Creative Zen MicroPhoto 8GB (USB 2.0, LCD) Review

Door Miİhel 10 juni 2006, 3.384 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Klein & licht
  • Vriendelijk
  • USB opladen
  • Layout
  • FM Radio
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Wennen aan de touchpad
  • Duur (maar zn geld wel waar)

Sub-beoordelingen

Geluidskwaliteit Score: 5
Veelzijdigheid Score: 5

Naar aanleiding van het overlijden van mijn vorige MP3 speler heb ik de Creative ZEN MicroPhoto gekocht. Mijn vorige speler (Nikkei Styxx) had 512 MB aan geheugen, en af en toe was dat voor mij nog steeds te weinig.

Ik had dus eigenlijk 2 opties:
1: een flash speler met 1GB geheugen kopen
2: overstappen op een HD-speler met >5 GB geheugen

Keuze 1 en 2 waren beide wel aantrekklijk voor mij. Een 1GB speler kon ik krijgen voor ~80 euro, maar dan zou het een b-merk spelertje worden met een zwart/wit LCD schermpje en alle standaard functies voor die prijsklasse. Op de website van de Dixons kwam ik de ZEN serie van Creative tegen. Mijn eerste idee hierbij was: 'WOW die zijn duur :o'. Maar nadat ik alle specs had bekeken leek de prijs ineens nogal gekrompen te zijn. Volgens Creative heeft je ZEN het volgende:

Feature Description

Size: 51 x 83 x 17.2 mm
Weight: 115 g (with battery)
Capacity: 8GB
Display: 1.5", 262,144 color OLED Display
Song Capacity: 4,000 WMAs/ 266 hours (at 64 kbps)
2,000 MP3/ 133hours (at 128 kbps)
SNR for MP3 playback: 96 dB
FM Signal-to-noise ratio: up to 46dB
Battery Life/ Playtime: Up to 15 hours
Battery Type: Removable rechargeable Li-ion battery
Voice Recording: Yes
Organizer: Yes
Audio Support: MP3, WMA, Janus, WAV, IMA ADPCM
Picture Support: JPG and Slide Show
Connectivity: USB 2.0

en dat kan ik ook direct bevestigen .

Ok, tot zover het inleidende verhaaltje over hoe ik bij het idee kom om een ZEN te kopen. Laten we eens gaan kijken naar de ZEN en hoe hij in de praktijk bevalt en presteert.

Featureset

DE ZEN komt in een op het eerste oog nogal oversized doos. ALs ik het zou moeten schatten meet de doos ongeveer 18 x 6 x 24 cm is (na controle met liniaal blijkt dit binnen de aanvaardbare marge van 5% van de echte afmetingen, 166 x 235 x 58 mm, zit ). De doos gaat gewoon aan de bovenkant open door de flap los te trekken. Niet veel bijzonders eigenlijk, simpel en doeltreffend . In de doos zit een andere doos. Als we ook deze openen zien we de ZEN zitten in een iets-dat-op-piepschuim-lijkt-maar-geen-piepschuim-is. Als we deze eruit halen komen we een handleiding, Driver CD, waarschuwing voor Quictime, een accu, een USB data/oplaad snoer en de oordoptjes tegen. Het enige wat ik aan te merken heb op de verpakking is dat er in mijn ogen iets teveel verpakkingsmateriaal bijzit (ik wil gewoon die doos open maken, klik klik klik batterij erin, plop earphones erin en luisteren shit vergeten muziek erop te zetten .)
De USB poort en de plaatsing daarvan ben ik erg tevreden over, mooi rechts bovenaan. De 3.5 mm jack zit daar ook gezellig naast, en het is geen probleem om tegelijk de USB kabel en en de earphones tegelijk aangesloten te hebben.
Het opladen via de PC dmv de USB kabel bevalt mij persoonlijk heel erg goed. Ten eerste omdat je geen extra adapter nodig hebt (als je er 1 hebt voor je discman, 1 voor je muis enz enz enz raak je snel in de war welke welke is ) en ten tweede scheelt het een heleboel tijd. Het is nu mamelijk mogelijk om tijdens het organizen van je muziek (dat wel een must is om 8GB aan muziek er overzichtelijk op te zetten ). In de tijd dat je dit aan het doen bent, gebruik je je speler eigenlijk niet, maar wordt hij toch opgeladen. Het scheelt sowieso batterijen, die interne accu .

De ingebouwde FM radio bevalt ook erg goed: goede kwaliteit en een handige manier van tunen. De microfoon heb ik nog niet gebruikt. Daar kan ik dus geen oordeel over geven.
De grootte en de kwaliteit van het display zijn echt ruim voldoende. De grootte is te vergelijken met die van een Siemens C65 (sorry die telefoon heb ik zelf) en de kwaliteit is echt geweldig. Heel erg scherp, niet te helder en goed leesbaar.

Dit brengt ons bij het volgende onderdeel:

De beeldkwaliteit

Deze vond ik voor een mp3 speler verassend goed. Een vriend van me heeft een iPod, maar ik vind dit echt stukken beter. Het is erg scherp, precies de goede verlichting en het is goed leesbaar. De resolutie van het scherm is ook voor het formaat display precies goed (preciese getallen heb ik niet maar ik schat 80 x 100 pixels (@ 262144 kleuren)). Ook de hoek waaronder het nog leesbaar is is erg groot. Vanuit elke hoek dat het scherm zichtbaar is, is het scherm nog te lezen (in de goede kleuren). Beeldkwaliteit: dik tevreden.

