy geschroeft op de 2e hardeschijf bay.

SSD zit erin, klepje weer vastdrukken/schroeven en opstarten maar!
Je gaat door op F2 te drukken naar het BIOS als je de laptop aandrukt en dan ga je naar het menu boot priority en zet de 2e hdd boven de 1e om vanaf SSD te booten. (Wel de dvd drive bovenaan doen bij Windows installatie natuurlijk). Ik heb de hardeschijf partitie verkleint naar de exacte SSD grote en daarna gecloned naar SSD en deze partitie op Active gezet zodat ik niet alles weer opnieuw hoefde te installeren en ik nogal wat problemen heb ondervonden met optimus drivers installeren werkte dit voor mij beter. Standaard staat de Sata modus op AHCI ipv IDE dus hoefde ik ook niet in het register te tweaken.

Ik kan iedereen aanraden een SSD te nemen want het opstarten gebeurt letterlijk in minder dan 15 seconden (Aanknop tot geladen bureaublad), alles voelt snel aan en werkt heerlijk.

Microfoon/Webcam:

De webcam en microfoon bevallen erg goed, de microfoon klinkt volgens mijn Skype vrienden een stuk beter dan mijn Sigma Tactic 3D headset van Creative en de webcam geeft redelijk scherpe beelden. Tot een max van 1280*720 pixels.

Conclusie:[/b]
De 17R SE is een zeer mooie, snelle multimedia notebook waar je prima mee kan gamen, fullhd films kijken, tekstverwerken en Instant messaging/skypen.

Mening over de laptop na deze 2 weken :

Ik heb de laptop nu dik 2 weken denk ik en ben nog steeds zeer tevreden. Het scherm werkt heerlijk, toetsenbord bevalt erg goed tijdens het schrijven van teksten en bij programmeren. In combinatie met SSD is dit echt een supersnelle laptop en ik gebruik hem nu liever dan mijn desktop (AMD x6 @ 3,8Ghz, 8GB 1600Mhz RAM, 64GB SSD + 1,5TB HDD, AMD 5750 1GB + Philips FHD monitor). Maar ook tijdens het spelen van BF3 valt de laptop niet tegen, ik heb de multiplayer al een aantal uren gespeelt op de laptop en dat gaat heerlijk alleen in de map Caspian Border met hoge settings heb je een FPS van ongeveer 20 en dat speelt niet zo lekker. De SSD zit nu voor 39% vol (Games op gewone HDD) en presteerd nog zeer snel.

Accuduur:
Hier kan ik vrij kort over zijn, dit is op gemiddeld energie verbruik modus maximaal 2 uren, op hoge prestaties max 1,5 uur met firefox open. (Scherm op 70% helderheid)

Behuizing
De behuizing voelt na een paar maanden nog steeds erg goed aan alleen in het midden van het toetsenbord veer het een beetje mee als je hard erop drukt. Ik sleep de laptop elke dag mee naar school en is op de vingervlekken na nog zo goed als nieuw.

Ik kan iedereen die een spelletje wil spelen, programmeren en foto's bewerken maar toch een draagbaar apparaat wil hebben deze laptop zeker aanraden.

changelog:
20-07-2012: Review aangemaakt
" ": Afbeeldingen gefixt
" ": Link naar Windows thema toegevoegd voor de liefhebbers
27-07-2012: SSD stukje en stukje ervaring toegevoegd
" ": Webcam/microfoon stukje erbij gezet
24-10-2012: Stukje accuduur en behuizing erbij geplaatsd.

Heb jij ook een Dell Inspiron 17R Special Edition (N0017S12)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

wel jammer dat de plaatjes voor de helft zichtbaar zijn :P
Maar een mooie Review *****
Ja dat merkte ik ook pas na het plaatsen, ik ga er straks even naar kijken als ik tijd heb. En bedankt!
Als je tussen de brackets van 'img' 'width=570' zet dan staan de afbeeldingen in je review zoals je ze wil hebben (daar waar ik het origineel bekijk groter is). Verder mooie review!
Resize ze dan liever zelf en maak thumbnails, dat is wel iets meer werk, maar komt de kwaliteit van de plaatjes (browsers zijn niet allemaal even goed in het resizen) wel ten goede, net als de laadtijd van de pagina (want minder grote foto's).

