Terug naar Reviews

Asus P8P67 PRO (REV.3.1) Review

Door silasje1 18 november 2011, laatste update op 25 maart 2012, 2.981 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Overclockbaarheid
  • EFI BIOS werkt goed
  • Goede USB 3.0 chip
  • Uiterlijk
  • Snelheid
  • DIGI+ VRM
  • Koeling

Minpunten

• Geen

Sub-beoordelingen

Layout Score: 5

Asus Asus P8P67 PRO versie 3.1 ATX Moederbord

Dit moederbord heb ik gekocht omdat ik een nieuwe computer ging bouwen. Hierbij viel mijn keuze op dit moederbord. De reviews waren lovend, en er was een hoop nieuwigheid op het moederbord. USB3 en sata 600 om feature proof te zijn.

Notice: Met de Sychte Mugen 2 Rev B zal er een klein probleem zijn met hoge RAM heatsinks. Mijn RAM komt net tegen de fan aan. Verder geen problemen. Zorg dat de RAM hoogte onder 40 mm blijft.

Versie 3.1?

Het enige verschil met de 3.1 versie tegen over de 3.0 versie is de veranderde USB 3.0 chip. De 3.1 versie heeft wel een beter chip dan de 3.0 versie wat dus wel de versie verklaart.
REV 3.0 – NEC USB 3.0 controllers
REV 3.1 – ASMedia USB 3.0 controllers

Specificaties

Er zijn een hele hoop features op dit moederbord. Hieronder een mooie opsomming wat er in zit en wat het is:

· Dual Intelligent Processors 2 met DIGI+ VRM
Dit zorgt voor een totale controle over de stroom toevoer naar de CPU. Er is hierdoor ook een beter overclock door mogelijk. De stabiliteit van dit moederbord wordt door de DIGI+ VRM een stuk beter dan reguliere moederborden. Kort: Het is een functie die vooral overclockers zal aanspreken.

· BT GO! (Bluetooth) - Afwisselend BT vermaak, nieuwe technologie lifestyle
Een Bluetooth chip om met alle apparaten die Bluetooth ondersteunen te communiceren. Zoals muziek streamen naar PC van mobiel e.d.

· EFI BIOS (EZ Modus) - Flexibele & Eenvoudige BIOS-interface
De nieuwe EFI maakt het mogelijk om met je muis door de BIOS te kunnen bewegen en klikken. Ook is de EFI grafischer wat allerlei grafiekjes laat zien e.d.

· Quad USB 3.0/SATA 6Gb/s ondersteuning – Dubbele toegang, Dubbel gemak
Spreekt voor zich.

· Intel® LAN ondersteuning – Snellere Overdrachtssnelheid
Er is een Intel LAN chip ingebouwd ipv de standaard realtek chip. Dit is een hele goeie vooruitgang waar iedereen op vooruitgaat.

Algemeen

-Drivers
-ASUS Update
-ASUS Utilities

Layout

Het moederbord ziet er logisch ingedeeld uit. De ruimte tussen componenten is groot genoeg. De koeling is ook goed te noemen. Er zitten heatsinks om de DIGI+ VRM onderdelen.

Prestaties en betrouwbaarheid

Mijn moederbord draait nu een maand of 4 een i7-2600k op 4,4 GHz. Er is nog geen enkel probleem geweest. Ik kan weinig zeggen over de prestaties omdat ik geen vergelijkings martiaal heb.

Overklokbaarheid

Het moederbord scoort bij mij de hoogste punten voor overclocken. Er zijn talloze instellingen om je CPU, RAM en veeeeel meer. Ik heb voor de eerste keer auto overclock functie gebruikt. Ik kreeg toen een overclock van 1GHz (4,4). Het moederbord had zelf alles getest en opgeslagen. Ik heb naderhand wat meer stroom naar mijn CPU laten gaan wanneer deze het nodig zou hebben.

Compatibiliteit

Alle CPU's die een LGA-1155 socket hebben pas op dit moederbord. Het geheugen mag max 1,5 volt zijn, dit is iets wat intel zelf heeft doorgevoerd. De nieuwe 22nm CPU's worden ook ondersteund door een BIOS update!

Ondersteuning

De CD zat vol met de benodigde drivers en software. Alle waren aardig up-to-date. Op de website zijn de laatste drivers te vinden voor alle componenten en software.

AI Suite II

Dit is de software waarmee je kunt:
-Overclocken via Windows zelf
-Bluetooth handelingen verrichten
-Temperaturen uitlezen
-DIGI+, VRM, Tubro EVO, EPU, Probe II en Fan Xpert

Een heel mooi en goed moederbord. De naam PRO is zeker niet voor niks daar. Het moederbord doet het gewoon heel goed met overclocken. Aanrader voor:

• Gamers
  • Foto/Video bewerkers
  • Tweakers

Heb jij ook een Asus P8P67 PRO (REV.3.1)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Hoe zit het met de ruimte tussen het geheugen en de processorkoeler? Ik ben ook van plan om hetzelfde moederbord+cpu+ram aan te schaffen, en ik vraag me af hoe goed dit past. Is er nog ruimte over voor evt grotere koelribben op het RAM?
Ik heb een Sychte Mugen 2 rev.b en het past net aan... beetje duwen. Maar het past wel... ik zou geen hogere koelribben op je RAM zetten dan het RAM die ik heb.
Net deze tweedehands gekocht na o.a. deze review gelezen te hebben. Deze komt er in plaats van mijn Asrock mobo dat de geest aan het geven is. Nooit meer Asrock voor mij. Hopelijk vergaat Asus me beter.

Populair: Gamescom 2014 Smartphones Apple Windows Sony Microsoft Games Politiek en recht Besturingssystemen Consoles

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013