Merk Scythe
Socket 478, 754, 775, 939, 940, 1150, 1155, 1156, 1366, AM2, AM2+, AM3, AM3+, FM1, FM2
Heatpipes 3
Geluidssterkte 10,5dB
  Bekijk alle specificaties

Scythe Shuriken Rev. B Review

Door J_star 13 mei 2010, laatste update op 13 mei 2010, 9.762 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Solide bouwkwaliteit.
  • Prestaties bij lage toeren.
  • Vervang mogelijkheden.

Minpunten

• Prijs.
  • Zelf niet lager als 800 toeren kan instellen (ligt aan combi moederbord denk ik?).

Sub-beoordelingen

Koelvermogen Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Geluidsproductie (min) Score: 4

Aanleiding.
Het aanschaffen van een nieuwe HTPC kast met moederbord veroorzaakte de noodzaak voor een nieuwe koeler. De stock AMD Koeler was prima en stil, alleen deze 3 pins werkte niet op mijn systeem. Opzoek naar een 4 pins was de eerste insteek om de Cooler Master TX3 te kopen, deze 140 mm hoge koeler paste echter niet in de kast. Al snel kwam ik deze ‘low-profile’ koeler tegen bij de lokale pc boer.

Installatie.
Waar menig mens hier ontevreden over is vindt ik het een goed doordacht systeem. Door het lage karakter is het installeren wat lastig door de bereikbaarheid, maar dit is niet te wijten aan het product. Het gekozen systeem is beter dan wat AMD gebruikt. Binnen 5 minuten was deze draaiend in mijn systeem. Simpel een klip erin klikken en klaar was het.

Prestaties.
Doordat het voor HTPC gebruik is, worden er geen zware prestatie gedraaid. Enkel film en internet. Toch had ik ter vergelijking prime95 gedraaid voor en na het installeren (AMD draaid volle snelheid door de 3 pin aansluiting)

AMD stock op 3000 toeren – 32/33 graden (1 uur gedraaid).
Scythe op 800 toeren – niet boven de 41 graden.

Naar mijn mening een enorme prestatie, houdt wel rekening ermee dat in de Antec kast twee 120mm fans draaien. Zonder deze heb ik niet getest.

Geluid.
Dit is niet gemeten, maar in mijn mening is deze koeler in minimale toeren erg goed, deze komt niet boven het geluid van de hardenschijven (zoek ik nog een oplossing voor). Dit alles bij minimale toerental van ~800 toeren. Echter bij het maximale toerental van circa 2400 toeren is het net zo luid als de stockkoeler.

Conclusie.
Naar mijn mening een prima cooler voor HTPC gebruik bij Low profile, evenals eenvoudig verwisselbare fan indien men ontevreden is met de snelheden of airflow. Zoek je iets voor je overclock game systeem, raad ik je aan om verder te kijken.

Naar mijn mening een aanrader voor algemeen gebruik. Ik was niet geswitcht als het moederbord mijn stock koeler fatsoenlijk kon aansturen (aangezien deze praktisch maar 400 toeren draaide bij oud moederbord).

Heb jij ook een Scythe Shuriken Rev. B?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Zelf heb ik deze cooler ook icm een Intel I7 920

Waarom is de prijs een negatieve eigenschap? Ik vind hem juist spotgoedkoop, Zeker voor de prestaties die hij leverd.

Ook ben ik het niet eens met je beoordeling van de geluidsproductie. Heb een solid state disk en de Scythe Shuriken is op mijn Be Quiet voeding na de enige "herriemaker". Kan op de 800rpm NIETS horen en op 2200 RPM een zuchtje.

Dat laatste is uiteraard persoonlijk.
zit er ook bevestigingsmateriaal bij voor socket 1155?
Scythe Shuriken Rev. B review door J_star
478, 775, 939, 940, 1155, 1156, 1366, AM2, AM2+, AM3

kom op zeg..
Zou je eventueel een foto kunnen maken van de koeler, waarbij het RAM ook zichbaar is?
Ik ben wel benieuwd of het een zelfde systeem is als de mijne, gezien ik een klein kastje heb, en bang ben dat het met het ram niet samen past.

Bvd!
Zat in de doos ook al een tube koelpasta?
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag :O
Het is nu wel erg lang geleden, maar volgens mij niet.
Standaard zit deze bijna altijd aan de onderkant van de koeler al. Is met een folie afgedekt dus je hoeft alleen de folie er af te trekken en erop te zetten. Wil je lagere temps is het altijd wel beter eigen pasta te gebruiken.
Dat heb ik echt nog nooit gezien. Zit wel een plakker op maar zeker geen koelpasta. Wordt er gewoon in een los zakje bij geleverd. (bron)
Ik heb de cooler nu ook, voor een 1155 systeem.

Er komt een los zakje paste mee.
En mijn asus moederbord krijgt de fan op 750rpm.

Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013