boelensman1

3 mei 2012 20:08, 11379 views

inleiding
Op donderdag 13 augustus 2009 werd de AMD phenom 965 geintroduceerd. Later werd deze opgevolgd door een 125W uitvoering, die ik nu ook ga reviewen. De Phenom II X4 965 maakt gebruik van een op 45nm geproduceerde Deneb core. Hij heeft vier processor cores met elk 512 kB L2-cache, 6 MB gedeelde L3-cache en een ge´ntegreerde gecombineerde DDR2/DDR3 geheugencontroller. De chip maakt gebruik van de Socket AM3 processorvoet.
De Phenom II X4 965 een zogenaamde Black Edition. Dit betekend dat de multiplier van de CPU niet is vastgezet, wat weer betekend dat het eenvoudiger is om ver over te clocken. De gemiddelde prijs van de 965 is op dit moment 167.44. en de laagste prijs is 149.20.
Ik heb deze processor gekocht bij Azerty, omdat ik daar ik een goede klantenservice verwachte.

specificaties
CPU Cache Level 3: 6MB
CPU stepping: C3
Fabrieksgarantie: 3 jaar carry in

Waarom deze processor?
Ik heb deze processor gekocht als vervanging van de AMD Ahtlon II X4 620, die standaard in mijn pc zit. Bij de keuze van deze processor was de grootste vraag of ik deze of de AMD Phenom II X6 1055T zou gaan halen. Ik heb voor bovenstaande processor gekozen (vergeleken met de 6 core) om de volgende redenen:
-Ik speel spellen die niet goed multicore geoptimaliseerd zijn.
-Het is een black edition, en ik wil graag overclocken als mijn nieuwe moederboord binnen is.
-Hij is goedkoper :)

Eerste indruk en Accessoires
De processor is goed verpakt in een mooi doosje waarin een raampje zit. Door dit raampje kun je de processor zien zitten. De processor zelf zit in een plastic verzakkinkje met een soort hart schuimrubber om de pinnetjes te beschermen. Het was lastig om op de doos te vinden welke processor er nou precies in zat.

De processor werd geleverd met een kleine handleiding een koeler en een stickertje voor op je kast. Ik miste hierbij de koelpasta, maar volgens de mensen die hun koeler we opengemaakt hebben zit deze onder de heatsink.

Hieronder een plaatje van hoe de processor verpakt was, de gehele doos valt bovenaan deze review te zien.

Installatie
Hoewel ik nog nooit een processor had gemonteerd was de installatie was erg makkelijk, en werd goed beschreven in de handleiding. De stock koeler heb ik niet ge´nstalleerd dus ik kan daar ook niks over zeggen. De processor deed het, vrijwel meteen. Na de installatie moest Windows 1 keer opnieuw opstarten, al weet ik niet of dit echt met de installatie van de nieuwe processor te maken had. Onderaan staat een plaatje van hoe de processor in mijn computer zit.

Stock koeler
Omdat ik hem niet gebruik is er niet veel wat ik over de meegeleverde koeler kan zeggen. Wel vind ik hem er stoer uitzien met het glanzende koper, al is dat natuurlijk puur persoonlijk. Over zijn koelcapaciteiten verwijs ik je door naar deze review van tomshardware.

Getallen

3dmark Vantage:

Hieronder het resultaat van mijn vorige processor (Athlon II X4 620), maar zelfde videokaart.

Het resultaat van Pc mark vantage, klik hier voor de exacte prestaties van de processor.

Een aantal tests andere CPU testen.
Klik op het plaatje voor een uitgebreider overzicht, wat hier niet past.

temperatuur
Dit is de temperatuur onder stress, hij geeft geen gemiddelde weer, maar het ligt zo rond de 44,5 graden, het warmste wat de processor werd was 46.
Idle is hij ongeveer 35-37 graden.
Let op, deze resultaten zijn met de pipe tower pro, en dus niet met de standaard koeler.

CPU-ID

Overklokbaarheid
Aangezien mijn OEM moederbord overklokken niet ondersteund, heb ik hier geen ervaring mee.
Wel is bij deze processor zoals al eerder vermeld de multiplier geunlocked, wat in theorie makkelijker moet overklokken. Als ik een ander moederbord heb zal ik dit kopje updaten.

