HellBeast

1 december 2011 14:56, laatste update op 19 januari 2012 12:06, 14569 views

De Samsung PS51D550 is mijn tweede plasma televisie. Hiervoor heb ik een Panasonic 42PV500 in mijn woonkamer gehad, die nu dienst gaat doen in mijn slaapkamer. Deze televisie was destijds (5 jaar geleden) wel een High End plasma televisie, dus wanneer ik deze Samsung hiermee vergelijk, moeten we dit wel in ons achterhoofd houden.

Ik heb redelijk veel plasma televisies door de jaren heen gezien. Van instapmodel Panasonics, tot Pioneer Kuro High End plasma’s. Ik kan dus een redelijke inschatting maken van de kwaliteit en dat ook relativeren aan de prijs.

De reden dat ik een andere televisie heb gekocht, was het feit dat ik een maatje groter wilde en ik ook meteen naar Full HD wilde. 3D is een leuke bijkomstigheid, maar was voor mij geen reden om een nieuwe televisie te kopen. Deze Samsung televisie is een 2011 Series 5 plasma TV. Het is een “ +1 Plasma, wat betekent dat je 1 inch extra beeld hebt, doordat er een extra dunne bezel is gebruikt.

Ik heb de televisie aanschaft voor 850 euro, wat ik erg goedkoop vond voor een 51” full HD televisie met 3D functionaliteit. Nu zijn ze echter al onder de 700 euro verkrijgbaar.

Specificaties:

Clear Image Panel Yes
Anti Reflection No
Video
Screen Size 51"
Resolution 1,920 x 1,080 (FHD)
Picture Engine 3D HyperReal Engine
600Hz Subfield Motion Yes
Dynamic Contrast Ratio Mega DCR
10,000,000:1
Cinema Smooth Yes
Wide Colour Enhancer (Plus) Wide Colour Enhancer
Film Mode Yes
Number of colours(expressed) Natural True Colour (18bit)
Audio
NZ: MHEG 5
Input & Output
Audio Out L-R (Mini Jack) 1
Component In (Y/Pb/Pr) 2
Composite In (AV) 1 (Common Use for Component Y)
Digital Audio Out (Optical) 1
Set weight without stand 21.8kg
Set weight with stand 26.1kg
Package weight 33.5kg
Accessory
3D* Active Glasses (Included) Yes (alleen US modellen, de PN51D550)
Touch Control (Included) No

In de doos van de Samsung PS51D550 zit:

* De Samsung PS51D550
* Een glazen voet
* Een handleiding
* Een bevestigingsplaat met schroefjes om de voet aan de TV vast te maken
* Afstandsbediening + 2x AAA batterij
* Powersnoer met ferrietkern (om interferentie af te schermen)
* Garantiekaart
* schoonmaakdoekje

Volgens de handleiding zou er ook een schoonmaakdoekje bij moeten zitten, maar deze heb ik niet gevonden. (Misschien weggegooid per ongeluk.) Gevonden in de doos!

Bij het uitpakken merkte ik meteen al dat deze televisie een stuk minder weegt dan mijn oude 42” Panasonic. Hij is netjes verpakt en de randen zijn afgeplakt met plastic. De voet is ook netjes afgeplakt met plastic. Wanneer je de televisie op de voet hebt gezet, dan is deze ook draaibaar. De handleiding die erbij zit is niet erg uitgebreid. Op de Samsung website kun je echter wel een uitgebreidere handleiding vinden.

Uitgebreide online handleiding

Design

Het design is uiteraard aan de ene kant smaakgevoelig, aan de andere kant is de functionaliteit ook belangrijk. De Samsung PS51D550 heeft een dunne zwarte bezel en oogt naar mijn idee erg mooi en simpel. Het Samsung logo is niet te groot en is niet opzichtig. De rand is zo smal, dat ik met moeite mijn Wii ontvanger op de TV kan plaatsen, zonder dat deze eraf valt. De TV oogt iets grijs als hij uit staat. Dit schijnt typerend te zijn voor dit type plasma.

