aramdin

30 augustus 2007 13:13, 11699 views

De G80 chip van nVidia is nu al een tijdje uit & tot mijn stomme verbazing heeft nog niemand een product survey toegevoegd. Volgens mij zijn alle huidige eigenaren allemaal bezig met het overclocken en benchmarken van hun kaart, dat er voor een survey geen tijd overblijft ;)

Ik heb een Asus 8800GTS, maar kan die niet kiezen voor het schrijven van deze survey. Vandaar dat ik deze onder de MSI variant toe voeg. Als dit eenmaal is opgelost verander ik het gelijk.

Toen ik kaart uitpakte dacht ik: Wow... Het voelt gelijk al degelijk aan. Een dikke dualslot cooler begroette me zoals nooit tevoren. Mn vorige kaart (een Asus 7800GTX) had als stock cooler een ielig enkelslots oplossing, die maar net voldeed.
De dubbelslots oplossing die nu gebruikt wordt ziet er erg goed uit en zal naar verwachting ook niet tegenvallen. Het is een oplossing gebaseerd op de inmiddels oldskool Arctic Silencers, die warme lucht gelijk uit je kast blaast. Daarnaast wordt de koeler opgeleukt met een plaatje van Ghost Recon Advanced Warfighter. Elke fabrikant zet er weer een ander plaatje op, leuk...maar nutteloos ;)

Ik heb een OEM versie overgekocht, dus ik kan niets zeggen over de bijgeleverde softwarebundel (naar ervaring maak ik daar nooit gebruik van).

Ik zal mijn, inmiddels verkochte, 7800GTX (waar mogelijk) als vergelijkmateraal gebruiken voor deze survey.
Laten we beginnen met wat droge specificaties.

Specificaties
-Video Memory : 640MB DDR3 (7800GTX : 256)
-Engine Clock : 500MHz (7800GTX : 430)
-Memory Clock : 1.6GHz (800MHz DDR3) (7800GTX : 600MHz / 1200MHz DDR3)
-Memory Interface : 320-bit (7800GTX : 256-bit)
-Memory Bandwidth (GB/sec) per processor : 64 (7800GTX : 38.4)
-Vertices/Second (Millions) : 7200 (7800GTX : 940)
-Pixel Fill Rate (# ROPs x clk) in Billions/sec : 10 (7800GTX : 6.88)
-Texture Fill Rate (# pixel pipes x clk) in Billions/sec : 32 (7800GTX : 10.32)

-Max Resolution : Up to 2560 x 1600
-Bus Standard : PCI Express X16
-HDTV Output : YES, via HDTV Out cable
-DVI Output : DVI-I
-Dual DVI Output : YES
-HDCP Support : YES

Een flinke verbetering op elk front ten opzichte van mn "oude" 7800GTX.

Featureset
Het grootste verschil tov de vorige generatie, de G71 & G70 chips, zit in de featureset. Net als Ati is nVidia overgegaan op een Unified Shader architectuur, wat inhoudt dat er geen aparte pixel & vertex shaders meer bestaan.
De huidige architectuur maakt gebruik van zogenaamde Streamprocessors, een ander benaming voor de shader core units. De 8800GTX heeft er 128 & de GTs heeft er 96. De Streamprocessors van de GTS zijn geklokt op 1200mHz (1350mHz op de 8800GTX).

Het grote voordeel van een Unified Shader architectuur is dat je niet meer zo afhankelijk bent van de load die een bepaalde applicatie/spel met zich meebrengt. De kaart schakelt gewoon bij wat hij nodig heeft en voila!

Daarnaast is de G80 serie de eerste serie die gemaakt zijn voor Directx 10, wat geintroduceerd wordt met Vista. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of het er al in zit of nog moet komen, maar de G80 ondersteund het tenminste :) En nu maar wachten totdat Crysis in de winkels ligt!

Ik zal nog een artikel over Direct X 10 aan de links toevoegen, zie Links.

Volgens Nvidia zit er nu ook ondersteuning op voor physics berekeningen genaamd Quantum Effects Technologie. Dit moet icm Direct X 10 ervoor zorgen dat Ageia zn biezen kan pakken :) Een aparte physics processor komt pas in de latere generaties (thx to Jejking)

Nvidia stond er ook om bekend dat Anti Aliasing en HDR niet tegelijk gerenderd kon worden. Ati had hier geen problemen mee & kon al 64 bits HDR renderen icm FSAA. Men kan nu 128 bits HDR plaatjes bekijken icm 16x FSAA, wat garant moet staan voor serieuze eyecandy.

