Terug naar Reviews

AMD A8-3870K Black Edition Review

Door ingmaronline 2 mei 2012, 11.005 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Snel
  • Veelzijdig

Minpunten

• FM1
  • Stock koeler

Sub-beoordelingen

Ik ben in het bezit van de AMD A8-3870K vanaf februari 2012. De onderstaande review beschrijft mijn ervaring

-Prestaties
-Typo en andere kleine dingen
- Overklokbaarheid
- Toekomst

Waarom

Tot februari dit jaar had ik een redelijke pc. Een HD 6870 icm een AMD X6 1090T en dit watergekoeld. En de games die ik speelde, MW2 / Skyrim, draaiden hier prima op. Maar ik had minder tijd om te gamen, en van het waterkoelen was voor mij het plezier er inmiddels ook wel uit, dus dacht ik: Op naar een nieuwe, kleinere, zuinigere en simpelere ( onderhoud ) pc.

Levering

Ik bestelde mijn A8-3870K bij Azerty. Hij komt in een klein doosje. Op het doosje staat oa. welke GPU's compatible zijn voor Dual-Graphics ( De 6670 / 6570 / 6450 ) Dat hij unlocked is, en een plaatje van Dirt 3. In het doosje zit de processor ( doh ) en de stock cooler. De stock cooler heb ik even gebruikt op afwachten van mijn Scythe Shuriken ( En daarna de Shythe Big Shuriken ) Maar deze maakte nogal herrie, en liet de temperatuur toch wel heel makkelijk oplopen.

Prestaties

Voor een doorsnee gebruiker levert een i3 misschien al wel genoeg power. Ik wilde echter niet helemaal het gamen aan de kant zetten dus dit zou betekenen dat ik nog een GPU zou moeten kopen. Toen kwam echter het APU idee in beeld en ben ik overstag gegaan.

De 3870 kan prima uit de voeten met taken als Office / Surfen op de interwebs / HD afspelen / Beeldmateriaal streamen naar mijn iPad / etc. Allemaal doorsnee taken waarvoor weinig processoren nog hun hand voor zouden omdraaien.

Ik speel echter nog wel games als League of Legends, Company of Heroes, Modern Warfare 1 / 2 en Skyrim. Over LoL kan ik vrij kort zijn, in game heeft hij een stabiele framerate van ~60 FPS met bijna alle instellingen op het hoogst. Er kan wel eens een dipje voorkomen, maar niet zo laag dat het gelijk onspeelbaar wordt. Dit is hetzelfde bij CoH.

Bij meer recentere games als MW 1 / 2 en Skyrim is het even spelen met de instellingen. Ik speel op een 1080P monitor en wil hier natuurlijk zoveel mogelijk gebruik van maken. Dit lukt ook wel, maar vooral AA moet het dan ontgelden. Bij MW1 ligt het aantal FPS rond de 90, maar deze schommelt nogal naar de 60. Dit zonder AA, maar met de meeste instellingen op automatisch.

MW2 is ook lekker speelbaar. Bij een resolutie van 1080P en de volgende instellingen: AA uit, VSYNC uit, Shadows uit, Specular Map aan, Depth of Field aan, Soften Smoke edges uit, Ragdoll aan, Bullet Impact aan, Texture resolution Normal, Normal Map resolution op high en Specular Map Resolution op normal. Deze instellingen geven mij ingame een framerate van ~90, maar als je begint te schieten, en het wordt druk in beeld, dan daalt het meestal naar ~50 FPS.

Dan Skyrim. Ik speel het nu op 720P met de Ultra preset. ( Zonder AA, met AF ) Mijn framerate ligt, als ik binnen ben, rond de ~50. Buiten dropped hij naar de ~25 FPS. Maar prima speelbaar. Ik heb het wel geprobeerd op 1080P, maar de Ultra preset gaf mij dan rond de ~15 FPS, en lagere presets niet veel hoger. De keuze om dan maar mijn resolutie wat omlaag te brengen, en wat meer te kunnen genieten van eye candy, was dan ook snel gemaakt. ( Op 720P met de High preset, zonder AA, heb ik ~60 binnen en ~45 buiten )

Voor de leuk heb ik ook nog even Dirt 3 er bij gepakt. Dirt 3 staat zelfs op het doosje waarin de processor komt, dus dat moet wel iets beteken dacht ik zo. Op 1080P met de meeste instellingen op hoog speelt Dirt 3 vloeiend. Welliswaar ligt de framerate maar rond de 25 / 30 maar het voelt toch beter aan dan een shooter met dezelfde FPS.