Als je al een beetje op internet hebt zitten zoeken naar informatie over deze plasma televisie, dan zal je vast al wel wat gevonden hebben over het feit dat het scherm erg reflecteert. Dit zou komen door het ontbreken van de Real Black Filter. Dit is een soort extra laag over je scherm die refectie zou verminderen en het zwart beter zou laten weergeven. Ik kan bevestigen dat de reflectie inderdaad aanwezig is. Voor mij is dit niet zo storend, aangezien de TV in een nis in mijn woonkamer staat en ik dus geen storende lichtbronnen heb, die de reflectieve eigenschappen van het scherm versterken. Wanneer je de TV tegenover een raam zou hangen, dan denk ik dat dit wel storend is. Hou hier rekening mee, het zou de beslissing van de aanschaf kunnen beÔnvloeden.

Aansluitingen

De Samsung PS51D550 heeft een ruime hoeveelheid aansluitingen. Voor het gemak som ik ze nog even op.

4x HDMI 1.4a
1X VGA
1X Mini jack hoofdtelefoon
1x Audio Tulp (R+L)
1X Audio Mini jack in
1x LAN aansluiting (RJ45)
CI/CI+ slot

De aansluitingen zijn verdeeld over de achterkant en de zijkant. Aan de linkerzijkant zitten 2 HDMI en 2 USB poorten. De rest van de aansluitingen zitten achter de TV. De stekkers steken niet uit aan de zijkant, dus dat is verder netjes. 4 HDMI poorten zijn wel fijn, echter 1 SCART aansluiting is wel mager. Voor mij was dit gelukkig geen probleem omdat ik maar 1 SCART gebruik voor mijn Nintendo Wii. Als je meer dan 1 SCART apparaat hebt, moet je dus even opletten en kijken hoe je dat gaat oplossen.

De USB poorten kunnen worden gebruikt om een harddisk of een USB stick op aan te sluiten. Daarmee kun je dan diverse video bestanden afspelen. Wat niet kan bij dit model is opnemen vanaf de TV naar een harde schijf. Als dit belangrijk voor je is, dan kun je kijken naar de duurdere 6 Serie van Samsung die dit wel kan. (PS51D6600).

Optioneel kun je een Samsung Wireless USB dongle kopen. Zelf zou ik dat niet doen, aangezien ik slechte ervaringen heb met het streamen van media via draadloze verbindingen.

De LAN aansluiting kun je gebruiken om de firmware te updaten en om via AllShare muziek, foto’s en videobestanden te streamen. De duurdere 6, 7 en 8 series kunnen wat dat betreft veel meer. Denk hierbij aan een webbrowser en de mogelijkheid om Samsung apps te installeren. De LAN aansluiting is overigens niet geschikt voor 10 mbit verbindingen, mocht je nog een antieke switch gebruiken. Het is aan te raden om meteen de firmware te updaten voordat je met de instellingen gaat spelen. Na een update zijn namelijk al je instellingen verdwenen en kun je opnieuw beginnen. Het is dan ook slim om je instellingen op te schrijven, voordat je gaat updaten.

Ik heb met AllShare geprobeerd om bestanden te streamen via het LAN. Aangezien ik een Imac heb, kon ik niet de Samsung AllShare software installeren. Ik heb dus een ander DLNA pakket hiervoor gebruikt (Serviio). Het ging wel, maar er waren kleine haperingen. Voor mij geen vervanging voor mijn Xtreamer. Ook kan hij niet overweg met ISO en DVD formaten.

Je kunt ook de TV bedienen met een app op de Iphone/Ipad of Android device. Ik heb het geprobeerd en het werkt, maar erg functioneel vind ik het verder niet. Ik pak liever gewoon mijn Logitech afstandsbediening.

De afstandsbediening oogt een beetje goedkoop en is een standaard afstandsbediening zonder extra functies. Zelf heb ik een Logitech Harmony 785 afstandsbediening en heb ik dus weinig met de standaard afstandsbediening te maken. Het profiel van de Samsung PS51D500 staat al netjes in de Logitech Database. Het configureren van de TV in de Harmony software was heel makkelijk. Mijn vorige TV was een ramp wat dat betreft, aangezien de source inputs geen dedicated knop hadden via IR. Deze TV was binnen 10 minuten goed geconfigureerd met de activities op de Harmony afstandsbediening. De TV reageert goed op de afstandsbediening. Ik zit er zelf ongeveer 4 a 4,5 meter vanaf.

