Apple Wireless Keyboard (Najaar 2009) Review

Door CaptainCapslock 7 april 2012, laatste update op 8 april 2012, 2.209 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Typt lekker
  • Compact
  • Goed bereik
  • Voelt stevig aan
  • Goedkoop voor z'n soort
  • Doet lang met de batterij

Minpunten

• Ontbrekende toetsen
  • Werkt op maximaal 1 computer

Sub-beoordelingen

Apple bluetooth toetsenbord onder Windows
Deze review zal kort over de kwaliteit van het toetsenbord gaan, aangezien hier al genoeg informatie over te vinden is. Ik heb dit toetsenbord gekocht omdat ik een draadloos toetsenbord wilde hebben zonder dongel. Ook waren multimedia toetsen een vereiste.

Ergonomie
De toetsen op het toetsenbord zijn van hetzelfde formaat als de toetsen op een 'normaal' USB-toetsenbord. Toch is het toetsenbord heel klein, ongeveer 28x12cm. Daarom is er geen ruimte voor de handen om op te steunen. Ook is het niet mogelijk om het toetsenbord met pootjes aan de achterkant omhoog te zetten. Naar mijn mening is dit ook niet nodig, de hoek is goed en ik heb tot zover geen last gekregen van mijn polsen.

Echter zit er wel een ander nadeel aan zo'n klein toetsenbordje: Onbewust gebruik je bij grotere toetsenborden de randen om je vingers te oriŽnteren bij het blind typen. In het begin is het heel erg wennen om de vingers op de juiste toetsen te houden, zeker als je ondertussen even de muis pakt.

Functionaliteit (onder windows)
Zoals ik al schreef gebruik ik dit toetsenbord onder Windows 7. Aansluiten is heel gemakkelijk; je zet het toetsenbord aan en in Windows ga je naar het scherm Devices & printers. Daar kan je hardware toevoegen. Windows geeft je dan een getal van 8 cijfers dat je moet intypen op het toetsenbord. Direct daarna is het toetsenbord klaar voor gebruik.

Toch laat de functionaliteit van het toetsenbord wat te wensen over. Op de plaats van de delete toets zit een eject-toets, De delete knop ontbreekt. Deleten doe je door middel van de combinatie fn + backspace. Het is niet mogelijk om de eject-toets te mappen naar de delete toets.

Iets anders wat mij ook niet bevalt, is dat de fn-toets links van de Ctrl-toets is geplaatst. Heel erg wennen. Ook is de ~`-toets naast de linker shift geplaatst. Daardoor is de shift wat aan de kleine kant.

Media toetsen
Het toetsenbord heeft media toetsen voor het volume, play/pause, volgend en vorig nummer. Om deze toetsen werkend te krijgen, heb je het UAWKS programma nodig. Dit programmaatje draait op de achtergrond en neemt slechts 900kb ram in gebruik. Dit programma verandert Apple's cmd-toets ook in een windows-toets.

Missende toetsen mappen
Zoals al even was aangestipt missen er wat toetsen op het keyboard. Zie hier een overzichtje:

• Delete (=fn + backspace)
  • Print screen
  • Home
  • End
  • Page up
  • Page down
  • Scrolllock
  • Pause break
  • Menu toets (tussen rechter alt en control)
Deze toetsen zijn met een aan passing in het Windows register heel gemakkelijk te mappen. De meest belangrijke missende toets is voor mij de delete knop. Uiteindelijk heb ik deze gemapt naar de Capslock toets. Home en End zitten nu op F1 en F3. Page -up en -down zijn gemapt naar de rechter alt en control. Er valt mee te leven, maar het is wel heel erg wennen.

Het mappen van toetsen gaat via een aanpassing in het register en kan het makkelijkste gedaan worden met het programma SharpKeys. Dit programma hoeft maar een keer gestart te worden op om te mappen, daarna kan het weer worden gedeÔnstalleerd.

Precisie
Het toetsenbord reageert zeer goed. Niet dat het nuttig is, maar ook een verdieping lager heeft het toetsenbord nog steeds prima bereik. Soms als je het toetsenbord een tijdje stil laat liggen, gaat het toetsenbord in een soort slaap stand om batterij te besparen. De eerste 3 letters komen dan ongeveer een kwart seconde vertraagd op het scherm te staan. Dat is verder niet hinderlijk, omdat er geen aanslagen "vergeten" worden.

Soms gaat er wel iets mis met toets combinaties zoals ctrl+c. Als je pech hebt dan wordt alleen de C gepakt en heb je je stukje tekst vervangen door een C. Dat is onhandig.

De toetsen reageren goed, ook als je vinger niet precies in het midden van de toets terecht komt. Het toetsenbord maakt een prettig geluid en je kunt er snel op typen.

Vormgeving
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar naar mijn mening ziet het toetsenbord er mooi uit. De toetsen zijn van een soort plastic, de rest is van metaal. De toetsen zijn wit, hoe lang ze wit blijven kan ik nog niet zeggen. Er is geen backlight aanwezig, logisch, want het is een draadloos toetsenbord.

Bouwkwaliteit
Het toetsenbord voelt zeer stevig aan, kan niet buigen en maakt geen piepende geluiden. Als je het toetsenbord vast hebt, heb je het gevoel dat je het van een gebouw naar beneden kunt gooien zonder dat het stuk gaat. Hoe het toetsenbord om gaat met water weet ik niet. &eur;70 vind ik te veel geld om het te testen ;)

Drivers en Ondersteuning
Het toetsenbord is natuurlijk niet gemaakt voor een Windows computer, maar toch werkt het toetsenbord direct na het pairen. Samen met de tools beschreven onder het kopje functionaliteit werkt alles perfect.

Als je een full-size bluetooth toetsenbord zoekt met media toetsen, dan is dit een goede en de goedkoopste keuze. Je moet echter wel bereid zijn om wat toetsen te verplaatsen.

Heb jij ook een Apple Wireless Keyboard (Najaar 2009)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

missende toets:

FN + backspace = DEL

ookwel: de standaard oplossing en layout van elke mac laptop de afgelopen .... 6 jaar minstens :)

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 7 april 2012 22:40]

Om de fn-toets te gebruiken onder windows heb je wel dit programmatje nodig dat gebruik maakt van Auto Hotkey om deze te simuleren.

edit: Je hebt helemaal gelijk, niet goed gelezen 8)7

[Reactie gewijzigd door Rave283 op 9 april 2012 21:32]

Klopt, maar dat had ik ook al beschreven :)
Oh dat meen je niet haha! Ik heb nooit langer dan een uur achter een mac gezeten. Heb het toetsenbord nu twee weken en heb al die tijd capslock als deleteknop gebruikt!

Thx voor de tip, ik zal het later vanavond aanpassen.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013