ZTE Blade (San Francisco) Review

Door discy 7 december 2011, laatste update op 21 juni 2012, 14.299 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• goedkoop
  • android dus zelfde mogelijkheden als duurdere android telefoons
  • resolutie

Minpunten

• geen flitser
  • camera

Sub-beoordelingen

Deze review is gericht op de prestaties van de ZTE Blade

Inhoudsopgave:

3. Synchroniseren met Outlook
    4. Automatische verlichting aanpassen
    5. Advanced TaskManager / Advanced TaskKiller
1. Waar kopen?
Zowel bij KPN als Telfort krijg je de ZTE Blade GEN2 met 5mp camera.
KPN heeft z'n site aangepast naar het 3.2mp model.
Mijn prepaid model (GEN2) van KPN was zonder simlock.2. Custom ROMs
Een Custom ROM is een aangepaste versie van Android, speciaal gemaakt voor jouw telefoon. Het voordeel van het gebruik van een Custom ROM is dat je telefoon sneller loopt en dat je meer aanpassingsmogelijkheden hebt.

Voor de Blade zijn er op het moment drie roms die veel gebruikt worden:
  • Cyanogenmod
    Cyanogenmod is een hele doorontwikkelde ROM met een enorme community en veel support. Doordat iedereen zijn steentje bijdraagt zit er veel poespas bij die je krijgt bovenop de standaard Android. Denk aan extra instellingen, mogelijkheden en extra apps. Het grootste voordeel van Cyanogenmod is voor mij dat de stable releases uitgebreid getest zijn.
  • Moldovan Mile-High-Mountain-Pie
    Bij Moldovan hebben ze in tegenstelling tot Cyanogenmod de ROM zo schoon mogelijk gehouden. De ROM is gebaseerd op een originele Android 2.3.5 van ZTE. In Moldovan zitten een aantal applicaties van CM7 (zie rom site voor details) en de ZTE Emode Helper die je kunt gebruiken om de hardware van de Blade te testen en de sensoren te calibreren. Een sensor-calibratie tool is ook meegeleverd bij Cyanogenmod.
  • Ginger Stir Fry uit development sinds 10-10-2011
2.1 Feeling
Ik heb Cyanogenmod, Moldovan en GSF geprobeerd en ik merk (helaas) geen verschil in snelheid. Bij Cyanogenmod zit standaard "ADW Launcher" wat niet zo soepel werkt, deze heb ik vervangen door LauncherPro.

2.2 Benchmark
Ik heb een AnTuTu benchmark gedraaid met de laatste Cyanogen (7.1.0), de nieuwste Moldovan (rls4) en GSF (b26). Uit het gemiddelde van 4 tests per ROM blijkt dat Moldovan even snel is als GSF en dat GSF en Moldovan ±10% hoger scoren dan Cyanogenmod.

2.3 Persoonlijke voorkeur
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Moldovan omdat ik meer houd van schoon en snel dan van de extra mogelijkheden en instellingen die ik bij Cyanogenmod krijg. Echter; de instabiliteit die ik heb ervaren bij het gebruik van Moldovan en GSF maakt toch dat ik liever voor een stable release van Cyanogenmod kies.

Ik heb GSF en Moldovan beide meer dan 2 weken op mijn telefoon gehad en ik had zo nu en dan last van onverwachts opnieuw opstarten en renderfouten bij het wakker maken van de telefoon. Sinds ik ben overgestapt op de stable releases van Cyanogenmod heb ik geen problemen met mijn telefoon gehad.

2.4 Installatie van een ROM op een nieuwe Blade:
Het installeren van een ROM bestaat uit drie fasen:
  1. Rooten (unlocken) van je telefoon
  2. Installeren van Clockworkmod recovery (een soort "bios" waarmee je de ROM kunt installeren)
  3. Installeren van de ROM
De stappen kunnen worden uitgevoerd op twee manieren. Methode 1 heeft mijn voorkeur omdat daarbij de schijfindeling wordt geoptimaliseerd.

nb. Cyanogenmod 7.1, Moldovan en GSF werken alleen op telefoons met de GEN2 firmware. Om erachter te komen welke firmware je hebt kun je de app Ask Mr Pigfish gebruiken.

