UTP Cat5e Kabel (100m) Review

Door Scorpei 12 februari 2012, laatste update op 12 februari 2012, 4.672 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Gebruik voor lengte minder dan zeg 8 meter en je hebt gigabit
  • Als je weet wat je koopt is de prijs ook nog wel redelijk te noemen (net)

Minpunten

• Alles daarboven (>7m) is 100mbit, want oranje en groen is niet van koper
  • Dan is de prijs natuurlijk weer wat minder spectaculair als je dacht

Sub-beoordelingen

Net een langere review geschreven maar de verkeerde knop gebruikt en nou is ie weg, dus even een korte recap:

Zie dit draadje op tweakers

Hier dan toch nog maar even iets langers aangezien hij nu wordt aangemeld als een 'simpele review' en daarmee deze info achterwegen blijft:

Heb de kabel alleen gebruikt voor stukjes kleiner dan zeg 6m (en dus nog gigabit) OF waar het toch niet heel boeiend was dat het 100mbit was (WAN / AP met enkel 100mbit). Dan is het op zich best prima kabel om aan te schaffen. Als je het in je huis gaat aanleggen zou ik inderdaad zeggen: koop alsjeblieft meteen wat goeds :)! Daar moet ik ook zeggen dat ik niet weet of ik nog wel gigabit zou leggen (die snelheid haal ik tegenwoordig regelmatig plat....) of wat snellers.

Regardles @ de kabel: Hier lijkt de dikte nog wel redelijk te kloppen over alle adertjes MAAR de materialen zijn inderdaad anders. Magneetje er langs:
blauw --> aantrekking
Bruin --> aantrekking
Groen --> no go
Oranje --> no go
De kleur is ook duidelijk verschillend als je de mantel er af haalt. Het zijn dus duidelijk NIET allemaal kopere aders! In het bovengenoemde linkje vind je wat meer informatie wat betreft het effect hiervan, maar simpel gezegd: slechte resultaten en zeker geen gigabit op langere stukken.

Al met al zoals ik ook op het forum gezegd heb en in DMs:
En natuurlijk, als je echt goedkoop je kabel kan scoren, kun je ook 2x de kabel leggen en de goede aderen gebruiken (of als je deze ruk kabel al gekocht hebt en TOCH over langere afstanden gigabit wil hebben). Enige echte nadeel dan is dat je natuurlijk 2x zo veel goot moet hebben.

Als je het weet is het niet zo erg, koop je dit voor korte stukken en goed spul voor de langere delen en ben je TOCH nog goedkoper uit binnen je hele infrastructuur (1x dure kabel voor naar de switches en in de ruimte zelf een paar keer 7m).

Nog een kleine kanttekening: Ook met professionelere hardware (HP Intel NICs en Cisco switches) werkt deze kabel natuurlijk nog niet goed genoeg!

Heb jij ook een UTP Cat5e Kabel (100m)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Lekkere review onder het kopje wat zo ongelooflijk algemeen is dat je er dus als potentiele koper niets aan hebt.
Het enige wat ik nog niet wist (of eigenlijk niet durfde te hopen) was dat er kennelijk kabels verkocht worden die geen koperaders hebben, maar kennelijk ijzer-kern.
Dat zal na een paar keer buigen dan ook wel niet echt geweldige prestaties meer leveren.
Ja goed, ik weet niet wat je dan wil? In diepte metingen van de weerstanden en diktes ;)? Er zijn (zie het topic) toch echt mensen die dit niet weten en vrolijk deze kabel kopen hopen op hun volledige infrastructuur aanleggen. Mij is het om het even, ik zou dan alleen kabel van zeg König kopen, maar in dit geval heb ik prima kabel voor een prima prijs voor het beoogde gebruik. Met deze review hoop ik in ieder geval 'minder algemeen onderwezen tweakers' als uwe grootheid TD-er TOCH te vertellen dat goedkoop soms duurkoop is!
Het probleem is niet het werk dat je erin gestoken hebt maar wel het "nut" van deze review.

Het doel van een review is dat je weet dat model x van fabrikant y wel/niet goed is en dat kan onderbouwen zodat de lezer weet of de redenering ook voor hem/haar geld.

Dat 2de deel (vanaf "wel/niet goed") heb je prima gedaan, wat totaal ontbreekt is het x en y verhaal en zelfs de winkel waar je de kabel hebt gekocht.

Ik kan dus nu ondanks dat ik je review gelezen heb niet inschatten welke kabel ik nu wel of niet moet kopen. Het enige dat ik weet is dat er "EEN" kabel is die slecht is.
Ik begrijp dat het merkloze meuk is, maar geef dan de shopnaam of tenminste een foto van de kabel of doos/verpakking, dan weten we wat er ontweken moet worden.

p.s. ik heb het topic ook gelezen waar meer info staat, maar je moet ervan uit gaan dat review lezer dat niet doen.

[Reactie gewijzigd door Rapier op 13 februari 2012 00:46]

Nee wat ik probeerde te zeggen is dat "UTP kabel cat5e" veel te algemeen is.
Wat Rapier hier boven mij dus al zei, zet er dan op z'n minst een fotootje bij.

Voor de rest heb je zeker wel wat interessants te melden in deze review, want ik had nooit durven hopen dat er ijzer gebruikt zou worden ipv. koper.
Maar maak het nog informatiever door foto's te tonen.

* TD-er gaat in elk geval de magneet langs de kabels houden hier, die ook niet op Gbit willen werken maar wel goed aangesloten zijn.
Het is trouwens net andersom, blauw/bruin zijn ferromagnetisch en oranje/groen zijn dat niet.
Dus oranje/groen zijn van koper en blauw/bruin bevatten ijzer :).
edit:
Als reactie op 'Negatieve eigenschappen'.

[Reactie gewijzigd door Puch-Maxi op 12 februari 2012 23:14]

Vet dat je dit allemaal hebt achterhaald! Thx
That's IT en 1to0 (die niet zo actief meer is maar nog wel verstuurd) hebben goede kwaliteit ISO gecertificeerde cat5e kabel die wel fatsoenlijk werkt. de overige winkels verkopen rollen met troep
Yagoda, Digitique en Hardwarewebwinkel verkopen in ieder geval grote troep, en die digitus kabel van that's it is zeker weten goede ISO gecertificeerde en vermoedelijk zelfs 3P verified for gigabit ethernet kabel.

Doe jezelf een lol:
Dat is dezelfde kabel die that's it verkoopt... plaatje klopt niet.
nee die webshop ziet er niet uit en verkoopt ook niet veel dingen meer...
goede klant van tweakers geweest, dus hoop dat het linkje hier niet erg is.

[Reactie gewijzigd door bastian433 op 12 februari 2012 23:21]

Hoe zeker zijn jullie er van dat die adertjes werkelijk wel ijzer zijn?
Denk er aan dat er ook diverse alliages bestaan op basis van nikkel, ijzer en andere metalen, die eveneens in zekere mate magnetische eigenschappen hebben.
Ik kan me voorstellen dat sommige nikkel-ijzer+ alliages eigenschappen kunnen hebben die een specifieke waarde kunnen hebben in cat5e-kabel adertjes. (Vraag me echter niet welke waarde precies - misschien heeft iemand anders daarover kennis.)

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013