Update

Dit weekend is MW3 Multiplayer gratis te spelen via Steam. Ik speel met 1080P. AA uit, VSYNC uit, Shadows uit, Specular en depth of field aan, Ambient occlusion uit, soften smoke edges aan, bullet impact aan, image quality op High en texture quality op Automatic. Dit geeft mij met VSYNC een FPS van 60 ( doh ) en zonder schommelt hij van de 91 rond de ~60 FPS. Prima speelbaar dus ( al vind ik MW2 er beter uit zien ) Met Image Quality op Extra vind ik het toch iets te stroperig worden af en toe. Het ziet er dan natuurlijk wel net iets beter uit. Maar dit is natuurlijk geen HD 6870..

Stabiliteit en betrouwbaarheid

In het begin wilde mijn pc zich nog wel eens afsluiten als ik mijn processor ging overclocken en het voltage teveel verhoogde. De PSU die standaard in de Silverstone SG05B zit ( 300W ) blijkt niet genoeg prik te kunnen leveren over de CPU lijn. Maar dat is dus niet de 3870 zijn fout.

Verder heb ik nog geen problemen ondervonden.

Update

Het ligt waarschijnlijk niet aan mijn voeding, zie de update hieronder..

Overklokbaarheid

de A8-3870 is natuurlijk de versie die unlocked is. Ik heb hem niet speciaal hier voor gekocht, de prijs van deze lag gewoon lager dan de reguliere versie, maar dat het mogelijk is is natuurlijk fijn. Al heb ik niet heel veel ruimte als ik het voltage opvoer. Ik ben er dan ook niet verder op in gegaan. Aangezien het niet veel winst geeft.

Update

Na het lezen van een aantal reviews ben ik er achter gekomen dat het niet kunnen overklokken ligt aan mijn moederbord. Op veel websites komt hij qua prestaties / verbruik het beste uit de bus. Behalve dus bij het overclocken, wat niet / nauwelijks wil op dit bord.

Warmteproductie

Zoals ik zei, is de stock koeler niet de beste koeler. Ik heb die dan ook zo snel mogelijk vervangen door een Scythe Shuriken. Maar die vond ik qua temperatuur en vooral geluid ook nog niet geweldig. En ook die heb ik dan vervangen, voor een Scythe Big Shuriken dit keer. ( Mijn review hier ) Deze zorgt voor idle temperaturen van ~26 tot ~30 graden celsius, afhankelijk van mijn kamertemperatuur, en tijdens het gamen temperaturen van rond de ~48 graden celsius. Dit met ~800 RPM van de Noctua NF-F12 PWM.

Tijdens het stressen van de 3870 met OCCT: CPU loopt de temperatuur op tot de ~50, maar dan is de Noctua NF-F12 PWM wel aangeslagen.

Stroomverbruik

Ik heb een simpel Silvercrest meetapparaat tussen de stekker van de PSU, het volledige systeem, en de stekkerdoos gestoken. Deze geeft mij de volgende cijfers:

idle ( tijdens het schrijven van deze review, maar ben wel MW3 net aan het downloaden ) ~35 watt
load ( zo net heb ik Skyrim gespeeld, hoogste waarde was ) ~114 watt

Op dit moment ligt de prijs van de 3870 zo rond de 100. Als ik het goedkoop had gehouden en bijvoorbeeld een Intel Pentium G620 had gekocht ( 60 ) en nog een GPU, laten we zeggen een 6670 ( 60 ) kom ik qua prestaties niet veel beter uit.

Nu kan ik later nog besluiten om een 6670 aan te schaffen en gebruik te maken van hybrid crossfire ( of dual graphics, net hoe je het wilt noemen.. ) Dat geeft mij ook weer een boost van ( erg afhankelijk van welke game ) ~30%.

Toekomst

Ik ben erg benieuwd hoe de nieuwe APU's, Trinity, gaan presteren. Er worden flinke verbeteringen beloofd. Niet alleen qua snelheid maar ook qua energieverbruik. Het is jammer dat ik dan ook gelijk een nieuw moederbord moet kopen. De nieuwe generatie APU's gaat namelijk gebruik maken van een nieuw socket: FM2. En mijn huidige moederbord met, FM1 socket, is niet compatible. Maar als ik dan eenmaal een nieuwe generatie APU heb, Trinity, denk ik dat ik dan wel weer even mee kan.

