Merk en serie Sony, Alpha
Verkoopstatus Body
Mount Sony Alpha / Minolta AF
Cameraresolutie 16,2MP
  Bekijk alle specificaties

Sony Alpha DSLR-A580 Zwart Review

Door PowerUp 19 januari 2011, laatste update op 20 januari 2011, 5.781 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Snel
  • Veel features
  • Goede ISO-prestaties
  • Multi Shot Noise Reduction en HDR-modus geen gimmicks maar bruikbaar
  • AF in Live View erg snel

Minpunten

• Geen custom modus op moduswiel
  • Filmfunctie nauwelijks instelbaar
  • Sweep Panorama maakt makkelijk fouten
  • Bouwkwaliteit had beter gekund
  • Zoeker aan de kleine kant

Sub-beoordelingen

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 5
Uitbreidbaarheid Score: 4

1. Inleiding

Ik was op zoek naar een vervanger van mijn A200. De ISO-prestaties stoorden mij, en af en toe is Live View toch wel handig. En als er dan een nieuwe moest komen moest hij ook wel kunnen filmen. Dit was een lange tijd niet mogelijk bij Sony, totdat in augustus nieuwe modellen werden geïntroduceerd. Ik heb een tijdje getwijfeld tussen de A55 en A580, en uiteindelijk voor de laatste gekozen. De redenen:
• De zoeker. Ik heb de EVF van de A55 geprobeerd en ik vind het nog niet lekker werken. Waarschijnlijk zal over een tijdje de EVF nog verder ontwikkeld zijn, maar voor nu wilde ik toch liever een optische, ook al is die wat klein.
• Het formaat. De A55 is nog kleiner dan de A200, en ik was eigenlijk op zoek naar een iets grotere body. De A580 is net wat groter.
• Accuduur. 330 foto's op een acculading vind ik veel te weinig. De A580 zou 1050 foto's op één accu kunnen halen, dan kan je er een dagje mee op stap.
• Kinderziektes. De A33 en A55 camera's met een compleet nieuwe techniek voor een digitale camera. Ongetwijfeld zitten hier wat kinderziektes aan, hoewel tot nu toe alleen oververhitting en wat ghosting gemeld wordt. Toch wilde ik voor bewezen techniek gaan.
Al deze punten worden hoogst waarschijnlijk verholpen door de toekomstige A77. Helaas zal de prijs van die camera waarschijnlijk ruim over de 1000 euro gaan en dat heb ik er voorlopig niet voor over.

2. Specificaties

• 16,2 Megapixel Exmor HD APS-C CMOS sensor.
• ISO 100-12800
• 5 fps (7 fps zonder AF en lichtmeting tussendoor)
• Opslag: MS Pro Duo, MS Pro-HG Duo, SD, SDHC, SDXC
• Gewicht: 599 gram
• Autofocus: 15 punts, waarvan 3 kruistype

In de doos zit:
• De body zelf
• Handleiding in verschillende talen, en omdat de A560 en A580 zo weinig verschillen hebben deze één handleiding.
• NP-FM500H accu en acculader
• Nekstrap
• Garantiepapieren
• Brochure met Sonylenzen
• USB-kabel
• CD met software
• Stukje pastic om de zoeker mee af te dekken, hoewel dat ook gewoon kan door Quick-AF in te schakelen.

Een ding wat ik hier mis is een HDMI-kabel. Met een 3D Panorama-functie die alleen op een HD-tv is te bekijken en een HD-filmfunctie had dat er wel bij mogen zitten. Als de camera met de computer is verbonden via de USB-kabel werkt de camera als een kaartlezer. De camera is niet met de computer te besturen.

3. Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is niet een van de sterkste punten van deze camera. Er zit veel plastic in verwerkt, wat bij de grip ook nog eens kan kraken. Verder is het goed genoeg voor mij (ik ben best wel een mooi-weer-fotograaf), maar als je een camera wil dat tegen de elementen kan heb je momenteel bij Sony alleen de fullframes A850 en A900 die beter bestand zijn. Het klapscherm voelt wel vrij stevig aan, de scharnieren zijn van metaal en er zit geen speling in.