De geluidskwaliteit

De geluidskwaliteit is echt verbluffend. Heel erg tevreden over! Ik heb op mijn pc mijn geluid compleet verzorgd door Creative (SB A2ZS + Inspire speakerset + headset) en ook over dit staaltje muziek ben ik erg tevreden. Ik heb de geluidskwaliteit speciaal voor T.net vergeleken met mijn onboard geluidskaart, de mp3 speler van mijn broertje en die van mijn zusje. Dit allemaal met dezelfde oordopjes. De Creative kwam voor mij echt als winnaar uit de bus. Zelf denk ik dat ze er stiekem een Creative geluids processor ingestopt hebben . De bijgeleverde earphones zijn ook erg goed. Het verschil met mijn (vorige earphones) Sennheiser MX300 is goed te horen. Vooral in de lage tonen vind ik de Creative beter.

Bouwkwaliteit en afwerking

Gewoon netjes. Strak in het wit, de knopjes zitten niet erg opvallend erop (je kun ze wel zien maar ze zijn niet storend oid), er zitten geen scherpe randjes aan, een leuk (klein) Creative logo'tje onder het schermpje. De aansluitingen, de mircofoon en de aanknop zitten aan de bovenkant, op een fijne plek .

Ergonomie

Ook zeer tevreden over. Ik zou het wel willen vergelijken met een mobiele telefoon. Hij is ietsjes breder en waarschijnlijk iets korter dan de gemiddelde telefoon. Het bedienen is ook te vergelijken met een telefoon. De knopjes onder het scherm en makkelijk met een paar (zelfs één ) vingers te bedienen.
De gebruikersinterface is ook erg gebruikersvriendelijk. Na een kwartiertje kennismaken door alle opties eens door te bladeren ben je helemaal wegwijs op je ZEN MicroPhoto.:) .

Het enige waar je enorm aan moet wennen is de touchpad. Ik heb er minstens een 10 minuten over gedaan om 6 letters, mijn naam M-i-c-h-e-l, in te voeren. maar nu kan het binnen 30 seconden ). Ik ben nu redelijk gewend aan de touchpad.
Ook vind ik het een dikke plus verdienen dat naast de 8 equalizer modi de gebruiker zelf een equalizer kan instellen. Ikzelf heb hier erg veel baat bij, want ik luister erg veel rapmuziek. Er zijn niet echt equalizers die volledig aansluiten bij deze muzieksoort. Handmatig instellen biedt de uitkomst .

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid

Uitbreidbaar? Nee
Veelzijdig? JA!

Naast mp3 speler is de ZEN Microphoto ook:
FM Radio
Verwisselbare HDD (maximaal 4 GB)
Organiser
Kalender
Vioce Recorder
Photo Viewer

Toch niet slecht voor een mp3 speler?

Mobilteit en accuduur

De accu zou volgens Creative 15 uur mee moeten gaan. Ik vind dit een norme misleiding . Mijn batterij gaat fully-charged namelijk 20 uur mee . De speler is lekker klein en licht 115 gram volgens Creative (nee ik durf het niet te gaan controleren hoor) . Het meenemen van je ZEN MP is vergelijkmaar met het meenemen van je mobiele telefoon.

Volgens onze pricewatch is hij online te krijgen voor ~175 euro. Ik zelf heb hem gekocht bij de Dixons (ik wou hem snel hebben, muziek is voor mij een primaire levensbehoefte en met dit mooie weer wil ik niet binnen hoeven te zitten of buiten met mn laptop op schoot alleen voor de muziek). Daar kosste hij 200 euro. Op het eerste oog lijkt het wel erg veel geld, maar ik vind dat de ZEN het tot nu dubbel dwars waard is.

Heb jij ook een Creative Zen MicroPhoto 8GB (USB 2.0, LCD)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

20 uur emt een batterij....doe je goed :|

Ik he vorige week van de 7 dagen 6x me speler in 1 dag leeg gekregen (+/- 12 uur)
De prijs vind ik iig enorm meevallen, mijne was 179¤ wat voor zo'n speler niet echt duur is vind ik.

Verder even melden wat ik persoonlijk als een enorm nadeel heb ervaren, de meegeleverde driver/software voor op je pc. Bij de 3 pc's hier in huis word m'n speler maar bij 1 pc goed gevonden (natuurlijk staat de driver/aps op alle 3 de pc's).

Met de speler ben ik opzich dik tevreden !! alleen die software zuigt zwaar !
De software heb ik totaal geen problemen mee gehad. 2 van de 2 PC's hier thuis werkt hij perfect mee. Het verwijderen en toevoegen van bestanden gaat wel lekker makkelijk via Windows verkenner. Je kunt gewoon de schijf accessen als een normale USB stick, en dan in de map 'Media' je foto's, muziek en andere dingen neerzetten. Het is niet zo dat het per sé via WinAmp, WMP of een ander programma moet. Ik heb ook geen extra service kunnen ontdekken, dus ik ben helemaal tevreden over de software :) .

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013