Ter afronding

De AMD A8-3870K is een makkelijke en goedkope oplossing voor iedereen die niet alleen simpele dingen doet, maar af en toe ook even een spelletje wil meepakken. ( Snel RAM geheugen is een pr, zie het mijne, dit doet de prestaties veel goed. Ook heb ik een SSD, dit geeft de hele snelheids belevenis natuurlijk ook een boost )

Heb jij ook een AMD A8-3870K Black Edition?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ik vind het toch erg knap dat zo'n APU flink presteert, gezien jouw FPS in de genoemde games! :D

Verder vind ik dit een goede review, al is deze niet zo uitgebreid :)
Bedankt!

Ik had hem natuurlijk nog wel kunnen uitbreiden met tal van benchmarks en leuke grafieken. Maar je hoeft alleen A8-3870 maar in te tikken op Google en je hebt ze binnen je bereik.

Die benches zeggen mij altijd maar vrij weinig, en real life ervaringen wat meer. Vandaar dat ik deze insteek gebruik!
Ik heb twee FM1 moederborden van Asrock waaronder de A75M-ITX. De CPU fan aansluiting PWM uitgang heeft een minimum dutycycle van (uit mijn hoofd) 34%, hierdoor draait de ventilator veel sneller dan noodzakelijk. Het minimum dutycycle waarbij de fan nog draait is 0%, maar dat kan niet met deze Asrock moederborden. De minimum PWM dutycycle is 0%, en dan draait de fan nog…. Ik heb de stockcooler niet vervangen vanwege de temperatuur, maar vanwege de slechte fancontroller in het moederbord...

Nu gebruik ik de CPU Fan2 aansluiting voor mijn processor fan en Chassis Fan1 voor de chassisfan, dit geeft mij de stilste resultaten.

Meer info op http://www.formfactors.or...specs%5CREV1_2_Public.pdf

En waarom maak je je druk over temperaturen onder de 60 graden?

[Reactie gewijzigd door Dre op 25 april 2012 20:39]

Ik begrijp je punt niet helemaal.

Maar ik zou sowieso niet willen dat mijn fan niet draait onder weinig belasting. Dit omdat ik de fan uit mijn PSU heb gehaald en nu de CPU fan verantwoordelijk heb gemaakt voor het koelwerk daarvoor ( Dit gaat heel simpel in de SG05b )
De stock cooler heb ik even gebruikt ... Maar deze maakte nogal herrie, en liet de temperatuur toch wel heel makkelijk oplopen.
Maakt de ventilator teveel herrie bij IDLE of bij STRESS? Bij mij IDLE en dan is de oorzaak de slechte fancontroller op het moederbord en niet te de ventilator/ CPU.
Weet ik niet meer zo uit het hoofd.

Maar om nou te zeggen dat zo'n stock koeler + fan nou toppie is..
Waarom heb je de fan uit je voeding gehaald? Zodat je een grotere CPU-fan kwijt kon? Ik heb namelijk ook zitten kijken naar een grotere CPU-koeler voor in de SG05b, maar ik dacht dat alles te groot was.
Ik heb de fan uit de PSU gehaald omdat ik hem teveel geluid vond maken. Ik heb daarbij ook een gedeelte van de behuizing er af gelaten ( Het gedeelte wat je sowieso moet verwijderen als je de fan er uit wilt krijgen ) en nu laat ik de PSU koelen door mijn CPU koeler, die blaast immers omhoog.

Zou je een grotere CPU koeler willen installeren dan moet je toch nog wat meer modden en de PSU een andere plek geven ( Vr de air intake bijvoorbeeld ) op internet zijn daar geloof ik wel wat voorbeelden van te vinden. Ook met normale ATX formaat PSU's in de SG05B
Mooie review!