4. Batterijduur

Deze is uitstekend. Sony geeft aan dat je 1050 foto's kan maken op één accu. Dat aantal wordt uiteraard minder als je veel gaat flitsen of veel met Live View werkt. Omdat deze camera dezelfde accu's gebruikt als de A200 heb ik nu drie accu's om te gebruiken.

5. Knopjes en hun functies

5.1 Voorkant

1. De ontspanknop. Deze geeft niet veel feedback, je voelt geen klik bij het scherpstellen en een kleine klik bij het ontspannen zelf. Dit went vrij snel.
2. De aan-uit-knop. Deze voelt ontzettend plastic, maar werkt verder prima.
3. Helemaal vooraan zit het draaiwieltje om instellingen mee te veranderen. Deze zit ver genoeg van de aan-uit-knop af zodat je de camera niet per ongeluk uit zet.
4. Verstopt in de verticale streep zit het lampje voor de zelfontspanner en de IR-ontvanger.
5. Helemaal linksonder bij de lensmount zie je nog net een klein knopje. Dit is de DOF-preview knop, die weer terug is van weggeweest. Het knopje is wel erg klein, en ik heb nog steeds moeite om hem op de tast te vinden. Als je lens een focus hold knopje heeft kan je die ook gebruiken voor DOF-preview.
6. Het knopje om de flitser omhoog te laten komen. De flitser komt een stukje hoger dan die van de A200. Hierdoor zie ik de schaduw van de Tamron 17-50 niet meer op 17 mm, waar ik die bij de A200 storend in het beeld zag.
7. Het knopje om de lens van de mount te halen. Op de camera passen voor zover ik weet alle Sony Alpha en Minolta AF lenzen vanaf 1985.
8. De AF/MF schakelaar. Bij lenzen met een motor in de lens die dus een AF/MF schakelaar op de lens zelf hebben zitten moet je die gebruiken en niet die van de body. Anders denk de camera dat hij op MF staat en kan je het AF-mechanisme van de lens beschadigen bij het draaien aan de focusring.

5.2 De achterkant

1. De zoeker. Deze is ongeveer even groot als die van de A200, en dat is niet zo groot. Ik weet niet of het een kwestie van kosten is of dat Sony nog niet weet hoe ze de Quick-AF sensor bij een pentaprisma-zoeker moeten plaatsen. De zoekers van concurrerende modellen als de Nikon D90 en Canon 60D zijn duidelijk een stuk groter.
2. Displayknop. Hiermee kan je kiezen welke informatie je op het scherm wil hebben staan, of het scherm helemaal uitzetten. In Focus Check Live View is het ook mogelijk om de pitch en roll te laten zien zodat je beter rechte foto's kan maken.
3. Menuknop.
4. Eye-start AF sensor. Zodra je je oog tegen de zoeker aan zet, gaat het LCD-scherm uit en gaat de camera autofocussen. Dat laatste is eventueel uit te zetten.
5. Filmknop. Wat je ook aan het doen bent met de camera, als je op deze knop drukt begint hij met filmen. Hierover later meer.
6. AEL (auto exposure lock). Als je deze knop inhoud, verandert de camera niets meer aan de belichting. Wordt gebruikt om in te zoomen als je foto's terugkijkt of in Focus Check Live View.
7. Belichtingscompensatie. Deze gaat van -2 tot +2 EV, wat minder is dan de HDR functie die van -3 tot +3 EV gaat. Wordt gebruikt om uit te zoomen als je terugkijkt of in Focus Check Live View.
8. Fn. Afhankelijk van de modus waarin je zit zijn hier dingen als lichtmeting, AF-punten en witbalans in te stellen. Maar ook dingen die ook hun eigen knopje hebben, zoals ISO en drive modus.
9. 4way. Om door menu's heen te navigeren, of het focuspunt te selecteren als die op "local" staat.
10. AF/OK. Zit in het midden van de 4way, en kan gebruikt worden om een optie te bevestigen of om te autofocussen.
11. Verwijderknop.
12. Terugkijkknop.
13. LCD-scherm. Het grootste deel van de achterkant wordt echter ingenomen door het 3" klapbare scherm. Dit scherm heeft 921.600 subpixels, wat een resolutie van 640x480 echte pixels geeft. Een 4:3 verhouding, dus bij het terugkijken van foto's zitten kleine zwarte balken onder en boven. Het scherm is lekker scherp en het is best goed te zien of een foto scherp is geworden. Vingerafdrukken zijn er goed op te zien als het scherm uit staat, maar is makkelijk schoon te krijgen met een microvezeldoekje. Het scherm is alleen verticaal klapbaar, om een hoekje fotograferen of zelfportretten zijn dus niet mogelijk. Hieronder staan een aantal voorbeelden van hoe het scherm geklapt kan worden.