Beeldkwaliteit

Nu dan een van de belangrijkste aspecten van de televisie, de beeldkwaliteit. Ik gebruik de televisie met de volgende bronnen:

• Sony Playstation 3
• Samsung HD televisie setupbox
• Xtreamer Mk1
• Nintendo Wii
• Xbox 360

Het mag duidelijk zijn dat de televisie het beste presteert met Full HD content. Wanneer ik een film stream via mijn Xtreamer, dan is het beeld echt prima. De kleuren zijn vooral erg mooi en de scherpte is prima. Out of the Box staat het beeld in “movie mode” al redelijk goed, maar met het tweaken van de settings kun je echt een heel stuk beter uitkomen. Het is altijd aan te raden om instellingen zoals ECO mode, noise filters en Dynamic contrast enhancements uit te zetten. Deze passen je bronsignaal aan en verprutsen meer dan ze beter maken. Uiteraard kun je voor elke bron afzonderlijke instellingen maken voor contrast, kleur, brightness en alle andere opties.

Bij SD signalen is de kwaliteit iets minder dan mijn oude TV. Niet slecht, maar wel iets “softer”. Dit kan komen doordat ik van 42” naar 51” ben gegaan. Bij kanalen die echt in HD worden uitgezonden, gaat dit een stuk beter. Analoog heb ik niet getest, aangezien dat een zooitje wordt op een plasma TV.

De zwartweergave vind ik acceptabel. Het is in verhouding tot de klasse van de TV. Zwart is gewoon netjes, maar niet uitzonderlijk goed. Het ontbreken van de “Real Black Filter” zal er onder andere voor zorgen dat de hogere series een nog betere zwartweergave hebben. Ik ben zelf redelijk kritisch en ik heb redelijk wat vergelijkingsmateriaal gezien en ik vind de zwartweergave gemiddeld.

Ik heb geen rare defecten of andere rariteiten kunnen bespeuren wat de beeldkwaliteit betreft. Geen ghosting, image retention, floating blacks of andere onvolkomenheden. Wel is het zo dat de TV een hele zachte hoge piep geeft bij bepaalde beelden. Dit merk je alleen als je geluid helemaal uit staat en je dicht bij de TV staat. Het is totaal niet hard.

Vanwege de reflectie is het aan te raden om films te kijken in de avond, of dat je de gordijnen even dichttrekt. Het stoort mij niet veel, maar als je de kamer verduistert, dan is het zeker beter. Het zwart reflecteert het meest, dus vooral donkere films even voor in het donker bewaren.

Zoals reeds gemeld heb ik geen 3D brillen, dus ik kan niets zeggen over de 3D ervaring. Het is jammer dat er bij deze TV geen 3d bril zit. Bij de Amerikaanse versie (PN51D550) schijnt dit wel zo te zijn. Er zit in de TV een 2D naar 3D convertor, die een normaal 2D signaal omzet naar een 3D signaal. Deze schijnt volgens veel mensen op fora heel erg goed te werken. De PS51D550 werkt alleen met 2011 model brillen. Deze zijn via Bluetooth verbonden aan de televisie en niet via IR, zoals de oudere modellen. 2010 model brillen zullen dus niet werken op deze TV.

