Merk Apple
Video uit HDMI
  Bekijk alle specificaties

Apple TV (2012) Review

Door SquareOne 27 maart 2012, laatste update op 6 april 2013, 86.843 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Design
  • beeldkwaliteit
  • gebruikersgemakt
  • Leuke features icm andere Apple producten
  • toekomstige jailbreak

Minpunten

• Afstandsbediening niet altijd even handig
  • Ondersteund niet standaard MKV's
  • nog niet te jailbreaken
  • geen DTS support

Sub-beoordelingen

Geluidskwaliteit Score: 4

Grote update: zie MKV's afspelen zolang er geen jailbreak is!

Na mijn ervaringen met de Apple TV 2 was ik al een tijdje aan het wachten op een Apple TV met 1080p video output. Op 7 maart 2012 gaf Apple tijdens de iPad 3 keynote het verlossende woord. Op 16 maart zou de Apple TV 3 uitkomen.

Tot vandaag (16-03-2012) bleef eigenlijk onduidelijk of dat ook voor Nederland zou gelden. Omdat ik niet van plan was de iPad 3 aan te schaffen vond ik het niet waard om speciaal voor de Apple TV 3 naar Duitsland te rijden. Toen ik vanmiddag in de stad rond liep dacht ik, laat ik toch even een kort bezoekje aan de lokale reseller, Ivizi, brengen. Tot mijn verbazing was de Apple TV 3 net geleverd en ik kon er dus meteen eentje meenemen.

Dan nu over de Apple TV zelf.

Unboxing
Zoals ik in mijn andere reviews van Apple producten ook al heb geschreven is het uitpakken van een nieuw Apple product altijd een feest. Ook dit keer was de Apple TV weer in een minimalistisch doosje verpakt. Zodra je het doosje open schuift is direct de Apple TV zelf te zien. Onder de Apple TV zit de Apple remote, waar je de ATV mee kan bedienen. Daaronder zit nog een stroomkabel en de gebruikelijke documentatie.

Wat ik een beetje jammer vind is dat er geen HDMI kabel bij zit, aangezien er geen andere optie is om je ATV aan je TV aan te sluiten. Al is de vraag of je dat mag verwachten voor een prijs van slechts 109 EUR.

Design
Diegene die bekend zijn met de Apple TV 2 zullen meteen opmerken dat er bij deze nieuwe generatie ATV qua uiterlijk niets is veranderd. Het is nog steeds een klein zwart apparaatje met een mat afgewerkte bovenkant en een glossy zijkant. De afmetingen bedragen 9,8 x 9,8 x 2,3 CM. Lekker compact dus. Aan de bovenkant van de Apple TV staat een glimmend Apple logo met daarachter nog de letters TV.

De aansluitingen van de ATV zitten aan de achterkant van het apparaat, er is een aansluiting voor de stroom, een HDMI poort, een aansluiting voor optisch geluid, een ethernet poort en nog een micro usb aansluiting. Aan de voorzijde zit nog een witte led om de status van het apparaat aan te geven.

Installeren
Het installeren van de Apple TV is eenvoudig. Je sluit de ATV aan op de stroom, je steekt er een HDMI kabel in en je kunt beginnen met de setup. Allereerst moet je de taal selecteren. Vervolgens selecteer je het WiFi netwerk, voer je het wachtwoorden in, log je in met je Apple ID en je bent klaar om te beginnen. Enige wat ik aanraadt om nog even snel te doen ik thuisdeling in de schakelen onder het kopje computers.

Remote
Bij de ATV krijg je ook een Apple remote. Dit een een zeer slanke en mooie afstandsbediening uit aluminium. Er zitten 4 knoppen op, een play/pause button, een menu button een ronde knop navigatieknop en een ‘bevestig’ knop in het midden. De afstandsbediening is lekker licht en ligt redelijk in de hand. Omdat de afstandsbediening zo dun is voelt deze af en toe een beetje vreemd in de hand. Bedienen gaat echter prima. Een minpuntje is dat je af en toe per ongeluk op de ‘bevestig’ button klikt inplaats van de navigatie button. Ook gaat typen niet zo eenvoudig met de remote omdat door de letters bladeren niet echt makkelijk gaat.