De 8800GTS heeft 2 Dual Link DVI uitgangen, elke uitgang ondersteund een scherm met een maximale resolutie van 2560 x 1600 pixels. Goed nieuws voor de grote TFT gebruikers onder ons ;)

Volgens de specificaties is de kaart ook HDCP compliant, weergave van HD DVD & o.a. BLu-Ray op Full HD resoluties behoort ook tot de mogelijkheden.

Prestaties
Volgens mij heeft dit kopje geen uitleg nodig! De 8800GTS is gruwelijk monster...Laat staan de GTX. Mijn 7800GTX was een leuk kaartje, maar deze serie gaat nog 5 stappen verder qua performance. Hij verslaat mn 7800GTX op elk vlak wat je maar kan bedenken (inc. stroomverbruik haha).

De core van de GTS loopt op 513mHz, het geheugen op 800mHz (1600mHz DDR). Ik heb inmiddels een tweetal spellen getest en een tweetal benchmarks namelijk:

-Battlefield 2 (Patch 1.41)
-Rainbow Six Vegas (Patch 1.04)
-3DMark 2005 (v1.30)
-3DMark 2006 (v1.10)

Alle tests zijn uitgevoerd met de nieuwste nForce 97.92 WHQL (WinXP 32bits) driver. In spellen heb ik de FPS bekeken met het albekende programma Fraps.
Mijn processor loopt op 2400mHz (10x240), geheugen met een divider op 200mHz.

Battlefield 2
Ingame: Alles op HIGH, 1280x1024, 4x FSAA
Driver: Quality, Aliasing/Aniso : Application Controlled, Threaded optimization : On

Ingame is het spel gelockt op 100fps, op hele drukke stukken kom ik tegen de 85fps aan. Dit is volgens mij te wijten aan mn processor die op dit moment de bottleneck is.

Rainbow Six Vegas
Ingame: Alles : High/Very High, 1280x960 (1600x1200 gaf problemen), HDR : on, Vertical Sync : off

7800GTX: Maximaal 35fps (HDR : off, Settings op Medium)
8800GTS: 40-120fps. Op stukken met veel soorten belichting + rook dropt hij naar 40fps.

3DMark 2005
Ik heb de Free edition, standaard niets aangepast aan de settings, maar gelijk op Benchmark gedrukt.

Average score: 12.600

3DMark 2006

Average score: 7.800

Al met al erg positief :D Het is bekend dat de 8800 serie gewoon een bloedsnelle processor moet hebben en dat komt hier ook weer naar boven.

Overklokbaarheid
Heb ik me nog niet aan gewaagd, sinds ik de kaart op dit moment al heel erg snel vind. Daarnaast kan ik de spellen die ik wil spelen op hoge kwaliteit instellen zonder problemen.

Al heb ik hier en daar gezien dat het behalen van 8800GTX snelheden geen probleem is.

Beeldkwaliteit
Nvidia liep altijd al iets achter qua beeldkwaliteit op Ati, of dat nu anders is durf ik niet te zeggen.

Ik heb een Dell 2005FPW aangesloten met een DVI kabel en moet zeggen dat elk beeld loeischerp is. Een combinatie van twee zal ik maar zeggen. Hij lijkt scherper dan mn 7800GTX, maar heb er geen onomstotelijk bewijs van...

Het artikel van Bit-tech.net laat zien dat de 8800GTX (in Oblivion) met 16x FSAA wint van Ati's X1950 16x FSAA HQAF. De 8800GTX wint met stock settings van Ati's High Quality filtering.

Modbaarheid
Ik heb al een Vmod gezien om de GTS nog verder te pushen dan hij al kan. Ik heb ook nog geen andere coolers op de 8800GTS gezien, als het goed is kunnen de huidige luchtkoelers niet overweg met de 8800GTS ivm andere layout qua gaten.

Voor mij voldoet de stock cooler en de noodzaak om een andere cooler erop te zetten ontbreekt mij. Ook in de V&A zie ik geregeld waterkoelblokken (voor 6xxx/7xxx serie) langskomen die niet meer passen op de 8800 serie.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Er zijn maar een handjevol drivers uit voor de 8800 serie en er zijn ook wat problemen mee. Het enigste wat ik zelf ben tegengekomen was de 1600x1200 resolutie in Rainbow Six Vegas. Deze deed het niet en liet me zitten met een crosshair in rose beeld.

Voor de rest heb ik nog geen crashes gehad die te wijten zijn aan de 8800GTS en de nVidia drivers. Nvidia kennende, brengen ze regelmatig drivers uit. Ik ga er van uit dat er inmiddels druk aan gewerkt wordt & wacht het rustig af.