De modellen die wel werken zijn:

SSG 3100 (losse batterij)
SSG 3300 (oplaadbaar, twee kleuren Wit/Zwart)
SSG 3700 (oplaadbaar en beter/lichter design)
Recentelijk toegevoegd aan de serie: SSG-3050 GB/XChttp://www.t-online-shop.nl/res/product_450/resource_429154.jpg
Deze staat nog niet op tweakers. Goedkoopste webshop die ik heb kunnen vinden is T-Online shop (E 39,-)

Update 3D

Ik heb verleden week twee SSG 3100’s besteld met de Blu-ray van Megamind. De verwachting van het 3D beeld was niet al te hoog, maar ik ben in alle opzichten aangenaam verrast. Het grote verschil tussen de bioscoop en 3D thuis, is dat de kwaliteit van 3D op een televisie veel groter is dan die van in de bioscoop. Het beeld is scherper en de illusie van 3D is erg goed. Het lijkt op de TV alleen veel meer alsof je in een kijkdoos zit te kijken, waar zo af en toe iets “uitspringt”. Ik kan het helaas niet anders beschrijven.

Wat in de bioscoop echter weer beter is, is dat in de bioscoop het beeld veel dichterbij je komt. Het effect dat je bijvoorbeeld denkt iets te kunnen pakken, wat net voor je neus lijkt te hangen. Dat is op de televisie een stuk minder, maar wel in mindere mate aanwezig. Qua content lenen animatiefilms zich uitermate voor 3D. De diepte die je daarin ziet is echt verbluffend. Verder zijn natuurdocumentaires, vooral onder water, erg leuk om naar te kijken. Actiefilms zijn ook leuk, alleen vind ik wel dat sommige films het een beetje overdrijven.

De SSG 3100 is erg prettig om op te hebben. Hij is totaal niet zwaar en een lange film met deze bril op is voor mij geen straf. Wanneer de bril wordt ingeschakeld, wordt het beeld ietsje donkerder. De kleuren en de helderheid worden daarbij iets aangetast, al is dit niet storend. De zwartwaarde is wel weer iets beter daardoor.

Ik heb op mijn PS3 Call of Duty: Black Ops en de 3D daarop is ook echt een leuke toevoeging. Vooral bij de “zombie” mode is het erg gaaf. Ik heb nog geen andere games met een 3D optie helaas, maar ik zie zeker toegevoegde waarde van 3D in gaming.

Terwijl ik geen last heb van vermoeide ogen, heeft mijn vrouw wel last met het kijken met een 3D bril op. Ze heeft het probleem dat ze er na een tijdje een beetje misselijk van wordt. Ik heb hier zelf geen last van gelukkig, maar het zorgt er wel voor dat ik 3D films in mijn eentje moet gaan kijken, wat je toch minder snel doet als je met z’n tweeŽn op de bank zit. Als je nog twijfelt over deze uitgave, dan raad ik je aan om een keer eerst een film te kijken bij een vriend of vriendin.

Crosstalk heb ik nog niet gezien, maar ik weet eerlijk gezegd ook niet waar ik dan op moet letten. Het is jammer dat de brillen best duur zijn. Het kijken van 3D met vrienden is natuurlijk heel leuk, maar dan mag je een kleine 200 euro uittrekken voor 4 brillen. Wel een behoorlijk bedrag als je het mij vraagt. De 2D naar 3D conversion had ik wel iets meer van verwacht, maar ik vind dat je sowieso alleen content moet kijken die echt in 3D is bedoeld, in plaats van deze conversie te gebruiken.

Ik zal een deel van mijn instellingen meteen even delen met jullie:

Picture mode: Movie
Color Tone: Warm2
Colour Space – auto
Digital Noise Filter: 0ff
MPeg noise filter: off
Alle settings qua ECO, edge enhancement, noise filters en dynamic contrast etc uit. Black Tone heb ik op off staan.

Geluid

Het geluid van de TV vind ik niet al te best. Mijn vorige TV was hierin veel beter. Aangezien er een digital out (toslink) op zit, kun je de TV aansluiten op een surround set. Piet Paulusma kun je dus in DD 5.1 horen als die ook in DD5.1 wordt uitgezonden.

Er zijn een hoop modussen die je kunt instellen wat het geluid betreft, maar het wordt er allemaal niet beter op met de interne speakers. Je mist een hoop bass in het geluid. Ook de midtonen moet je iets opvoeren om het nog acceptabel te krijgen.

