×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieën Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Corsair Vengeance 1500 Review

Door hubris 16 mei 2012, 6.380 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Draagcomfort
  • Makkelijk verstelbaar
  • Goede geluidskwaliteit
  • Hoge kwaliteit noise-cancelling microfoon
  • Degelijke sleeve om het snoer

Minpunten

• Afwerking controller
  • Microfoon niet uit bij omhoog draaien
  • Geen mogelijkheid om snoer en/of controller vast te zetten aan kleding

Sub-beoordelingen

Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 4

Op X-Mass 2k11 heb ik een Corsair Vengeance 1500 gekregen. Al direct was ik erg enthousiast over deze headset en heb ik besloten om een review te schrijven. Helaas is dat er door drukte een tijdje op de plank blijven liggen. Vandaar dat ik jullie nu (pas) verras met de hele review. Met dank aan TERW_DAN voor het maken van de foto’s!

Quickscroll

Specs door Corsair
Headphones
Frequency Response: 20Hz to 20kHz
Impedance: 32 Ohms @ 1kHz
Dynamic Range: 95dB (A-weighted)
Drivers: 50mm
Cable Length: 3m
USB power consumption: 250mW
Connector: USB Type A

Microphone
Type: Unidirectional noise-cancelling condenser with adjustable, rotating boom
Impedance: 2.2k Ohms

Lengte snoer tussen controller en headset: 48cm
Gebruikte materialen: Aluminium, plastic, velours

Features
50mm drivers
Door de grotere drivers treedt er veel minder ‘overloading’ en vervorming op bij het weergeven van hardere geluiden. Er kan daardoor een veel preciezer en vooral rustiger geluidsbeeld worden gecreëerd. Met name in de bassen is dit goed merkbaar. Ook diepe bas wordt weergegeven zonder irritant kraken of vervormen.

Gesloten design
Door het gesloten design van de headset wordt het grootste deel van het omgevingsgeluid geblokkeerd. Ook kan hierdoor een intenser geluid worden gecreëerd dan het geval is bij de open headsets. Ook levert dit een stevig gevoel op. De headset geeft geen drukpunten, maar verdeelt de druk over de hele schelp.

Noise-cancelling microfoon
Het laatste wat je wil als je commando’s geeft via TS, skype of ingame voicechat is dat je teammates je moeder horen roepen dat het eten klaar is. Corsair houdt hier rekening mee door extra aandacht te besteden aan de noise-cancelling capaciteiten van de Vengeance 1500 headset.

Controller
Geluid is goed, hard geluid is beter, maar té hard geluid is irritant. De Vengeance 1500 heeft daarom een controller binnen handbereik waarmee je het volume kunt regelen (harder/zachter) en waarmee je je microfoon kan muten. Om te zorgen dat je niet per ongeluk je mic open laat staan wordt door middel van blauwe en rode LED-verlichting duidelijk aangegeven in welke stand je microfoon staat. Daarnaast helpen de LEDjes mee om je controller snel te vinden tijdens een potje gamen.

Ervaringen
Algemene ervaring
Als je de Vengeance 1500 op zet is het eerste dat opvalt de subtiele kracht waarmee de kussens van de oorschelpen tegen je hoofd worden gedrukt. Dit levert een comfortabel gevoel op terwijl de buitenwereld al een stukje wordt afgesloten. Ook zonder dat je headset geluid produceert wordt het zo al een stuk rustiger aan je hoofd.
Zet je de muziek aan, dan kan je uren zitten zonder te horen van je moeder/vrouw/vriendin dat je nog moet opruimen, poetsen, de was moet doen, etc.. Ideaal!

Door middel van de draaiende oorschelpen en de verstelbare hoofdband is de headset voor iedereen op maat te maken. De hoofdband kan aan beide kanten maar liefst 4 cm uitschuiven, dus ook voor de mensen met een “iets” groter hoofd zit de headset prima. De hoofdband is voorzien van een zacht kussen, waardoor het ook boven op je hoofd prettig aanvoelt. Alleen de randen van de hoofdband zijn iets minder gevoerd en daardoor wat harder. Dit merk je echter alleen als je de headset op één oor hebt zitten.