Mocht je de Apple Remote niet fijn vinden werken dan kun je nog altijd je iPhone of iPad als afstandsbediening gebruiken, hiermee heb je ook een full sized keyboard. Dit kun je doen door de ‘Remote’ App uit de app store te downloaden. Minpuntje aan deze remote app is dat er niet een soort menu op je iPhone/iPad verschijnt met verschillende shortcuts naar functies en instellingen van de ATV.

Hardware
Van binnen is de Apple TV wel veranderd. De A4 processors is vervangen door de nieuwere A5 processor. De ATV zou nu dus over meer dan voldoende processorkracht moeten beschikken om 1080p video vloeiend af te spelen. Ook is het werkgeheugen van de Apple TV 3 verdubbeld van 256 MB naar 512 MB. De grootte van het flashgeheugen is hetzelfde gebleven, namelijk 8GB. Ook heeft de ATV nu een extra WiFi antenne.
Bron

Software
De software van de Apple TV heeft ook een update gekregen, deze draait nu op iOS 5.1. Het menu is niet meer text based maar heeft nu iconen zoals we gewend zijn van de iOS devices. In eerste instantie vond ik het niet zo geslaagd uitzien maar als je er aan gewend bent valt het wel mee. Er zijn iconen voor allerlei verschillende functies en diensten zoals, films, muziek, instellingen maar ook voor youtube and photo stream. Photo stream is ook een leuke toevoeging aan de Apple TV, alle foto’s die je met de iPhone of iPad maakt komen nu direct in deze photo stream. Leuk om je kiekjes van de laatste 30 dagen te bekijken.

Als je op een van de iconen klikt kom je elke keer in overzichtelijke menu’s terecht en het wijst zich allemaal vanzelf. Iedereen snap eigenlijk direct hoe het werkt.

Features
Apple biedt via hun store op de Apple TV films en series aan. Deze zijn nu in 1080p kwaliteit maar zijn ook relatief duur naar mijn mening. Daarnaast kun je de allernieuwste films vaak nog niet kopen terwijl ze wel al elders te downloaden zijn. Voor de mensen die het geld wel over hebben om films en series via de Apple TV aanschaffen krijgen de films in goede 1080p kwaliteit (heb 1 film geprobeerd). De film speelt af zonder haperingen, alleen helemaal aan het begin moet die even bufferen.

Wat een gemis is op de ATV3 dat deze geen DTS audio ondersteund (out of the box).

Je kunt helaas niet standaard 1080p films en series vanaf je computer afspelen op de ATV. Je kunt wel films converteren naar Apple formaat en deze in iTunes zetten. Deze kun je dan wel op de ATV afspelen. Je kunt wel je eigen muziek en foto’s afspelen op de ATV, dit kan vanaf je computer (thuisdeling) maar ook direct vanaf je iOS device. In thuisdeling worden zowel iPhoto en Aperture ondersteund.

Films en series kopen doe ik niet in de store, dus als je de ATV niet jailbreaked is het eigenlijk enkel een muziek en foto spelen. Tenzij je al je films en series eerst wilt converteren naar Apple formaat. Zie hiervoor het stukje 'MKV mogelijkheden zolang er geen jailbreak is'.

