Merk Nokia
Kleuren Zwart
  Bekijk alle specificaties

Nokia 700 Zwart Review

Door Dunsinane1971 16 januari 2012, 2.522 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Toestel is klein en licht
  • Scherp amoled gorillascherm
  • Gratis Nokia Maps navigatie, offline en online versie
  • Relatief goedkoop voor een smartphone
  • Accu opladen hoeft niet dagelijks bij gematigd/normaal gebruik

Minpunten

• Toestel en scherm zijn klein
  • Niet voor app-verslaafden
  • Geluidsvolume is beperkt
  • Ontgrendelknop te makkelijk ongewenst te bedienen

Sub-beoordelingen

In het promotiegeweld rond de nieuwe Nokia WP7 smartphones dreigen de nieuwe Symbian Belle (of Nokia Belle, zoals ik vandaag las) Nokia's onder te sneeuwen, terwijl het toch verrassend prettig werkende smartphones zijn.
Vandaar deze review van de Nokia 700 met Symbian Belle, die ik nu anderhalve maand in gebruik heb.
Mijn vorige smartphone was een Nokia 6110 Navigator (met Symbian S60 V3, eigenlijk een N95 zonder multimedia toetsen, en iets tragere processor), waar ik 4 jaar lang veel plezier aan heb beleefd, vooral als navigatie via de stem van de Route66 software, rijdend op de motorfiets. Maar 4 jaar intens gebruik had zijn sporen nagelaten, en nadat de GPS-ontvanger begon te haperen, werd vervanging onvermijdelijk.
In de loop der jaren kregen vrienden en bekenden iPhones en Android smartphone-varianten, waar men heel trots op was, maar die eigenlijk zelden iets konden wat ik met mijn "oude" Symbian niet kon. Toegegeven, het ging vaak wel iets sneller en makkelijker met die nieuwe aanraakschermen, maar qua functionaliteit zag ik geen redenen om naar die platformen over te stappen. Bovendien lieer ik mijzelf niet graag aan de bedrijven Apple of Google; het zijn reusachtige bedrijven geworden, die - naar mijn mening - iets te goed menen te weten wat goed voor de consument is, terwijl ik steeds vaker twijfel of ze het wel zo goed voor hebben met die consumenten.
Ook is het gewoon leuk om iets te hebben wat niet iedereen heeft. :)
Het zou dus weer een Nokia worden, maar welke... Het enige beschikbare WP7 toestel was de Lumia 800; vrij prijzig, en met enkele vreemde nadelen, zoals een niet-verwisselbare accu, een micro-SIM-slot, een fors en hoekig formaat, en navigatie-software die nog niet uitontwikkeld was, volgens diverse recensies.
Zo kwamen de nieuwe Symbian Belle toestellen in beeld, die volgens veel reviews de strijd met iOS en Android prima aan zouden kunnen. Op het moment van beslissen/bestellen waren diverse modellen aangekondigd, maar alleen de Nokia 700 en de 701 bleken leverbaar.
De keuze viel op de 700, voornamelijk vanwege het compacte formaat. Een smartphone hebben is namelijk wel leuk, maar je hebt het altijd bij je, en aangezien ik voornamelijk drager ben van redelijk strak om de heupen sluitende spijkerbroeken is het gewoon onaangenaam om dan zo'n groot "minitablet" in je broekzak te hebben. De 700 meet slechts 110x51x10mm (zie de foto's met de Secrid creditcard houder, die samen 1 broekzak vullen), en met een gewicht van 91 gram merk je nauwelijks dat je hem bij je hebt.
Andere selling points van de 700 (op voorhand, beoordeling later in deze review):
- Amoled scherm
- gratis Nokia Maps navigatie (offline met kaarten opgeslagen op de microSDHC kaart, dus zonder dataroaming, maar ook online navigatie mogelijk)
- speaker aan voorzijde
- actieradius met de 1080 mAh (BP-5Z) accu
- microSDHC card slot (max 32GB; niet bijgeleverd; niet hot-swappable; 32BG versie geinstalleerd, geeft geen vertraging)
- NFC ingebouwd (is nu nog een vrij nutteloos aardigheidje, maar kan in de toekomst interessant worden)
- vertrouwde en complete Symbian functionaliteiten, dus weinig (vervangende) apps nodig
- uitstekende prijs-functionaliteitverhouding

