ZTE Blade (San Francisco) Review

Door bazs2000 20 december 2011, 1.667 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Snelheid
  • Gebruiksgemak
  • resolutie van 800x480

Minpunten

• Accuduur
  • Warmteontwikkeling tijdens spelen van spellen
  • Locatiebepaling niet uit te zetten (Na reboot staat het weer aan)

Sub-beoordelingen

Mijn Blackberry Bold 9000 was onbestuurbaar geworden doordat het balletje na ettelijke reparaties (zelf uitgevoerd) geen bewegingen meer wilde registreren. Het werd tijd voor een nieuwe telefoon.

Doordat ik niet van mijn huidige abonnement af wil moest het een los toestel worden die bovendien in staat is om de hedendaagse apps te draaien. Apps zijn voor mij niet heel belangrijk maar een aantal apps moeten wel kunnen (Beurskoersen, buienradar, WhatsApp, etc).

Doordat Blackberry nog altijd geen QNX op zijn telefoons heeft gezet voel ik er niet veel voor nog een telefoon die draait op BBOS want er kleven een aantal nadelen aan die ik na twee jaar niet nog eens wil meemaken.

Er bleef maar twee OSen over en dat Android en Symbian maar er zijn zeer veel toestellen die veelal hetzelfde kunnen dus was het moeilijk om een toestel te vinden die niet duur was maar toch in staat is om alles te doen wat ik wil. :)

Ik had twee toestellen op het oog die in vergelijking veel op elkaar lijken maar uiteindelijk een wereld van verschil bleken te zijn. Het ging hier over de Nokia C7 en de ZTE Blade. De Nokia is veel duurder (¤269,-) tegenover ¤99,- voor de Blade bij de Belcompany.

In de winkel is de uiteindelijke keuze gemaakt. De Nokia is degelijk uitgevoerd maar het gebruik viel tegen. Na iedere beroering van het scherm duurde het even voordat de actie werd uitgevoerd. Als dit effect al optreedt op een nieuw toestel dan belooft het heel wat wanneer je het toestel een paar maanden in gebruik hebt. Deze ging het, ondanks de betere specificaties, niet worden.

De Blade is ondanks zijn processorsnelheid van 600Mhz een zeer snel toestel want alle beroeringen op het scherm worden meteen opgepikt en geeft in dat opzicht al een lekker reactief gevoel.

De verpakking
ZTE levert het volgende in de verpakking:

- Oplader (Met USB-poort) en een losse USB-kabel waarmee je het toestel kunt opladen of aan een PC/laptop kunt hangen. Dit is voor mij een groot pluspunt want er verschijnen tegenwoordig meer apparaten waarvoor je een datakabel hebt waarover het apparaat ook wordt opgeladen. Zo heb je nog maar één adapter nodig, je hoeft alleen maar de verschillende kabels in te prikken. ZTE heeft hier goed over nagedacht. :)

- Handleiding, deze is beknopt en niet echt nodig maar alles wat je moet weten staat erin. Voor meer informatie kun je beter het internet op gaan aangezien het boekje niet veel meer informatie bevat dan de basisfuncties zoals bellen. Hier kom je ook gemakkelijk achter wanneer je met het toestel speelt.

- Oordopjes. De oordopjes geven een aardig geluid maar niet meer dan dat. Als je de telefoon als MP3-speler wilt gebruiken dat adviseer ik de toekomstige kopers om een setje goede oordoppen los aan te schaffen. Voor handsfree is deze wel geschikt. Het microfoontje is gelukkig niet al te gevoelig waardoor je het toestel niet continu hoeft te muten wanneer je in een vergadering zit. Ideaal.

- En natuurlijk het toestel. :)

Gebruik
Zodra je de toestel uit de verpakking haalt en de SIM erin steekt is het tijd om deze te starten. Het starten gaat snel. Na ongeveer 1 minuut mag je jouw wachtwoord ingeven en dan start er een wizzard die jou door de meest essentiële instellingen loodst. Deze wizzard staat als widget ook op het voorscherm waardoor je ook makkelijk terug kan als je een aantal stappen hebt overgeslagen. Zodra je klaar bent kun je de widget verwijderen en is de wizzard vanuit het menu benaderbaar.

Vervelend is wel dat (Hoort dit bij Android?) dat je voor veel applicaties een koppeling moet maken met jouw Gmail-account. Hierdoor is het eerste gebruik met een aantal applicaties (Maps, mail, Layers) best langdurig maar als je dit hebt doorlopen dan heb je er geen omkijken meer naar.