5.3 De bovenkant

1. Stereo microfoon. Zorgt voor het geluid tijdens filmpjes. Het geluid is best aardig, maar als je serieus met video wil gaan werken is een externe microfoon veel beter.
2. Modusdraaiwiel. Alle scènemodi zijn onder één knop verzameld, waardoor het draaiwiel er lekker opgeruimd uit ziet. Het wiel draait stroef en de afstanden tussen de modi zijn vrij groot, dus het is lastig om per ongeluk in een andere modus terecht te komen. Eén modus op het wiel zal misschien onbekend zijn, dit is de Sweep Panorama modus, waarmee 2D of 3D panorama's te maken zijn.
3. Flitsshoen. Dit is zoals gebruikelijk bij Sony de Minolta flitsschoen, geen universele.
4. Drivemodus. Hiermee kan je wisselen tussen single-shot, continu Lo (3 fps), continu Hi (5 fps) en speed priority (7 fps), maar bij die laatste worden focus en belichting voor de burst ingesteld. Verder is er de keuze tussen een 2 en 10 seconden zelfontspanner, waarbij er bij de 2 seconden versie de spiegel eerder opklapt (MLU). Ook de bracketopties zitten hier. De belichting gaat tot slechts 0,7 EV, wat vaak niet genoeg is voor HDR doeleinden. De witbalans heeft een Lo en een Hi stand. Als laatste kan je in dit menu de camera duidelijk maken dat hij door een draadloze afstandsbediening wordt bestuurd.
5. ISO. Hier kan de ISO-waarde ingesteld worden, van 100 t/m 12800. Als je hem op Auto laat staan kiest de camera zelf een waarde tussen 100 en 1600. Ook is hier de Multi Frame Noise Reduction (MFNR) in te stellen, van 100 t/m 25600. Hierover later meer.
6. Focus Check Live View. Dit is de conventionele Live View zoals bijvoorbeeld Canon en Nikon hem gebruiken. Ook hierover later meer.
7. D-Range. Hier kan je Dynamic Range Optimizer (DRO) aanzetten, Auto of Level 1 t/m 5. Ook zit onder deze knop de HDR modus, Auto of 1 t/m 6 EV. Hierbij neemt de camera 3 foto's achter elkaar en maakt er zelf een HDR foto van. Hierover later meer.
8. Quick AF Live View. Een schuifje om tussen de optische zoeker en de Quick-AF Live View te schakelen. Dit schuifje zorgt ervoor dat de stand van één van de spiegels iets veranderd, waardoor het licht in de zoeker een andere weg volgt en op de secundaire sensor terecht komt die het Live View beeld geeft. Ook wordt de zoeker hiermee afgesloten, waardoor er geen verdwaald licht op die sensor terecht kan komen.

5.4 In- en uitgangen

Aan de zijkant van de camera zitten een aantal in en uitgangen:
• Aansluiting voor een afstandsbediening
• 3,5 mm jack voor een externe microfoon
• mini-HDMI om de camera op een HD-TV aan te sluiten
• mini-USB om de camera op een computer aan te sluiten
• DC-in om de camera van energie te voorzien
• Een MS en een SD slot. MS Pro Duo, MS Pro-HG Duo, SD, SDHC en SDXC kaarten kunnen gebruikt worden. Met een schuifje kan je selecteren of je het MS slot of het SD slot wil gebruiken. Tegelijk kan dus niet.