Overigens kun je plaatjes 575 pixels breed maken in reviews, dan passen ze precies.

Voor de TS nog een leuke (als hij daar zin in heeft). Je hebt nu een mooie inhoudsopgave gemaakt, die zou je nog dmv jump en anchortags klikbaar kunnen maken.

Verder een mooie review :)
Ligt het aan mij of heeft Dell aan de interface lopen sleutelen?
Kruisje en max/minimaliseren zien er anders uit dan op de default W7 en ook het config scherm onder kopje benchmarks ziet er anders uit.
Dat heeft de tweaker zelf gedaan. Ben wel benieuwd waarmee...
Ik voeg dit denk ik ook nog wel even toe aan de review, is vrij simpel te doen.
Toegevoegd. Als ik straks weer even tijd heb voeg ik nog wat dingen toe aan de review.
Waarom gebruikt Just Cause 2 de Intel HD4000, als er ook een GT650m in zit?
Dat staat er omdat dat de standaard chip is voor niet zware grafische toepassingen, ingame gebruikt hij gewoon de GT650m ;)
Het enige jammere aan deze laptop is dat ie een Fast ethernet heeft...
Ik blijf me er over verbazen dat Dell er geen gigabit in heeft gestopt :(

Verder een super review!
zit er in elke dell 17 se 2 harddisk harde schijf vakken? en waar bestel je je spullen want ik heb ook deze laptop besteld
Ja in elke Dell 17R SE zitten 2 hardeschijf bay's.
Wat voor spullen bedoel je?

Bedankt voor de complimenten iedereen :)
Volgens mij bedoelde hij waar je die SSD kan kopen. Ik ben er eigenlijk ook wel geďnteresseerd.
Ik heb de SSD gewoon bij de Mycom besteld, de 128GB Samsung 830 Basic kit.
Goede dag,

beste reviewer ik wil je inzet enorm complimenteren.
Ik ben zelf in bezit van deze Inspiron 17 inch laptop. Ook met backlit toetsenbord.

Toch mis ik een paar punten in je review:
Warmte productie bijvoorbeeld.
Wanneer ik een paar uurtjes game dan is miijn linkerhand links bij de polssteun flink aan het zweten. De warmte is voor lichaamstemperatuur acceptabel maar best aan de warme kant.
Heb je dit zelf ook heb ondervonden?

Wanneer ik op stroom aansluiting computer lijkt er stroom op de laptop te staan, je voelt dan een tinteling in het toetsenbord gedeelte.
Toen ik Dell belde had de helpdesk medewerker het ook ondervonden.
Mijn vraag aan jou is herken je dit? Niet iedereen is hier gevoelig voor.

Mijn laptop is jammer genoeg terug naar Dell omdat de toetsen schuin gingen staan/los gingen zitten. Volgens Dell zijn het stevige toetsenborden en ik ben de dader. Zodoende stuurden ze geen monteur aan huis. Laptop wordt nu in onderzoek geplaatst en zodoende wordt er bekeken of ik de dader ben. (Gezeur....)
Heb je zelf meegemaakt dat je toetsen schuin of enorm los zaten?

Het beeldscherm is top i.v.m. mat scherm. Kleurweergave is goed te noemen. Heb slechter gezien. Maar het beeldscherm kan niet op tegen een Sony Vaio Z beeldscherm. Zwart weergave is beter bij de Vaio Z.
Het probleem met het Inspiron beeldscherm is dat de kijkhoek als je onderuitgezakt op de bank ligt niet super is (bij Vaio Z wel). De kleuren vervagen snel, zeker bij donkere scenes. 2 mogelijkheden om dit op te lossen zijn rechtop zitten of scherm stellen.