Accuduur
Zoals tegenwoordig het geval is bij alle smartphones ontkom je niet aan het dagelijks opladen van de telefoon. De Blade is hier dan ook geen uitzondering, sterker nog. Zodra je een spelletje speelt dan gaat het zelfs hard met de accu. Na één uur Angrybirds was het zelfs noodzakelijk om de telefoon aan het infuus te hangen omdat deze nog maar 14% over had. Het spelletje startte ik nadat deze volledig was geladen. De accu (1250Mah) is niet echt opgewassen tegen veelvuldig gebruik. Ik ga dan ook op zoek naar een wat zwaarder exemplaar die het langer kan uithouden.

Warmteontwikkeling
Het toestel wordt merkbaar warmer tijdens het spelen van een spel. De processor ligt hieraan ten grondslag maar vreemd vind ik dit wel. Er is geen reden tot zorg alleen komt het vreemd over dat een telefoon warm wordt tijdens het spelen van een spel. Dit heb ik met al mijn vorige toestellen nooit meegemaakt. Is dit tegenwoordig normaal?

Privacy
Hier heb ik nog wel wat over. Alle applicaties vereisen een toegangsniveau en vragen vaak of deze data naar Google mogen verzenden. Je hebt vaak de keuze om dit uit te schakelen al is dit niet logisch ingericht. De keuze om data door te sturen is veel makkelijker dan om het niet te doen. Soms kun je het vinkje niet direct zetten en moet je later naar de applicatie-instellingen om dit alsnog te doen. Als gebruiker moet je dus continu op je hoede zijn hiervoor en dat vind ik wel lastig aangezien ik dit totaal niet ben gewend bij Nokia of Blackberry.

Het scherm van 800x480 is heerlijk, je ziet veel informatie op het scherm en toch is het met grote vingers (zoals ik deze heb) goed te doen. Ik heb de lettergrootte één stapje vergroot en ik klik zelden op verkeerde links. Het is in het begin wennen als je nog nooit een touchscreen hebt gehad maar het valt best mee.

Het typen van berichten blijft nog wel moeilijk, ik kantel hem altijd naar landscape omdat ik het niet voor elkaar krijg om in portrait een foutloze zin te typen. Wie grote handen heeft wil wellicht naar een ander toestel uitkijken.

De accuduur valt tegen en er is sprake van warmteontwikkeling en dat drukt het eindoordeel, verder is dit een fantastisch apparaat voor de ¤99,- die het kost. Het was een prepaid van KPN en dus zat er ook nog een SIM-kaartje bij welke niet zal worden gebruikt maar wel kan worden doorverkocht. Hierdoor valt de nettoprijs uiteindelijk nog iets lager uit. :)

ZTE heeft hier een goed apparaat neergezet wat zich prima kan meten met de grotere merken en ik vind het een goed iets dat dit merk meer voor zichzelf is gaan doen. Nu is het nog een onbekend merk wat hopelijk snel zal veranderen. Voor mij was ZTE al bekend gezien de netwerkapparatuur die deze fabrikant ook maakt (velen met DSL maken hier ook gebruik van omdat de DSLAMS die de telco's gebruiken ook vaak door ZTE worden vervaardigd). :)

Update

Ik heb de telefoon nu bijna één maand in gebruik en kan nu wat meer roepen. :)

Het gebruik van deze telefoon is echt goed. Ook na het installeren en verwijderen van veel toepassingen blijft deze rap aanvoelen al merk ik nu wel dat deze iets trager wordt. Toch, wanneer ik alle cache leeg maak dan voelt het weer snel aan.

Wel heb ik de telefoon geroot. Het stoorde mij enorm dat ik niet op een eenvoudige manier de taken kon killen en dat de apps die dit wel kunnen roottoegang nodig hebben. Bij de meeste apps krijg je dan ook diverse opties om de instellingen van het geheugengebruik te wijzigen zodat toepassingen die op de voorgrond draaien van extra geheugen kunnen worden voorzien. Dat maakt een wereld van verschil.

Bovendien gaf het rooten ook de mogelijkheid om de kloksnelheid aan te passen. Standaard is dit 600Mhz, ik heb deze teruggebracht naar 480Mhz en de telefoon gaat nu lang mee op één acculading. In het dagelijkse gebruik merk ik niets van de snelheidsverandering en laat het zo. Ik ben dan ook van het idee afgestapt een andere accu te kopen. :)

Minder te spreken ben ik over Android. Out of de box blijft de telefoon mijn locatie doorgeven ook nadat ik dit overal heb uitgezet. Na een herstart staat dit weer aan en wordt mijn locatie weer vrolijk doorgegeven. In de diverse menu's waar locatiebepaling kan worden geregeld worden ook verwarrende omschrijvingen getoond waardoor het niet direct duidelijk is of locatiebepaling uit of juist aan staat.

