Merk en serie Dell, XPS
Laptoptype Notebook
Toetsenbordindeling Qwerty
  Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Dell XPS L502x (502X-2006) Review

Door KDV91 3 mei 2012, laatste update op 4 mei 2012, 1.381 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Stevige laptop.
  • Mooi uiterlijk.
  • Geluid.
  • Beeldkwaliteit.
  • Toetsenbord.
  • Opstartsnelheid.
  • USB 3.0.
  • Gewicht.
  • HDMI aansluiting

Minpunten

• Veel Bloatware.
  • Geluidsniveau van fan.

Sub-beoordelingen

UPDATE: Benchmarks toegevoegd.

Motivatie keuze laptop
Omdat ik voor me school een laptop moet gebruiken, en mijn oude laptop HP Compaq uit het jaar 2006 het niet meer zo best deed met al de programma's die ik moet draaien.
Vond ik het tijd om een nieuwe laptop te kopen en toen was mijn oog (mede door het volgen van de forums op tweakers [NBBG Aanschaf] Basis notebook) gevallen op de Dell XPS 15.
Een eis van mij was dat het een redelijk lichte laptop moest zijn en ik er ook wel op moet kunnen gamen.

Had de laptop op 14/4/2012 besteld en op 25/4/2012 binnen terwijl de verwachte datum 4/5/2012 was.

Configuratie / specificatie

Processor Intel® Core™ i7-2670QM Processor (2,20 GHz met Turbo Boost 2.0, tot 3,10 GHz)
Geheugen 8.192 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 4.096]
Harde schijf 750 GB Seriėle ATA-harde schijf (7.200 rpm) Sata 300
Hoofdbatterij 6-cel lithium-ion batterij (56 Wh)
LCD-scherm 40 cm(15.6") FHD B+RGLED TL (1920x1080) 1080p met 2.0 Mega Pixel Integrated Camera
Optische stations 8x optisch dvd+/-rw-station
Grafische kaart 2GB NVIDIA® GeForce® GT 540M Grafische kaart

De eerste indruk
De doos waar de laptop inzat zag er stoer uit. Tijdens het uitpakken kom je de benodigde handleidingen en installatie Cd’s en uiteraard de laptop.
De laptop was heel netjes ingepakt met een hoes en zacht piepschuim tegen de stoten.

Gebruik
Eerste keer opstarten je hoeft alleen maar toetsenbord instellingen in te vullen en je laptop een naam te geven en dan is daar het Windows beginscherm.
Waar je wel even van opkijkt is het aantal bloatware wat Dell voor je installeert.
Onder andere Dell Storage, Photostage, Musicstage, Videostage.
Dus gelijk de laptop geformatteerd en een verse installatie van Windows 7 geļnstalleerd.

Installatie van Windows 7 voltooid en alle drivers geļnstalleerd.

• Het scherm is echt spatzuiver de film American Pie deel 1 erop gekeken en keek me ogen uit.
  • Spellen zoals Mw3 en Alan Wake kan hij gewoon volluit spelen.
  • Het geluid is beter dan verwacht zitten boxen van JBL in en speelt muziek erg mooi af.
  • Het geluidsniveau is aanzienlijk. Vooral als de processor zwaar wordt belast. Maar zit toch meestal met muziek in mijn oren dus stoor me er niet aan.
  • Het toetsenbord typt heel erg prettig als een normale toetsenbord van een desktop.
  • Het opstarten duurt maar 20 seconden zonder SSD.
  • Accuduur nog niet getest wordt geupdate.
Prestaties
Ik zal een paar benchmarks laten draaien om de laptop even goed te testen.

Crystalmark

3Dmark

De laptop is snel, stevig, mooi, feature rijk en gekocht voor een mooi bedrag.
Originele prijs was ¤1200. Maar door de korting van Dell ging er ¤391 vanaf.
Nieuwe prijs ¤809,-

Foto's en benchmarks worden later toegevoegd.
Dit is mijn eerste review dus wanneer er nuttige tips of aanmerkingen zijn hoor ik het graag.

Heb jij ook een Dell XPS L502x (502X-2006)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Het spijt me zeer, maar de laptop waar deze review op geplaatst is heeft geen Full HD resolutie.
De resolutie van deze laptop is 1366x768.

En MW3 voluit spelen geloof ik niet, 540 van nvidia speelt hem op medium met 36 fps gemiddeld. Als je hem voluit gooit dropt hij naar 21 fps. Dat is dus geen speel FPS.

Op de volgende link is geen benchmark te zien van MW3 maar wel van MW2 en BF3

Voorbeeld Battlefield 3 (2011)

Setting - 1st run - 2nd run - AVG
low: 35 - 36.5 - ~ 36 fps

med.: 23 - 23.7 - ~ 23 fps

high: 17.6 - 18 - ~ 18 fps

[Reactie gewijzigd door Possemaster op 3 mei 2012 12:28]

Er is een optie om er een FULL HD scherm in te plaatsen :-)
Zie link : http://www.dell.com/nl/p/...del_id=xps-l502x-proc-mod
Die optie heb ik ook gekozen dus er zit gewoon een 1080p scherm in.
En de kwaliteit is geweldig _/-\o_
uh huh scherm is gewoon een optie hoor. Ik heb ook 1080p xps.
En mw3 trekt hij prima.

Niet zo maar wat roepen!
Niet zomaar wat roepen, lees even de benchmark results.

Mijn reactie over de review was op het product waar de review op gedaan is.
Het product wat is geselecteerd voor de review geeft duidelijk een 1366x768 als resolutie, dat het een optie is geloof ik best ,maar plaats het dan even in je review.

Ik had vroeger zelf een GTX540 in mijn Desktop PC en een 560M in mijn laptop.
Zelfs mijn oude laptop met de 560M had moeite om egaal boven de 30 FPS te blijven op Medium settings. Dus zomaar wat roepen, nee. Ik doe heus niet zomaar een post om maar wat te spammen.

Over de laptop in de pricewatch staat de XPS 15 met Full HD scherm er niet tussen dus heb toen deze gekozen omdat deze verder het meest er op lijkt.
En in mijn configuratie kun je heel goed lezen dat ik een (1920x1080) 1080p LCD scherm heb.
Correctie het was bij mij geen optie het zat gelijk bij mijn configuratie :)
Link: http://configure.euro.del...del_id=xps-l502x-proc-mod

[Reactie gewijzigd door KDV91 op 3 mei 2012 12:35]

Klopt inderdaad, ik geef het alleen maar even door.
Daarvoor staan er ook commentaar boxen onder :)
Er is een optie om te kiezen voor een FULL HD resolutie, dit heb ik toen der tijd ook gedaan toen ik mijn XPS15 heb besteld. Dus er is wel degelijk de optie om te kiezen voor een FULL HD scherm (+¤200).
Wat jij zegt is gedeeltelijk waar...
Ik heb namelijk precies dezelfde laptop aangeschaft als de mr die hier de review schrijft.
Dit is geloof ik de "duurste" versie van de XPS15 en daar heb je NIET de keuze maar zit deze er inderdaad in by default. Ook geen optie om te downgraden naar 1366x768 trouwens.

Bij de andere XPS 15 waar bijv ook een 525m in zit of 6 GB geheugen zo uit me hoofd, is hier echter wel de keuze om er een HD scherm in te zetten.
ik lees op internet dat de nvidia gt540m problemen heeft met adobe after effects. Weet jij hier toevallig meer van?
Nee daar kan ik je niets over vertellen.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013