6. Ergonomie en bedieningsgemak

Zoals altijd is een nieuwe camera even wennen, maar na een tijdje weet ik de knopjes wel te vinden. Met die nieuwe snufjes als Live View en HDR zijn er wel wat knopjes bijgekomen. Vooral het wisselen van RAW naar JPEG+HDR doe ik best vaak, en dat is twee menu's induiken. Een custom modus op het draaiwiel was dan wel handig geweest. De grip vind ik best prettig, hij is vrij diep. Mijn pink hangt er net niet onder, maar bij mensen met grotere handen zal het net niet passen. De camera reageert over het algemeen snel op knopjes. Alleen als de camera in de slaapstand gaat duurt het een paar seconden voordat hij weer klaar voor gebruik is.
Zijn voorganger de A550 was nogal berucht om de vele foutmeldingen die je geserveerd kreeg bij het oproepen van conflicterende functies. Bij de A580 kom ik er niet veel tegen. Een voorbeeld is als de camera op Multi Frame Noise Reduction of HDR staat ingesteld en je drukt op de Drive knop, dan wordt er gemeld dat je dat niet kan aanpassen in die modus.
Bij het terugkijken heeft Sony er voor gekozen om de foto's en video's gescheiden te houden. In het menu moet je dan kiezen welke je wil zien. Dit vind ik niet handig, zet ze gewoon bij elkaar en zorg dat de video's af te spelen zijn door op een knop te drukken.

7. Autofocus

Bron: tweakers.net

De A580 heeft een nieuw AF-systeem, met 15 AF-punten. Hiervan zijn er drie van het kruistype, ze zitten in het midden zoals je in het plaatje kan zien. Opvallend is dat er in de zoeker 11 punten te zien zijn, en in Live View alle 15. Er zijn geen speciale f/2.8 AF-punten zoals de A700 heeft. De snelheid van de AF met de body-motor is beter dan op mijn A200, waarschijnlijk is de motor weer wat verder opgevoerd. Tegelijkertijd is het ook ietsjes stiller. Voor mijn doeleinden voldoet het AF-systeem prima, maar bijvoorbeeld een sportfotograaf zal iets beters willen hebben.

8. Live View

De Sony A580 heeft een behoorlijk aantal opties waar het gaat om Live View. Een overzichtje:
• Quick-AF Live View. Dit is een modus die alleen Sony heeft. in het zoekerhuis zit een tweede kleine zoeker. Door een schuifje te verzetten verandert de stand van de spiegels in de zoeker waardoor het beeld op die sensor valt. Omdat de spiegel naar beneden kan blijven blijft ook de snelle Phase-AF werken en gaat autofocus net zo snel als wanneer je zonder Live View werkt. Deze methode heeft ook een aantal nadelen. De dekking is slechts 90 %, dus je krijg meer op je foto dan je in eerste instantie op je scherm ziet. De 5 fps functie is niet beschikbaar, je moet bij bursts kiezen tussen 3 fps mét AF en belichting tussendoor of 7 fps zonder dat. Het laatste nadeel is dat de tweede sensor klein is en een erg lage resolutie heeft (640x480). Hierdoor valt er niet in te zoomen op het Live View beeld en is er erg veel ruis te zien bij weinig licht. Een grappige toevoeging in deze modus is gezichtsherkenning en de "smile-shutter". De camera kijkt hoe hard iemand lacht en maakt tijdens een glimlach de foto. Dit werkt wisselend, vaak heeft de camera wel door dat er gelachen wordt, soms juist weer niet. Bij weinig licht gaat het zeer lastig.
• Focus Check Live View. Dit is de 'conventionele' Live View zoals bijvoorbeeld Canon en Nikon die ook gebruiken. De spiegel klapt op, en het beeld dat de sensor opvangt verschijnt op je scherm. Dit betekent dus dat de Phase-AF sensoren niet meer werken. Als je wilt focussen klapt de spiegel weer naar beneden, er wordt gefocust en de spiegel klapt weer omhoog. Dit is niet zo snel als Quick-AF, maar nog redelijk snel voor onderwerpen die niet bewegen. Het geklepper maakt wel aardig wat geluid. Als je lenzen gebruikt met een SAM of SSM focusmotor kan je ook kiezen voor Contrast-AF. Het blijkt wel dat Sony hier niet zoveel aandacht aan heeft gegeven, want autofocus gaat erg traag en lukt soms pas na meerdere malen proberen. Het is natuurlijk ook mogelijk om handmatig te focussen. Het beeld kan 7,5 of 15 keer vergroot worden om zeer nauwkeurig te focussen. Een statief is hierbij zeker handig, anders trilt het beeld behoorlijk. DOF-preview is ook mogelijk, en ook de mogelijkheid om een virtuele horizon weer te geven.

