ZTE Blade (San Francisco) Review

Door Cassie789 15 november 2011, laatste update op 15 november 2011, 7.410 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Community (CM7, Modaco)
  • Features
  • Android

Minpunten

• Batterijduur
  • Camera

Sub-beoordelingen

UPDATES:
- Directe tegenstanders toegevoegd.
- Stukje over rooten toegevoegd met link naar Modaco FAQ.
- Verschillende gedeeltes over de Android versies gemaakt voor beter overzicht + GSF27 en 2.3.5 ZTE ROM.
- Stukje over Tweaks toegevoegd.
- Video en extra foto's toegevoegd.

De ZTE Blade (ook wel Orange San Francisco), een zeer populair toestel, ook onder de Tweakers.net community. Een mooi toestel voor een nog veel mooiere prijs. Heb deze telefoon een paar maanden geleden aangeschaft via mijn oom die regelmatig in Engeland komt. Hij kostte toen 100 pond, omgerekend 120 euro. De telefoon is nu, na een lange periode ook in Nederland verkrijgbaar bij enkele KPN winkels. (Weet ik verder niet veel van, dus vraag er ook maar niet naar :P)

Specificaties

- 3.2 Megapixel camera, zonder flits (Sommige versies hebben een 5 megapixel camera!)
- MSM7227 600Mhz ARM6 Qualcomm Processor
- 512MB ROM
- 512MB RAM
- 3.5 inch TFT/OLED scherm (800x480)
- Capacitief touchscreen met multitouch
- Wi-Fi 802.11B/G
- 3.5mm Ingang voor oortelefoon/speakers
- Android 2.1 (2.2 bij de KPN versie, via custom ROM Android 2.3)
- 2GB Micro-SD kaart bijgeleverd

Het toestel is zeer scherp geprijsd, voor 120 euro kun je hem ophalen bij de KPN winkel. Een ideale telefoon voor een persoon die weinig te besteden heeft maar wel een aardig telefoontje wilt hebben met Android. Veel bang for buck dus. Bij de Belcompany schijnt hij te halen te zijn voor 100 euro inclusief 10 euro beltegoed, en bij Telfort voor dezelfde prijs als KPN hem aanbiedt. Hieronder de verschillende links naar de pagina's. (Belcompany website staat hij (nog) niet op.)

- ZTE Blade bij KPN
- ZTE Blade bij Telfort
- ZTE Blade bij Belcompany, ¤99,95.

Directe tegenstanders

De directe tegenstanders van de ZTE Blade zijn de volgende toestellen:

- HTC Wildfire S, 180 euro, een 3.2 inch scherm en dezelfde processor. Met een resolutie van 320x480 tegenover de 800x480 van de Blade ook nog minder gedetailleerd beeld. Ook Android 2.3 maar wel van een mooi merk, HTC. 80 Euro verschil voor een kleiner scherm en een merkje dus. Keuze is voor niet-merkgevoelige types dan toch snel gemaakt?

- Samsung Galaxy GIO, 140 euro, een mooi toestel met een 3.2 inch scherm en een 800Mhz processor. Met een resolutie van 320x480 tegenover de 800x480 van de Blade ook nog minder gedetailleerd beeld. Draait ook op Android 2.3. Wanneer je een ander toestel dan de Blade wilt, is dit toch wel het aangewezen toestel. Ziet er mooi uit, kost niet te veel. Er is maar één nadeel, het scherm is een tikkie kleiner....

- BlackBerry Curve 8520, 150 euro, een al wat ouder toestel. Als voordelen heeft de BlackBerry onderandere PING, een QWERTY toetsenbord en natuurlijk het imago. De BlackBerry wordt gezien als de ultieme status-phone. Laatste jaar heel populair geworden onder de jeugd. Nadelen zijn natuurlijk BlackBerry OS en de matige camera en scherm.

Unboxing

Foto's zijn gemaakt met de camera van de Blade zelf, dit ook om een indruk te geven van de kwaliteit van de camera.