Vermeldenswaardige gebruikservaringen na anderhalve maand

- Verbluffend amoled aanraakscherm
In reviews was er al veel fraais over gezegd, en het bleek allemaal waar. Zwart is pikzwart met dit scherm! Je kunt alleen onder fel lamplicht onderscheiden wat scherm en wat schermrand is. Kleuren zijn helder, ook bij zonlicht, en ondanks de bescheiden resolutie van 640x360 is het beeld erg scherp (dankzij de ~229 ppi pixel density). Het capacitieve aanraakscherm met Gorilla-glas reageert zeer snel, en is niet krasgevoelig. Met 2 vingers in of uitzoomen werkt ook zoals het hoort (volgens de iPhonenorm ;-) ). Omdat de smartphone erg compact is, is het scherm dat ook, met 3,2" diameter is het ronduit klein. Bezwaarlijk is dat eigenlijk alleen bij het typen van tekst op het virtuele QWERTY-toetsenbord. In portrait-stand zijn de toetsen echt erg klein, in landscape-stand (kwestie van kantelen) is het te doen. Zeker nadat je er aan gewend bent, maak je weinig fouten meer, maar de typesnelheid blijft beperkt. Lettertypes van de Symbian menu's zijn groot genoeg om goed leesbaar te zijn, en zijn ook nog eens aan te passen in grootte. Verzienden zullen misschien moeite hebben met het lezen van internetpagina's in de browser, dan kunnen de lettertjes soms erg klein zijn, maar nog steeds haarscherp. Inzoomen helpt overigens prima om webpagina's beter leesbaar te maken, het merendeel van de bezochte websites wordt zodanig gerenderd dat horizontaal scrollen niet nodig is.
Wat verder erg prettig is aan het scroll-gedrag van Symbian Belle is de onzichtbare scroll-balk. Wil je bijvoorbeeld bladeren door een lange lijst van MP3-nummers, dan kan dat op 2 manieren. Door de lijst met een veeg op de lijst (van onder naar boven) in beweging te zetten (net zoals in iOS of Android), of door uiterst rechts je vinger van boven naar beneden te bewegen, de lijst beweegt zich dan net zoals je in een desktop browser met muis een scrollbalk naar beneden versleept. Per ongeluk iets aanklikken terwijl je alleen maar wilde vegen is zodoende niet mogelijk.

- Nokia Maps
Navigatie is voor mij een erg belangrijke functie op een smartphone. Ik verplaats mij vaak per motor, en dan is navigeren per stem een ideale oplossing. Smartphone in de jaszak, mono headset naar 1 oor in je helm, en de stem begeleidt je naar je bestemming, terwijl je zonder de visuele afleiding van een schermpje dus continu de verkeerssituatie in de gaten kunt blijven houden.
De Route66 stembegeleiding op mijn vorige smartphone was onovertroffen, zo duidelijk. Nokia Maps is dan erg wennen, en beduidend minder goed dan Route66. Ook is de GPS-module minder gevoelig, zo lijkt het, want regelmatig concludeert de software ineens dat ik niet meer op de Rijksweg rij, maar op de parallelweg, of een kruisende weg, waarna de route prompt opnieuw berekend wordt, en er foutieve aanwijzingen volgen. Er is wel mee te werken, want het brengt je op je bestemming, maar je moet je gezonde verstand er bij blijven gebruiken, en niet blindelings alle aanwijzingen volgen. Overigens lijkt het, na een software/firmware-update via Nokia Suite half december 2011, een stuk beter te gaan met de accuratesse van de navigatie. Toch hoop ik dat er nog een Route66 versie voor Symbian Belle wordt uitgebracht, maar dat zal wel ijdele hoop zijn...