Warmte- en geluidsproductie
Ik heb niet zo snel kunnen vinden hoeveel watt de GTS verbruikt, wel wat de GTX verbruikt. Nvidia geeft aan dat de TDP ongeveer op 185 Watt ligt. De volgende waardes zijn van een volledig systeem.

8800 GTX

Load: 276 Watt

X1950XTX
Idle: 135 Watt
Load: 237 Watt

Nvidia raad het gebruik van een 450 watt voeding aan bij een enkele GTX en een 800 watt voeding voor het gebruik van tweemaal een GTX in SLI. De GTS zal er dus iets onderliggen, wat nog steeds erg fors is. Maarja, voor zoveel performance moet je wat over hebben ;)

Op dit punt scoort Ati op dit moment een stuk beter.

Qua warmteproductie vind ik het nog best meevallen. Met de fan op Auto wordt hij na een tijdje rustig 50 graden (stock clocks). Na een flinke sessie (aantal uur BF2) heb ik een temperatuur van 66 graden vast kunnen stellen.
Mn 7800GTX (met Sytrin + fan op laagst) gaf idle 35 graden en load 55 graden onder dezelfde omstandigheden.

Qua geluidsproductie valt het me allemaal mee. Ik heb op zich een best stil systeem, de stockcooler loopt op zn laagste stand, ook tijdens het gamen. Ik heb nog niet meegemaakt dat hij een trap hoger is gaan draaien. Ook tijdens het opstarten gaat hij per direct in zn stilste stand, perfect!
Dit was bij de 7800GTX wel anders, vandaar dat ik uiteindelijk een Sytrin Kuformula VF1 Plus heb gekocht, die beter presteerde en stukken stiller was.

Tja de prijs, altijd een hekel punt. Voor het beste van het beste betaal je nu eenmaal fors, zo ook hier. Met de introductie van de 7xxx serie was het niet anders, voor een 7800GTX betaalde je toendertijds ook 550euro, de 8800GTX is nu voor rond de 550euro te verkrijgen.

De GTS is beschikbaar voor rond de 375-400 euro. Een mooie prijs voor een supersnelle kaart! Ik verwacht dat deze kaart nog wel even meegaat, mede door de uitgebreide featureset en zijn brute performance. Ik ga nog heel veel plezier beleven aan deze aankoop :D

Pricewatch Link
Pricewatch : 8800 GTS 640MB

Links
Asus EN8800GTS Official Product Page
Tweakers.net : Sparkle GeForce 8800 GTX en GTS getest
GOT: nVidia 8800 discussietopic (met veel extra links!)
Tomshardware over Direct X 10
Bit-tech.net : Erg uitgebreide 8800GTX review (aanrader!)
Tomshardware.com : GeForce 8800: Here Comes the DX10 Boom
TheTechReport.com : 8800 Power Consumption

Survey Updates
- 30-08-2007 Kleine fixes
- 04-02-2007 Survey aangemaakt
- 05-02-2007 Wat fixes + klein stukje aan Beeldkwaliteit toegevoegd
- 06-02-2007 2 Fotos toegevoegd
- 07-02-2007 User Reviews status bemachtigd & de 3DMark scores zijn nu klikbaar (compare links) & 3DMark 2005 score updated

Pluspunten

• Brute performance
  • Direct X 10
  • Quantum Physics
  • Unified Shader
  • 640MB Frame Buffer
  • SM4.0

Minpunten

• Stroomverbruik
Algemene beoordeling Score: 5
Drivers en compatibiliteit Score: 4

De verbruiken van de verschillende kaarten zijn volgens mij als "hele systeem".
Slim opgemerkt! Gelijk aangepast :)

Weltrusten! Ik ga nu slapen, mijn taak is voltooid :z
Leuke review :)

Zit er ook hard aan te twijfelen om deze kaart te halen, ik zag hem vandaag voor 359 bij alternate.

Maar ik denk dat het weinig nut heeft met mijn huidige systeem, natuurlijk is het een vooruitgang maar hoeveel :P

Wacht nog lekker ff af.
Mooie review!

Wat ik vreemd vind is dat mijn 7900 GT's in SLI toch steeds sneller zijn dan deze kaart. Deze sli opstelling kost minder en presteert beter, maar is ofcoz niet vista ready :)

Wel een beest van een kaart hoor, mooi ding!
Niet als ik deze link bekijk : Tomshardware.com - Interactive VGA Charts

De 8800GTS verliest het op een aantal benchmarks, maar het overgrote deel wint de 8800GTS. Op wat heb jij je uiting gebaseerd als ik vragen mag :) ?
Die charts zijn ook niet tegenstrijdig hoor, alle hardware op 1 setup getest. :Y) Of wil je beweren dat ze de GF6200 TC AGP ook met een QX7600 hebben getest? Die zal vast beter presteren met zo'n high-end CPU dan met een Barton la A-socket om nog maar niet te spreken over verschillende drivers. Het is dus verre van correct, alle meetellende factoren worden gewoon niet meegerekend omdat het qua tijd te kostbaar is en qua hardware compatability ook onmogelijk is.