Foto 1
Foto 2
Foto 3

In de doos bevinden zich:

- Een UK USB-lader die werkt op 5 volt en 700mA (Nederlandse versie een EU stekker)
- Quick start guide
- Uitgebreide handleiding
- Prepaid kaart
- De Blade zelf
- Een USB kabel
- Simkaart

Al met al een aardig standaard pakket die je bij de meeste telefoons zult vinden. De UK-lader past vanzelfsprekend niet in ons stopcontact, als oplossing daarvoor kun je de USB kabel gebruiken, een omzetter kopen, of, zoals ik heb gedaan, een Samsung lader kopen met dezelfde outputs. (700mA, 5 volt)

Eerste indruk

De telefoon voelt vrij stevig aan, de connectors zitten goed strak in de behuizing en wiebelen niet heen en weer als je de stekker erin stopt. De aan/uit knop is daarentegen wel vrij gammel, niet zo gammel dat hij losgeraakt, maar ook weer niet te stevig. De camera achterop bevat geen flits, jammer, maar geen doodzonde aangezien ik maar weinig foto's maak. Achterop de telefoon is het Orange logo te vinden, voorop staat San Francisco, de naam die Orange aan het toestel gegeven heeft. Aan de zijkant bevinden zich de knoppen om het geluid harder en zachter te zetten, bovenop naast de aan/uit knop zit een 3.5mm jack connector. De USB connector zit aan de andere kant dan de volume knop. Het scherm is lekker groot en het touchscreen reageert snel, door de grote resolutie van 800x480 is alles goed leesbaar en lekker scherp.

Verbindingsmogelijkheden

De telefoon bezit over Wi-Fi internet, zeer handig wanneer je zelf geen abonnement hebt afgesloten waarbij 3G internet zit. De Blade ondersteunt overigens wel 3G verbindingen. Het bereik van de telefoon over het gewone 2G netwerk is prima, heb nog nooit zonder bereik gezeten. (KPN) Verder een Micro USB aansluiting voor data overdracht met de PC en Bluetooth voor het overzetten van bestanden met andere telefoons. Ook heeft de telefoon een optie voor het hosten van een Wi-Fi hotspot zodat andere mensen ook internet in de omgeving kunnen hebben.

Android 2.2

Op het toestel staat standaard Android versie 2.1 geinstalleerd, Orange heeft hierover zijn eigen schil gegooid waardoor de interface er geheel anders uit zien. Heb na een paar minuten er gelijk een custom Android 2.2 ROM overheen gegooid. De telefoon werkte hiermee een stuk stuk soepeler (interface) dan de 2.1 ROM. Na een maand op 2.2 gezeten te hebben is deze vervangen door CyanogenMod7, een Android 2.3 ROM.

Android 2.3

CyanogenMod7 werkt zeer soepel en fijn op de Blade, nadat je de ADW Launcher eraf hebt gegooid die de hele telefoon een stuk slomer maakt dan nodig is. (Aanrader, GO Launcher Ex) Wanneer je de statusbalk naarbeneden duwt kom je een menuutje tegen waarbij je Wi-Fi, Bluetooth, GPS en de trilstand kan aanzetten. Zeer handig aangezien je zo Wi-Fi aan en uit kan zetten wanneer het nodig is om zo het batterij verbruik terug te dringen. Verder zijn er vele apps in de App Market van Android te vinden en zijn de instellingen goed te vinden. Een heel geslaagd besturingssysteem gemaakt door Google, echt een aanrader.

http://www.cyanogenmod.com/ Voor de instructies en de download van CyanogenMod7 voor onderandere Blade bezitters!

Na een tip van Discy overgestapt op GSF27. Werkte tot mijn verbazing een stuk soepeler! Zelfs in combinatie met ADW Launcher. Heb deze ROM naar alle tevredenheid gehouden voor ongeveer een maand, tussendoor nog even CM7 2.3.7 geprobeerd, weer terug gegaan naar GSF27 tot dat er werd aangekondigt dat de ondersteuning hiervan vervalt. Jammer toch, was een mooie en stabiele ROM.