GEN1: Upgrade
Als je een GEN1 telefoon hebt en één van deze ROMS wilt installeren moet je gebruik maken van de GEN1 to GEN2 upgrade. Deze methode geeft je de nieuwe partitie indeling en upgrade de firmware van je telefoon.

GEN2: Manier 1 - TPT (een gerootte firmware flashen)
Voordeel: De schijfindeling wordt aangepast zodat je ongebruikte ruimte kunt gebruiken om apps te installeren. (indeling: 2mb cache, 160mb android, 294mb apps)
  1. Download een rom van hierboven en plaats deze op je SD kaart.
  2. Volg de instructies voor het flashen van een firmware die is geroot en waarbij clockworkmod is voorgeïnstalleerd http://android.modaco.com...tpts/page__gopid__1829429.
    Als deze methode niet werkt kun je ook via Windows flashen: http://android.modaco.com...o-bladelibra-via-windows/
  3. Installeer de rom m.b.v de handleiding van Cyanogenmod: http://wiki.cyanogenmod.c...ade:_Flashing_CyanogenMod
  4. Cyanogenmod: Download Google apps voor de Cyanogenmod versie die je hebt gekozen, installeren gaat via clockworkmod; net als de rom: http://wiki.cyanogenmod.com/wiki/Latest_Version#Google_Apps
  5. Cyanogenmod: Settings»Cyanogenmod»Prestaties»Use 16bit transparency aanzetten om de telefoon sneller te doen voelen.
GEN2: Manier 2 - Z4root (zelf rooten)
Bij deze methode behoud je de standaard schijfindeling. (indeling: 37.5mb cache, 220mb android, 162.5mb apps)
  1. Z4root om je telefoon te unlocken (rooten)
  2. ClockworkMod om de rom te installeren
  3. Download een rom van hierboven
  4. Lees de handleiding van Cyanogenmod (rooten kun je doen met z4) http://wiki.cyanogenmod.com/wiki/ZTE_Blade
  5. Alleen bij Cyanogenmod: Download Google apps voor de Cyanogenmod versie die je hebt gekozen, installeren gaat via clockworkmod; net als de rom: http://wiki.cyanogenmod.com/wiki/Latest_Version#Google_Apps
  6. Alleen bij Cyanogenmod: Settings»Cyanogenmod»Prestaties»Use 16bit transparency aanzetten om de telefoon sneller te doen voelen.
3. Prestaties
3.1 Kantoorwerk (internet, menu, e-mail) & 2D spellen
Kantoorwerk loopt goed en soepel.

Alle 2D spelletjes van Android market draaien zonder probleem (angry birds, en de populairste 3 van de market). Als je van 2D puzzelen houdt en niet percee 3D wilt is de Blade prima.

Filmpje van 2D activiteit op MMHMP (Youtube)

3.2 3D spellen:
3D spelletjes draaien wel (MMHMP rls4), maar dan merk je dat het eigenlijk iets sneller zou moeten. Het speelt goed en vloeiend maar soms heb je wel eens een happering. Het is dus niet perfect (zoals dat wel is op bijvoorbeeld de Galaxy S). Ik zou het een 7 geven.

Filmpje van Asphalt 5 (3D) op MMHMP rls4 (Youtube)

3.3 Video afspelen
Video afspelen gaat zonder problemen mits je de juiste codec gebruikt.
Voor het afspelen van video gebruik ik de standaard Android speler met MPEG-4. Realplayer en Moboplayer speelden H.264 bij mij niet vloeiend af.

Omzetten naar MPEG-4 voor gebruik in standaard speler:
  • Encoder: Handbrake
  • ZTE Blade Preset (kopieren naar C:\users\gebruikersnaam\AppData\Roaming\Handbrake)
    Als je source groter is dan WGA (800x480) moet je handmatig de resolutie zetten op max 800x480 (keep aspect ratio)
4. Opnamekwaliteit
De kwaliteit van de foto's is goed genoeg voor avontuurtjes met je vrienden maar niet geschikt voor vakantie of een trouwdag. De resolutie van een video is VGA (640x480).