PSYch0landeR kan hoe dan ook weer genieten van niet-slapeloze nachten :P

Lekker uitgebreide survey, die specs vergelijkingen zijn ook erg handig. Ik zie trouwens geen HDMI-port(en) op de achterkant, jammer van de kaart hoor. :'(
Heb je ook gelijk in Aapje :> Het is alleen een site die zo mooi alles in een overzichtelijke interactive vorm heeft gegoten :)

Vandaar dat ik deze als bron aanhaal. Thx voor je reactie!
Ik heb op een LAN gezeten waar mijn buurman over bovenstaande kaart beschikte. Hij had wel een wat zwakkere cpu (x-2 4800+) maar dat zou vrij weinig uit moeten maken. We hebben een aantal spellen gespeeld (BF2, NFSMW, RomeTW, Oblivion en benchmarks als sisoft sandra, 3dmarks 2k3, 2k5 en 2k6. Ik 'won' alle bovenstaande games in fps en 3dmark ook. Vergeet dus niet dat de meeste vergelijkingen worden gedaan met dual cores of zelf quadcores.

Check daarvoor deze link.

Ik haal op mijn pctje 13720 3dmarks, dus slechts 150 puntjes onder de 8800 GTS met een Intel Core 2 Extreme X6800 Conroe
Mooie survey man!

X190XTX
Idle: 135 Watt
Load: 237 Watt

zal zeker wel een typo zijn, want je bedoeld vast een X1950XTX :Y)
Ik zal niet boos op je zijn :9

Moet je alvast me 700watt voeding lenen als je gaat overclocken....
Typo gefixt :) Nvidia raad een 450watt voeding aan bij een 8800GTX, geen noodzaak om een 700wat voeding te kopen/lenen. Tenzij je off course geld teveel hebt en SLI gaat draaien :*)
8800 serie geeft in nogal wat games problemen.
ik speel veel Cs source en moet dit nu in DX 8.1 draaien om geen fog bug te hebben.dus aan de drivers is best nog wat werk.voor de rest zeer leuke kaart heb er zelf 1 van EVGA
Je moet 1 ding even fixxen..je kaart staat ingedeelt bij Geforce 7 series :Y)
Goede opmerking, helaas kan ik dat niet zelf doen :) Ben geen Tweakers admin 8-)
Alles loopt bij de 3dmarks op stock (nvidia driver ook)??

zal ook ff een 3dm06 testje aanzetten op een am2 x2 2800mhz + gts op stock (513/1600)(2gb ram)).

3dm06: score 8350
hdr/sm3: 3726
cpu: 2081

3dm05: score 14317

Ik zal me binnenkort ook toeleggen op een survey, maar wat ik nu zo zie is dat op deze settings een 2.8ghz niet genoeg is. DX10 here i come :P
Ja klopt, enigste wat OCed is, is mijn CPU. Ik heb op de achtergrond ten tijde van het draaien ook niets draaien zoals Rivatuner of Atitool.
Nog een klein detail,je hebt bij de specificaties staan dat de geheugen bandbreedte 48 GB/s is. Dit moet 64GB/s zijn..
Klopt, direct aangepast, thx!
Leuk systeem, nette survey :)
Nvidia heeft ook een onboard physics erop weten te krijgen, genaamd Quantum Effects Technologie. Dit moet icm Direct X 10 ervoor zorgen dat Ageia zn biezen kan pakken :)
Niet waar, dat heeft nVidia wel gezegd, maar er zit geen Physics-unit op de G80 ingebouwd. Dat komt pas in latere generaties, laten we zeggen vanaf G90.

Dus als je dat stukkie wilt editten, graag! Voor de rest, topsurvey. Intussen al aan de OC gezeten of nog niet? :)
Gecheckt en je hebt gelijk, er zit alleen ondersteuning voor de technologie op, geen aparte physics chip.

NVIDIA Quantum Effects™ Technology
* Advanced shader processors architected for physics computation
* Simulate and render physics effects on the graphics processor

Bron: http://www.nvidia.com/page/8800_tech_specs.html
@Jejking
Hm hij pakt die tekst toch niet uit de lucht lijkt me?