Net zo belangrijk als het comfort van de headset is natuurlijk de kwaliteit van het geluid. De software van de Vengeance 1500 biedt de mogelijkheid om het een en ander te regelen. Zo kan worden gekozen tussen drie verschillende geluidsmodi. ‘Bypass’, ‘Dolby Prologic’ en ‘7.1 Virtual Speaker Shifter’.

‘Bypass’ levert een duidelijk, helder stereogeluid. Je kan hier niets aanpassen, behalve het volume en de equalizer (hier kom ik nog op terug) natuurlijk!
‘Dolby Prologic’ is een 5.1 weergave. Hierbij kan je kiezen voor drie verschillende instellingen. ‘Hall’ levert hier het meest ruimtelijke geluid op. Je de klankkleur verandert zodanig dat je echt het gevoel krijgt dat je in een grotere ruimte bent dan de volgende instelling; ‘Cinema’. Dit levert een iets intiemer, lichtelijk doffer geluid op. Vooral de bassen worden wat intenser hierdoor.
Het verschil tussen ‘Cinema’ en ‘Studio’ (de “kleinste ruimte”) vind ik persoonlijk minder goed hoorbaar. Bij ‘Studio’ zit er nog iets minder galm in het geluid. Het klinkt wat directer dan de andere twee instellingen.

De laatste modus is ‘7.1 Virtual Speaker Shifter’. Dit levert direct een zéér ruimtelijk geluid op met vooral hele lekkere, diepe bassen. Het leuke is dat je alle speakers zelf een positie kan geven om je favoriete geluidsbeeld te creëren. Om te testen of ik ook echt het geluid om me heen hoor draaien (hiervoor zit een testknopje in de software) heb ik mijn ogen dicht gedaan, ben ik met mijn rug naar de monitor gaan zitten en heb ik iemand anders met de instellingen laten spelen. Daarbij viel me op dat er écht wel een duidelijk surround-geluid aanwezig is. Vooral als de geluidsbronnen iets verder weg worden “geplaatst” dan standaard het geval is kan je duidelijk aanwijzen waar het geluid vandaan komt. Of eigenlijk, lijkt te komen.

Naast de drie verschillende modi is de software ook voorzien van een equalizer. Hierbij zijn een aantal standaardprofielen meegeleverd, maar de equalizer biedt ook de mogelijkheid om eenvoudig je eigen voorkeursprofielen aan te maken. De standaardinstelling vind ik hier een wat vlak geluid opleveren, maar de bijgeleverde profielen weten dit goed op te vangen.

Naast het weergeven van geluid moet een goede headset natuurlijk ook beschikken over een microfoon. De microfoon van de Vengeance is een 15cm lang rubber staafje (nee, pubers, gewoon nee) met een metalen uiteinde (ik zei toch!). De microfoon is vrij in de gewenste vorm te buigen en kan eenvoudig omhoog worden gezet waardoor hij uit het zicht zit. Het omhoog zetten van de microfoon zorgt er echter niet voor dat hij automatisch gemute wordt. Dit vind ik persoonlijk wel een klein minpuntje.

Update
Zowel in de comments als via DM werd ik erop gewezen dat een aantal anderen de headset wat minder fijn vinden op het moment dat ze hem niet op hun hoofd, maar om hun nek hadden hangen. Momenten dat je dit zou willen zijn bijvoorbeeld als je op een LANparty even met je buurman wilt kletsen of als je alleen de microfoon wilt gebruiken en niet de "speakers".
Na zelf testen kan ik me wel wat voor stellen bij de opmerkingen die ik heb ontvangen. Als ik de schelpen draai dan valt hij perfect om mijn nek en heb ik nergens last van. Nouja, nergens, de headset zit dan wel strak om mijn nek. Aangezien ik niet zo heel breed ben en dus ook niet zo'n stevige nek heb, ben ik bang dat dit inderdaad bij anderen kan leiden tot een vervelend drukkend gevoel in de nek. Persoonlijk heb ik dit niet ervaren, maar ik zou je wel aan willen raden om de headset eerst even ergens te proberen voor je hem koopt.