Nadat de ondersteuning vervallen was, toch maar eens verder gezocht. Ik stuitte op de officiële 2.3.5 ROM van ZTE. In één woord perfect! Toch wat details zoals de CRT screen off die ik mistte in GSF waren in deze ROM wel aanwezig. Werkt nog net iets sneller als GSF27 in combinatie met ADW Launcher. Ook games zoals Angry Birds Rio die in eerste instantie bijna onspeelbaar waren werken nu een stuk beter. (Nog steeds niet perfect, maar wat verwacht je van een 600Mhz MSM7227 Qualcomm....)

Rooten

Rooten is het vrijmaken van verschillende functies van je telefoon, zoals overclocken. Rooten is bovendien noodzakelijk om er een nieuwe 2.3 ROM op te zetten. Voor uitgebreide instructies voor het rooten verwijs ik je naar deze pagina (Engels). Ook staat hier in hoe je een custom ROM kan installeren.

Rooten is ten strengste aan te raden wanneer je het meeste uit je telefoon wilt halen.

Enkele Apps

Enkele Apps die ik voor de Blade kan aanraden zijn:

- Advanced Taskkiller, een App waarmee je onnodige apps kan afsluiten voor betere prestaties.
- Easy Uninstaller, een uninstaller voor apps.
- Widgetlocker, customize je lockscreen met vele widgets voor een leuker effect.
- Backgrounds, achtergronden voor je Android telefoon.
- WhatsApp, de bekende messenger voor Android, iOS en Blackberry.
- ES File Explorer, een verkenner met root toegang. (root)
- ADW Launcher, een mooie launcher met leuke effecten en vele aanpasbare opties.
- TweetDeck, Twitter en Facebook beide in 1 app.
- Titanium Backup, backup je programma's wanneer je naar een andere ROM gaat. (root)
- No-frills CPU Control, overclock je CPU en stel in wanneer je CPU meer of minder moet doen. (root)
- MP3 Music Downloader, de veelbesproken app voor gratis muziek!

Allemaal te vinden in de App Market van Google!

Prestaties

Het toestel voelde met 2.2 al snel genoeg aan, bij 2.3 is dit alleen nog maar beter. De 600Mhz processor is bepaald geen krachtpatser, maar voor wat alledaagse taken als SMS'en, Whatsappen, een beetje internetten en hier en daar een spelletje snel genoeg. Een Quadrant benchmarkje is hier wel op zijn plaats:

Een aardig goede score voor een 600Mhz MSM7227 al zeg ik het zelf, helaas is deze test niet helemaal waterdicht aangezien StageFright de scores van de Blade bijna verdubbeld. Ach ja, altijd leuk om aan een vriend te laten zien met een dure Galaxy S. Hieronder een filmpje met wat gamebenchmarks op CM7:

Youtube - Game Test

De telefoon is hier overclocked naar 691Mhz, ikzelf heb hem op 710Mhz draaien. Dit draait stabiel en boost in iedergeval de Quadrant score. Zoals je kan zien draaien enkele games, zoals Angry Birds gewoon prima op het toestel. Batterijduur gaat hiervan weinig tot niet van achteruit.

Tweaks

Er zijn een paar leuke tweaks die je kunt uitvoeren om meer uit je telefoon te halen. Veelal is hiervoor root toegang vereist!

- Het overclocken van je CPU van je telefoon. Hiervoor kun je de app No-frills CPU Control gebruiken. Bij veel Blades is 710Mhz een goede richtlijn om een stabiele, maar toch snelle werking te creëren. Ook is in te stellen hoe langzaam je CPU mag gaan draaien wanneer hij niet actief is. Root toegang vereist.

- Flash Player 10.2 voor ARMv6 (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1155538). Flash Player is normaal alleen voor ARMv7 en hoger. Met deze app kun je genieten van alle mogelijkheden van Flash Player zonder een dure telefoon te kopen. Dolphin Browser HD is aan te raden voor optimale weergave.

- Apps zoals die van The Voice of Holland en Gameloft games op je Blade die normaal niet werken? Dit kan opgelost worden! Root toegang vereist.