Voor voorbeelden van foto's/filmpjes in vergelijking met HTC Desire HD zie dit filmpje (vanaf 10m20s:( http://youtu.be/Xvf6nNnZHfU?hd=1&t=10m20s

5. Accuduur
Net als bij andere telefoons vreet 3G veel stroom; in mijn ervaring ongeveer 30% van je stroomverbruik.

Internet dag: Met 3G uit (GPRS aan), e-mail automatisch binnenhalen, internetten in de trein gaat de accu ongeveer 18-22 uur mee.

sms/bel dag: Als je de telefoon gebruikt als "telefoon met e-mail" (sms, bellen, e-mail, ff 9292ov) dan kan de accu wel 2 dagen meegaan.

6. Bereik
Bereik is goed en beter dan van mijn Nokia E66.

7. Conclusie
De prestaties zijn meer dan voldoende voor kantoorwerk en voor het spelen van 2D spelletjes. 3D hapert soms wat. Met de standaard ROM ben je prima af maar een Custom ROM is nog beter.

Of alles zo soepel gaat als op de Galaxy S II en iPhone? nee. Maar dat kun je ook niet verwachten voor deze prijs.

De combinatie van de hoge schermresolutie, degelijke prestaties en lage prijs maakt het in mijn ogen een super goede deal voor een Android telefoon.

Extra A: Klaarmaken voor gebruik
Deze fase heeft mij erg veel tijd gekost; daarom deel ik mijn ervaring graag met jullie.

Ik ben meerdere uren bezig geweest met het vergelijken van programma'tjes die de gebruikerservaring zouden verbeteren. Google heeft bijvoorbeeld geen widget in Android ingebouwd om Gmail op het homescreen weer te geven; iets wat voor mij echt een must is.

De lijst van programma's en widgets die ik nu dagelijks gebruik:Extra B: Scherm flikkert tijdens het bellen
Het blijkt dat dit een veel voorkomend probleem is bij de Blade. Het wordt veroorzaakt door een slecht afgestelde proximity sensor; hierdoor denkt de Blade dat je de telefoon aan je oor hebt terwijl dit niet het geval is. Gelukkig heeft de Blade een app ingebouwd om het op te lossen!

Originele Blade en Moldovan / GSF: Menu » ZTE Emode Helper » Menu (20:Battery/OLED/Back Light/Vibrator/Ringer/LED/Key/OLED off/SD/BT address/Radio Info/Memory/Touchpaint Test/Audio Loop/FM/Camera/GPS Test/IMEI/IMSI [*983*0#] » Sensor » Calib (de sensor wordt nu gekalibreerd)

Cyanogenmod 7.1.0: Menu » ZTE Blade Settings » Proximity Sensor Calibration (de sensor wordt nu gekalibreerd)

Extra C: Synchroniseren met Outlook
Met Google Account:
  1. Exporteer de Outlook gegevens naar een Google service m.b.v. het Google Account van je Blade
    Gebruik Gmail, Google Calendar of Google Contacts, afhankelijk van wat je wilt syncen.
  2. Log je Blade in met hetzelfde Google Account.
    De synchronisatie tussen je Blade en Gmail, Calendar en Contacts wordt automatisch uitgevoerd.
Zonder Google Account: Android-Sync

Extra D: Automatische verlichting aanpassen
(Cyanogenmod only) Om de automatische verlichting aan te passen doe je het volgende:
Menu » Settings » Cyanogenmod » Scherm » Automatische verlichting » Custom instellingen » Pas andere niveau aan

Linker kolom: gemeten hoeveelheid licht (in lux).
Verlaag staat voor Lower bound Verhoog staat voor Upper bound.
Onder de kolom Scherm kun je aanpassen.

Bijv: bij Lux 0 » kolom Scherm (std 35) als je die naar 55 zet wordt het scherm nooit donkerder dan "55".
Je kunt ook elke waarde in de kolom Scherm met een bepaald percentage verhogen of verlagen.

=> Sla & op

Extra E: Advanced TaskManager / Advanced TaskKiller
Ik zie veel mensen die onterecht "Advanced TaskManager" gebruiken. Dit programma geeft je de mogelijkheid om programma's die je op dat moment niet gebruikt uit het geheugen te halen.

Het mooie van Android is juist dat het alle apps in het geheugen laat staan zonder dat dit batterij, processor en anderen resources verbruikt. Zo gauw er meer geheugen nodig is worden de apps er automatisch uitgehaald om geheugenruimte vrij te maken. Deze manier van memory management bespaart batterij en zorgt voor het sneller opstarten van apps omdat deze niet opnieuw in het geheugen ingelezen hoeven te worden.

