Merk en serie Acer, Iconia A
Besturingssysteem Google Android 3.0
Schermdiagonaal 10,1"
  Bekijk alle specificaties
Product uitvoering

Acer Iconia Tab A500 32GB Zilver Review

Door InotnaL 8 juli 2011, laatste update op 8 juli 2011, 1.819 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Echt heel leuk speelgoed
  • Direct aan
  • Lange batterijduur

Minpunten

• vingerafdrukgevoelig

Sub-beoordelingen

Aangeschaft op 11-6, dus nu wel tijd voor een 'reviewtje'.

Gekocht om 'op de bank' makkelijk te kunnen internetten en om wat spelletjes er op te kunnen doen. Wilde per se geen Apple en wilde liefst ook android 3.0. Tijdje gedacht over de aanschaf van deze 'eerste' android 3.0 tablet en toen toch maar gedaan. En nog geen momentje spijt !

Ik heb er meteen een hoesje bijgekocht van Acer. Het hoesje ziet er weliswaar niet heel erg fraai uit (beetje rare randjes) maar past wel precies goed, beschermt de tablet en is ook handig om hem rechtop te kunnen zetten.

Op het scherm kan je echt snel veel vingerafdrukken zien, vooral in vel licht. Ik gebruik de A500 vooral binnen en dan is dat eigenlijk niet heel storend. Af en toe ff met het doekje er over heen om ze te wissen, maar soms ook een week niet.

Bij het 1e gebruik wilde de Acer niet direct verbinding maken met mijn router. Naar wat gegoogel vond ik meerdere meldingen dat er wat problemen zijn met verbinden met sommige Speedtouch-routers en dat de oplossing is om geen DHCP te gebruiken, maar IP, gateway en dns zelf in te stellen. Maar dat was niet zo makkelijk! Of eigenlijk wel makkelijk maar het duurde even voordat ik vond waar dat moet! Je kan via instellingen wel bij de wifi en dan naar die verbinding met mijn router. En dan kom je in een schermpje waar je status, beveiliging, signaal, snelheid en ip-adres ziet. Maar wat je niet ziet (of ik dus eerst niet) is dat je in dat scherm ook naar beneden kan scrollen!! Er zit geen scrollbar of zo, maar je kan daar dus wel naar beneden om internetinstellingen aan te passen. Verbinden bij mijn ouders op hun wifi ging wel in 1x goed.

Door links en rechts te vegen heb je 5 desktops. Meer dan voldoende ruimte om snelkoppelingen neer te zetten. Voorlopig heb ik op '1 naar links' de utils geplaatst en op '1 naar rechts' de spelletjes. Acer heeft een soort boekenplank-mogelijkheid om apps te sorteren, maar die gebruik ik niet. Ik vind de 5 desktops voldoende. Verder heeft Acer op de 1e destop een app 'clear.fi' geplaatst waarvan ik niet snap waar ik die voor zou moet gebruiken.

Internetten gaat echt heerlijk soepel, scrollen, in- en uitzoomen, allemaal goed. Heel af en toe 'crashed' de browser, maar is niet storend. Bij sommige sites (zoals b.v. mail.yahoo.com en mail.live.nl) kom je automatisch in de mobiele versie van de website. Via about:debug krijg je extra menuopties in de browser en kan je instellen dat de browser zich niet als tablet voordoet, maar als destop. Dan krijg je gewoon de normale sites. Na een crash van de browser is die instelling trouwens weer weg.

Sinds ik hem heb het ik de tablet ook 1 of 2 keer echt uit gehad. Dan moet hij ongeveer 1,5 minuten opstarten. Verder laat ik hem altijd in de slaapstand. Dan is ie met 1 seconde weer aan. Echt heerlijk. Je komt thuis, gaat op de bank zitten, klik en daar is het internet :-) Batterijduur klopt wel ongeveer met de opgave denk ik. Bij gebruik zonder problemen 6 uur achter elkaar een spelletje doen. Bij weinig gebruik ruim een week zonder op te laden.

Android is nieuw voor me, maar dat blijkt geen probleem. Bediening is lekker intuitief en de touchscreen werkt heerlijk soepel. De 'market' is geweldig! Ongeveer 75% van de apps de ik gedownload heb, die werken prima op de tablet. De belangrijkste die ik er nu op heb staan wil ik ff noemen:
Google Sky: echt geweldig leuk programma
File manager HD: een soort windowsverkenner, nodig om bestandjes te kunnen vinden en afspelen. QQplayer: want de standaard mediaspeler kan niet veel formaten aan.

Met de 'file manager HD' (vast ook met andere) kan je browsen op je machiene, op je micro-sd-kaartje en ook op je LAN. Als ik op mijn LAN een filmje aan klik, dan gaat de file manager eerst die hele file ophalen, voordat de player wordt gestart om de film af te spelen. Die QQplayer wil alleen achter //mnt zoeken. Ik heb nog niet uitgevonden hoe ik kan steamen, maar misschien is een andere player daarvoor de oplossing.

Wat me ook nog niet gelukt is, is video-chatten. Ik had gedacht dat de apps van Skype en MSN dit wel zouden ondersteunen, maar dat kan dus nog niet. De google-talk schijnt het wel aan te kunnen, maar ik heb weer geen vrienden die dat gebruiken.

Ik had het idee dat ik de internetverbinding van mijn telefoon wel zou kunnen gebruiken om ook op de A500 te kunnen internetten als ik uit huis ben. Maar dat is nog niet gelukt. De USB-aansluiting van de A500 kan wel USB-sticks e.d. aan, maar niet veel meer. En er zijn wel applicaties voor smartphones om internet via wifi te delen, maar de A500 wil geen wifi-'ad-hoc'-verbinding maken met andere apparaten, alleen maar met routers.

Nu heb ik wel gelezen op internet dat er een mogelijkheid is om de Acer te 'rooten' , zodat je een bepaald bestand van het besturingsysteem kan vervangen waarna je wel via wfi kan verbinden met telefoons, maar dat heb ik nog niet aangedurfd.

Een andere leuke app is die van teamviewer. Vorig weekend zat ik met een biertje in te tuin via Skype te chatten met een vriend. Hij had een computerprobleempje. Ik switch naar teamviewer, skype blijft gewoon werken, en kan dus gewoon op zijn pc meekijken, zijn probleem oplossen en ondertussen gewoor doorpraten met hem. Wel een beetje prutsen omdat het pc scherm niet geheel op het scherm van
de acer past, maar toch werkbaar.

De camera werkt wel aardig. Naar mijn idee niet heel erg scherp, maar ja, het apparaat is nou ook niet direct een formaat dat je vaak gaat gebruiken voor foto's.

Nou, ik hoop dat jullie wat aan deze tekst hebben!
Groetjes!

Heb jij ook een Acer Iconia Tab A500 32GB Zilver?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ik denk dat de meeste tablets daar wel last van hebben van vingerafdrukken op het scherm.

Verder een leuke review om te lezen. Type dit vanaf mijn Asus Transformer :)

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013