- Speaker aan voorzijde
Dit lijkt zo logisch om bij elke telefoon zo te ontwerpen, en toch heb ik het niet eerder gezien. De geluidskwaliteit en het volume is niet slecht, maar toch vrij blikkerig, en het had nog wel iets luider gekund. MP3's afspelen met maximaal geluid geeft een lichte vervorming. Mogelijk wordt de speakerkwaliteit ook weer begrensd door het compacte formaat van de 700; er is weinig plek, en het kan ook niet als klankkast dienst doen om het geluid te versterken en te verfraaien.

- Actieradius accu
Dit is echt een sterk aankoopsargument. Het is gewoon prettig om zeker te weten dat je altijd wel de dag door zult komen op een volle acculading. En bij gematigd gebruik is ook 2 of 3 dagen mogelijk zonder bij te laden. Tot nu toe is de enige echt stroomvretende activiteit het afspelen van een speelfilm van 2 uur via de TV-out-aansluiting naar de TV. Dat kost precies 1 volle acculading.

- TV-out-aansluiting
Het lukt niet met iedere kabel, en dus niet bij iedereen waar je op bezoek gaat, maar het blijft grappig om in een gesprek een recente film te bespreken, en vervolgens te zeggen, "Zullen we die film even bekijken dan?", en dan dat kleine apparaatje aan een joekel van een TV te hangen, en die film te af te spelen, met ondertitels, als je die hebt. Wat de beeldkwaliteit betreft, geldt "Garbage in, garbage out". Het bronbestand moet van hoge kwaliteit zijn, om op een groot scherm nog scherp te zijn. Iets teveel compressie zorgt voor erg "gepixelleerd" beeld. Heb je een oplader in de buurt, en een 32GB microSDHC kaartje geinstalleerd, dan kun je zelfs een filmmarathon houden.

- micro-SDHC-slot
Er zit slechts 2GB aan opslagruimte in de 700 gebouwd. Voor veelzijdig gebruik heb je dus extra opslagcapaciteit nodig. Volgens de handleiding is de maximum grootte van de microSDHC-kaart 32GB. Die heb ik dan ook meteen aangeschaft. Bij mijn vorige Symbian S60 V3 smartphone lag dat maximum officieel op 4 of 8GB, dat weet ik niet meer precies. Er bleek echter een 16GB in te kunnen. Dat maakte de smartphone wel een stuk trager. De Nokia 700 slikt de 32GB zonder moeite of vertraging. Misschien is een grotere capaciteit ook wel mogelijk, met hetzelfde vertragingsrisico.

- NFC
Op de papieren snelstarthandleiding zit een NFC-sticker. Tik met de bovenkant van de 700 tegen die sticker, en je krijgt een paar gratis apps aangeboden in de OVI-webwinkel. Het is vooralsnog de enige toepassing van de ingebouwde NFC-module. Als de technologie echt door gaat zetten, dan wordt er wel veel mogelijk.Geschikte bluetooth apparaten verbinden door de smartphone er even tegenaan te tikken bijvoorbeeld. Productinformatie bekijken, betalingen verrichten, enfin, sla google er maar eens op na... Ik moet nog zien dat het een vlucht gaat nemen, maar wel grappig dat het op de 700 zit.