Praktijk Prestaties
De bottleneck van mijn pc is de harde schijf, hierdoor merk ik niet een duidelijk verschil bij normaal werken. Wel verlopen zware CPU toepassingen zoals het uitpakken van een .rar bestand en het converteren van een film duidelijk sneller. Het lijkt alsof spellen wat soepeler lopen, maar dit kan ook verbeelding zijn.

conclusie
De AMD Phenom II X4 965 Black Edition is een snelle en goeie processor zonder fratsen. Hij heeft niet iets extra, maar dat hoeft ook niet. Hij zet goede resultaten neer en koelt goed. Zijn stroomverbruik (hoewel niet besproken of getest) is ook ruim voldoende blijkt uit andere reviews. Ik heb geen ervaring met Intel, maar bij de AMD processors kan ik deze zeker aanraden.

Pluspunten

• prijs/kwaliteit verhouding
  • snelheid

Minpunten

• geen
Algemene beoordeling Score: 5

De koelpasta zit waarschijnlijk onder de processorcooler, net zoals intel dit doet. Koelpasta wordt meestal bij de cooler geleverd, niet bij de processor zelf.
Het lijkt erop dat de koelpasta inderdaad al onder de koeler zelf zit. Ik vind het echter zonde om hem open te maken om het nat te kijken.
Zou iemand kunnen bevestigen dat dit het geval is?
Koelpasta zit inderdaad op de bijgeleverde koeler :)
ja en nee, ik heb een athlon II x2 245 recent boxed gekocht, en daar zat de koelpasta inderdaad onder de heatsink.
Ik heb de opmerkingen over de koelpasta aangepast, bedankt voor de hulp :)
Een andere vraag die je vermoedelijk niet verwacht, ik vindt het leuk dat je mooie foto's hebt gemaakt - maar ik ben eigenlijk benieuwd hoe jij aan de naam Easy-Upload.nl komt?
Dit komt omdat ik ook actief was op GMOT.nl, waar de oprichter van Easy-Upload.nl vandaan komt. Al vrij snel werd het op het gmot een standaard om je plaatjes en andere files te uploaden op easy-upload.nl. Aangezien het gewoon een erg goede upload site is, en ik de maker ken, ben ik nooit gestopt deze site te gebruiken.
Vandaar.
Leuke review, ik heb hem nog niet beoordeeld, ik wacht nog even tot je hem hebt afgemaakt (met overclocken). Ik kan je wel vertellen dat deze zeer lekker overclocked en bijna altijd wel richting de 4Ghz stabiel is te draaien.
Edit: Welk moederbord ga je aanschaffen als ik het vragen mag?

[Reactie gewijzigd door Engra op 6 september 2010 22:34]

Ik ben van plan de Asrock 890GX Extreme3 te kopen.
Je hebt de 965 gekocht inplaats van de 1055T voor de BE en omdat de programma's nog niet ( ik hoop dat je hem ziet ) multi threaded zijn.

daar heb ik 2 puntjes kritiek op, 1) 955 BE is net zo goed te overclocken als een 965BE ben je 2 tientjes goedkoper uit 2) nog niet multi threaded maar zeer binnen kort wel.

voor de rest, top review, overall plaatjes enzo ziet er goed uit !
Over het algemeen is de 965 een iets betere batch dan de 955 van daar de extra kosten en de 955 komt met moeite richting de 4ghz grens, waar de 965 vrijwel altijd overheen gaat.

Als je dan toch naar mutlicore performance kijkt en met het argument komt van "binnen kort wel" dan kun je net zo goed op bulldozer/sandybridge wachten en kijken wat voor prestaties die leveren op hexacore gebied.
Leuke review,
ik heb echt helemaal eens met je conclusie
[OT] waar is je koelblok op de foto, en welke gebruik je?

[Reactie gewijzigd door hvanpelt op 11 september 2010 20:27]

Ik gebruik de Pipe tower pro. Wat een erg fijne koeler is. Ik heb hem nergens op de foto gezet.
Mooie review!

Duidelijk en precies wat ik wou weten.
Ik ga deze rond kerst/sinterklaas aanschaffen.
Even een paar vraagjes,

- Groot verschil t.o.v. een 5400+?( @ 3ghz X2) qua performance?
- Echt makkelijk over te clocken ? ( @ 4ghz X4)
- Heeft deze cpu ook een turbo mogelijkheid o.i.d. (en hoe snel?)

En weet iemand de max. vcore?
Hitte maakt niet uit want ik gebruik de cpu in combinatie met corsair H70.
Klokt wel makkelijk over. Ik hoefde niet eens extra volt erbij te doen om 4 ghz te halen (maar ik heb dan ook een hele goede ;) ). Voor overclocken hoef je eigenlijk gewoon de mutliplier omhoog te doen en wat vcore toevoegen.
Jammer dat de plaatjes niet meer te zien zijn?!
Plaatjes zijn gefixed, de site waar ze geupload waren was offline gegaan.