Andere functies
Een leuke functie aan de ATV is dat je je iPad kunt mirroren op de ATV, zo kun je bijv games op de ATV afspelen en je iPad als controller gebruiken. Binnenkort als OS X Mountain Lion uitkomt is het ook mogelijk om je Mac te mirroren, dan zou het dus ook mogelijk zijn om MKV’s films af spelen zonder jailbreak. Of dit een beetje soepel loopt is nu nog niet te zeggen. Daarvoor moeten we tot de zomer wachten. Ondertussen is OS X mountrain Lion beschikbaar. Airplayen naar de ATV is eenvoudig en het kan leuk zijn om even wat dingen die op de computer staan aan bezoek te laten zien. Films af spelen via Airplay is helaas niet helemaal top. Het loopt af en toe niet vloeiend en ook het geluid wil af en toe niet helemaal synchroon lopen. Absoluut een gemiste kans. Misschien dat updates in de toekomst nog verbetering bieden.

Wat ik een leuke optie vind aan de ATV is dat je deze kunt gebruiken om series en documentaires uit apps als uitzending gemist en RTL gemist af te spelen op je TV.

Mocht je Flickr gebruiken dan kan dit ook met je ATV, er zit standaard een Flickr app op het apparaat. Ikzelf heb er geen ervaring mee dus kan niet zeggen of dit wel of niet goed werkt. Ook is er een standaard Youtube app ingebouwd, zoeken gaat lekker snel, enige minpuntje is dat je niet kun selecteren of je op datum of op aantal keer bekekn wilt zoeken.

Jailbreak
Ik heb al een ATV2 met jailbreak. Met een jailbreak tover je de ATV om in een echte mediaspeler die allerlei formaten aankan. Zo draai ik op de ATV plex icm met een plex server op mijn mac. Hiermee kan ik mijn 1080p MKV’s gewoon streamen naar mijn ATV.

Als je Apple TV gejailbreakt is kun je nog allerlei andere leuke opties toevoegen zoals icefilms (al is dat tegenwoordig volgens mij offline), XBMC en nitoTV. Hierdoor kun je de ATV in een volwaardige mediaspeler omtoveren.

De ATV is redelijke eenvoudig te jailbreak dmv ATVflash black.

Helaas is dit jailbreaken nog niet mogelijk met de ATV 3. Deze wordt wel snel verwacht. Zodra de jailbreak beschikbaar is zal ik deze review updaten met een HowTo.

UpdateDe Apple TV 3 is voorlopig nog niet te jailbreaken volgens MuscleNerd. Toch blijf ik er vertrouwen inhouden dat het ergens binnen een maand wel gaat lukken. Volgens mij is de ATV een van de meest gejailbreakte apparaten als je het uitdrukt in percentage van de totale verkoop. De jailbreakers zullen dus hard op zoek blijven naar een jailbreak voor de ATV3.

Update
De kogel is door de kerk, een update voor de ATV 3 komt er niet meer. Na ruim een jaar is het nog niet gelukt en de jailbreakers wachten op een nieuwe generatie ATV en hopen daar meer mee te kunnen.

MKV mogelijkheden zolang er geen jailbreak is
Er zijn een aantal opties om toch 1080p MKV’s af te spelen op je Apple TV zonder jailbreak. Hieronder zal ik daar meer over uitleggen.

Update
Onderstaande opties heb ik allemaal een tijdje geprobeerd. De laatste tijd gebruik ik eigenlijk enkel nog de Plex App op mijn iPhone en iPad en airplay dit vervolgens naar de ATV. De Plex App kost 3,99 euro in de App store en is een prima investering. De App krijgt regelmatig updates en er is een actief netwerk van developers mee bezig. Om Plex te kunnen gebruiken moet je van je computer een server maken door de server applicatie van Plex te installeren. Het wijst zich allemaal vanzelf en is door vrijwel iedereen te begrijpen. Mocht er ooit een ATV uitkomen die weer te jailbreaken is dan zal ik deze direct aanschaffen. Er gaat namelijk niks boven een ATV waar je direct een Plex app op kunt installeren en je dus geen iPad of iPhone nodig hebt om optimaal te genieten van al je films en series.