1. Gebruik een explorer met root toegang (ES File Explorer of RootExplorer)
2. Ga naar de system map en open in een text editor build.prop. Mount R/W alvorens je dit doet. (Kan in RootExplorer met 1 druk op de knop)
3. Vind de volgende regel: ro.product.manufacturer = ZTE
4. Vervang met: ro.product.manufacturer = HTC
5. Vervang wanneer het nog niet werkt alle lijnen waar staat ZTE of Blade met HTC of Desire.
6. Herstart de telefoon.
7. Geniet van je apps!

- Battery Calibration, een app verkrijgbaar in de market, zorgt ervoor dat de gegevens van de batterijstatus van de vorige ROM gewist worden en verhoogt de batterijduur aanzienlijk. Instructies staan in de app weergegeven. Root toegang vereist.

Batterijduur

De batterijduur van de Blade is naar mijn mening vrij slecht, elke dag moet hij toch wel opgeladen worden. Na een volle dag aan hebben gestaan en wat te hebben geinternet, af en toe een spelletje, staat de batterij op 30%. Een volle dag kan hij dus best mee, maar hier had ik toch wel iets meer van verwacht.

Camera

Zoals je eerder in de review hebt kunnen zien is de camera niet heel top, hij is redelijk, maar niet geweldig en zonder flits. Hieronder nog een paar voorbeelden, ook een video!

Youtube - Camera Test

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4

Accessoires

Echte ZTE Blade accessoires zijn in Nederland nog niet echt verkrijgbaar, maar er zijn wel accessoires van andere telefoons die, soms naar enige aanpassing, geschikt zijn voor de Blade:

- Screen protectors van de Samsung i900/i908 passen bijna naadloos op de Blade.
- Pouches, of zakjes in het Nederlands, van BlackBerries en de Nokia E71.
- Micro SDHC kaarten tot 32GB (Class 4 of hoger aangeraden)
- Laders van minimaal 700mA met een Micro USB aansluiting. (Wanneer er minder dan 700mA spanning op staat schakelt de Blade automatisch terug naar een lager laadniveau.)
- Om het Orange logootje achterop de San Francisco versie te verbergen zijn er Android stickertjes te koop via Ebay.
- Sillicone hoesjes zijn te krijgen via Ebay.

Dus, zoek je een goedkope telefoon, met Android, veel features en een actieve community? Dan is deze telefoon zeer geschikt voor jou. Echter, zoek je een krachtpatser met een geweldige camera en een goede batterijduur? Dan zul je toch echt even verder moeten zoeken.

Heb jij ook een ZTE Blade (San Francisco)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Prima review! Een paar foto's zouden leuk zijn. Ik moet tevens melden dat met de laatste Ginger Stir Fry beta's de batterij er ENORM op vooruit gegaan is. Waar ik normaal max. 12 uur met een lading deed met regelmatig gebruik kan ik hem nu 1x in de 2 dagen opladen. Effectief verdubbeld dus. :) Erg goede telefoon en ik ben er dan ook erg tevreden over.

[Reactie gewijzigd door Negakinu op 13 september 2011 15:55]

welke benchmarksoftware heb je gebruikt?
Benchmark software lijkt me Quadrant standard aan het shot te zien.

Wat je batterij betreft, ik had met mijn Ace na het opzetten van een andere ROM ook problemen met de accu.

Daar heb ik een battery calibration voor gedaan. Je moet 100% opladen. Dan het programma starten en die gooit dan een systeem bestand weg. Dan helemaal leegtrappen (ik had BT, GPS, WIFI aangezet, Scherm op vol Contrast, internet radio en zaklamp) En daarna weer helemaal opladen. Scheelt bij mij een dag in het gebruik. Programma heet ook batterycalibration (gratis in de market) en heeft SU/root acces nodig, maar dat zal met Cyanogen geen probleem zijn.
Locatie via WIFI staat standaard aan, en knaagt aardig aan je accu. Dat in de instellingen uitzetten als je het niet gebruikt scheelt veel.
Grappig btw,
ik heb zelf een HTC Desire (met Android 2.2) en met Quadrant zit ie dan op 986, dus toch nog een stukje sneller dan te zien is op jouwn benchmark...
Maar is dus wel mooi om te zien dat 2.3 het nog sneller maakt, dus zal ook maar snel mijn Desire updaten !
Voor de rest een nette review !
De "Ginger Stir Fry" ROM werkt op mijn Blade een stuk soepeler dan "Cyanogenmod".