Een paar kleine dingetjes:

- Het APU'tje heet 3870K, met K dus.
- Zou je eens willen rommelen met je geheugen? Wat extra bandbreedte schijnt aardig te helpen. Logisch ook, want de CPU en GPU moeten het doen met 128bit DDR3, wat niet zo heel veel is.
- Die voeding kan toch ruim genoeg vermogen leveren neem ik aan? Dat ding kan makkelijk 200W op +12V leveren, en daarmee kan je bijna drie 3870K's van stroom voorzien.
- Nog iets over Skyrim: probeer is het 'Advanced'-menu te openen en Shadows op High en FXAA uit te zetten. Die twee hakken er namelijk nogal hard in. Dan moet je wel 1080p kunnen aanzetten.
- En kleine dt-fout: bij 'Toekomst' moet belooft beloofd zijn.
Bedankt!

Klopt, de benaming met een K zie ik ook overal. Behalve op de doos zelf :P Ik zal even kijken in hoeverre ik met het RAM geheugen kan rommelen. Ik ben er niet helemaal in thuis maar ik zal even rondlezen.
Mijn niet OC A8-3850 systeem vraagt 95 Watt (DC), waarom zou jou 300 Watt voeding een probleem zijn?
Geen idee. Misschien heeft het ook wel een hele andere reden. Alleen niet een waar ik zo op kan komen. Maar alles gaat gewoon op zwart dan. Alleen het aan / uit knopje blijft branden van de kast.. :P
zelfde probleem met mijn 400watt voeding . (ms-tech)
Als je de a8 overklokt gaat ie veel meer stroom gebruiken
Hoewel de a8-3850 zelfde is als die van ons.
Is dit hit op de 12volt lijn er groot.
Vergeet niet dat het om de 12volt1 gaat (veel voedingen hebben 12volt2 en die is voor de vga en harddisk en enz)
Reken maar uit 12volt 16ampere (meeste voeding) =192 watt voor je cpu en moederbord .
cpu is 100watt
losse pci-e is 75watt
moederbord 25watt
geheugen 10watt per modeulen max

Sommige voeding hebben de 12volt2 wel op de losse 12volt 4pins connector .
Dan heb je de juiste voeding te pakken die de stroom goed verdeelt .
Hebben de meeste goedkopere voeding helaas niet.
Ligt er ook aan wat de voeding effectief levert he.
hij bedoelt dat zijn psu 95watt vraagt, het systeem vraagt minder , pakweg zo'n 80 watt.
Ligt idd aan hoeveel verlies er optreed in de psu.
Geen enkel probleem hier met overclocken 3870K op een BeQuiet 300watt. De voeding van TS ken ik niet, maar de voeding van MS-Tech is een crappy voeding. Denk dat het eerder daar aan ligt.
Ik gebruik de voeding die in mijn behuizing zit ( SG05B van Silverstone ) Deze voeding heeft wel een 80+ sticker. Maar misschien ligt het aan de verdeling zoals Suijkerbuijk zegt..
Ik merk dat je bij de negatieve eigenschappen melding maakt van de FM1 socket zonder een verantwoording in je tekst. Kan je daar wat meer uitleg bij geven?
Het komt wel terug hoor, maar misschien niet helemaal duidelijk, onder het kopje Toekomst.

Ik bedoel er namelijk mee dat ik dus nu een FM1 moederbord heb gekocht, maar als ik straks wil upgraden naar de nieuwe APU's van AMD ( Trinity ) ik dan wl een nieuw moederbord moeten kopen.
Wellicht een idee om het gewoon concreet in de tekst te vermelden? Niet iedereen weet dat het Trinity-platform gebruik gaat maken van nieuwe, niet met FM1 compatibele sockets.
Vind het toch vreemd dat je dit systeem hebt gekocht als je al een X6 1090T systeem hebt draaien. Die A8 kan dan wel zuiniger zijn, voordat je dat er uit hebt.. Echt vooruit ga je er ook niet mee.
De A8 is snel zat en een game pc die vaak aanstaat kan makkelijk 100 euro per jaar aan energie vreten.
Als je nog wat onderdelen rond huis hebt slingeren kost een systeempje maken voor deze cpu+moederbord een keer 200 euro. Dan heb je echter wel 2 tot 3 keer zo lage energie kosten en een extra pc is nooit mis toch?
EDIT

[Reactie gewijzigd door ingmaronline op 2 mei 2012 17:39]

EDIT

[Reactie gewijzigd door ingmaronline op 2 mei 2012 17:39]

Het was ook niet mijn bedoeling om er 'vooruit op te gaan'. Ik ben echter steeds minder gaan gamen, en hecht minder waarde aan FULL HD alles maxed out etc...

Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013