Gaming

Voor gaming raad ik aan om de Standard Picture mode te gebruiken. Het wit komt er dan beter uit. Ik heb geen ghosting kunnen ontdekken. Het beeld is heel aardig, al heb ik wel meer het idee dat ik naar een computerscherm zit te kijken, dan dat ik bij mijn vorige televisie had. Ik moet nog wat spelen met de settings voor gaming, aangezien sommige functies die ik bij het normaal kijken heb uitgezet, misschien wel nuttig zijn voor gaming. De response tijd is prima, dus 1st person shooters spelen is zeker goed te doen.

Samsung heeft een hele mooie goedkope 51” Full HD 3D TV op de markt gezet. De hogere series bieden een Real Black Filter en meer online mogelijkheden, maar waren voor mij geen reden om mijn portemonnee verder open te trekken. De PS51D550 is zeer aantrekkelijk geprijsd en ik vind het een aanrader. Ik betwijfel of er in deze prijscategorie een betere TV te vinden is met deze specificaties.

Het geluid is niet al te best en een surround set is echt een must als je films wilt kijken, maar dit geldt voor 99% van alle LCD/LED en Plasma TV’s. Aansluitingen genoeg op deze TV en de optie om 3D te ontdekken is de kers op de taart.

De foto’s die ik plaats zijn niet nabewerkt, alleen verkleind. Ik vond het moeilijk om dit netjes te fotograferen. Het echte beeld is een stuk beter dan de foto’s.

Links

Samsung Website
Eerste degelijke review
Handleiding: http://downloadcenter.sam.../[Eng]PX5DVBAS3A-1009.pdf

testjes voor mcsluis

Update 1-12-2011: Er is een nieuwe 3D bril bijgekomen in het Samsung assortiment. Deze is toegevoegd aan de review.

Update 19-1-2012: link aangepast van online manual (klopte niet meer)

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit, veel HDMI poorten, 3D, prijs, 51", Full HD

Minpunten

• 1 Scart aansluiting, gemiddelde zwartwaarde, geen uitgebreide internet features zoals de duurdere modellen, behoorlijke reflectie.
Algemene beoordeling Score: 4

Zeer nette review, en erg informatief.

Ikzelf heb de LE40C750. Deze is 40", en ook een 3D TV.
Het zou toch handiger zijn als je die functionaliteit ook kon testen, aangezien je bij 3D nogal vaak last hebt van Crosstalk. Dit merk je vooral als je 1 oog dicht doet, dan zie je namelijk dubbel beeld.

Verder een zeer duidelijke review, 4 sterren.

*Kleine typo in je review:

De modellen die wel werken zijn:

SSG 3100 (losse batterij)
SSG 3300 (oplaadbaar, twee kleuren Wit/Wart)
SSG 3700 (oplaadbaar en beter/lichter design)
Bedankt, ik heb hem aangepast. Ook wat meer plaatjes toegevoegd en wat tekst beter geordend. Wanneer ik een 3D bril heb, zal ik mijn review aanvullen.
Ik had de PS50C550 en heb deze na weken met problemen, gelukig terug kunnen brengen. Ik durfde het vervolgens niet aan om de PS51D550 te kopen. Ik had last van:

* Linebleeding
* Horizontale balken tegen een lichte achtergrond.
* Extreme image retention

Euvels te testen met dit plaatje (1920x1080). Ik ben benieuwd dit scherm deze euvels ook heeft. Je zegt namelijk dat je ze nog niet hebt gezien. Maar IR/linebleeding is aanwezig bij iedere plasma. De ťťn wat meer dan de andere.

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 17 juli 2011 15:41]

Ik heb net jouw testje bekeken op de televisie via mijn Xtreamer, maar ik kan geen van de problemen die je meld constateren. Misschien heb je gewoon dikke pech gehad met je PS50C550.
Het panel is 4 x vervangen.. leek mij daarom een panel issue. De monteur had al bij meerdere schermen gezien. Foto van de test toevoegen aan de review ? ;)

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 17 juli 2011 17:55]

Zal ik doen, alleen is de TV nu in gebruik door mijn dochter. Als ik hem nu uitzet, dan krijg ik een barbie naar mijn hoofd. O-)
Graag! Zou het graag willen zien op een foto. Zeker handig voor toekomstige kopers die bang zijn diezelfde euvels te treffen.
Zal vanavond even kijken voor je.

edit: Kan zijn dat het morgen wordt, kreeg net visitie.

edit2: Ik heb ze online gezet. De bestanden zijn in origineel formaat. Ik hoop dat je hier genoeg aan hebt. Mocht het zijn dat jouw problemen niet zichtbaar zijn, wil je dat dan melden, dan haal ik de fotos weer offline.