Puntje van kritiek is dat als je afdrukt de spiegel weer omlaag gaat, weer omhoog om de foto te maken, weer omlaag en daarna weer omhoog gaat om het Live View beeld te tonen. Dit maakt best wel een herrie.

In onderstaand filmpje vergelijk ik de verschillende methoden. Het lampje onder de zoeker is in het echt niet te zien.

In de praktijk gebruik ik de Quick-AF Live View best vaak. Voor foto's vanuit een laag standpunt klap je het scherm omhoog, haalt het schuifje over en je bent klaar. Het scheelt mij een hoop gekruip over de grond. Focus Check Live View zal ik vanaf de lente ook wel vaak gebruiken verwacht ik. In combinatie met de DOF-preview is het veel makkelijker om de focus op bloemetjes e.d. goed te krijgen.

9. ISO prestaties en Multi Frame Noise Reduction

Lange tijd heeft Sony behoorlijk achter gelopen wat betreft ISO prestaties. De A500 en A550 waren al een stap vooruit, en het lijkt erop dat de A55 en A580 weer stuk beter zijn. De 16 MP sensor wordt ook gebruikt in de Pentax K-5 en zeer waarschijnlijk ook in de Nikon D7000. Als ik alle voorbeeldfoto's op het net vergelijk dan zie ik weinig verschil met de 18 MP Canon sensor uit de 550D/60D/7D. Zelf heb ik ook wat voorbeeldfoto's gemaakt, wederom van de geologische kaart van IJsland. Daarbij heb ik ook de zogenaamde Multi Frame Noise Reduction (MFNR) getest.

Bij MFNR maakt de camera snel 6 foto's na elkaar. Beeldruis is namelijk willekeurig, en zal dus op de verschillende foto's steeds op een andere plek verschijnen. Waarschijnlijk neemt de camera de meest voorkomende waarde van elke pixel om de ruis er uit te filteren. In principe is deze functie niet echt geschikt voor bewegende objecten, maar het valt mij reuze mee hoe goed beweging soms wordt weggewerkt. Zo wilde ik een foto maken van een aantal mensen aan een tafel. Net toen de serie foto's begon pakte iemand wat van de tafel af. Op de uiteindelijke foto was hier niets van te zien, enkel een licht bewogen arm door de lange sluitertijd. Nog een voorbeeld, van de 8)7 smiley, gefotografeerd met MFNR op ISO3200 met hieronder een 100% crop:

De sluitertijd hierbij was 1/125 s, de hele burst van 6 foto's duurde ongeveer een seconde. Zoals je aan de smiley kan zien, is op de foto de smiley midden in de hamerbeweging. Maar van die beweging is dus niets te zien. Beweging wordt dus wel op een bepaalde manier gecorrigeerd. Een nadeel van deze functie is dat het alleen in JPEG te gebruiken is, dus er gaat altijd ruisreductie van de camera overheen.

Hieronder staan de voorbeeldfoto's. Het zijn 100 % crops, gemaakt op een statief met 2 seconden MLU (behalve bij de MFNR waarbij dat niet kan) en een bedrade afstandbediening. De lens was een Sony DT 50 mm f/1.8 op f/11, de witbalans stond vast op 3500 K.
Van links naar rechts staan RAW (geïmporteerd met Lightroom 3.3 zonder enige ruisreductie), JPEG met ruisreductie Auto, JPEG met ruisreductie Weak en JPEG met MFNR.