Het definitief afsluiten zou alleen nodig hoeven zijn bij apps die slecht geprogrammeerd zijn en bij programma's die actief blijven binnenhalen op het moment dat je dat niet wilt (denk aan: Google Talk, eBuddy, Skype, Navigatie). Echter; apps die automatisch binnenhalen hebben vaak al een exit of afmelden knop in het menu.

Bij Google Apps als Maps, Browser, Gallery, Camera, Gmail etc is afsluiten niet nodig (en ook niet mogelijk via het menu). Ze worden op inactief gezet zodra je ze naar de achtergrond brengt. Sluit je ze wel af, dan kost het zelfs extra stroom elke keer als je ze opstart.

Onderbouwing:
Android ensures application responsiveness by stopping and killing processes as necessary to free resources for higher-priority applications.

The order in which processes are killed to reclaim resources is determined by the priority of the hosted applications. An application's priority is equal to its highest-priority component.

Where two applications have the same priority, the process that has been at a lower priority longest will be killed first. Process priority is also affected by interprocess dependencies; if an application has a dependency on a Service or Content Provider supplied by a second application, the secondary application will have at least as high a priority as the application it supports.
bron: Professional Android 2 Application Development

Nawoord
Ik hoop dat ik jullie een beter idee heb gegeven van de prestaties van de Blade en dat ik wat bruikbare tips heb kunnen geven voor het instellen en gebruik van Android.

Als jullie mijn review waarderen geef dan a.u.b. een beoordeling rechts bovenin. Vragen, opmerkingen en verzoeken kunnen jullie plaatsen bij de reacties of in het ZTE Blade ervaringen forum.
_________________________________________________________________________
Computerhulp Website design

Heb jij ook een ZTE Blade (San Francisco)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Nuttige post :) ik heb mijn ZTE Blade ook via KPN maar toch nu eens de tijd om hem te upgraden.

Hoe eigenlijk die ROM te installeren?

- Ik heb hem (temporary) geroot zoals aangegeven.
- Recovery Manager heeft Superuser Permissions
- Recovery Manager zegt steeds dat 'Unrecognized' geinstalleerd is, ongeacht welke IMG ik ook open;
- Ik kom in clockworkMod (door volume min ingedrukt te houden. Bij het selecteren van de ZIP abort hij de update vrijwel meteen?)
Waarom gebruik je niet gewoon de TPT?
Is het niet zo dat de cache partitie dan maar 2mb wordt en deze wordt gebruikt door de android market? Volgens een post uit 2008 zou je daardoor geen grote apps meer kunnen downloaden?

Post: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=444294
Zelf nog nooit problemen mee gehad, ook niet bij bestanden uit de Market >20MB.
Ik geloof dat de cache partitie is aangepast omdat er een soort virtuele cache partitie op /data bestaat waardoor de eigenlijke partitie helemaal niet wordt gebruikt.
Is inmiddels alweer geflasht met Ginger Stir Fly..
Ik heb het eergister nog gedaan op een schone blade. Heb je de permanent root al geprobeerd?
Was alleen de prijs de reden dat je voor het merk ZTE gekozen hebt?
Ik zie trouwens geen prijzen in de Pricewatch, dus vraag me af wat dit toestel los kost...
Ja. Prijs was enige rede; maar hij is dan ook wel heel laag voor een tel met deze resolutie.

Zie review voor verkooppunten.
Oke, ja ik ziet het. ¤ 119,99... dat is idd wel heel erg goedkoop :9~
Het kan nog goedkoper! ¤100,- bij belcompany :)

[Reactie gewijzigd door Puch-Maxi op 30 september 2011 12:56]

bij Belcompany kan je het toestel ophalen voor ¤99,99 incl. 10 euro kpn beltegoed.
telefoon is verder gewoon simlockvrij

goede review trouwens echter zou ik de accuduur lager gewaardeerd hebben, die van mij haalt maar net de dag.
Ja. 28 uur is wel uitzonderlijk, ik heb het wat naar beneden bijgesteld.

