×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieën Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Scythe Mugen 3 Review

Door Xesior 1 september 2011, laatste update op 1 september 2011, 2.566 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Aansluit kabel is sleeved.
  • Koel prestatie !

Minpunten

• Voelt goedkoop aan.
  • Fan bevestiging is niet stevig "veel speling / kan je bewegen"
  • installatie "gemak"
  • Basis van de heatsink is van ongepolijste nickel coating.

Sub-beoordelingen

Koelvermogen Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Geluidsproductie (min) Score: 4

Een korte toevoeging tot de score's

Ik heb deze koeler nu 1 dag in gebruik.
Vanmiddag geinstalleerd.

Uit de doos vandaan ziet het er veel belovend uit, een grote heatsink met allemaal zakjes hardware.
Om de backplate te monteren moet het moederbord uit de pc worden gehaald.

Het assembleren van het monster is niet bepaald makkelijk, je moet toch echt wel even in de handleiding kijken hoe alles in elkaar komt te zitten.
En op bepaalde punten had ik echt zo iets bij mezelf : Dit had veel makkelijker gekund.
Maar goed ik moest het er maar mee doen.
De moeilijkheidsgraad van installatie : Redelijk.
De vinnen van de heatsink zijn overigens loei scherp, een pas op; is daar wel op zijn plaats !

De bevestiging van de fans worden gedaan met een soort paperclip bevestiging.
Zoals bij vele heatsink koelers het geval is.
Alleen bij de Scythe Mugen 3 zit er onwijs veel speling op de koeler.
Met 1 vinger is hij vrij te bewegen (Verticaal zo'n 3 cm)
De eerste gedachten die in mij op kwamen : Wat heb ik fout gedaan.
Na inspectie bleek dit toch echt de bedoeling te zijn.
De koeler word ook regelrecht op de heatsink gemount zonder geluids isolerend materiaal "zoals bij vele andere fan-koeler"
Ook een beetje goedkoop.

De basis van de heatsink is gemaakt uit koper met nickel-coating dit is jammer.
Voor een product dat zich verkoopt als een "koper" koeler is het meest cruciale punt van koper met nickel coating.
En dit is ook nog niets eens gepolijst !
De gewilde mirror-like-reflection op een nickelbasis is toch echt iets wat je op zijn minst wil zien op een 40 euro koeler.
Beetje jammer.

De meegeleverde koelpaste hoef je ook niet voor naar huis te schrijven.
Ik heb hier in plaats van : MX-4 van arctic cooling voor gebruikt.

Eenmaal alles aangesloten / up and running. lijkt de koelprestatie dan wel weer goed.
Ongeacht het goedkope design krijgt hij het toch wel voor elkaar.
Een Q6600 @ 3.0 GHz idle op 35 graden, stressed 48 graden.
Niet verkeerd.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik twijfel of ik dit resultaat had gehaald zonder de mx-4

Al met al krijgt deze koeler een voldoende van me.
Maar vind ik zijn reputatie toch lichtelijk overdreven.
Een 35 euro Zalman CNPS10X krijgt dit zelfde resultaat ook voor elkaar, met zijn eigen koel pasta.
En Het installatie gemak ik 10 maal eenvoudiger.
En is nog 5 euro goedkoper ook.

Heb jij ook een Scythe Mugen 3?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

heb deze koeler pasgeleden ook bij iemand gemonteerd en het is niet de meest handige koeler om te monteren op een moederbord met grote koelblokken rond de socket (was een socket 1155) een punt tang was hierbij geen overbodige luxe. Heb ook koelers gehad waarbij het een fluitje van een cent was maar die waren dan ook weer een stuk duurder en uiteindelijk krijg je waar je voor betaald
uiteindelijk krijg je waar je voor betaald
Niet mee eens aangezien er ook koelers zijn die makkelijker te monteren zijn, dezelfde koelprestaties hebben maar toch in dezelfde prijsklasse zitten.
Welke koelers zijn dat?
Was de Mugen3 ook niet zo populair omdat hij minder presteerde dan de oudere Mugen2?
Correct me if wrong, maar dat had ik toch gelezen geloof ik. Is een reden dat de Mugen2 nog steeds bij de BBG's staat en niet de Mugen3 gok ik :S.

De Mugen1 met push-pins wou echt niet goed vast blijven zitten tijdens transport. Mugen2 is wel werk om in een bestaand systeem te installeren, maar de meeste van dit soort blokken zijn dat toch? Mobo moet er meestal uit , zie niet in hoe het anders zou kunnen met goede bevestiging. Vond de installatie van mijn 2e Mugen2 op een nieuw 1156 systeem wel mee vallen, maar daar ging hij er op vanaf het begin, dus hoefde ik ook niks speciaals te doen.
Daar ik bezig ben een "modern" systeem te bouwen met mobo > Asus-P8P67 (1155), cpu > I5-2500K, graka GTX560TI, ram Corsair CML16GX3M4A1600C9, hdd> 1xWD Black Caviar WD1002FAEX had ik natuurlijk nog een cooler nodig en deze werd de Scyte Mugen 3 met niet de bijgeleverde koelpasta > daarvoor gebruikte ik de Noctua NT-H1 en dit in m'n CM 690 II advanced met psu > Corsair HX 850, nou nog wachten op mijn bestelde SSD en we zijn vertrokken (os = w7 x64 pro)Doch waar ik naartoe wil is dat de plaatsing van de Mugen 3 totaal géén problemen gaf (heb wel op de hoeken van de cooler dunne +/- 2 mm rubbertjes gekleefd, nu nog reikhalzend uitkijken wanneer de SSD eraan komt en we zijn weer lekker vertrokken, een beetje vooruitdenken lost meestal een heleboel problemen op, als ie lekker draait komt er zeker en bespreking. Groeten

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013