Crucial m4 SSD 2.5" 256GB Review

Door Aloys 25 september 2012, laatste update op 25 september 2012, 4.488 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Snelheid
  • Stilte (heeft elke SSD)

Minpunten

• Geen schroefjes meegeleverd

Sub-beoordelingen

Ik was gewoon weer een toe aan een upgrade. Ik wilde graag de retina MBP kopen, maar dat laat de portemonnee voorlopig niet toe, daarom besloot ik mijn MBP late 2008 een upgrade te geven.

Specs voor de upgrade

• 2,4GHz Core 2 Duo
  • 6GB Geheugen
  • 250GB HDD
Specs na de upgrade
  • 2,4GHz Core 2 Duo
  • 8GB Geheugen
  • 256GB SSD Crucial M4
Tja, de Samsung 830 256GB is momenteel gunstiger geprijsd, maar zowel de Samsung 830 als de Crucial M4 256GB zijn momenteel slecht leverbaar in de winkels. Ik heb de mijne gekocht bij de MyCom in Groningen voor 190 euro, ik vind dit een prima prijs.

Verpakking
Tja, gewoon simpel strak ingepakt, daar heb ik weinig over te zeggen.

Overzetten & Plaatsen
Ik heb mijn OSX partitie gekloond met Carbon Copy Clooner (tof tooltje trouwens _/-\o_ ). Dit duurde overigens vrij lang, omdat er veel kleine bestandjes zijn. Ik heb zo'n 3,5 uur moeten wachten voor 175GB aan data. Na het overzetten en het plaatsen was de SSD direct bootable en heb ik niets meer hoeven doen, op de rechten herstellen in OS X na. Maar dat kwam voor CCC en heeft dus niets met de Crucial M4 te maken.

Het plaatsen van de Crucial M4 in mijn MBP ging erg makkelijk en zonder problemen. Hij moest er overigens wel op de kop in :P .

Performance
Dit is uiteraard het onderdeel waar het om gaat. Ik kan gelukkig melden dat ik blij ben met de performance. Op mijn oude MBP zit nog SATA2 wat de performance van de Crucial M4 limiteert. Gelukkig valt het niet op bij dagelijks gebruik.

Het booten gaat nu ongeveer 4x zo snel en programma's starten weer instant. Het is heerlijk om vrijwel niet te hoeven wachten voor dit soort dingen, multitasken is weer leuk geworden (ook door de RAM). Programma's als Mail, Safari en iTunes starten instant en het starten van Aperture is ook enorm veel sneller geworden. Het is simpelweg een stuk fijner werken zo.

(Ik heb meerdere malen deze Benchmark uitgevoerd, en dit bleek steeds de grens te zijn, dit ligt dus aan mijn SATA2 controller en niet aan de Crucial M4.)

TRIM
Standaard is TRIM in OS X alleen beschikbaar voor SSD's die door Apple zijn geplaatst. Met behulp van de tool Trim Enabler (http://www.groths.org/?page_id=322) kan je de TRIM ondersteuning ook activeren voor andere SSD's. Dit heb ik ook direct gedaan, maar daar kan je in de eerste uurtjes natuurlijk niets van merken. Over tijd zal moeten blijken dat de TRIM activatie de degradatie van de Crucial M4 tegengaat.

Stilte
Wat ik nog even wil opmerken, is hoe geweldig het is dat je laptop gewoon geen geluid maakt. Zolang de MBP niet te warm is zijn de fans haast onhoorbaar. Maar ik hoorde altijd mijn HDD spinnen, nu is het gewoon stil _/-\o_ .

--- Update op 25 september 2012 ---
Performance degradatie
Nu ik de Crucial M4 een poosje in gebruik heb leek het mij nuttig om de performance nogmaals te meten. Voor mijn gevoel is er absoluut geen snelheid verdwenen en ik zou niet meer zonder SSD willen. De onderstaande benchmark resultaten laten inderdaad ook zien dat er geen (voor mij merkbare) performance degradatie is. (Houdt er wel rekening mee dat dit de resultaten op SATA-2 zijn.)

Heb jij ook een Crucial m4 SSD 2.5" 256GB?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Mooie, makkelijke en duidelijke review =)
Goed review! Ik gebruik de 64GB variant en ben er tevreden mee.

Alleen jammer dat er geen scroefjes en bracket bij geleverd wordt (desktop)
Leuke korte review, maar heb je wel TRIM ondersteuning aangezet d.m.v. een commando in je terminal?

Uitgaande ervan dat je 10.6.8 of 10.7.4 hebt natuurlijk, niet zeker of trim in 10.5.X zit.

If not: http://www.storagereview.com/how_enable_trim_nonapple_ssd

Enjoy!
Helemaal vergeten toe te voegen, maar nu heb ik daar ook een stukje over getypt. Bedankt voor de opmerking :) .
Bij mij scheelt het ook aanzienlijk op de accuduur:)
Dat ervaar ik ook, helaas kan ik het niet echt nameten, want m'n accu begint gaar te worden. Zeker bij rustig werken of een film kijken zie ik verbetering in de accuduur.
Ik heb wat informatie op de performance degradatie toegevoegd aan het einde van de review :) .
Gebruik dezelfde in mijn game pc en heb er nog geen dag spijt van gehad - was alleen wel een stuk duurder als nu...
Ik ga als de prijzen zo blijven dalen nog wel 2x512GB M4 erbij zetten ipv de huidige HDD WD Black 1TB

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013