[Reactie gewijzigd door discy op 30 september 2011 14:41]

Bij Belcompany kost hij 100 Euro.
Voor de mensen die de blade aan het overwegen zijn:

Zojuist mijn ZTE binnengekregen via BOL (100¤) met een levertijd van 7 dagen (terwijl 14d werd aangegeven).
Het betreft een KPN prepaid pakket maar het is wel de 5MP versie! :)
Bovendien simlockvrij.

[Reactie gewijzigd door dd1 op 2 november 2011 19:19]

top review 4 sterrren verdiend, maar omdat deze review mij een maand geleden heeft doen besluiten er een aan te schaffen krijg je er 5.
* tevreden gebruiker, maar is dan ook mijn eerste smartphone
Heb deze week een ZTE-Blade gekocht via KPN.com. Ik probeer de ZTE te koppelen met m'n PC om vanuit Outlook te synchroniseren, maar de PC loopt vast. Wie heeft dezelfde ervaring? En welke software moet ik installeren om te koppelen / synchroniseren met Outlook en Nokia PC-suite? Alle contacten staan op m'n oude Nokia telefoon, hoe krijg ik ze op m'n Blade???
Jacob
Contacten:
  1. Contacten kopieren van je Nokia naar je SIM-kaart.
  2. Contacten kopieren van je SIM-kaart naar je Blade.
Outlook sync met Google Account:
  1. Sync Outlook met een Google service m.g.v. het Google Account van je Blade
  2. Gebruik hetzelfde Google Account op je Blade.
    De synchronisatie met Gmail, Calendar en Contacts wordt automatisch uitgevoerd.
Outlook sync zonder Google Account:
Android-Sync

[Reactie gewijzigd door discy op 15 november 2011 12:23]

Hee discy, heb je toevallig ook de standaard zte rom(2.3.5) vergeleken met moldovan RLS6? ik zit namelijk te twijfelen tussen deze twee! ik heb nu cyanogenmod 7.1.0 erop staan maar ik heb toch het gevoel dat het sneller kan =) Voordeel van moldovan is dat er volgens mij wel meer thema's voor beschikbaar zijn?
Sander
Moldovan biedt geen ondersteuning voor thema's.
Met ADW Launcher EX of GoLauncher pro kun je op elke ROM thema's gebruiken.
(behalve voor het instellingen menu).

Test heb ik niet gedaan maar verwacht geen merkbaar verschil tussen de roms; want dat zul je niet krijgen; ik ben meerdere keren geswitched.
De standaard launcher van Cyanogenmod kan wat langzaam zijn; dus die vervangen door ADW Launcher EX of LauncherPro is misschien de moeite waard.

en Settings»Cyanogenmod»Prestaties»Use 16bit transparency aanzetten

Voor meer vragen kun je terecht op het ZTE Blade ervaringen forum

[Reactie gewijzigd door discy op 16 november 2011 13:33]

toch nog liever motorola defy met wat meer features en een groter mooier scherm.
daarintegen wel 114 euro duurder -_-'
Bedankt voor je review... ik heb je handleidiing gebruikt om een custom rom te installeren. Werkt goed!
ik heb gehoord dat 'ie een 3,5 inch scherm heeft.
is het dan ook het geval dat hij net zo groot is als een iPhone?
ongeveer. http://www.gsmarena.com/zte_blade-3391.php dimensies staan bij specs & afbeeldingen.

[Reactie gewijzigd door discy op 13 december 2011 00:21]

ja op internet lijkt alles net even wat anders dat snap ik ook wel maar,
hij lijkt echt zo uber TINY!
Heeft zelfde aantal inches, maar is wat langer en smaller dan de iPhone en Samsung toestellen van 3.5".
Heb het toevallig vandaag nog met de Ace van mijn zusje vergeleken die zei dat haar scherm "lekker" groter was dan die van mij.

Totaal oppervlak is dus zelfde ;-).

Edit: Dan praat je dus echt over 1mm / 2mm hoor.

[Reactie gewijzigd door Quad op 13 december 2011 00:23]

ja maar ik vind het iPhone scherm juist het beste van allemaal qua formaat.
het mag dan wel 3,5 zijn, het formaat ligt mij gewoon het beste :P
ikzelf vind de breedte in schermen nogal belangrijk, dat geeft mij gelijk het gevoel of iets goed/lekker werkt :D

toch bedankt voor de info :)

[Reactie gewijzigd door TecHHeaD op 27 december 2011 15:10]

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013