1) AirVideo
Dit is een applicaties voor op je iPhone of iPad. Daarnaast installeerd je een ‘server app’ op je mac of windows PC. De MKV’s worden via je iPad of iPhone vervolgens gestreamed naar je Apple TV en over the air geconverteerd. Daar merk je eigenlijk niets van zolang je mac of windows computer maar snel genoeg is om het te converteren. In het begin moet je heel even bufferen maar vervolgens kun je lekker film kijken. Ook subtitles werken gewoon. Enige nadeel is dat er een deel van de beeldkwaliteit verloren gaat, het is zeker geen 1080p meer. De app voor op de iPhone kost 2,39 EUR, al is er ook een gratis versie maar dan is het lastig om door je films te bladeren.

2) iVI
Dit is een app die ik zojuist uit de App Store heb gedownload. De app kan films converteren in Apple TV compatible formaat. De app zet na het converteren direct de films in iTunes. Groot voordeel van de App is dat deze niet de hele film converteerd maar eigenlijk alleen de benodigde files in een andere ‘container’ zet. Je bespaart hiermee een heleboel tijd en veel 1080p films zijn dan ook al binnen een half uur klaar met converteren. Ook worden bij alle fims meteen de metadata gezet. Als je de juist instellingen te pakken hebt is dit een prima alternatief. De beeldkwaliteit is prima en ook geluid en subtitles werken goed. De app kost 2,99 in de Mac App store en dit is wat mij betreft een goede prijs voor de app. Zolang er geen jailbreak is maak ik hier gebruik van.

3) Handbrake
Een andere optie is het converteren van je films in Handbrake. Hierbij wordt de hele film inclusief subtitles en audio omgezet naar een iTunes formaat (met de juist instellingen uiteraard). Een behoorlijk groot nadeel is dat het converteren enorm lang duurt, ik haalde ongeveer 1GB per uur. Voordeel is dat de beeldkwaliteit nagelijk gelijk blijft.

4) AirPlay mirroring in Mountain Lion
Als je de developers preview van mountain Lion al geinstalleerd hebt op je mac is het mogelijk om met behulp van je scherm te mirroren de film direct op je TV af te spelen. Ik had het idee dat ik hiermee toch wat kwaliteit verloor maar dat kan ook komen omdat het scherm van mijn MBA misschien geupscaled werd. Je moet het ook aandurven om al aan de slag te gaan met mountain lion voordat de officiele release is. Dit lijkt me een optie voor de mensen die al wat beter bekend zijn met OS X en goed om kunnen gaan met hier en daar wat bugs.

Ik heb wel overal films geschreven maar hetzelfde geldt natuurlijk ook voor series. Er zullen vast nog andere alternatieven zijn die jullie eventueel achter kunnen laten in de reacties hieronder.

De nieuwe Apple TV kost 109 EUR. Zonder jailbreak vind ik dat te duur, maar zodra een jailbreak uit is vind ik die prijs zeker gerechtvaardigd voor wat je krijgt. Enige minpuntje is dat je er geen HDMI kabel bij krijgt maar deze heb ik gewoon bij de Action voor nog geen 3 euro gekocht.

Zolang de Apple TV niet te jailbreaken is, is het voor veel mensen niet meer dan een apparaat om wat muziek af te spelen, foto’s te bekijken en wat games te mirroren vanaf een iPad. Toch zijn er voor diegene die MKV's af willen spelen wel mogelijkheden die prima werken. Voor de tweakers uiteraard geen probleem maar denk dat veel mainstream gebruikers hier niet zo van op de hoogte zijn. Zodra de ATV de jailbreaken kun je er een volwaardig mediaspeler van maken met allerlei leuke functies en dan is het apparaat zijn geld meer dan waard. Ik denk dat vanaf dan de ATV ook goed kan concurreren met andere mediaspelers. Als je als een iPhone, iPad of Mac hebt is het een leuke toevoeging aan je Apple collectie omdat het allemaal erg goed met elkaar werkt. Hoe het met windows werkt weet ik niet, maar neem aan dat dat ook prima gaat.

