Merk AKG
Koptelefoon type Koptelefoon (over ear)
Klankkast Gesloten
Minimale frequentie 16Hz
  Bekijk alle specificaties

AKG K 518 DJ (Zwart) Review

Door SiNTeK 21 juni 2010, laatste update op 3 december 2010, 5.665 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Geluidsweergave
  • Bouwkwaliteit
  • Opbergtasje
  • AKG
  • Geluidsdicht

Minpunten

• Iets overdreven basweergave
  • Iets strak op hoofd

Sub-beoordelingen

Algemeen

In de eerste plaats was ik op zoek naar een betaalbare hoofdtelefoon met goede luistereigenschappen. En waarmee je tevens in bed kunt liggen (op je rug) en waarbij je vriendin niet wakker wordt van het geluid dat alsnog langs de hoofdtelefoon komt. Ook moest hij plezierig zijn bij het beluisteren van verschillende soorten muziek. Van punk en metal tot pop, van elektronische dance (dubstep, drum and bass, hardcore) tot klassiek en jazz. Het gehele scala zogezegd.

Geluidsweergave

Ik wilde kijken naar 'buget' modellen van de betere merken. Al snel kwam ik in de pricewatch uit bij de AKG K 518 DJ. AKG staat bij mijn vader (audiofiel) hoog aangeschreven en de hoofdtelefoon die hij zelf heeft beluisterd uitermate plezierig. Deze is echter wel van een hogere klasse dan de hoofdtelefoon waar het hier om gaat. Ook mijn broertje heeft een AKG hoofdtelefoon, dus niet helemaal onbevooroordeeld snelde ik naar de Media Markt te Rotterdam Centrum. Daar aangekomen zag ik dat zij een uitgebreide selectie hoofdtelefonen hadden aangesloten en dat deze ook te beluisteren waren, weliswaar met muziek met een bitrate van 'lik me vessie' en dito geluidskwaliteit, maar in ieder geval te beluisteren. Een hoofdtelefoon die hier nog iets van wist te maken, dat zou mijn hoofdtelefoon wel eens kunnen zijn.

Ik heb zowat elke hoofdtelefoon die bij de Media Markt hing opgehad, zowel (ver) boven als onder mijn budget: Philips, Sony, Sennheiser, Skullcandy (:X), Beats by Dr. Dre, Bose, etc. en ook de verschillende AKG's. Nu moet ik in eerste instantie opmerken dat ik, uit wat ik hoorde bij de Media Markt, kan opmaken dat AKG bij voorbaad in het vervolg mijn voorkeur zal genieten. Wat een enorm verschil geven de AKG's met de andere hoofdtelefoons in de verschillende prijsklassen!

Omdat ik geen 200,00 te besteden had voor een hoofdtelefoon (eigenlijk zelfs geen 50,00), vielen de AKG topmodellen al zeer snel af. Wat een pech! De hoofdtelefoons die over bleven waren de goedkopere AKG modellen zoals de AKG K 512, K 514, K516 TV en de K 420, echter waren alleen de K 518 DJ en de K 420 bij de Media Markt te beluisteren en waren het ook deze hoofdtelefoons welke mijn voorkeur hadden.

De K 420 heeft een soort ‘foam earpad’, hier ben ik geen groot fan van, aangezien deze vaak kapot lijken te gaan, ook is deze hoofdtelefoon niet zo gesloten als de K 518 DJ. Echter de klank was goed. De K 518 DJ had deze foam earpads niet en is goed gesloten, zodat er geen geluid lekt als ik in bed lig te luisteren naast een slapende vriendin. Door deze eigenschappen werd hierdoor de AKG K 518 DJ door mijzelf unaniem verkozen tot winnaar.

De prijs van ongeveer 70,00 bij de Media Markt leek mij wat overdreven. Dus toen ik hem voor ongeveer 45,00 (incl. verzendkosten!) in de pricewatch bij Komplett.nl (ramp) zag staan hakte ik de knoop door.

