Asus P5KC Review

Door miorob 8 januari 2008, 12.562 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• bang 4 buck
  • word niet heet
  • bios makkelijk en overzichtelijk
  • makkelijk in te bouwen
  • ondersteund DDR2 8500!!!!!!

Minpunten

• ide aansluiting helemaal onderin
  • geen Wifi

Sub-beoordelingen

Layout Score: 4

Nou na mijn eerste review van mijn Q6600
komt mijn tweede review.

nadat ik niet meer tevreden was met mijn oude pc was ik toe aan iets veel beters.
Na veel kijken op tweakers.net was het moeilijk om een moederbordje te kiezen, ik ken iemand die een heel duur moederbord had maar die ging erg snel kapot dus wilde weten waarom er zoveel prijsverschil is.
Nou ik heb nog steeds geen idee en heb gekozen voor een bordje die niet zo heel duur is DUS de ASUS P5Kc.

Mijn specificaties pc

Zalman hp600 Watt voeding
WD raptor 36gb 10.000rpm s-ata
maxtor 200Gb s-ata
seagate 250Gb s-ata

Moederbordje ziet er aardig uit met die heatpipes die hun werk goed doen.
Waarvoor ik voor deze moederbord heb gekozen is dat deze DDR2 en DDR3 ondersteund; DDR2 677/ 800/ 1066 en DDR3 800/ 1066/ 1333.

Mobo ondersteund veel cpu`s waaronder dus ook de Intel Quad Core die ik heb aangeschaft. Ook zijn er 2 PCI-E sloten aanwezig zodat je een crossfire opstelling kan opstellen.

Wat voor mijj nieuw was is dat er een rode led gaat branden als je een pci of vga kaart er niet goed in heb zitten.

Over de mogenlijkheden heb ik geen klagen, er zit alles op op 1 dingetje na de WIFI; veel usb poorten, firewire, externe s-ata aansluiting digitale optische uitgang voor audio, 1x lan en op het moederbordje kun je 5x sata aansluiten nog meer usb-poortjes aansluiten.

Wat ik wel een klein min puntje vind is de ide aansluiting, die zit helemaal aan de onderkant waardoor je ide kabel snel tekort is en heb daardoor ook mijn dvd-brandertje zo ver mogelijk naar onder moeten plaatsen.

Mijn ervaring met deze mobo is een BANG for BUCK,
Met mijn Q6600 erop wilde ik toch eens kijken wat deze mobo doet als ie aanstaat. Door de heatpipe geen extra kleine fan die voor extra geluid zorgd,
Mijn cpu heb ik overgeclocked wat zeer makkelijk gaat in de bios. heb nu een test lopen met de multiplier op 8 ( deze kan op 6-7-8-9) en de fsb op 401 en gaat tot nu toe nog goed.
Wel heb ik de pc stabiel gehad op 3,26Ghz (9x362) 14 uur stressen met prime95 ( resultaat te zien op picture beneden)
Temps blijven erg goed en temperatuur van mobo is perfect!!!

Ik Baal wel van 1 ding en dat is dat ik 2x 1024mb DDR2 8500 (1066mhz) die deze mobo wel zou ondersteunen maar dat net niet doet, ik laat hem nu 1 op 1 draaien met fsb dus nu 400 ( dus 800mhz)
Wat het geval was is dat ik het voltage op 2,4v had en dat doet ie niet maar op 2,3v doet het nu wel!!!!!!!!!!!![/s]

Met de nieuwe geheugenbankjes van Corsair gaat het allemaal vlekkeloos!!!