17-03 Update: foto's toegevoegd
18-03 Update: stukje over hardware veranderd
19-03 Update: klein stukje bij conclusie toegevoegd & update bij jailbreaking
27-03 Update: toevoeging van stuk over MKV's afspelen zolang er geen jailbreak is.

Heb jij ook een Apple TV (2012)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reactiefilter:-11130112+140+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Omdat Stefan Esser nieuw exploits heeft gevonden ( en andere ook trouwens) in IOS5.1 wil dat niet zeggen dat deze ook gebruikt kunnen worden voor de nieuwe Apple TV. Musclenerd heeft aangegeven in een tweet dat hij verwacht dat de ATV3 het moeilijkste apparaat zal worden om te jailbreaken vanwege de nieuwe SoC, de single core A5 en vanwege de software mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door SpX op 19 maart 2012 16:49]

Jup, heb ik ook gelezen vanmiddag. Jammer... Toch blijf ik er vertrouwen inhouden dat het over een maandje wel gelukt is. Er zijn een heleboel mensen die op de ATV 3 met jailbreak staan te wachten. Dan is het een enorm goeie concurrent voor veel andere mediaspelers, zeker voor die prijs.
Hoe weet je zo zeker dat er vrij snel een jailbreak komt voor de ATV3? Voor de Ipad2 op IOS 5 heeft het maanden geduurd dus hoezo zou het nu niet ook vele maanden kunnen duren (als het uberhaupt al gebeurt)?
De iPad 3 is al gejailbreaked met iOS 5.1. De Apple TV is een enorm populair apparaat om te jailbreaken dus daar wordt nu flink aan gewerkt.

Firecore geeft al aan binnenkort met een update van de aTV flash (black te komen)

Niks is met zekerheid te zeggen maar ik ga er toch van uit dat het binnen nu en een maand wel gaat gebeuren.
Is het mogelijk airplay te gebruiken zonder dat ik mijn tv gebruik? Zou je bv muziek van je mac kunnen afspelen op de versterker die je aan Apple tv hangt, zonder dat je de tv aanzet, of moet de tv dan altijd aanstaan?

En is uitzendinggemist/ rtlgemist nu standaard in Apple tv, of heb je dat na je jailbreak? Of speel je dat af via je iphone op je apple tv?
Muziek afspelen met de tv uit zal ik morgen even voor je testen maar volgens mij kan dat wel.

Ik speel uitzending gemist gewoon via de iPhone af. Werkt ideaal!
Oke, alvast dank voor het testen!

Jammer dat uitzending gemist moet via de Iphone, diverse bluray spelers met ook andere mediaspeler functionaliteit spelen uitzending + rtl gemist gewoon direct af van de speler, zonder tussenkomst van een telefoon.
volgens mij is het dmv een jailbreak ook erop te zetten maar dat moet ik even voor je nakijken. Morgenavond heb ik tijd om alles goed aan te sluiten en te testen.

edit: zie dit draadje: http://forum.iculture.nl/...xbmc-atv-flash-black.html

[Reactie gewijzigd door SquareOne op 18 maart 2012 21:39]

Ik heb het trouwens even voor je getest. Je kunt gewoon muziek afspelen via Airplay als deze is direct is aangesloten op je versterker zonder dat de TV aanstaat.
Is het mogelijk airplay te gebruiken zonder dat ik mijn tv gebruik?
Dat kan inderdaad. Muziek kun je afspelen via Airplay of door je iTunes-collectie op de ATV via de Remote-app op een iPhone of iPad te bedienen. Wat bij mij niet werkt is het afspelen van video's (met geluid) via Airplay op een iPad naar een headless ATV, de video start dan niet en ik krijg geen geluid.
Mooie review Brm-G

Zelf ben ik erg benieuwd hoe soepel de UI reageerd en dan met name binnen XBMC (nog even wachten dus) De Atv2 heb ik na een paar weken weer doorverkocht omdat ik het idee had dat de A4 het niet bij kon benen. Video speelde ook niet altijd soepel af (bijv 1080p via wifi), en elke andere UI handeling in XBMC was vrij sluggisch.