Verder kan ik me enorm in je review vinden. Het is een goede betaalbare krachtige (game)allround laptop.
Het audiogeluid verraste me enorm. Het leek net alsof iemand naast me zat tijdens een videogesprek. Ik was veel slechter gewend.
Door de subwoofer heb je gewoon voller geluid. Het zal je niet wegblazen maar in mijn ogen hoef je geen stereoset aan te sluiten

Via Dell kortingsvoucher krijg je 10 procent korting en je kan nog meer korting krijgen als je via de EPP site bij Dell besteld, enige wat extra wordt gevraagd is waar je werkt. Zo kreeg ik deze laptop met backlit toetsenbord incl. verzenden t.w.v. 1050 euro voor totaal 893 euro.
Je kan de internet adres aanpassen als je dat liever wenst

Verder moet je wel in gedachten houden dat de Nvidia grafische kaart gelocked is, dus je kan niet naar Nvidia toe gaan om te updaten. (Via de legitieme weg dan)

Ik had perongeluk de voedingsstekker uit de laptop getrokken tijdens het gamen. Dit wist ik dus niet en plots werkte het 3d gebeuren erg vertraagd. Na een tijd zoeken bleek de oplossing dus heel simpel te zijn. Zoals ik in jouw review las had je ook hetzelfde probleem.

Bij een Vaio Z kon ik wel op de accu voluit gamen.

Verder is bij mij de accuduur bij energiezuinige modus en browsen van de Dell Inspiron maximaal 3 a 3,5 uur.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 13 augustus 2012 10:59]

Over de warmte kan ik vrij kort zijn, bij games word de laptop links erg warm tot 80 graden volgens speedfan na een paar uur gamen. Erg warm dus maar nog te doen vind ik. Ik voel geen tintelingen oid. aan de laptop maar dat kan aan mij liggen. Mijn toetsenbord voelt erg degelijk aan en zit nog prima op zijn plaats. Ik ben blij dat je het met mijn review eens bent :)

Dat met de grafische kaart had ik al ondervonden maar heb ik opgelost door een image van de installatie terug te zetten naar SSD zodat dit allemaal werkt.
Alberto, geweldig bedankt voor je kortingstips!
10% korting was geldig t/m vandaag 0.00 uur. Dius ik heb even snel een lappie gekocht :P
Scheelt een hoop geld.
Nu maar wachten, oooo _/-\o_
Die kortings couponnen worden elke week opnieuw aangeboden, je had ook nog shopkorting.nl erbij kunnen gebruiken voor 7% Cashback (ex btw.)
Ik had er werknemers korting bij, dus totaal 15%.
een goede prijs vond ik zo.
Misschien kan je de volgende punten nog in je review verwerken:
warmte productie en beeldscherm kijkhoeken en accuduur ( te denken aan energiezuinige modus en power modus)

ik denk dat je dan een zeer alles omschreven review heb getoond.

Voor alle andere mensen:
De volgende spellen in mijn Steamlijst kunnen vloeiend voluit gespeeld (max settings) worden:
Borderlands 1
Killing Floor

L.A Noire (gaat net)
Blur
Portal 1 en 2
Left for dead 1 en 2
Dead Space 1 en 2
Day of Defeat

Half life 2 (welke pc draait het niet)
Limbo
Trials 2: Second edition

Split second is niet maxed out te spelen, deze moet op Medium settings.

Nog te testen:

The Club
The Elderscrolls Oblivion GOTY
Burnout Paradise Ultimate Box
Asassins Creed 2.

Ik heb niet de intentie om je review over te nemen, maar wel aanvullende informatie te geven zodat aankomende kopers weten welke spellen er maxed out kunnen gespeeld worden.

Verder heb ik nog wel een paar vraagjes aan je:
Ik zit aan te denken om een Crucial M4 256GB Msata kaart te halen, zodat je nog 2 drive bays overhoudt voor later bij hdd ruimte gebrek.
Zal dit werken denk je?
Wat is de maximale GB die er in een Msata poort geplaatst kan worden in combinatie met Windows?
Hoe moet je deze activeren?< bios of Windows if beide?