[Reactie gewijzigd door HellBeast op 17 juli 2011 22:55]

Ik zie de foto's zo gauw niet in de review staan. Of kijk ik er over heen?
Je kijkt er over heen, ze staan in tekst helemaal onderaan de review! :)
Ik heb de testfoto's gevonden. Super!

Het goede nieuws is dat jouw panel het in hele lichte vorm heeft. het slechte nieuws is dat ook jou panel linebleeding heeft, en een dikke horizontale balk.

De testplaat is geheel wit met zwarte objecten en tekst. Dus geen grijswaarden.
Op jouw foto is te zien dat je tussen de zwarte vlakken opeens grijze vlakken hebt.
Ook naast de cirkel (evenwijdig met bovenkant) zie je een lijn lopen.

Onder de tekst loop ook een lijn, welke samen met de lijn naast de cirkel een horizontaal vlak vormt. Op deze foto, heb ik lijnen getekend. Deze foto is gedramatiseerd door enkel met wat contrast te spelen.

Ter vergelijking met mijn oude ps50c550 is het dus maar in een hele lichte vorm, maar helaas toch aanwezig.

Het bekende groene scherm met witte 'Pg-rating' tekst is een goed voorbeeld en testmethode.
Ik zie het wel nu je het aanwijst, maar tijdens het kijken van TV/Films zie ik het niet. Ik zal de foto's even laten staan als mensen er geinteresseerd in zijn. Ik denk dat als je het niet had aangewezen, dat ik het nooit ontdekt had.
Dat is het belangrijkste! Jij ziet het niet tijdens films/TV. Het is dan ook gelukkig maar aanwezig in hele licht vorm. Bij de ps50c550 was het dusdanig aanwezig dat het werkelijk storend was.

Veel plezier van de TV!!
Maar wat je daar ziet is toch helemaal niet erg? Ik bedoel heb je de bleeding en ghosting van de samsung lexxc6xxx serie weleens gezien? Dat is pas erg.

Als ik zo naar de plaatjes etc kijk ziet het beeld er erg supergoed uit, en dat voor dat bedrag.

Maar wat ik zou willen vragen, heb je last van logo's etc die blijven hangen? Ik meen namelijk nog steeds te horen dat plasma tv's hier last van hebben?

Hiernaast zou ik graag willen weten of je het beeld ziet trillen? Een vriend van me heeft een pioneer 3d plasma en als ik goed naar zijn beeld kijk dan zie je zijn refresh. Dit ziet eruit als je vroeger met een camera naar een crt tv keek.
Ik heb geen last van logo's die blijven zitten. Af en toe game ik er ook op met een PS3. Ik denk dat ik het wel had tegengekomen als het een probleem van deze TV was. Ik zie het beeld niet trillen, dus dat probleem heb ik ook niet ervaren.

Ga anders eens een keer in de winkel kijken. Zorg wel dat het een winkel is waar ze hem een beetje netjes hebben afgesteld. Mediamarkt zou ik dus niet doen.
Deze week bij de mediamarkt Utrecht in de aanbieding voor 599 ;)
Niet hetzelfde model helaas :'(
Het is de Samsung PS51D530

[Reactie gewijzigd door Pjetor op 31 augustus 2011 11:51]

Ik heb sinds 2 dagen ook de ps51d550.
Nu heb ik een probleem met de ps3.
Ik krijg in het menu van de ps3 als ik muziek aanklik wel geluid.
maar zodra ik spel start heb ik ineens geen geluid meer. :? :?
weet iemand hoe dit kan?

En zit er op deze tv ook een spelmodus op kwa beeld? :?