Hopelijk brengt de A5 hier verandering in, aangezien de ipad2 wel soepel XBMC (en 1080p files via wifi) draait heb ik goede hoop...
Waarom gebruikte je XBMC? De Media Player van aTV Flash is vele malen beter!
Vanwege goeie ervaringen op pc en op de ipad2, overal dezelfde player vind ik fijner.
Misschien is het wel een keer een poging waard mocht ik de atv3 proberen en XBMC zou nog steeds niet soepel werken.
Al begint aTV wel best prijzig te worden, toen iets van $17 inmiddels al $39.
Waarom gebruikte je XBMC? De Media Player van aTV Flash is vele malen beter!
Ik denk echt dat je XBMC nog niet goed kent.
Mooie review, 16 april gaat een maat van me richting de states, laat hem er direct een meenemen ($99 = ¤75, scheelt een berg).

Wordt een mediaplayer met XBMC voor mijn dochtertje :) )

[Reactie gewijzigd door Roeligan op 20 maart 2012 12:26]

Reken jezelf niet rijk!

$99 is zonder BTW, die verschilt per staat.
in sommige shops is het mogelijk om een global blue cheque mee te krijgen. zodra je hier in nederland op het vliegveld ben kan je dan de Tax terugkrijgen op buitenlandse aankopen.
Allen mag je dan waarschijnlijk ook gelijk invoerrechten aftikken. Dan ben je wel weer duurder uit. global blue cheques zijn leuk voor kleding ed, maar bij elektronische apparatuur wil het nog wel eens vervelend worden.
... en in sommige staten 0% :)

Het is een kwestie van vantevoren checken.

[Reactie gewijzigd door walterg op 21 maart 2012 13:18]

Reken jezelf niet rijk!

$99 is zonder BTW, die verschilt per staat.
Ik denk dat je eens moet opzoeken wat BTW (VAT), sales tax en use tax in de US betekent. Het zijn 3 verschillende dingen.
Zojuist lees ik weer een bericht dat een untethered jailbreak voor iOS 5.1 en dus ook voor de Apple TV nog wel even op zich gaat laten wachten...
Mooie review. Wel een kleine opmerking: Ik kreeg een déjà vu gevoel tijdens het lezen van het tweede "Installeren" kopje.
Dat had ik verplaatst maar vergeten te verwijderen. Ff fixen dus.
Bedankt.
Leuke review.
Zitten nog wel een paar typo's in (stoom ?)
Kun je dit apparaat nou ook met een gewoon toetsenbord bedienen? Hetzij bedraad (USB naar kleine USB), hetzij via BlueTooth?

[Reactie gewijzigd door Dancing_Animal op 17 maart 2012 20:41]

Nee, maar wel met een iPad, iPod touch of iPhone.
Sinds kort gelukkig ook met een bluetooth toetsenbord. De laatste update maakt het mogelijk de (standaard al ingebouwde!) bluetooth receiver te gebruiken voor een tobo.

De microUSB aansluiting is puur voor diagnostics en kan dus niet gebruikt worden als host.
als er straks een jailbreak beschikbaar is, kan ik dan mijn externe hdd met een usb kabel aan de atv hangen? en zo de films afspelen.
Nee, Hdd aansluiten kan niet.
Ik lees net dat de nieuwe ATV3 lastig de jailbreaken is. Nog even wachten dus.
Heb je toevallig iTunes Match? ik vraag me af of je zowel je iCloud collectie als met je itunes collectie tegelijk kan benaderen? oftwel de iCloud voor je muziek (met voordeel dat je computer niet aan hoeft) en iTunes op computer voor locale video's..
Ik heb geen iTunes match maar volgens mij kan dat gewoon. Durf het niet 100% te garanderen.

HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True