ZTE Blade (San Francisco) Review

Door Rastaman2302 27 september 2011, laatste update op 30 september 2011, 1.285 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• prijs
  • ondersteuning cyanogenmod (en dus Android 2.3.4)
  • schermresolutie (800x480)

Minpunten

• camera
  • duurzaamheid

Sub-beoordelingen

Een jaar geleden ongeveer kocht ik als eerste echte smartphone één van de laatste Windows Mobile modellen: de HTC HD Mini. Na een jaar knoeien met WinMo en uiteindelijk met de vrij onstabiele Android port die op het XDA forum ontstond, besloot ik dan toch maar afscheid te nemen van de kleine krachtpatser en naar iets anders uit te kijken. ZTE trok mijn aandacht, en na wat wikken en wegen schafte ik me een ZTE Blade aan (aka San Fransisco).

Unboxing

In België is de Blade alleen verkrijgbaar via de Mobistar Centers, en de verpakking is erg sober. Of dat overal het geval is, laat ik in het midden, maar dit is wat ik in mijn handen geduwd kreeg:
een effen wit doosje, met simpelweg de telefoon, een lader, een headset en de handleiding.
Het bijgeleverde 2GB Micro SD kaartje zat meteen in het toestel, de batterij zat zoals gewoonlijk los mee in de doos.

Design

Het Design van de Blade is envoudig en strak. Het doet wat denken aan de nieuwere Nokia modellen, maar met een iets rondere afwerking. Onder het 3.5" TFT scherm (AMOLED's zijn al lang verleden tijd) bevinden zich drie mechanische toetsen. In de wereld van touch en minimalistisch design is dat misschien wat vreemd, maar de knoppen zijn mooi verwerkt in het design en he voelt goed om nog eens een mechanische tegenreactie te krijgen na een hele tijd op het touchscreen te hebben gewerkt.

Aan de achterzijde bevindt zich de 3.2MP camera, misschien te weinig voor sommigen, maar aangezien ik de camera op mijn gsm amper gebruik al meer dan voldoende voor mij.
Aan de boven zijde bevindt zich de 3.5mm stereo jack ingang en de aan/uit/standby knop.
Aan de linkerzijde vind je de micro usb ingang en aan de rechterzijde van boven naar onder de volumenoppen en de speaker.
De onderzijde is dus geheel vrij, op een kleine inkeping voor het batterijklepje en natuurlijk de micro na.

Al bij al is het een mooi toestel, niet te groot, niet te klein en voelt het vooral goed aan in landscape mode.

Bouwkwaliteit

De Blade is geen duur toestel, integendeel, en dat zie je wel hier en daar aan de afwerking. Hoewel hij stevig en duurbaar aanvoelt, ziet alles er nogal plastic-achtig uit. Vooral wanneer je het batterijklepje eraf haalt wordt snel duidelijk waarop ZTE heeft bespaard.
Wat voorzichtigheid is dus geboden bij het afnemen van het klepje, hoe de rest van het toestel stand houdt zal de tijd uitwijzen.

Software/OS

Standaar wordt de Blade geleverd met Android 2.1 (Eclair) en hoewel die stabiel en vlot draait duurde het niet lang voor ik naar GingerBread begon uit te kijken. Een groot pluspunt voor de Blade is de ondersteuning door CyanogenMod en al snel stond de CM7 rom volledig geïnstalleerd. Met het apart te installeren Google apps pakket ben je weer helemaal mee met al het Android geweld van tegenwoordig.

Over Android zelf valt weinig te zeggen, over het gedrag van de Blade wat meer.
Over het algemeen draait Gingerbread vrij vlot, als je de scherm animaties uitschakelt, een heel stuk beter.
Hier komt de zwakkere processor uiteraard naar boven, maar die kan je naar believen overclocken met het bijgeleverde tooltje van CyanogenMod.

Hoewel Android vlot draait, merk je toch al dat het hier niet om een highend smartphone gaat: zowel in het applicatie overzicht als in de browser zit er een serieuze lag op het scrollen. Dat went snel en is niet al te irritant, zeker niet als de prijs even wordt meegeteld.

Om even een beeld te schetsen zet ik even enkele games ik getest heb op een rijtje:
-Angry Birds: draait vlot
-Fruit Slice (fruit ninja kloon): draait vlot
- iRunner: draait vlot
- Jumping Now (doodle jump kloon): gaat erg traag
- NinJump: draait vlot
- Pool Master Pro: draait vlot
- YooNinja Free: draait vlot

Zoals je dus merkt is het toestel meer dan capabel voor normaal gebruikt, maar bij een game als Asphalt zal je al snel tegen de beperkingen van de processor aanlopen.