Download hier: http://android.modaco.com...gerbread-ginger-stir-fry/

Ik heb ook een AnTuTu benchmark uitgevoerd met de laatste Cyanogen Release Candiddate (7.1.0 RC1) en de nieuwste GSF (beta 26); en daaruit bleek ook dat GSF sneller was (ong 10%).

[Reactie gewijzigd door discy op 22 september 2011 14:52]

Zoals ik in jouw review ook al heb gezegd, het komt door de ADW launcher die standaard geinstalleerd staat. Ik heb zelf ook even GSF gebruikt maar vond dat er te weinig leuke features in aanwezig waren ten opzichte van Cyanogenmod.
Ik heb ook zonder ADW Launcher geprobeerd, en staat los van benchmark scores toch?

Goede review trouwens; directe tegenstanders stukje vind ik erg leuk, en ook relevant! :).

Maar ik ben wel benieuwd waarom je de 2.3.5 ROM van ZTE zo perfect vindt?

[Reactie gewijzigd door discy op 29 november 2011 12:30]

De ZTE Blade wordt nu verkocht als prepaid via KPN en Telfort.

Prachtig toestel voor een prijs van 99,95 incl. 10,= beltegoed; bij de Belcompany dan wel.

De meuktracker mag dit merk en toestel opnemen want dit is een prima begin en het verdient aanbeveling om dit merk in de gaten te houden!

[Reactie gewijzigd door Strangelove op 30 september 2011 18:12]

Heb zelf een Gen2 toestel kocht bij KPN een maand geleden. Het is dan wel mijn eerste ervaring met Android, maar het is echt een supertoestel! Draait atm lekker 2.2 stock, naar volle tevredenheid, maar misschien dat ik GSF ga proberen. Review klopt helemaal met mijn toestel, ook omdat het verschil tussen de 2 generaties marginaal is :P Prima review!
GSF is niet meer aan te raden. Neem dan eerder de ZTE 2.3.5 ROM. Werkt perfect hier!
werk zelf met GSF en ik vindt het een echte aanradar soepel, snel en met handige apps (no frills cpu control) zonder bergen bloatware.
Wellicht over een tijdje 2.3.5 proberen, maar GSF is, ondanks dat de ontwikkelaar gestopt is een echte aanrader.
Idem hier. cyanogen 7.1 (of 7.0) werkte verre van soepel

Nette review overigens maar niet zo geweldig als die van discy ;)
4 sterren voor jou

Nadat je tweaks hebt toegevoegd krijg je van mij nummer 5 ;) Top review

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 14 november 2011 21:52]

Hoe officieel is de ZTE 2.3.5 Rom? Kan ik dit van hun website downloaden? Met behoud van garantie?
Hoe officieel hij is weet ik niet, ik stuitte erop via Google. Wanneer ik hem opstart staat er in iedergeval ZTE. Ik zal even voor je Googelen ;)

EDIT: Kan er niks over vinden op hun website... toch vreemd.

[Reactie gewijzigd door Cassie789 op 14 november 2011 12:19]

Ik had ook al gegoogled ;-) ik heb het net gedownload, gewoon op sd zetten en update draaien vanuit instellingen, neem ik aan?
Jep, via Clockworkmod gewoon even alles wipen (eerst even backuppen) en dan update draaien. Zit ook een GPS fix bij, al weet ik niet wat die doet.
Is dat vereist? Ik heb verder niets gedaan met deze telefoon, originele versie 2.2.3 staat er nog op. Alvast dank voor je antwoord!
Bekijk even die link over rooten uit mijn review, die legt alles uit. Wel even de moeite nemen, want 2.3.5 is echt een verademing!

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities