Sigma 8-16mm f4.5-5.6 DC HSM (Sony) Review

Door PowerUp 22 oktober 2011, laatste update op 22 oktober 2011, 4.040 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Scherpte
  • Bereik
  • Bouwkwaliteit
  • Weinig CA

Minpunten

• Filters niet bruikbaar
  • Flare in bepaalde omstandigheden
  • Focus is snel, maar niet altijd accuraat

Sub-beoordelingen

Chrom. abberratie Score: 4
Vignettering Score: 4
Lens flare Score: 3
AF-snelheid Score: 3

Sigma 8-16 mm f/4.5-5.6 DC HSM review

Inhoudsopgave:

Al geruime tijd was ik op zoek naar een groothoeklens. In de tussentijd had ik een aantal andere lenzen aangeschaft, maar nu was het dan echt tijd om er eentje uit te gaan zoeken. De lens moest scherp zijn, stevig en het liefste zonder al teveel flare en andere optische narigheid. Ik wilde er vooral landschappen mee fotograferen, maar ook wolkenluchten en eventueel bliksem. Lichtsterkte was dus niet zo belangrijk.
Na een tijdje twijfelen bleven er twee opties over: de Tokina 11-16 f/2.8 en de Sigma 8-16 f/4.5-5.6. Allebei geroemd om hun scherpte en bouwkwaliteit. Daarbij lijkt de Tokina meer last van CA en flare te hebben, de Sigma heeft dan weer een bol frontelement wat het gebruiken van filters zonder serieus geklus onmogelijk maakt. Uiteindelijk heb ik het niet kunnen gebruiken van ND-filters maar voor lief genomen en ben ik voor de Sigma gegaan.

• Bereik: 8-16 mm
  • Beeldhoek: 114.5 - 75.7 graden
  • Grootste diafragma: f/4.5 (8-10 mm), f/5 (10-13 mm), f/5.6 (13-16 mm)
  • Kleinste diafragma: f/22 (8-10 mm), f/25 (10-15 mm), f/29 (15-16 mm)
  • Kortste focusafstand: 24 cm
  • Maximale vergroting: 1:7.8
  • Gewicht: 555 gram
  • Filter diameter: nvt
  • Diafragmabladen: 7 (rond)

De Sigma 8-16 is maar net iets langer dan de Tamron 17-50

Het totaalplaatje op de Sony A580

De lenshoes. Boven en onder zit schuimrubber voor bescherming. Bovenin heeft deze een uitsparing waar de lensmount in past.

De lens komt in een nette zwarte doos. Daarin zit een nette opberghoes met de lens daarin. Verder zitten er nog wat garantiepapieren een handleiding bij.
De lens is niet heel groot, maar net groter dan mijn Tamron 17-50, wat het makkelijker maakt om de lens mee te nemen. Met 555 gram is het ook geen erg zware lens, de balans op de A580 is goed. Omdat de lens een bol frontelement heeft zit er naast een normale lensdop ook een kokertje bij waar de lensdop op moet. Deze kan je dan over de lens heen schuiven. In de praktijk laat je de lensdop lekker zitten en haal je meteen de koker van de lens af. De dop heeft een diameter van 72 mm, maar zoals eerder aangegeven kan je er geen filters op schroeven, ook niet op de koker. De zonnekap zit aan de lens vast, om zodoende het bolle frontelement te kunnen beschermen. Het frontelement gaat verder de lens in bij het inzoomen, wat het omgekeerde is van wat de meeste lenzen doen. Dit zorgt ervoor dat de zonnekap meer effect heeft. Voor bescherming tijdens het gebruik is het ook het beste om de lens op 16 mm te houden. Met een minimale focusafstand van 24 cm kan je erg dichtbij het onderwerp komen. Aangezien deze afstand geldt voor het onderwerp tot de sensor (en niet tot de lens), kan de lens met het onderwerp slechts een paar cm van het frontelement nog scherp stellen. Het gevaar bij zoveel groothoek is dat ik vaak niet eens in de gaten heb dat mijn onderwerp al bijna in het frontelement zit. Iets om in je achterhoofd te houden dus. Het niet kunnen gebruiken van filters is voor mij het enige minpunt aan de featureset, daarom een goed voor dit punt.

De metalen lensmount. Boven zitten de contacten voor de camera, links zit het hendeltje voor het diafragma. Linksonder zit een uitsparing waar de 'schroevendraaier' van de AF-motor van de body in past.

De bouwkwaliteit is dik in orde. De lens is gemaakt van een stevig soort kunststof, de lensmount is van metaal. Ook de zonnekap en de koker is van metaal. Binnenin de koker zit vilt om krassen te voorkomen. De zoomring werkt vrij stroef, maar niet te stroef. De focusring draait nog wat stroever, dat had wat mij betreft wat minder gekund. De bekende Sigma finish met wat glittertjes op de buitenkant is niet mijn favoriet, maar erg veel kan mij dat niet schelen. Voor het focussen maakt de lens gebruik van HSM (Hyper Sonic Motor), daar over later meer. Voor mij laat de bouwkwaliteit niets te wensen over, daarom een zeer goed voor dit punt.

De 'glitters' zijn typisch voor de Sigma afwerking

De scherpte heb ik deze keer niet getest met de landkaart, omdat het wat onpraktisch werd om steeds de camera te moeten verplaatsen om de kaart ook op de rand van het beeld te krijgen. Daarom een paar voorbeelden van 'in het veld':

8 mm f/4.5 totaal

100% crop in de uiterste hoek

8 mm f/8 totaal, klik hier voor de volledige 16 MP versie

100% in de uiterste hoek

16 mm f/8 totaal

100% crop in de uiterste hoek

In het midden is de scherpte goed, zowel op 8 mm als op 16 mm. Aan de uiterste randen is het wat minder scherp, maar dat zijn echt de uiterste hoeken van de foto. Zoals in het fullres voorbeeld te zien is, is de scherpte net iets meer naar het midden toe al snel beter. Dit komt grofweg overeen met de test die lenstip heeft gedaan met deze lens. Afstoppen zorgt voor wat extra scherpte, maar dat is vooral voor de randen van de foto soms aan te raden. Veel verschil is er niet te zien. Verschil tussen contrast op verschillende diafragma's ben ik niet tegen gekomen. Gemiddeld genomen ben ik wel tevreden met het contrast van de lens.
Daarom een goed voor de scherpte wide open en een goed voor de scherpte stopped down.

De Sigma 8-16 maakt gebruik van HSM, een ultrasone motor. De tegenhanger van Sony heet SSM. De autofocus is lekker stil, en ook vrij vlot. Nu hoeft een focusmotor ook niet zoveel te doen op een groothoeklens, maar vooral het stille vind ik erg prettig. Hieronder staat een video van het focussen:

De DOF bij zo'n soort lens is erg groot, het kleinste wat je kan krijgen is 4.8 cm (16 mm f/5.6 op 24 cm afstand). Dit maakt de focus niet echt kritiek, maar Sigma is berucht om focusproblemen. Inmiddels heb ik de lens nu een tijdje in gebruik en ben ik tegen wat problemen gelopen. Vooral op 16 mm gaat het autofocussen soms niet goed, de lens blijft hunten of focust nog na de AF-confirm beep. Dit resulteert in onscherpe foto's en gebeurt ook bij voldoende licht. Op 8 mm is dit probleem er minder, maar hierdoor gaat de snelle AF een beetje verloren omdat je zelf moet controleren of de focus er echt goed op zit. Meestal zet ik de lens op MF en focus op oneindig, wat voor landschappen verder prima werkt.
Omdat de focusmotor in de lens zit, heb je nu twee knoppen voor AF/MF: op de body en op de lens. Het is de bedoeling om het knopje op de lens te gebruiken. De lens beschikt ook over FTM (Full Time Manual focusing), wat het mogelijk maakt om na de autofocus handmatig te corrigeren. Dit werkt alleen als de camera op single focus staat (AF-S bij Sony). Door de AF-problemen heb ik de beoordeling van de focussnelheid verlaagd van zeer goed naar voldoende.

De Sigma 8-16 heeft een aantal lenselementen die gemaakt zijn van "FLD" glas (F Low Dispersion), wat dezelfde optische prestaties zou moeten hebben als fluoriet. Dit zou een erg beperkte hoeveelheid CA beloven. Dan nu de praktijk:
De hoeveelheid CA vind ik erg beperkt, helemaal voor een groothoeklens. Het komt wel voor, maar je moet dan flink gaan vergroten. Aan de randen is het ook wat duidelijker te zien dan in het midden van het beeld. Een aantal voorbeelden, allemaal 100% crops:

16 mm f/8

8 mm f/4.5

8 mm f/8

Om deze kleine hoeveelheden maar ik mij geen zorgen, een goed dus.

Vervorming is een vak apart bij een groothoeklens en is op te splitsen in twee soorten: veroorzaakt door de lens en veroorzaakt door het perspectief.

8 mm

Op 8 mm is er duidelijk sprake van barrel distortion. De lijnen lopen aan de randen bol in plaats van recht. In de praktijk merk ik het niet zo snel, omdat het vaak in het niet valt bij de vervorming door het perspectief. Bedenk ook dat de meeste groothoeklenzen tussen de 10 en 12 mm beginnen, de vervorming is daar al een stuk minder bij deze lens.

16 mm

Op 16 mm is er een kleine hoeveelheid pincushion distortion te zien. De lijnen aan de randen lopen net ietsjes hol. In de praktijk merk je hier helemaal niets van.

Vervorming door het perspectief is een ander verhaal, en dat is iets waar je erg op moet letten bij een ultra-groothoeklens:

8 mm

De kerk lijkt helemaal naar achteren te hellen. Het huis rechts en de boom links lijken ook hopeloos scheef. Voor architectuurfotografie is dit een ongewenst effect. Een mogelijke oplossing hiervoor is om een tilt/shift lens te gebruiken. Een andere oplossing is om de horizon in het midden te houden, de vervorming valt dan mee:

8 mm, met de horizon in het midden

De uiterste hoeken zijn nog wel vervormd, maar de paal staat netjes recht.
Het is dus uitkijken met het perspectief als je voor architectuur en landschappen gaat, maar het biedt nieuwe mogelijkheden om creatief met onderwerpen om te gaan. Mijn oordeel voor dit punt is goed, de hoeveelheid vervorming door de lens is beperkt voor een ultra-groothoek. Vervorming door het perspectief is een consequentie van het brandpunt en niet van de lens.