Na alle essentials zijn er ook een paar zaken die bijzondere aandacht nodig hebben. De eerste hiervan is de controller. Deze zit op ongeveer een halve meter van de linkeroorschelp van de headset. Hierdoor hangt hij bij mij net onder mijn bureaublad, als ik de kabel gewoon laat hangen. Hij is daardoor net wat onhandig te bedienen tijdens een potje gamen. Loopt het snoer van je headset echter over je bureau, dan is dit de perfecte lengte. De controller ligt nu op je bureau perfect binnen bereik. Met name met je rechterhand is de controller nu snel te bedienen.
Door de grote knoppen met duidelijk relief voor + en - kan je ook blindelings de juiste knop vinden zonder eerst je oren om zeep te helpen bij het per ongeluk indrukken van de +.
De knoppen van de controller hebben helaas wel een erg plasticy feel en met name de mute-knop voelt niet zo stevig aan. Het is me echter niet geluk om hem te slopen door ‘m heel vaak achter elkaar in te drukken (en dat is niet omdat ik het niet geprobeerd heb).
Last but not least is er nog het snoer zelf. Hier zit een soort van sleeve omheen waardoor het hij veel steviger is dan de traditionele rubber snoertjes. Het snoer is daarnaast netjes voorzien van een stukje klitteband waardoor je snoer dat je over hebt (3,15m is immers best veel) netjes op kan rollen en vast kan zetten. Dit type snoer heeft echter wel één nadeeltje. Doordat het niet glad is maakt het geluid als het langs je kleding schuurt. En omdat het snoer uitkomt op de gesloten linkeroorschelp wordt het ‘schuurgeluid’ versterkt in de oorschelp. Dit zou eenvoudig opgelost kunnen zijn met een mogelijkheid om de controller ergens vast te zetten, bijv. door middel van een clip op je kleding.

Om de Vengeance 1500 goed te kunnen testen heb ik onderscheid gemaakt tussen 4 verschillende scenario’s. De Vengeance-serie headsets van Corsair is natuurlijk sterk gericht op gaming. Mijn verwacht was dan ook dat hij hierin sterk zou uitblinken ten opzicht van de andere gebieden.

1 - Gamen
Dit is hét gebied waar de Vengeance 1500 zich thuis zou moeten voelen. Omdat ik de headset van Corsair ter review kreeg op X-Mass 2k11 heb ik direct een weekend lang kunnen testen hoe hij zich ingame gedraagt. Hierbij valt op dat het luid in games die geen 5.1 of 7.1 geluid ondersteunen het best klinkt als wordt gekozen voor de ‘7.1 Virtual Speaker Shifter’-modus.
Ondersteunt een game daarentegen wel 5.1 maar geen 7.1 geluid, dan levert de ‘Dolby Prologic’-modus by far het mooiste resultaat. En ondersteunt een game 7.1... nouja, dat spreekt voor zich, lijkt me.

Ter vergelijking heb ik ook een uurtje zitten gamen met een headset die bedoeld is voor DJ’s en dus een ‘echter’ geluid weergeeft. Dit was ik, met name door de zware bassen, na dat uurtje ook écht zat. Kortom, ik onderschrijf de keuze van Corsair hier volledig.

2 - Film kijken
Wat tijdens het gamen een pluspunt is, namelijk de “scheve” balans in lage-, midden- en hoge tonen blijkt tijdens het kijken van een film een licht nadeel. Explosies en zware geluiden worden gedempt waardoor je wat minder mee wordt gesleept in de actie.
Gelukkig is dit door het aanpassen van de equalizer in de software een heel stuk te compenseren. Dit maakt dat ik menig film al met plezier heb gekeken.

3 - Skypen
Zoals eerder gezegd heb ik de Vengeance 1500 in handen gekregen op X-Mass 2k11. Deze LANparty met ~50 bezoekers was dan ook hét ideale moment om de kwaliteit van de noise-cancelling te testen. Als testopstelling gebruikte ik mijn plekje op de LAN met precies achter mij (zittend) twee mensen die op flink volume aan het praten en aan het lachen waren. Via Skype maakte ik vervolgens verbinding met iemand anders en daarna met de echo server om zelf te luisteren. In beide gevallen viel op dat de pratende, lachende, schreeuwende mensen achter mij totaal niet te horen waren zo lang als ik aan het praten was. Na ongeveer 2 seconde stil te zijn kon mijn Skype-buddy ineens de gesprekken van de personen achter mij (letterlijk) verstaan. Begon ik dan weer te praten dan klonk ik eventjes iets harder, waarna het geluid zich weer leek te normaliseren.
Tijdens skype-sessies zijn de gesloten headsets echter een nadeel. Omdat ik mezelf niet zo goed terug hoor heb ik de neiging om wat harder te gaan praten. En dat vinden zowel mijn omgeving als mijn Skype-buddy toch wel iets minder prettig.