- Symbian, vertrouwd en compleet
De afgelopen 2 jaar is er hier op het tweakersforum behoorlijk afgegeven op Symbian, en werd vooral Android bewierookt. Nu is er aan Android ook meer te tweaken dan aan Symbian. Maar uiteindelijk is een smartphone niet in de eerste plaats een tweakspeelgoedje, maar een functioneel, veelzijdig gebruiksapparaat. En als je dan iOS, Android, en Symbian Belle naast elkaar legt, dan is de keuze vooral een kwestie van smaak, want qua functionaliteit en gebruiksgemak doet het allemaal weinig meer voor elkaar onder. Het heeft dus even geduurd, maar met Belle is er eindelijk een User Interface die van Symbian een waardige concurrent maakt. Des te droeviger dat Nokia juist nu alle kaarten op WP7 zet.
Heb je in het verleden een Symbian S60 telefoon gehad, dan zullen veel functies je vertrouwd voorkomen. De contactenlijst, SMS-berichtenlijst, emailboxen, agenda, afbeeldingengalerij, muziekspeler, videospeler, het logboek van gebelde, ontvangen en gemiste gesprekken, het werkt allemaal heel vertrouwd, en met de vaste fysieke menu-knop heb je alles bliksemsnel onder vingerbereik. Multi-tasken is nog steeds iets waar Symbian in uitblinkt, en de 512MB werkgeheugen is bijna niet vol te krijgen. Alleen op de eerste dag had ik iets wat op en vastloper leek, maar achteraf was ik misschien te ongeduldig, en had ik gewoon langer moeten wachten, er werd waarschijnlijk iets geinstalleerd of geindexeerd.
Een veelgenoemd Nokia/Symbian kritiekpunt is de relatief kleine OVI-appstore. Standaard staat er echter al behoorlijk veel op de 700 geinstalleerd, waardoor je eigenlijk weinig te wensen over hebt. Bovendien staat er genoeg in die OVI-winkel om app-geile gebruikers tevreden te stellen. Toch merk je wel dat bedrijven of instanties die een bepaalde dienst via een app willen aanbieden, Symbian over het hoofd zien. Ze bieden wel een iPhone-, Android- en Blackberryvariant aan, maar geen Symbianversie. Maar vaak is er geen nood, want diezelfde app-dienst is vaak ook via de browser uit te voeren op de website van dat bedrijf of instantie.

- De Internetbrowser
De internetbrowser was bij eerdere Symbian-versies een zwak punt. Een reden om zo snel mogelijk Opera Mini of Opera Mobile te installeren. De standaard internetbrowser van Symbian Belle is een duidelijke verbetering, maar ook nu heb ik Opera Mobile er op gezet, en als standaardbrowser aangewezen. Snelheid, renderkwaliteit, en gebruiksgemak zijn van Opera gewoon beter.

- Vergrendel/Ontgrendelknop
Aan de zijkant zit een klein knopje waarmee je het aanraakscherm uitzet en blokkeert tegen ongewenste aanrakingen. In tegenstelling tot eerdere Nokiatoestellen met aanraakscherm, die daarvoor een schuifknopje hadden, zoals de N97, heeft de 700 een drukknopje. Zit de telefoon in je broekzak, en verricht je wat zwaardere arbeid (denk aan hurken, sjouwen, klimmen, klauteren), dan wordt dat knopje makkelijk ingedrukt, en wordt het toestel gemakkelijk ontgrendeld, waarna het vanalles kan gaan doen. Zo heb ik hem al eens te voorschijn gehaald terwijl er op het scherm een boodschap stond als "U heeft nog 1 poging om de juiste PIN-code in te voeren voordat de SIM-kaart zal worden geblokkeerd", met al 2 sterretjes van willekeurig gekozen cijfers in beeld. Dat had echt wel beter ontworpen kunnen worden. Het toestel ontgrendelt zich ook als tijdens navigeren met Nokia Maps een waarschuwing voor overschrijding van de maximumsnelheid wordt gegeven, of een aankondiging van een flitser. Vervelend tijdens navigeren via de stem, met de telefoon in je jaszak, hij wordt dan ook aanraakgevoelig, met mogelijk onverwachte gevolgen.