Dit is de reden dat ik een andere rom erop ga zetten, ik heb veel goeds gelezen over diverse roms en dus ga ik er een aantal proberen om te zien welke het best bij mij past.

Deze review wat dat betreft wel klaar.

Heb jij ook een ZTE Blade (San Francisco)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

De warmteontwikkeling heb ik met een spelletje ook inderdaad, en bij angry birds (de eerste) is mijn accu ook zo leeg, bij angry birds rio valt het vreemd genoeg erg mee.
Andere games (coin dozer, word feud, patience) trekken de accu minder snel leeg.

Bij weinig gebruik gaat bij mij de accu 2 dagen mee, bij redelijk gebruik 1 dag.

Gebruik je een custom rom? Bij dit toestel niet perse nodig omdat de standaard rom weinig onzin heeft en redelijk soepel loopt maar je prestaties gaan toch omhoog met de meeste roms.
N.a.v. je vraag over warmte: Mijn 3GS wordt ook warm na het spelen van een spelletje, dus het zal wel normaal zijn.
Je geeft aan een betere batterij te willen proberen, hier ben ik ook al mee bezig geweest.
Op ebay staat een niet officiele 1500Mah batterij, deze heb ik getest en presteert niet beter als de originele batterij. Je heb ook nog een originele ZTE batterij van 1300Mah, die heb ik nog niet getest maar ik denk eerlijk gezegd ook niet dat deze nou merkbaar langer mee zal gaan. Als je deze batterij gaat testen dan ben ik erg benieuwd naar je bevindingen.
3 sterren omdat er betere reviews over de zte zijn.
als je nog een betere accu vibdt update dan even je review aub
Sterker nog, ZTE levert ook 'residential gateways', modems aan KPN, de ZTE H220N.
Deze worden gebruikt voor zowel VDSL als in combinatie met glasvezel. Er zijn al meer dan 2 miljoen Blades verkocht.

Verder is ZTE China's grootste telecombedrijf en het staat in de top 3 van de grootste verkopers van gsm-apparatuur ter wereld. Voor ons is het misschien een 'onbekend merk' maar dat valt dus wel mee :)
Aardige review, je belicht de belangrijkste punten.

Het is tegenwoordig heel normaal dat telefoons warm worden bij intensief gebruik. Processors worden steeds sneller, gebruiken meer stroom en produceren dus ook meer warmte. De accu van deze telefoon is ongeveer gelijk aan die van de BlackBerry Bold 9000, en daarin gaat de accu wel twee dagen mee. Meteen een bewijs van mijn stelling.

Je zegt al dat je iets hebt gedaan om de processorsnelheid te kunnen regelen. Dat heb ik op mijn Motorola Razr XT910 ook gedaan, en het scheelt enorm veel. Standaard stond mijn toestel zelfs op performance mode (dus 80% van de tijd op 1200 MHz draaien, het maximum), en dat vreet batterij. Nu staat hij op ondemand, dus draait hij de helft van de tijd op 300 MHz. Dat is een flinke slok op een borrel, ik hoop dat het voor jouw toestel net zoveel uitmaakt (of beter is :))

Android heeft diverse nadelen, naast de voordelen van snelheid, aanpasbaarheid en veelzijdigheid. Je noemt de belangrijkste al: privacy. Je kunt het weten bij aanschaf, maar ook bijvoorbeeld iOS van Apple heeft vergelijkbare privacy-issues. Ook een iPhone geeft continu door waar je bent. Het is denk ik ook een omslag die bij deze tijd hoort: iedereen lijkt tegenwoordig de handigheid van locatiebepaling belangrijker te vinden dan privacy. Gelukkig kun je het ook deels verbergen, ik gebruik Latitude bijvoorbeeld expres niet. Maar het enge idee dat Google altijd "weet" waar ik ben, tsja, dat blijft. Al claimen ze dat ze er niets persoonlijks mee doen.
Goede review, makkelijk weg te lezen en erg informatief. Ik heb zelf ook een Blade (geroot) en denk dat ik ook maar eens mijn processorgebruik wat minder zet. (goede tip :) ) Op dit moment doe ik er precies een dag mee, dat is ongeveer 18 uur en dan gebruik ik wifi ongeveer 11 uur op een dag met verschillende apps die wifi nodig hebben + de brightness op zijn laagst :+ .

voor nu krijgt deze review 3 sterren, met goede plaatjes was hij 4 sterren geweest _/-\o_
Wat je ook kan doen is niet de maximumsnelheid verlagen maar de minimumsnelheid (naar 122 mhz) en vervolgens de governor op SmartassV2 zetten, dat levert je ook batterij op aangezien nu als het scherm uitstaat de processor automatisch teruggeclockt word en je levert niet in op prestatie.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013