Tot en met ISO400: bijna geen ruis te bekennen.
ISO800: er is al wat meer ruis, en in de JPEG's zie je al wat detailverlies. Het verschil tussen Auto en Weak is daar nihil.
ISO1600: weer wat meer ruis, en verder detailverlies en ook wat kleurverlies in de JPEG's. Weak laat nog iets meer detail (lijntjes) zien dan Auto.
ISO3200: hetzelfde als ISO1600, dus weer meer ruis en detailverlies. Dit is wel de eerste keer dat MFNR betere resultaten laat zien dan de gewone JPEG's.
ISO6400: de ruis bij de RAW loopt nu wel aardig uit de hand. Bij de JPEG's worden de kleuren nog wat fletser. MFNR is duidelijk beter.
ISO12800: de teksten bij de RAW zijn onleesbaar geworden. De JPEG's zijn ook erg slecht met nauwelijks enig detail. MFNR behoudt nog een hoop detail.
ISO25600: alleen mogelijk met MFNR, en nauwelijks bruibaar. Het kleurverschil tussen het roze en bruine is bijna weg.

Voor webformaat foto's zijn hogere ISO's natuurlijk langer bruikbaar. Hieronder een 500 pixel brede foto op ISO 6400, RAW geïmporteerd in Lightroom 3 met +25 kleur-ruisreductie.

Conclusie: tot en met ISO400 is er niets op aan te merken. Bij ISO800 en 1600 neemt de ruis wat toe, maar het is nog prima bruikbaar. ISO3200 wordt al wat erger, maar is nog zeker bruikbaar als je niet teveel inzoomt. Vooral vanaf ISO6400 wordt de beeldkwaliteit snel slechter en is het eigenlijk alleen voor noodgevallen of webformaat. Het verschil tussen Auto en Weak is klein, maar meestal laat Weak iets meer detail over.
MFNR wordt pas vanaf ISO3200 nuttig, en laat vooral zijn nut zien op ISO6400 en 12800. Het geeft daar ongeveer 1 tot 2 stops winst. Wat mij betreft een nuttige toevoeging om betere resultaten te halen als je niet anders kan dan op deze ISO's fotograferen.

Om te bevestigen dat ik er echt op vooruit ben gegaan ten opzichte van mijn 'oude' A200, heb ik die met elkaar vergeleken. Omdat de A200 minder pixels heeft zijn de foto's van de A580 iets uitgezoomd. Met dezelfde instellingen als hierboven (alleen heeft de A200 geen MLU) en de RAW is wederom verwerkt in Lightroom 3.3 zonder ruisreductie.

Ondanks dezelfde instellingen, lichtomstandigheden en het gebruik van dezelfde lens is er wat kleurverschil te zien. Ook lijken de foto's van de A580 in alle gevallen scherper te zijn. Verder is het verschil in ruisprestaties erg duidelijk. Bij de A200 begint de ruis vanaf ISO400 al op te vallen, bij de A580 is dat pas vanaf ISO1600. Het duidelijkste voorbeeld is ISO3200. Onbruikbaar op de A200, bruikbaar op de A580. Het geeft zo'n 2 stops winst.

10. HDR-functie

Sinds de introductie van de A500 en A550 heeft Sony een HDR-functie ingebouwd in een aantal camera's. Ook in de A580 kan deze functie gevonden worden, en deze is vernieuwd. Er worden nu 3 ipv 2 foto's genomen, en het maximale verschil is opgelopen naar 6 stops. De camera maakt dus 3 foto's, met bijvoorbeeld -3, 0 en +3 stops belichtingscompensatie. De beweging wordt er uit gefilterd, en de HDR wordt gemaakt. Ook wordt de gewone foto met 0 stops compensatie bewaard, voor het geval de HDR niet bevalt. De beweging wegfilteren lukt over het algemeen goed, soms zie je in de uiterste hoeken van het beeld was onscherpte door de beweging. Je kan zelf het aantal stops instellen (van 1 tot 6), of de camera dit zelf laten bepalen (Auto). Deze Auto-functie werkt best goed, de HDR's zien er niet onwerkelijk uit. Hieronder een voorbeeld:

De foto zonder HDR:

De foto met HDR op Auto:

Er is duidelijk meer te zien in de voorgrond, en ook de paar wolkjes zijn iets beter zichtbaar. De foto is alleen erg flets, en ziet er daarom niet goed uit vind ik. Bij de bomen links is ook een klein beetje een halo te zien.