- Camera
De Nokia 700 is vrij dun, en dat houdt eigenlijk automatisch in dat de camerakwaliteit nooit uitmuntend kan zijn. Het toestel heeft een 5 Megapixel fixed focus camera met zogenaamde EDoF electronica (Extended Depth of Field). In reviews wordt hier erg laatdunkend over gesproken. Toch vallen de resultaten mij mee, ten minste, als er voldoende licht aanwezig is. De single LED-flash kan weinig uitrichten in schemerige omstandigheden. Die 5 megapixels zijn ruim voldoende, in combinatie met een lensje met een diameter van ruim 1 mm. Met zo weinig lichtinval (wat eigenlijk voor alle mobieltjescameralensjes geldt), is het idioot om mee te gaan in de pixelrace die nog steeds gaande is in cameraland; eigenlijk kunnen alleen DSLR's met lensdiameters van meerdere centimeters profiteren van meer pixels.
De Nokia 700 camera maakt puike snapshots bij goede lichtomstandigheden. De camera is ook snel in te schakelen met de vaste cameraknop aan de zijkant van het toestel, waardoor je snel iets kunt vastleggen. Ik bedenk net dat ik de video-opnamemogelijkheden (in HD) nog niet zelf getest heb, voorbeelden op youtube vallen mij niet tegen, in ieder geval.

- Prijs in verhouding tot kwaliteit en tot geboden functionaliteit
Betaalde ik eind november 2011 nog EUR 289 voor een toestel zonder abonnement, inmiddels biedt dezefde webshop hem al aan voor EUR 259. Voor dat bedrag krijg je werkelijk veel functionaliteit aangeboden op een kwalitatief uitstekend toestel. Na anderhalve maand oogt het toestel nog maagdelijk aan alle kanten; dat Gorillaglas is echt verrassend sterk en krasongevoelig.

Voorlopige conclusie na anderhalve maand: Ik ben erg blij met deze aanschaf, voornamelijk vanwege alle smartphonefunctionaliteiten die zijn gepropt in een compact telefoonformaat dat je normaal alleen in het "dumbphone"-assortiment tegenkomt. En dat voor een alleszins redelijke prijs in vergelijking met concurrerende toestellen.
Ik snap echter volkomen dat mensen die graag met alle app-rages mee willen doen, en die hun smartphone intensief willen gebruiken voor alle taken die je (ook/beter) op een tablet, laptop of desktop kunt doen, dat die mensen de voorkeur hebben voor een grotere smartphone, met een populairder besturingssysteem.
Ik hoop in ieder geval dat ik met dit toestel weer (minstens) vier jaar plezierig zal kunnen werken. Ik ben benieuwd hoe het telefoonlandschap er daarna uit zal zien... In een toekomstige wensdroom zijn we dan in de situatie aanbeland dat 80% van de smartphones draait op Symbian "Zorro", (of zoiets, na "Anna", "Belle", en nog vele alfabetletters daar tussenin ;) ).

Heb jij ook een Nokia 700 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Prima review.Maar.....

Waarom Route66 dat er alleen in een S60V2/3 versie is? Waarom geen Nokiamaps dan weet je zeker dat je niet achter de feiten aanloopt.

De browser die ik nog m'n 5800 heb is de S^3 browser, v7.3 en die werkt veel beter dan de browser die ik hiervoor had.Dit is dus voor mij geen probleem meer.

Geluid bij de 5800 is perfect vanwege de dubbele speakers, stereo. Het is niet voor niets de Xpressmusic ;)

Een Flits is niet om foto's te maken in het schemer vanwege de beperkte reikwijde. Flits gebruik je om in te flitsen(tegenlicht) of om een onderwerp (extra)te belichten. De schemer kun je niet belichten. Je belicht alleen voor voorgrond en haalt deze naar voren.