EDIT:

3dmark06 score

1X HD3870 11200
2X HD3870 16669

2X HD3870 met 7.12 driver 17714

met Q6600@3,24Ghz

Nou als er nog iets is hoor ik het wel maar vind zelf niet slecht voor een tweede review ;)

Heb jij ook een Asus P5KC?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Mischien een kleine tip voor het geheugen dat niet wil: BIOS al geupdate? En anders: Juiste voltages geselecteerd?
Bios is idd al geupdate en de voltage moet op 2,3v of 2,4v , ook dat heb ik gedaan.
Wat ik wel erg vreemd vind is dat in cpu-z wordt aangegeven dat het pc6400 is ipv pc8500.
Wat ik gedaan heb is in de bios de DDR2 op 1066mhz gezet maar dan krijg ik bij opstarten een melding dat er een beschadig bestand is en als ik hem weer terug zet doet ie het wel weer.

wat ik idd gedaan heb is de voltage op 2,4 gezet maar dat heb ik nu niet gedaan maar op 2,3 en jawel hoor !!!!!!!!! Start nu wel op, op een snelheid van 1089mhz _/-\o_
alleen nu ff kijken of ie ook stabiel blijft.

[Reactie gewijzigd door miorob op 13 november 2007 21:48]

Ik heb zelf ook een P5KC en ben er minder tevreden over. Ik vind het jammer dat je geen raid-0 kan draaien als je een videokaart in je 16x pci-e slot stopt. Dan zit de e-sata aansluiting (nog een nadeel dat het zo moet) namelijk verstopt onder de videokaart. Verder was de eerste van mij stuk en heeft de tweede een kapotte geheugenbank.

Vind wel dat je een goede review hebt geschreven maar wou mijn bevindingen toch even ventileren. Wil nog wel een review schijven maar nog geen tijd voor gemaakt.
Oh dat van raid-0 wist ik niet maar weet van dat hele raid gebeuren eigenlijk helemaal niks 8)7 en vind het ook niet zo spannend. Ik ben in iedergeval wel blij dat de pc eindelijk wel stabiel loopt op 3,25 EN met mijn geheugenbankjes op 1086Mhz.

Vind wel dat je een goede review hebt geschreven

THX

[Reactie gewijzigd door miorob op 14 november 2007 07:48]

FF, geheugenbankjes aangepast die van Team Xtreem waren niet goed dus heb ik nu Corsair PC8500 erin gezet
-Het is PCI-E, PCI-X is iets helemaal anders
-PC2-8500 ondersteuning heeft elk P35 bordje tegenwoordig.
Voor de rest een goede review. (alleen een beetje kort)

Ik vind het wel raar dat je bordje 2.3V nodig heeft om 2x1GB@1066 stabiel te krijgen.
(Loop zelf 4x1GB@1100 en 2.1V)

[Reactie gewijzigd door VTOLfreak op 6 december 2007 19:17]

Nette review, ben het met je eens dat de IDE aansluiting erg vervelend zit.

Net als ^^ vind ik het vreemd dat je op 2,3v moet draaien om het stabiel te krijgen...
EDIT:

@VTOLfreak

PCI-E aangepast ;) foutje van mij

@VTOLfeak en omgwtfbbq

die voltage hebben de bankjes van Team Xtreem nodig
nu heb ik er bankjes in zitten van corsair en die lopen idd op 2,1 volt

NU heb ik er 2X HD3870 in CF inzitten en dan kom je erachter dat de S-ata aansluitingen op het moederbord ook niet echt op een goede plaats zitten,
Dat bevorderd het inbouwen van de 2e kaart niet echt omdat de S-ata kabels zo goed als op de plank liggen!!

zal er nog wel een foto bij doen ( vanavond of morgen)

[Reactie gewijzigd door miorob op 7 december 2007 08:18]

Ugh, dat is balen. Ik wilde binnenkort ook een HD3870 CF opstelling gaan doen...

Toch maar even afwachten hoe het zit met die kabels ;)
Temps blijven erg goed en temperatuur van mobo is perfect!!!

En wat is jouw perfecte temperatuur?
Temp van moederbord vind ik bij overclock perfect als ie niet warmer word dan 30 graden!!
Heb deze mobo sinds afgelopen maandag.
Ben er ook erg tevreden mee maar 1 negatief punt is dat zoals miorob al zei dat de ide poort links onderin zit. ( vraag me toch af welke slimmerik dat heeft bedacht 8)7 )
ik heb hier de P5KR en ook een Gigabyte GA-P35-DS3, hier zit de IDE iets dichter bij, ook waardeloos en te kort.
Persoonlijk had ik liever gezien dat ze langere kabels meeleveren, dan is het probleem opgelost.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013