De foto met HDR en +50 contrast in Lightroom 3:

Flink aan het contrast draaien helpt een hoop, de foto ziet er weer wat realistischer uit. Het kleine beetje halo is er niet mee weg. Het eindresultaat is m.i. goed bruikbaar, en levert een landschap op waar een stuk meer te zien is dan bij de normale versie. De compositie wordt er echter niet spannender van ;)

11. Sweep Panorama

Dit is een functie die zijn intrede deed bij de Cybershot compactcamera's. Het idee is dat je de ontspanknop indrukt en dan langzaam in de aangegeven richting beweegt. De functie zit op het moduswiel, je kan kiezen tussen een 2D en 3D panorama. De 3D versie is alleen te zien op 3D Bravia TV's. Die heb ik niet, dus dat heb ik niet kunnen testen.
Er kan wat resolutie betreft gekozen worden tussen:
• Standaard horizontaal (8192x1856)
• Wijd horizontaal (12416x1856)
• Standaard verticaal (2160x3872)
• Wijd verticaal (2160x5536)
In deze modus bepaalt de camera zelf het diafragma, sluitertijd en ISO-waarde. Vooral de eerste keren dat ik het probeerde gaf deze functie slechte resultaten, er zaten veel stitch-fouten in. Volgens mij krijg je het beste resultaat als je behoorlijk langzaam beweegt. Ook hoe verder het onderwerp hoe beter, vooral met een onderwerp dichtbij zie je erg veel fouten.

100% crop van een niet zo geslaagd panorama

Voorbeeld van een panorama dat beter geslaagd is (klik voor groter)

De functie moedigt wel aan om vaker een panorama te maken, omdat het in een paar seconden gemaakt is. Voor een serieus panorama maak ik liever afzonderlijke foto's die ik later aan elkaar plak met software. Op die manier kan ik zelf de belichting bepalen, en komen er minder fouten in voor.

12. Video

De A580 is de eerste dSLR van Sony die kan filmen. Officieel staat in de specificaties 1080i met 50 fps (in PAL landen). In de praktijk is het echter 1080p met 25 fps, hoewel mijn converter niet door had dat het 1080i was en er een filmpje op halve snelheid van maakte. Het is verpakt als 1080i om aan de AVCHD specs te kunnen voldoen. Het filmbestand heeft de extensie MTS, als je over de 2 GB gaat wordt er automatisch een nieuw bestand aangemaakt. De bitrate is met 17 Mb/s vrij laag (de Canon 550D haalt 48 Mb/s). Dat zal ongetwijfeld in de beeldkwaliteit terug te zien moeten zijn, maar ik heb mij daar nog niet echt in verdiept. Het is ook mogelijk om in MJPEG te filmen in 1440x1080 of 640x480, allebei met 25 fps. Hierbij is de extensie MP4, wat dan weer makkelijker is voor YouTube e.d., maar de MTS herkennen ze ook. De bitrate is respectievelijk 12 en 3 Mb/s.
Een stereo microfoon bovenop de camera zorgt voor het geluid. Zoals bij alle microfoons op camera's vangt dit geval nogal wat geluiden van de camera zelf op. Gelukkig is er ook een 3,5 mm jack beschikbaar om een externe microfoon op aan te sluiten. Een optie voor windcut is niet aanwezig. De instellingen voor het filmen zijn sowieso beperkt. In de A-modus kan het diafragma ingesteld worden, sluitertijd en ISO-waarden worden door de camera bepaald. Witbalans en belichtingscorrectie kunnen wel ingesteld worden.
Autofocus is in zijn geheel niet mogelijk tijdens het filmen. Een vreemd detail is dat tijdens het filmen wel de AF-modus in het beeld staat.
Sony zei eerder altijd dat ze pas video op een dSLR gingen zetten als het echt bruikbaar was. Met de A33 en A55 lossen ze daarmee hun belofte wel in, maar de filmfunctie van de A580 weet zich niet te onderscheiden van de concurrentie.

