Conceptronic Grab'n'Go DualBay NAS Media Store 1.5TB Review

Door MeO 31 augustus 2007, laatste update op 1 september 2007, 32.891 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Goede afwerking
  • Prijs/Kwaliteit
  • Mogelijkheden met funpluggen, zoals webserver, twonkey, sftp en bittorrent client

Minpunten

• Oude samba versie (maar wordt opgelost)
  • Slechte helpdesk
  • Slecht (niet compatible) werkende UPnP mediaserver

Sub-beoordelingen

Heb de CH3SNAS sinds half juli in bezit. Ik was op zoek naar een NAS oplossing met ingebouwde UPnP mediaserver. Deze dacht ik te vinden in de CH3SNAS. Was in eerste instantie niet op zoek naar een NAS met twee schijven, maar kon geen andere vinden die in prijs/kwaliteits verhouding beter scoorde. Op diverse fora blijkt deze NAS bijna identiek te zijn aan de D-Link dns-323. Deze is eenvoudig met funplug op te waarderen. De D-Link is ongeveer 80 duurder.

De CH3SNAS had ik besteld bij Complus. Op dat moment waren zij een van de voordeligste, maar hadden 'm niet op voorraad. Volgens hun voorraadsysteem zou hij binnen 3 dagen in vorraad zijn. Na twee weken wachten heb ik toch maar een mailtje gestuurd waar hij bleef. :( De volgende dag had ik 'm eindelijk binnen. :)

De behuizing zit goed verpakt in een doos. Geleverd met installatie cd-rom, snelstart handleiding in meerdere talen, utp kabeltje en adapter.

Montage
In eerste instantie heb ik 1 HDD gebruikt, omdat alles eerst wilde testen, voordat ik over ging op RAID 1. Het installeren gaat erg eenvoudig, wil je 'm verwijderen dan hoef je alleen maar de daarvoor ingebouwde hendel over te halen. Deze duwt dan de HD er uit. De behuizing is bestaat grofweg uit 4 delen. Electronica, voorzijde, achterzijde en koker. Over de electronica kan ik weinig zeggen. De voor en achterzijde zijn uitgevoerd in stevig kunsstof. Voelt erg solide aan. Ze passen zonder speling op de koker. De koker is van aluminium en is netjes afgewerkt.

Installatie
Na de snelstart handleiding gelezen te hebben besloot ik om de cd-rom niet te gebruiken, aangezien ik geen gebruik maak van DHCP. Had snel alles ingesteld. Had inmiddels wel hiervoor de uitgebreide handleiding op cd-rom globaal doorgenomen. Omdat ik de eerste keer maar 1 HDD had ingestoken kreeg ik meteen melding dat deze geformatteerd moet worden. Toen ik later twee HDD in had gestoken kreeg je keuze uit standaard, JBOD, RAID 0 of 1.
De webinterface is overzichtelijk ingedeeld. Zier er netjes uit. Op zich ging het installeren eenvoudig.

Gebruik
Heb geen benchmarks uitgevoerd. Kan dus niet veel vertellen over de snelheid van deze NAS. Vind het zelf ook niet het belangrijkste.
Samba werkte in eerste instantie prima. De NAS wordt zonder problemen door het netwerk gedetecteerd. Maar sinds ik de NAS in RAID 0 heb staan krijg ik regemaltig geen verbinding via Samba. Dit vind ik vrij irritant, maar dit is blijkbaar door een firmware met nieuwe versie van Samba opgelost. Echter deze is BETA en wil daarom nog wachten tot de uiteindlijke release.
Echter de ingebouwde mediaserver heb ik niet aan de praat gekregen icm met Philips WAS700. Maar ook niet met OnShare. De CH3SNAS wordt wel herkend, maar de database wordt niet gevonden. :'( Dit heb ik gemeld bij de helpdesk (tweede lijns) van Conceptronic. Het enige wat ze me konden melden was dat de C54WMP uit eigen stal wel werkte. Hier was ik natuurlijk niet erg mee geholpen. Heb toen maar besloten om de CH3SNAS te funpluggen. Alles hierover is vinden op deze wiki. Ook veel over op deze forum. En vervolgens Twonkymediaserver op geinstalleerd. Dit gaat trouwens verbazingwekkend eenvoudig. 8)7 De server werkt nu als een zonnetje. De installatie is een 30 dagen trial. Maar deze bevat een bug waardoor na een reboot van de CH3SNAS de teller op 0 komt te staan O-) .
Met funpluggen kan je ook een webserver en sftp server installeren. Heb inmiddels een webserver draaien waarop ik wat foto's heb gepubliceerd. Maar je kunt meer installeren zoals een bittorrent client.

Ondanks alle negatieve zaken zoals oude samba en slecht (niet compatible) werkende UPnP mediaserver, ben ik er toch tevreden mee. De mogelijkheden met funplug maakt namelijk alles weer goed.

Heb jij ook een Conceptronic Grab'n'Go DualBay NAS Media Store 1.5TB?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Bij negatieve eigenschappen staat de keyfeature van dit product en dan nog ben je zeer te vreden? Merkwaardig is het wel.

Verder zijn foto's natuurlijk welkom (real life foto's).

Leuke review!
samba en UPnP probleem zijn in de 1.02beta firmware al aangepakt en draait als een zonnetje kan ik vertellen.
Heb je ook ervaring met streamen naar een ps3 of xbox 360?
Ondertussen heb ik de CH3SNAS ge-funplugged en TwonkyVision er op installed. PS3 herkent/leest nu perfect alle MP3's en andere media files (geen divx/xvid).

Werkt heel goed.
@ggpelupessy

Nee heb geen van beiden.
Heb de CHS3NAS icm playstation 3, de ps3 kan de NAS mediaserver wel vinden, maar geeft steeds de melding "Er zijn geen titels"... iemand die dezelfde opstelling heeft?
Waar kan ik de CH3SNAS nog kopen?
Ik had een order uitstaan bij Euromaxi en na 1,5 maand kreeg ik mijn geld via een creditnota terug. waar zijn die dingen nog op voorraad?

een andere vraag:
Zit hier nu een 400Mhz of een 500Mhz processor in?

gr, Frank
Zelfde probleem hier, eerst via euromaxi besteld, maar na dik een maand wachten de order geannuleerd. Nu via 4launch besteld, maar zij weten ook niet wanneer ze deze NAS kunnen leveren.
Ben via EMPC al sinds september bezig. Kreeg vandaag weer een email dat het onduidelijk is wanneer ze worden geleverd. Dat is dan bijna 3 maanden. Bestaat dit apparaat echt? Aan wie wordt het dan WEL geleverd??? Of heeft Conceptronic gewoon al 3 maanden niet meer geleverd? Wie heeft er de laatste 2 maanden een uitgeleverd gekregen, en door welk bedrijf?
Hier is een forum draadje over de CH3SNAS :

forum: ~[NAS] Conceptronic CH3SNAS

Tweede week van december weer leverbaar ?!
Product heeft een kleine wijziging ondergaan.

Waardoor enige vertraging in levering is opgetreden.
Intern en firmware alles hetzelfde alleen mechanisch een kleine wijziging.

Enjoy! Ut komt eraan!

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013