HP ProBook 6360b (LG631ET) Review

Door DeeD2k2 8 mei 2011, laatste update op 9 mei 2011, 2.541 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Rekenkracht
  • Formaat
  • Degelijkheid
  • Ubuntu/Linux compatibiliteit

Minpunten

• Dikte

Sub-beoordelingen

Eerste indruk
Van Centralpoint kreeg ik een gigantische doos, vooral gevuld met lucht. Hierin zat een kleinere doos van HP met daarin de laptop zelf met twee DVD's voor Windows, en quick start handleiding en de accu.
De eerste indruk van de computer zelf was luxe maar aan de dikke kant. De afgeschuinde onderkant weet dit een beetje te verdoezelen. Zowel de bovenkant van de laptop (achterkant scherm) als de ruimte rond het toetsenbord zijn voorzien van een metalic finish was een degelijke feel geeft.
Wel moet hierbij gezegd worden dat de kleine 13,3 inch laptop over een DVD brander beschikt en voorzien is van een forse aansluiting voor het HP docking systeem. De behuizing is erg stevig en veert nergens in.
Wat vooral opviel was dat het beeldscherm voorzien in van een rubberen opstaande rand die zorgt voor een goede afdichting bij het sluiten zodat er geen viezigheid in de gesloten laptop kan komen. Ook is het voorzien van een fysieke sluiting met een schuifje (wat ik de laatste tijd niet veel meer ben tegengekomen). Dit zorgt ervoor dat de notebook ook stevig aanvoelt als het gesloten is.

Eerste gebruik
Bij het opstarten van de computer werd de installatie van Windows 7 opgestart. Ik heb de gebruikersvoorwaarden geweigerd aangezien ik liever Ubuntu Linux gebruik. De installatie heb ik dus nooit afgemaakt.
De harde schijf van de laptop heb ik vervangen door een OCZ Vertex 2 solid state schijf. Dit was erg eenvoudig doordat de onderkant van de laptop eenvoudig in zijn geheel weg te halen is zonder het gebruik van gereedschap. De harde schijf was direct te vinden en voorzien van instructies om hen te vervangen.

Ubuntu
Eindelijk kon ik de laptop echt opstarten en gebruiken. Met Ubuntu leek alles direct te werken. De functietoetsen, het multi touch trackpad en de mute-knop hebben direct hun functie. Ook 3D, webcam, WiFi en Bluetooth werkten zonder extra moeite. Internet tetheren vanaf mijn Nokia E71 was geen probleem.
Alleen om dual screen gebruik goed werkend te krijgen heb ik de linux kernel en video drivers moeten updaten. Gelukkig was ook dit geen probleem met de Ubuntu Kernel PPA en xorg-edgers

Dagelijks gebruik
Ik gebruik de laptop voornamelijk voor office taken en foto bewerking. Voor dat eerste is de aanwezige rekenkracht zeker overkill. De SSD is echter wel een groot voordeel aangezien ik geen seconde hoef te wachten voordat een programma geopend is.
De i5 processor heeft voldoende kracht om zonder concessies foto's te kunnen bewerken. Op gevoel gaat hij qua snelheid zeker gelijk op met de AMD Phenom X4 die in mijn desktop PC zat. Aangesloten op een kwaliteits--beeldscherm en Wacom, ben ik er dus niets op achter uit gegaan.

Bediening
Het toetsenbord is van het chiclet-type (de toetsen zijn van elkaar gescheiden door de behuizing). Het toetsenbord veert nergens en heeft een prettige aanslag. De layout is iets anders dan die van de Logitec toetsenborden die ik voorheen altijd gebruikte, maar dit is niet meer dan een kwestie van wennen.
Het touchpad is niet overdreven groot maar zeker groot genoeg voor prettige besturing van het systeem. Zoals ik aan aangaf ondersteund het multitouch. Met Ubuntu is dit voorlopig beperkt tot scrollen met twee vingers wat overigens erg prettig werkt. De twee fysieke muisknoppen hebben ook een prima klik en zijn te gebruiken als derde knop door ze gelijktijdig in te drukken.

Overig
De laptop is voorzien van een mat beeldscherm wat vooral erg fijn is bij buiten of in de trein werken. Zelden heb ik problemen gehad met onleesbaar beeld. De HD ready resolutie (1366x768) is wat mij betreft genoeg voor het 13,3 inch scherm met oog op de scherpte. Wel is het net te weinig om prettig met twee documenten/websites naast elkaar te werken.
De accu heeft geen grote capaciteit (53Wh) maar lijkt wel een uurtje of vier mee te gaan. Hiermee zet het zeker geen records maar houd de laptop het wel lang genoeg vol om je te vergezellen tijdens een treinreis of een middagje in het park.

De laptop komt uit de zakelijke lijn van HP past prima onder die noemer. Het ding is erg stevig en niet van onnodige dingen voorzien. Geen onnodige knopjes of discrete videokaart om te kunnen gamen, maar wel voldoende power om door te kunnen werken en meer.
Wat mij bederft een prima koop voor de linux gebruiker of zij die niet gamen maar wel power zoeken. Bovendien maakt zijn kleine omvang het een prima partner voor onderweg.

Heb jij ook een HP ProBook 6360b (LG631ET)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Gezien de review met maar twee sterren beoordeeld wordt, hoor ik graag wat er gemist wordt in het verhaal. Ik wil er namelijk graag voor zorgen dat iemand wat aan mijn review kan hebben...
Wellicht een paar plaatjes, test gegevens zoals een benchmarl, opstart tijd en dat was het wat ik kon bedenken. Vind het ook geen 2 sterren waard. Zeker 3, misschien 4.
Dank voor de tip. Ik zal de review eens updaten na een maandje gebruik, o.a. met foto's. Helemaal nu de Vertex 2 is overleden en ik hem heb vervangingen door een Intel 320.

Ik wil ook wel benchmarks toevoegen, maar ik heb geen idee wat bruikbare tools zijn onder Linux en hoe ik die in perspectief kan zetten t.o.v. Windows benchmarks. Iemand suggesties?
maak een scriptje dat files van 1mb, 16 mb, 32 mb en 64mb leest en schrijft en voor en na elke actie de timestamp onthoud. dan heb je min of meer een (primitieve) benchmark :P
perfecte review! je ziet weinig mensen die testen of linux er goed op draait, en dat is precies de rede waarom ik mijn touchsmart 2 probeer te verkopen... linux + dual graphics = faal :(. mooi om te weten dat deze dat niet heeft. :)

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013