Rolling shutter is wel aanwezig, maar niet hinderlijk op groothoek. Een testfilmpje, waar wel uit blijkt dat 25 fps niet echt geschikt is voor actie:

Uitbreidbaarheid

Op de camera passen vrijwel alle Minolta AF en Sony Alpha objectieven vanaf 1985. De collectie wordt nog steeds uitgebreid met nieuwe lenzen. Voor exotische objectieven is er nu ook een "Release w/o lens" optie. Dit zorgt er voor dat de camera de spiegel gewoon op laat klappen als hij denkt dat er geen lens op zit, wat handig is bij lenzen die geen elektronische koppeling hebben.
Er is ook een grip beschikbaar, de VG-B50AM die ook voor de A500 en A550 gemaakt is. Met 200 euro is dit wel een prijzig ding.

13. Prijs

Momenteel vind ik de prijs nog wat aan de hoge kant. Deze zit nu tussen de Nikon D90 en Canon 60D in. Een prijs die ongeveer gelijk is met de A55 zou mij schappelijker lijken.

14. Conclusie

De Sony A580 is een camera met een erg uitgebreide featureset. Multi Shot Noise Reduction levert tot 2 stops betere ruisprestaties, en de HDR-modus is ook goed bruikbaar. Aan de Sweep Panorama kan nog wat bijgeschaafd worden, het vergt enige oefening om een foutloos panorama te krijgen. De filmmodus is maar weinig bijzonder. 25 fps is aan de lage kant, en behalve het diafragma is er maar erg weinig in te stellen.
De snelheid van de AF is een verbetering ten opzichte van mijn oude A200. Met de Quick-AF Live View is de AF even snel als wanneer je de zoeker gebruikt. Focus Check Live View maakt het mogelijk om nauwkeurig handmatig te kunnen focussen. De bouwkwaliteit valt een beetje tegen, ook is de zoeker wat aan de kleine kant. Een custom modus op het focuswiel was handig geweest om snel te kunnen schakelen tussen verschillende instellingen.
Al met al ben ik tevreden over de camera. Het werkt allemaal snel en de bediening vind ik over het algemeen wel prettig. In praktisch alle opzichten is het een vooruitgang op de A200. Dat mag ook wel voor de prijs, want die vind ik nog wat aan de hoge kant.

Heb jij ook een Sony Alpha DSLR-A580 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Erg mooie review!

Echt aan alles gedacht, en alles super uitgewerkt, was mooi om te lezen.

Van mij zeker de volle 5****! _/-\o_
Hiervan zijn er drie van het kruistype, ze zitten in het midden maar ik heb niet kunnen vinden welke het precies zijn.
Deze dus:
[img]http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1285676059.jpeg[/img]
Nog even over die 11 punten die je maar in het AF systeem ziet:
To get the best shot under a wide range of situations, the A580L uses 11 AF points with four assist points make for flexible shot composition. Three cross sensors maximize precision.
Goede review, erg nuttig, behandelt precies de juiste dingen en geeft mij een goed beeld van de de A580 weer!!!

Hoe groot is de zoeker t.o.v. de A200?

Ik weet dat deze camera het niet voor mij gaat worden, want geen autofocus tijdens filmen en de wat tegenvallende bouwkwaliteit. Ik heb zelf de A350 en die geeft nu door dat laatste wat ervaringsproblemen met zware lenzen, als de Sigma 120-400 (1750 gram). Het wordt toch afwachten op een A700 opvolger, als die ooit komt.

[Reactie gewijzigd door HeyJIJdaar op 2 februari 2011 09:47]

De zoeker is ongeveer even groot als die van de A200, ik merk geen verschil. De A77 lijkt rond september te gaan komen, nog even wachten dus :)
Geweldige review.

Ik heb zelf ook een A200 en zit ook te twijfelen tussen een A55 of de A580. De A200 heeft veel last van ruis bij nachtfotografie, hoe is dat bij deze camera?
Veel beter, kijk maar naar de ruisvergelijking tussen de A200 en A580. Vanaf ISO3200 wordt het wat erger met de ruis, maar dat zag er bij de A200 al helemaal niet meer uit.
Ik ben zelf ook van een a200 naar een tweedehands a580 gegaan.

a580 is de Ruis echt heel veel beter. Wat mij tegenviel was dat de a580 niet focust als je aan het filmen bent. Daardoor hem bijna niet gebruik voor filmen.
Daarvoor zul je een SLT of een (voormalig) NEX model moeten gebruiken.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013