Maar, ondanks de lawaaierige omgeving heb ik niet één maal een zin hoeven herhalen omdat mijn Skype-buddy me niet verstond. En dat verdient, in mijn ogen, echt wel een compliment.

4 - Muziek luisteren
Omdat ik zelf niet zo into audio ben en (dus) geen mega-goed ontwikkeld gehoor heb (van ru.. nvm), heb ik twee vrienden gevraagd wat zijn vonden van de geluidskwaliteit van de Vengeance 1500. Zonder iets gezegd te hebben grepen beide DJ’s van Radio Totaal (radiototaal.fm) direct naar de equalizer. Opvallend is dat ze beide zowel de hoge als de lage tonen direct opschroefden om goed muziek te kunnen luisteren.

Daarna was hun eindoordeel (voor een gaming-setje) ook zeer zeker niet negatief. Er rekening mee houdend dat deze Vengeance 1500 is gebouwd voor gamers en niet voor audiofielen beoordeelden ze de kwaliteit van het geluid zelfs als ‘goed’, mits de juiste equalizerinstellingen worden gekozen.

Kwaliteit en afwerking
Mijn eerste gevoel bij het oppakken van de Vengeance 1500 is vertrouwen. De headset is niet superlicht, maar voelt heel degelijk aan. Door het gebruik van een combinatie van metaal, plastic en velours voelt de headset op geen enkel moment goedkoop aan. Ook de microfoon voelt, ondanks zijn flexibiliteit, zeer degelijk aan.
Zoals al eerder genoemd is het snoer voorzien van een sleeve. Inmiddels ben ik al regelmatig over het snoer heen gereden met mijn bureaustoel. Geen centje pijn! Ook hier scoort de Vengeance 1500 dus flink pluspunten!
Het enige dat qua kwaliteit wat tegen valt is de controller. Deze is volledig van plastic en voelt ook direct wat goedkoop aan. Ook bij het indrukken van de knoppen geeft dit niet echt fijne haptische feedback. De verlichting van de knoppen op de controller is daarentegen wel weer erg prettig.

Zou ik hem zelf kopen?
Hier kan ik heel kort over zijn; JA! Ik zou deze headset zeker zelf kopen. Het draagcomfort en de geluidskwaliteit maken dat ik de headset met veel plezier draag.
Om precies te zijn is het me nu al een aantal keer gebeurd dat ik niet in de gaten had dat ik de Vengeance 1500 nog op had. Hij is het geld dus zeker meer dan waard!

De Corsair Vengeance 1500 is een zeer goede gaming headset. De afwerking van de controller is jammer en voor de audiofielen is de headset wat minder geschikt door de focus die ligt op de middentonen. Maar juist dit laatste maakt de headset uitermate geschikt voor urenlange gamingsessies.
Gecombineerd met de goede noise-cancelling en de topkwaliteit microfoon zal de Vengeance 1500 je ook in teamspeak/op skype niet teleur stellen.
Kortom, de Corsair Vengeance 1500 is zijn geld meer dan waard!

Heb jij ook een Corsair Vengeance 1500?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Petje af, hele nette eerste review!
Duidelijk, mooie structuur!

5* van mij!
Schitterende review!
Heel duidelijk.

Wist zelf eigenlijk niet dat Corsair ook dit soort spul maakte.
Thanks! Ik zou zeggen, neem eens een kijkje op de website, want ze hebben echt leuke producten ;)
Ik heb deze headset zelf ook en ben er erg blij mee!
Mijn minpuntjes zijn dat als je alleen maar je mic wil gebruiken (omdat je je geluid uit bijv je tv hebt) dan ligt hij niet fijn om je nek.
En het tweede vervelende vind ik dat als je je computer uitzet, de headset nog steeds stroom krijgt en die blauwe lampjes lekker blijven branden.
Of de headset nog steeds stroom krijgt als je pc uit staat is ook afhankelijk van je pc. Niet alle machines blijven de USB-poorten van stroom voorzien na uitschakelen.
Bij mij is dat echter wel het geval en zet ik mute meestal aan. Ik vind de rode lampjes namelijk minder overheersend dan de blauwe.
Maar je hebt hier zeker wel een goed punt, ga ik mee nemen bij de eerstvolgende update!