Vreemd dat je last heb van het feit dat het scherm aktief schijnt te zijn als de telefoon in je broekzak zit. Bij een capacitief scherm mag dat niet voorkomen aangezien er met spanning gewerkt wordt en niet met druk zoals bij een resistief scherm. Er is overigens een programma-tje dat "broekzak bellen" moet voorkomen, pocketlock Misschien werkt het ook voor S^3(Anna/Belle)

Over dat op twee manieren scrollen. Dat kan bij Android ook

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 6 februari 2012 02:32]

Hallo Nozem1959, je hebt niet alles even goed gelezen, maar ik heb er dan ook een lang verhaal van gemaakt, dus het zij je vergeven... ;)

NokiaMaps wordt bij de 700 geleverd, mijn ervaring met de gesproken aanwijzingen (handig bij reizen op de motorfiets) van de Route66-navigatie op mijn vorige smartphone was alleen beter.

Geef de Opera-Mini/Mobile-browser eens een kans op jouw toestel, het werkt echt fijner dan standaardbrowsers.

Die dubbele speakers mis ik idd wel op de 700 ten opzichte van mijn vorige toestel, de compactheid van de 700 heeft wat dat betreft zeker een nadeel.

Met schemer bedoelde ik eigenlijk alle situaties waarin onvoldoende daglicht of kunstlicht voorhanden is voor een goede foto. Een LEDje ter grootte van een speldeknop kan dat probleem duidelijk niet oplossen.

Het scherm kan actief worden als het vergrendelknopje aan de zijkant van het toestel per ongeluk wordt ingedrukt. Capacitieve schermen reageren niet alleen op aanrakingen van menselijke huid (net nog getest met papier en sommige kledingstoffen bijvoorbeeld). Inmiddels is het al eens gebeurd dat ik de PUK-code op moest zoeken om de 700 weer te kunnen gebruiken. Het instellen van een beveiligingscode heeft sindsdien wel iets geholpen, zo lijkt het ten minste. Ik zoek nog naar de perfecte app om dit definitief op te lossen.

Mijn Android-2.1 tabletje kan dat "zijdelings scrollbalk-scrollen" niet, latere Android-versies wellicht wel...
weet iemand of het mogelijk is van de flitslamp als verlichting te gebruiken?
indien ja, hoe??
Niet standaard, maar zoek eens in de Ovi Winkel naar "The Flashlight", een app van "picoBrothers".
Mooie review, en voor mij een van de redenen om deze telefoon aan te schaffen.
Na meer dan twee jaar Android (en een jaartje IOS) gebruiker te zijn geweest ben ik ook van mening dat Google en Apple te goed weten wat goed voor mij is...

Ik ga ook zeker een review schrijven als ik de tel een tijdje heb, als vergelijking met Android.

Wel een paar vraagjes: is er ook (gratis) hotspot software voor deze telefoon zodat je je telefoon kunt gebruiken als portable hotspot?

Heb je misschien inmiddels ervaring met Sygic Aura voor Symbian voor wat betreft de navi?

En tot slot: waar heb jij het tv-out kabeltje gehaald? Of is het een standaard dingetje?

* Mecallie heeft vorige week deze phone besteld voor 177 euro bij amazon.de :*)
Leuk dat deze review je geholpen heeft bij de keuze voor de Nokia 700! :)

In de Nokia App Winkel vond ik "JoikuSpot Light", dat verandert je toestel in een open wifi hotspot. De light versie is gratis, er bestaat ook een Premium versie van, die biedt onder andere password-beveiliging, optimale internetverbinding, optimaal accubesparingsbeheer en protocolondersteuning, wel tegen de fikse prijs van EUR 9,00. :|