Hieronder staan een aantal testfoto's om te kijken hoe het met de vignettering is gesteld:

8 mm f/4.5

12 mm f/5

16 mm f/5.6

Op een egaal oppervlak is er wel enige vignettering te zien, vooral op 8 mm f/4.5. De donkere vlek midden onder is waarschijnlijk een schaduw van de lens zelf. In het dagelijks gebruik heb ik totaal geen last van vignettering, zo niet dan is het met nabewerking simpel weg te halen. Waar je veel eerder last van hebt is dat door de grote beeldhoek er veel verschillen in belichting zitten. Delen van je foto kunnen dan donker uitvallen. Zorgvuldig belichten is dan aan te raden, of het gebruik van HDR. Dit alles zorgt voor een goed voor dit punt.

Ik heb ook nog gekeken wat je nog aan beeld overhoudt als je de koker op de lens laat zitten en of dat nog mogelijkheden biedt voor het gebruiken van filters.

12 mm

16 mm

Het effect van de koker is op 8 en 12 mm vrij rampzalig, de vignettering is enorm. Op 16 mm is alleen in de uiterste hoeken nog vignettering te vinden. Met een beetje croppen ben je dan daar vanaf. Maar dan kan ik net zo goed mijn Tamron 17-50 gebruiken als ik met filters wil werken.

Flare wil nog wel eens voorkomen bij deze lens, maar lang niet in alle gevallen. Met de zon in het midden is er geen probleem, met de zon aan de randen is er soms wel flare zichtbaar. In het voorbeeld hieronder is ook te zien dat onder de zon paarse strepen ontstaan. Dit komt niet in alle gevallen voor, maar kan dus soms de kop op steken. Met de zon net buiten het frame gaat tot nu toe alles goed, ook het contrast blijft in orde. Met zo'n grote beeldhoek is de kans dat je de zon in je frame krijgt vrij groot, daarom een voldoende voor dit punt.

Door de grote DOF van een 'trage' UWA is er meestal niet veel bokeh te bekennen. Hieronder staan twee voorbeelden van bokeh. Over het algemeen ziet het er netjes uit, maar de achtergrond helemaal wegblurren is niet echt mogelijk. Opletten dus wat er zich allemaal in je achtergrond bevindt.

16 mm f/5.6

De Sigma 8-16 is één van de duurste UWA's voor APS-C die er momenteel te krijgen zijn. De prijs die ik er voor betaald heb (679 euro) heeft mij wel even doen twijfelen. Uiteindelijk ben ik toch tot aanschaf over gegaan, omdat het een hoop dingen biedt die ik momenteel zoek in een nieuwe lens. Uitstekende bouwkwaliteit, prima beeldkwaliteit en een snelle en vooral stille autofocus, die helaas niet altijd even nauwkeurig is. Het idee was om een lens aan te schaffen waarmee ik een tijd vooruit kan, en nu ik de lens een paar weken gebruik denk ik dat dat ook het geval gaat zijn. Daarom een goed voor de prijs.

Door de extreme beeldhoek is de belichting soms wel een uitdaging. Ook de vervorming kan soms duidelijk terug komen in de foto. Aan de andere kant krijg je enorm veel op de foto en zijn er ook nieuwe creatieve standpunten te bedenken met zo'n beeldhoek. Concluderend ben ik tot nu toe erg tevreden met de lens, en ik hoop dat ik dat voorlopig ook zal blijven. De algemene beoordeling is dan ook een goed.

10-06-2011: Eerste versie
22-10-2011: Beoordeling AF gewijzigd en bokeh-foto toegevoegd.

Heb jij ook een Sigma 8-16mm f4.5-5.6 DC HSM (Sony)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

puike review :). Je hebt wel zo ongeveer alle facetten van de lens besproken.

Veel plezier ermee. Je reviews zien er altijd strak uit.
Mooi uitgebreide review!
5 sterren van mij!
Wauw, super review, heb 'm met veel plezier gelezen!
mooie review, goed geschreven en goede diepgang!

daarnaast ook nog eens een interessante lens, wil toch iets voor groothoek.
Goede review van PRO kwaliteit.
Lekkere review! Inderdaad alles besproken.
Ik zie steeds meer foto's ervan en lees wat meer erover, denk dat ik hem morgen bij Foka haal ^^
Erg goede review!
Superduidelijke en uitgebreide review! Kudos voor jou!
Bedankt voor deze heel erg goede review. Ik heb een uitstekend beeld gekregen van wat deze lens kan en niet kan en ondertussen ook weer wat geleerd over hoe je om kunt gaan een UWA lens. 5 sterren van mij!

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013