Gebruiks-, luistergemak en bouwkwaliteit

Na enkele weken, ook al waren er twee stuks op voorraad, ontving ik na wat aandringen bij de helpdesk van Komplett.nl, de hoofdtelefoon. Sindsdien neem ik hem altijd met mij mee, waar ik ook naartoe ga. Hij wordt geleverd met een handig opbergtasje, zodat het snoer niet kapot gaat in je tas (of waar dan ook). De AKG K 518 DJ is goed gebouwd, oogt en voelt stevig en ziet er goed afgewerkt uit. Je zou hem zelfs op straat kunnen dragen door zijn redelijk compacte formaat.

Cons

Voor degenen die niet van een iets overdreven basgeluid houden is deze hoofdtelefoon misschien niet de juiste keuze. Mijn vader waarschuwde hier mij al voor, maar ik vind het niet hinderlijk. Het is een DJ hoofdtelefoon, dus misschien is dit hier de reden van. Ik raak in ieder geval niet luister moe, een verschijnsel dat zou kunnen optreden. De hoofdtelefoon zit daarnaast iets te strak op mijn hoofd, zeker in combinatie met mijn bril (Ray-Ban New Wayfarer), hier probeer ik nog iets op te verzinnen (een klein beetje verbuigen?).

Al met al maakt het dat ik heel tevreden ben met mijn AKG K 518 DJ!

First review, be gentle..

• Marantz PM-68
  • Denon DCD-725 & DCD-1015
  • Toshiba Satellite P200-1HE
  • Samsung UE37C6000
  • iPod Classic 80GB > 32GB CF
  • MultiXL2 (PC)
  • LG M228WA
  • Windows 7

Heb jij ook een AKG K 518 DJ (Zwart)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Duidelijk verhaal. Wat ik me alleen nog afvraag, zit deze op je oren of eromheen?
Deze zit op je oren.
Je kunt de Sennheiser HD25 velour pads hierop zetten. Dit zorgt voor meer comfort. :) Je kunt hem ook elke dag voor je gaat slapen om wat boeken heen zetten. Zo rekt de band gelijkmatig uit.
Bedankt voor de tips. De earpads die standaard op de hoofdtelefoon zitten bevallen tot op heden prima, echter ga ik onder het motto if it ain't broke, fix it! misschien toch kijken of de Sennheiser HD25 Velour Pads nog lekkerder zitten! De band is inmiddels door zeer regelmatig gebruik (lees: elke dag uren) al wat losser gaan zitten. Nog steeds erg tevreden!
Hoi, goede review hoor :) ik herken het probleem dat de hoofdtelefoon een beetje klemt. Bij mij zelfs meer als een klein beetje waardoor hij vrij snel vervelend aanvoelt, echt jammer want het is een prima koptelefoon met mooi geluid!
Ik wil deze misschien ook gaan halen, maar waar ik me nog zorgen over maak is hoe zwaar het draaien van de speakers :S (niet het juiste woord) gaat... Valt 'ie niet van je hoofd af doordat hij draait?
@iThinkSo: Bij mij valt hij nooit zomaar van mijn hoofd. Draaien van de oorschelpen (beter woord?) gaat vrij gemakkelijk tot een bepaald punt, wordt hierna iets stroever. Ik draag hem nog steeds dagelijks meerdere uren en geniet nog steeds ten volle. Ik zit er zelfs over na te denken een nieuwe te kopen, doordat deze na meer dan anderhalf jaar intensief gebruik (ook vriendin die erop is gaan staan) wat achteruit gaat.. hehe! Prijs kwaliteit verhouding naar mijn mening nog steeds top!
Zijn de oorschelpen ook naar binnen in te klappen? Zo lijkt het op het plaatje een beetje...
@RemyDoon: Ja, klopt. De koptelefoon is opvouwbaar en je krijgt er ook een 'lederen' tasje bij om hem in op te bergen. Ik ben inmiddels aan mijn tweede K 518 DJ begonnen.. Ik gebruikte de vorige nog steeds elke dag uren en hierdoor begonnen de oorkussens te verslijten; deze zijn echter ook te vervangen. Ik heb inmiddels een tweede die meegaat op straat, de oude gebruik ik thuis bij de pc.
Vraag:
Hoe houd deze koptelefoon zich tot de AKG reeks van Tiesto?
En heb je die Sennheiser HD25 velour pads nog geprobeerd?

Ik heb de mogelijkheid deze koptelefoon te kopen voor niet zoveel geld.
Maar zal hem ook willen gebruiken voor film/serie kijken dus niet alleen voor muziek.
Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013