Camera

Zoals reeds vermeld, beschikt de Blade over een 3.2 megapixel camera. De kwaliteit van de foto's is dus zoals verwacht, evenals de opnamekwaliteit: voldoende voor op het toestel zelf, hoewel bij 800x480pixels de mindere kwaliteit al kan opvallen.
De camera is dus voldoende om wat barcodes te scannen om een profielfoto van je geliefde op te slaan, maar ga er alsjeblieft niet je vakantie album mee schieten.

Batterij duur

Een groot minpunt bij zowat elke smartphone vandaag de dag is de batterijduur. Voor de Blade is dat niet anders: na een dag gemiddeld gebruik geeft de batterij de geest.
Dat zou echter een heel stuk verbeterd kunnen worden door de batterij te callibreren (tot 2x langer) dus dat staat als volgende op mijn to-do lijstje.

Alles samengenomen is de Blade een heel mooi toestel. De ietwat verouderde hardware is nog meer dan genoeg voor de gemiddelde gebruiker en de 800x480 resolutie van het scherm is een mooi pluspunt. Met ondersteuning van CyanogenMod staat de Blade nog een lang leven te wachten en gezien de lage prijs kan ik er verder weinig op aanmerken.
Ben je op zoek naar een degelijk Android toestel zonder alle Bling en tegen een lage prijs? Dan is de Blade perfect voor jou.

Heb jij ook een ZTE Blade (San Francisco)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

goede review!

Ik heb hem ook gekocht pas, en vind het ook echt een top toestel!

[Reactie gewijzigd door Blueblazer0412 op 27 september 2011 15:46]

Heb je bewust voor de CyanogenMod gekozen? "Men" hier op GoT zegt dat de GingerStirFry momenteel een betere keuze is...
De batterijduur van mijn Blade gaat met GSF meer dan 4 dagen mee bij gemiddeld gebruik (dwz wifi aan continu, af en toe surfen, mails checken elke 5min, etc...) enkel games en filmpjes, daar slurpt hij immens in.

Verder vind ik GSF een stuk sneller dan CM.
Om over het minst belangrijke te beginnen: de verpakking. Hier in NL bij KPN krijg je hem in het originele ZTE doosje, met afbeelding van de telefoon en in flitsende letters "blade" op de voorzijde 8-).

Verder heeft m'n moeder ook een ZTE Blade en die is er helemaal dol op, zeker voor deze prijs! :)
De Blade neemt over. :P

Veel reviews stromen er de laatste tijd binnen, heb hem zelf ook. Mooi toestel voor een nog veel mooiere prijs. Nu nog de accessoires voor het toestel.
De Blade is super :D.
Alleen ik snap niet hoe je batterijduur 4 dagen kan zijn @ Kerberos84.. Hier haal ik nog net geen dag mee :(, wellicht omdat je geen 3G hebt?

GSF mod is stabieler en vlotter dan de CM7.

@Reviewer, je hebt het over de Orange Blade?
Je hebt over een 3,2" scherm, maar hij is echter 3,5" (Net zo groot als de iPhone 4!^^).
Maar is echt een toptoestel iig voor zijn prijs!
Bedankt voor de vele positieve reacties ^^
@ hierboven: dat is idd een foutje, hij is wel degelijk 3,5", is ondertussen aangepast :)

Ik heb idd gelezen dat de GingerStirFry rom beter zou zijn, en ben ook van plan die te proberen. CM7 was gewoon een eerste probeersel, maar de batterij duur is nogal pover dus even kijken wat die GSF daaraan kan verbeteren...
Heb nu inmiddels CM7 210.
Batterijduur is wel erg aangenaam..!!
Na een hele dag werken, is hij na 16uur op 50%..
Dus een heel verschil met GSF B26/27 waar hij na 16e echt op was.
Ik zit nu op gsfb27 en batterij duur is bij veel browsen (en dus dataverbinding) idd niet fantastisch. Er zit ook nog een bug in waarbij de notificatieled blijft branden en de batterij lett. leegloopt.
De rom loopt precies wel wat vlotter dan cm7 maar dat lag grotendeels aan de launcher lijkt mij.
Ik ben er nog niet uit welke best is,ga cm7 nog eens proberen denk ik :)

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013