Merk en serie DrayTek, Vigor
WiFi aanwezig Ja
Verbinding (wlan) 802.11b, 802.11g, 802.11n
Verbinding (Ethernet) 4x Ethernet 1Gbps
  Bekijk alle specificaties

DrayTek Vigor 2920n Review

Door xost 13 april 2011, laatste update op 19 oktober 2011, 2.822 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Configuratie mogelijkheden

Minpunten

• Slecht 1 Gbit WAN poort, de andere WAN poort is 10/100

Sub-beoordelingen

Beheerbaarheid Score: 5

We hebben de Draytek Vigor 2920 gebruikt als router op een LAN-party met 300 aangesloten apparaten (voornamelijk computers). Op de gigabit WAN hebben we een 120 Mbit Ziggo aangesloten, en de snelheid was netjes 120 down en 10 up. Zelfs bij intensief gebruik (250 computers) en meer dan 70.000!!! NAT sessies (officieel ondersteuning tot 50.000) bleef de router stabiel en snel.

Ook de QoS mogelijkheden zijn goed te noemen. Zo had de VoIP verbinding voorrang dmv QoS en dat ging prima.

Load balance policy is redelijk uitgebreid. Let op, load balancing op basis van destination IP (en/of poorten) werkt niet goed. Beste is om source IP te gebruiken.

Heb jij ook een DrayTek Vigor 2920n?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Op basis van deze review deze router zojuist besteld. Wij hebben momenteel een snel groeiend bedrijfsnetwerk met ongeveer 60 actieve IP-apparaten (computers, printers, telefoons) en merkten de afgelopen tijd dat de fritzbox 7390 - ondanks zijn prachtige featureset - hier duidelijk niet voor is gebouwd.

We hebben twee internet abbonnementen, een Ziggo zakelijk abbonement van 120 / 10 en een T-Mobile ADSL abbonement van 20 / 1 (werkelijkheid 15 / 0.7).

De mogelijkheid om beide verbindingen aan te sluiten op de router inclusief de failover die ingebouwd zit is voor ons heel interessant en geeft toch een extra stuk garantie op een actieve internet verbinding.

Het minpunt dat je aanhaalt is voor onze situatie niet echt belangrijk, daar we toch maar 1 verbinding hebben die over de 100MB gaat.

Ben erg benieuwd hoe hij gaat bevallen en zal dat t.z.t. zeker even laten weten!

[Reactie gewijzigd door f3cuk op 16 november 2012 20:15]

Vergeet niet meteen even de firmware te updaten. Er zijn sinds mijn review een lading features toegevoegd :)
Eerste wat ik ga doen. Waarschijnlijk is hij morgen binnen, ben erg benieuwd :)
Ik heb de router ook. Erg fijn ding, een nadeel: erg instabiel. en ik weet zeker dat het een kwestie is van configureren.

Maar hoe?
Ik heb een 6mbit KPN verbinding en een 4Mbit XS4ALL verbinding. Je weet nu ook meteen waarom ik 2 ADSL aansluitingen heb... meer is hier niet mogelijk. UPC werkt niet.

Helaas gaat facetime verre van stabiel. HTTP Ook webpagina's moet je soms twee keer klikken.
Aan de verbinding ligt het niet. Direct via een van beide WAN verbindingen gaat het draadloos prima. Ook niet aan een verstorende WIFi. Op het gebruikte kanaal is niets anders. Ook met andere kanalen gaat het niet goed.
Class 1:
 FaceTime(UDP:3478~3497)
 HTTP(TCP:80) > worden ook door facetime gebruikt
 HTTPS(TCP:443) > worden ook door facetime gebruikt
 SIP(UDP:5060)

Iemand tips? NB ik heb net de firmware 3.6.3 van dec 2012 uitgevoerd. Misschien was dat wel de oplossing... ik hoop het.
FaceTime via load balancing zal zeer waarschijnlijk niet goed gaan
Iemand ervaring met deze router met de WAN poorten in fail-over configuratie? Bij mijn eigen router (Netgear SRX5308) gaat hij niet automatisch terug naar de primaire WAN als hij van de back-up WAN gebruik heeft moeten maken. Vroeg me af of bij deze (of de 2925) wel weer terug gegaan wordt naar de primaire WAN zodra die weer beschikbaar komt.
Ja...maaarrrrrrr, als er een NAT sessie actief is over de backup WAN zal deze ook actief blijven op de backup WAN.
Is het even niet gebruiken van internet via geen enkel aangesloten apparaat genoeg om die NAT sessies te resetten?
Normaal gesproken zijn NAT sessies niet langer dan 30 seconden actief, maar als jij bijvoorbeeld VoIP gebruikt worden er truukjes gebruikt om die NAT sessie langer open te houden, in dat geval is een rebootje soms nodig.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013