Ik ben nog totaal onbekend met Msata standaard.
Alvast bedankt voor het beantwoorden .

[Reactie gewijzigd door aliberto op 13 augustus 2012 12:00]

Ga ik zeker toevoegen, het komt er alleen nooit van :P Maar ik zal proberen deze week iets over de accu duur en warmte productie te vertellen. Ik zet de gamelijst die jij hebt getest (graag wel even resolutie en settings vermelden) wel in de review als je wil (met credits naar jou natuurlijk). Over de Msata SSD kan ik nog niet zeggen of dat gaat werken, ik moet even kijken of de versie die standaard zonder msata SSD gelevert word ook een aansluiting heeft. Max aantal gigabytes zou niet zoveel moeten uitmaken. Het is alleen wel zo dat de mSata schijf niet bootable is.
De geteste spellen zijn getest op 1920x1080 resolutie. Max settings zegt genoeg neem ik aan. Bij Split Second moest ik op de settings op medium zetten maar de resolutie bleef 1920x1080 en alles werkte naar behoren. High settings en resolutie verlagen hielp niet.

Ik kreeg zojuist een belletje en morgen krijg ik de laptop weer dus dan kan ik de andere spellen testen. Ik zal geen Fraps gebruiken. Ik zeg alleen of alles voluit werkt of niet en zoniet wat beste aanbevolen is.

Ach de credits maakt niet uit, ik vind dat je gewoon een goede inzet toond en dit mag beloond worden.
Ik wilde ook een review schrijven maar als jouw review al perfect is dan kan ik wel gaan concurreren maar het heeft in mijn ogen niet zo veel zin.

Verder wil ik niet vervelend doen, maar ik lees tegenstrijdige berichten dat je wel kan booten van een mSATA. Misschien dat je dit in bios moet aanzetten wanneer de kaart geďnstalleerd is.
ik heb 2 manuals (OZC en Crucial) gelezen en daar staat op dat je Windows gewoon kan installeren. Bij OZC wordt er zelfs gesproken over booten van de mSATA.
Dus ik ben benieuwd naar jouw onderbouwing waarom juist niet.

Mijn doelstelling is dus de normale hdd clonen naar een SSD en dan de normale hdd eruithalen en alles SSD maken. De m4 mSATA SSD is 100% compatible met de Inspiron 17R (las dit zojuist op Crucial website).

Ik ga nog wat winkels bellen voor die mSATA card m.b.t. booten. Als antwoord positief is bestel ik de harde schijf en kan ik mijn bevindingen hier plaatsen zodat jullie Tweakers er wat aan hebben.

P.s. ik was bijna vergeten te vertellen dat ik 1 vaakgebruikte knop op de 17R mis: PAUSE/BREAK knop.
Deze knop gebruik ik in combinatie met de Windows-knop veel bij hulp op afstand/Teamviewer > je komt uit bij Systeem(eigenschappen).

[Reactie gewijzigd door aliberto op 13 augustus 2012 14:22]

Oke dan zal ik dat erbij vermelden. Over het booten vanaf mSata lees in het 17R SE ervaringen topic dat het niet mogelijk is, wel is caching of gewone opslag mogelijk daarom zeg ik dat, het kan dus wel 100% compatible zijn maar een boot garantie staat er niet bij dacht ik? Misschien dat het wel kan maar dan moet je het toch zelf proberen want ik heb geen mSata SSD om het voor je te testen :/.
Mooie review!
Was de caddy voor de tweede harde schijf standaard meegeleverd?
Sales mensen van de chat beweren dat dat niet langer het geval is, en ik lees het helaas meer op internet.
Ik wil graag net als jou een laptop kopen met harde schijf, en dan zelf een SSD plaatsen.
Bedankt :).
Jep, die zat er gewoon bij, maar deze kun je als het goed is vrij goedkoop op ebay krijgen of bij Dell bestellen maar dat moet je Dell vragen :P

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013