AVM Fritz!box 7113 Annex A Review

Door iMispel 10 januari 2012, laatste update op 10 januari 2012, 929 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Instelbaarheid

Minpunten

• Wireless netwerk bereik
  • QoS telefonie

Sub-beoordelingen

Beheerbaarheid Score: 4

Ik heb deze router reeds ruim een jaar in mijn bezit, hoog tijd voor een review dus:

Bij het afsluiten van een abonnement met telefonie bij dommel diende deze (of een duurdere) modem aangeschaft te worden. Het is vooral dus de telefoon uitgang die hem (redelijk) uniek maakt. Verder beschikt hij over een LAN uitgang en Wifi. Redelijk basic dus maar voldoende als je thuis met 2 laptops + HTPC werkt en geen spinnenweb in huis wil. Installatie verliep probleemloos, port forwarding eenvoudig in te stellen, qua configuratie dus geen enkel probleem. Maar hier houdt het goede nieuws dan ook op.

De wireless ontvangst is echt een ramp te noemen. Na zo'n 10 meter houdt hij het voor bekeken. Ben ondertussen verhuisd en de problemen blijven aanhouden (kan dus volgens mij dus niet aan de structuur van mijn huis liggen). In het begin moest ik hem vaak eens rebooten ook, maar dat probleem lijk ik nu niet meer te hebben.

Dan de QoS: Wanneer ik bel en tegelijk download trek de geluidskwaliteit op geen bal meer. Zo erg zelf dat ik mijn download moet stoppen om mijn gesprekspartner deftig te verstaan. Van een router met VOIP telefoon uitgang zou je toch mogen verwachten dat dit deftig geregeld is. Eerlijkheidshalve moet ik hierbij zeggen dat mijn vorige Gigaset daar ook last van heeft, zij het dan iets minder. Blijkbaar moeilijk te implementeren dit.

Conclusie: Wat betreft de Wifi ontvangst kan het zijn dat ik een maandagmorgen exemplaar heb, maar voor de telefonie vrees dat dit een algemeen probleem is. Geen aanrader dus.

Heb jij ook een AVM Fritz!box 7113 Annex A?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Mmmm ik heb ook een Fritz!box en die heeft exact hetzelfde probleem. Als ik voluit usenet binnenhaal, kan ik niet meer fatsoenlijk bellen. Ondanks prioritisering van telefoon signaal, straks hopelijk glas, dan hopelijk geen bandbreedte issues meer :)
Ook last van een povere wifi ontvangst, of is deze eigenschap enkel mij gegund?
Dat probleem had ik ook met een alles in één-oplossing.
Nu ik het met wat 2ehands spullen opgewaardeerd heb, is bellen en vol downloaden (usenet&voip) compleet probleemloos geworden, zie: bitshape's netwerk & VoIP

In het kort :P ;
- Pak een losse Router/Firewall (Zyxel Zywall-USG / Cisco SA / Juniper / Sonicwall) met mogelijkheid tot meerdere subnet's op aparte LAN-poorten.
- Zet je huidige (standaard door internetprovider meegeleverde) modem/router in "Bridge"-modus, het WAN-ip komt dan op de Router/Firewall binnen.
- Gebruik voor telefonie een echte losse VoIP-telefoon of een losse ATA voor analoge telefoon's en zet deze in een apart subnet op een dedicated poort van de Router/Firewall (bvb. DMZ of een LAN2) en zet ook "SIP-ALG" aan.
- Voor beter wifi, sluit een apart AccessPoint aan in "Bridge"-modus en plaats deze ergens optimaal in huis. Tip: pak een goed AP, geen chinese rommel, evt. met PoE.
De routering (DHCP) laat je door de Router/Firewall uitvoeren, evt het wifi ook op een apart subnet en dus op een eigen dedicated poort op de Router/Firewall (bvb. WLAN).
Jongens kijk even op de site van AVM voor firmware update. We hadden problemen met de FOn 7340 en sinds een update doet hij perfect, en heb ik alleen op de zolder geen internet bereik. (opgelost door en Wifi Extender van Netgear (Netgear 2000WNRPT)

Populair: Desktops Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013