Terug naar Reviews

Lenovo Thinkpad E325 (NWX2FMH-BUN) Review

Door Dreamvoid 26 september 2011, laatste update op 26 september 2011, 1.836 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• erg licht
  • fraai design
  • fijn toetsenbord
  • trackpoint
  • Windows 7 Home Premium

Minpunten

• rammelende trackpad
  • plastic 'speelgoed' gevoel
  • aansluitingen aan de zijkanten

Sub-beoordelingen

Heb deze Lenovo Thinkpad Edge E325 laptop voor mijn vrouw gekocht net voordat de Euro een duikeling maakte versus de dollar - de prijs was nog 441 euro, versus de 495 die ik nu (twee weken later) in Pricewatch zie. Ik mag qua prijs dus niet klagen :*) Het is de vervanger voor een Asus 1008HA netbook met waterschade. Dat was een fraai netbookje maar toch wat te klein, dus de wens was: 13". In het segment van goedkope 13" modellen is er helaas niet idioot veel te koop, ik heb uiteindelijk deze gekozen boven de Dell M101 met zijn antieke AMD Neo cpu, met het achterliggende idee dat een E-350 toch wel ietsje zuiniger zou moeten zijn. Bovendien deed de fraai rode kleur het ook goed bij de 'klant'.

Aangezien deze Thinkpad E325 qua prestaties niet veel zal verschillen van elke willekeurige andere E-350 notebook met 2 GB laat ik de prestaties verder buiten beschouwing. Er zijn tientallen reviews over dit platform bij de gerenommeerde review sites (Xbitlabs, Anandtech, etc), daar kan ik weinig aan toevoegen.

Ik had weinig illusies over de performance van wat in feite een oversized netbook is: zoals inmiddels wel bekend is de AMD E-350/Brazos/Zacate/Fusion geen snelheidsmonster en dat klopt ook wel. Alle ervaringen met een Core 2 Duo/Core i3 moet je in dit geval gewoon maar even vergeten. Hij voelt qua 'responsiveness' zelfs nog een tikje langzamer aan dan de oude Dell Inspiron 1525 laptop die ik nog heb met 2 GB, Vista x86 en een Core Duo T2330 (2x1.6 GHz).

De graphics performance boeit me niet zoveel, er worden geen games gespeeld op deze laptop. Al met al is de performance voldoende voor normaal internetten, beetje tekstverwerken en mailen. Precies waar ik 'm voor gekocht heb dus.

Uiterlijk/constructie/etc
Het deksel is mooi afgewerkt, in een fraaie tint rood met het bekende Thinkpad logo met een power LED als puntje op de "i". De laptop is niet extreem dun maar wel verrassend licht, mede doordat er geen DVD drive in zit. Door de plastic behuizing voelt-ie daardoor een beetje speelgoed-achtig aan (edit: na drie weken gebruik moet ik de score toch wat verbeteren: het is niet zo erg als het in het begin leek). In vergelijking met mijn oude (2007) 13.3" Macbook weegt-ie bijna de helft en is iets dunner.

In plaats van knoppen onderaan moet je de trackpad aan de randen indrukken om te klikken; de trackpad zit dus 'los', wat een beetje een raar en niet erg degelijk gevoel geeft. Naast de trackpad is er ook nog (voor het old school gevoel) een mooi rode trackpoint, wat IMO veel handiger werkt dan een trackpad. Het clicklet toetsenbord typt prettig. Volgens de folder is het 'spill-proof', tsja dat moeten we dan maar geloven want ik ga dat niet testen :P De systeemfan is gedurende normaal gebruik erg stil, en zelfs als-ie aanspringt niet echt storend hard. De speakers zijn, zoals te verwachten van een budget laptop, knudde: blikkerig en bas-loos.

Aangezien de accu de hele achterkant in beslag neemt, zitten alle aansluitingen aan de zijkanten - niet echt ideaal voor bureau/desktop replacement toepassingen dus. Met HDMI, 3x USB 2.0, Gbit LAN, Wifi-N, eSATA, cardreader en Bluetooth 3.0 is er denk ik weinig te klagen qua features. Het scherm is mat (gelukkig geen spiegelingen dus!), maar is verder niet echt spectaculair.

Accuduur
Hij is pas net binnen, dus daar kan ik nog niet veel over zeggen. Wordt vervolgd. Edit: nu drie weken in gebruik, en ik ben prettig verrast. Het is geen gestandaardiseerde test, maar in ons dagelijks gebruik houdt hij het duidelijk langer dan het vorige Asus netbookje, en veel beter dan mijn C2D Macbook (met nieuwe accu, maar ook met het stroomvretende Lion erop).

Software
Voordeel boven alle Atom-based netbooks is dat Lenovo een volwaardige Windows 7 Home Premium installeert, en niet die beperkte Starter versie. De voorgeinstalleerde bloatware beperkt zich tot een trial versie van Office 2010, en allerhande Lenovo tooltjes voor diagnostics, power saving schema's, enzo. Er is ook een install file voor Norton Internet Security, maar de installatie daarvan is eenvoudig te voorkomen door niet blind op OK te klikken in de initiele setup wizard. Edit: wel aan te raden is om een beetje te snoeien in de draaiende services van Windows en de Lenovo tooltjes. De E-350 heeft alle cpu cycles broodnodig.

Alles bij elkaar een nette laptop voor zijn prijs. Er zijn duidelijk concessies gedaan qua bouwkwaliteit en performance, maar de featureset is uitstekend, het gewicht is lekker laag en het uiterlijk is best sjiek te noemen. Edit: na drie weken een sterretje erbij vanwege de toch niet zo storende bouwkwaliteit en batterij performance.

Heb jij ook een Lenovo Thinkpad E325 (NWX2FMH-BUN)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

"maar de featureset is uitstekend"

Dan zou je daar toch 5 ipv 4 sterren voor moeten geven of niet?

De prijs valt ook alles mee, dus ik snap niet waarom je daar 3 sterren voor geeft... :?
Klopt, featureset naar 5 sterren geschoven. De prijs is IMO goed representatief voor wat je ervoor terugkrijgt, ik kan het niet echt een koopje vinden (maar ook niet overprijsd). Misschien dat de accuduur de totaalbeoordeling nog wat hoger trekt, maar daar kan ik nu (na een dag of vier) nog niet echt een oordeel over vellen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 september 2011 21:14]

Bij de naam Thinkpad zou je denken dat je extra betaalt voor een stukje degelijkheid, comfort en ergonomie. Dan is het dus opvallend dat Lenovo voor deze prijs toch een aantal missers heeft weten te bedenken. De fragiele touchpad, en de aansluitingen enkel op de zijkanten. Dan is de rest gelukkig goed, maar het is eigenlijk gewoon een relatief goedkope consumentenlaptop. Waarom ze hem dus niet onder de IdeaPad-lijn hebben geschaard, snap ik niet.
De Edge lijn is ook een budget lijn net als de ideapad. Alleen al aan de prijs kun je al zien dat het geen "echte" thinkpad is.

Populair: Tablets Nokia Smartphones Beheer en beveiliging Google Apple Sony Games Consoles Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013