En met betrekking tot het fijn om de nek liggen. Tsja, ik denk dat dat best sterk verschilt per persoon. Bij mij ligt hij prima, als ik de schelpen maximaal draai (90 graden). Zo zit ik ook regelmatig te gamen.
Ik kan me echter voorstellen dat je hier meer last van hebt als je een iets eh.. gespierdere nek hebt dan ik ;)
Mooie review!

Ik gebruik zelf de Corsair HS1, lijkt er veel op, zelfde controller en driver etc. Geluid tijdens gamen is inderdaad erg goed, bij bijvoorbeeld dialogen kun je met gesloten ogen vrij precies de bron 'plaatsen'. Ook voor muziek een fijne koptelefoon met een helder geluid.

Het probleem wat jij beschrijft met skypen; het onbewust harder praten, heb ik ook last van. Niet zozeer van mijn gesprekgenoten, maar wel van mijn omgeving: het is niet de eerste keer dat ik mijn moeder wakker praatte als ze sliep na een nachtdienst :+
Oei, da's inderdaad niet handig. Ik heb het probleem opgelost door niet meer thuis te wonen. Kleine kans dat ik mijn ma nu nog wakker houd. ;)
hele mooie review

ik vind alleen wel dat je een generaliseert want je hebt het over moder/vrouw/vriendin en niet over vader/man/vriend. want er zijn ook genoeg vrouwelijk tweakers/gamers/feministes;)
Tsja, gedacht vanuit mijn eigen belevingswereld hè?
Maar vooruit, overal waar je hij leest mag je ook zij lezen en andersom. ;)
Ik heb deze headset gekocht met flinke korting icm skyrim ik vind hem eerlijk gezegd vrij goedkoop aanvoelen. Ik heb ook de G35 van logitech en moet zeggen dat ik deze toch een stuk prettiger vind.
In vergelijking met andere headsets valt op dat met name de middentonen sterk vertegenwoordigd zijn in het geluidsbeeld. De écht zware bassen en de hoge tonen lijken wat afgevlakt. Navraag bij Corsair leert dat dit een bewuste keuze is om er voor te zorgen dat het geluid niet alleen mooi klinkt als je het 20 seconden luistert, maar ook prettig is om aan te horen na uren lang gamen. Dat de middenklanken wat opgetrokken zijn, vind een juiste invalshoek van Corsair, een - puntje, je 2 vrienden draaiden direct de hoge en lage klanken "clockwise" raar ! Voor de rest, prima, informatieve revieuw > 5 star - rating.

[Reactie gewijzigd door DoubleU op 16 mei 2012 20:08]

Ik hou van muziek. Ben op dit moment in bezit van een Siberia V2(mijn tweede) en ook bij deze is mijn microfoon weer gebroken. Ik heb echt geen zin meer om contact op te nemen voor mijn garantie en weer 1 maand te wachten dus ik zat te denken aan de Corsair Vengeance 1500. Siberia V2 is geweldig voor zowel gamen als muziek luisteren maar de microfoon irriteert me. En bij de Vengeance 1500 heb ook dezelfde comfort en gaming experience, maar toen ik las over het muziek gedeelte begon ik zeer te twijfelen. Heb je iemand in je vriendenkring die een SIberia V2 bezit en misschien het verschil wilt bevestigen? Zou ik zeer waarderen mits dit mogelijk is.
Oei, dat durf ik zo net te zeggen... Geen idee wie er in het bezit is van een Siberia, maar als je echt voor muziek wilt gaan zijn er veel betere opties (zonder microfoon).

Ben je echter tevreden met het geluid dat uit de Siberia komt, dan denk ik dat je hier ook zeker (na wat tweaken van de instellingen) mee uit de voeten kan!

Wil je de headset zelf testen, dan kan je ook even in de gaten houden welke LANparties gesponsord worden door Corsair en/of Cyes. Ze bieden je vaak de mogelijkheid om producten even te proberen. Mocht je mij op een LANparty treffen, dan is 't natuurlijk helemaal simpel ;-)

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013