Na een korte wenperiode is er zeer weinig aan te merken op de standaard al aanwezige gratis Nokia Kaarten versie, dus ik heb geen aandrang meer gevoeld om te gaan experimenteren met navigatieapplicaties van derden. Over Sygic Aura vond ik een posting op het Sygic Support Forum (https://support.sygic.com..._symbian_belle_fp1_fw_112). Blijkbaar werkt het niet goed meer op Nokia Belle FP1.
FP1 is een update van Belle van een aantal weken geleden. Alhoewel sommige applicaties zijn verbeterd (met name de internetbrowser) of uitgebreid (met name de navigatie) door deze update, vind ik dat de interface er niet op vooruit is gegaan, al zijn de verschillen subtiel. Het schijnt dat de update er tevens voor zorgt dat de processor overgeklokt wordt van 1 GHz naar 1,3GHz. Ik heb er eigenlijk weinig van kunnen merken. Tipje: als je de update nog moet installeren, haal dan na afloop de accu er even uit voor een echte "harde reboot", pas daarna werkte bij mij alles weer naar behoren.

Nog een tip: Als je apps gaat installeren vanuit de Nokia Winkel (voorheen OVI Winkel), ga dan eerst naar de Winkel-instellingen om er voor te zorgen dan alle apps geinstalleerd worden op E: (het ruime Massageheugen) in plaats van C: (het bescheiden Telefoongeheugen). Ik kwam er wat laat achter dat het verkeerd stond ingesteld, waarna alle reeds geinstalleerde apps kon verwijderen en opnieuw installeren op E:, om te voorkomen dat op C: minder dan 20MB aan ruimte overbleef.

Het TV-out-kabeltje is een originele Nokia, omdat ik op fora had gelezen dat een standaardkabeltje niet werkte. Maar dat las ik ook over diverse headsets, maar tot nu toe heeft alles wat ik aan headsets er in heb geplugd gewoon gewerkt, dus misschien valt het met andere TV-out-kabels ook wel mee. Ik heb het originele Nokia TV-out-kabeltje (Nokia CA-75U) besteld bij digitalsonline.nl, voor de schappelijke prijs van EUR 7,20.

Veel plezier met je 700, voor de prijs die jij hebt betaald krijg je wel heel smartphone voor je geld!! :)
Ik moet zeggen: hij bevalt me nu al :P
Op de een of andere manier komen me zelfs nu nog dingen bekend voor uit mijn P990i tijdperk (UIQ3).

Maareuh: heb jij de FP1 update al gekregen? Ik krijg deze niet aangeboden en kan op internet ook nergens vinden hoe ik hem anders zou moeten installeren...
Over de FP1 update, die ik inderdaad al heb:

Misschien staat ie al op jouw toestel. Je kunt dat controleren door naar "Instellingen" te gaan, dan te kiezen voor "Telefoon, en dan voor "Apparaatbeheer".
Daar staat bij mij dan achtereenvolgens:
  • Release: Nokia Belle Feature Pack 1
  • Softwareversie: 112.010.1404
  • Datum softwareversie: 2012-03-30
  • Aangepaste versie: 112.010.1404.C00.01
  • Datum aangepaste versie: 2012-03-30
  • Ingestelde taal: 112.010.1404.01.01
  • ...
  • ... en dus nog wat andere eigenschappen...
FP1 is een echte firmware-upgrade, die ook niet meer ongedaan kan worden gemaakt, en kun je alleen installeren via de pc, per USB-kabel, en met de nieuwste versie van Nokia Suite (3.3.89) op je pc geinstalleerd.
Ik ben nog wel een beetje Tweaker heh, ik had natuurlijk al even gekeken. Mijn telefoon draait nog op 111.x . Ook de taskmanager is nog de oude versie.

Ik heb inmiddels een melding ingediend bij Nokia, vragend of ik gewoon geduld moet hebben of dat ik dit nog kan bespoedigen. Daarop kreeg ik trouwens gisteren (op hemelvaartsdag!) heel netjes een antwoord dat de definitieve release datum nog niet beschikbaar was en dat ik geduld moest hebben.

Ik heb ze nu maar even gevraagd waarom er op de site dan wel staat dat de laatst beschikbare software versie voor mijn telefoon 112.x is :P

Bedankt voor je hulp trouwens! Very much appreciated!

Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles Smartwatches

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013