Merk Activision
Game Genre Shooter
Leeftijdsclassificatie 18
  Bekijk alle specificaties
Terug naar Reviews

Call of Duty Modern Warfare 2, PlayStation 3 Review

Door GekooktEi 6 december 2009, laatste update op 6 december 2009, 3.438 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• De multiplayer! Gewoon enorm verslavend, niet te beschrijven
  • Verfrissing van de multiplayer met een ton nieuwe attachements, wapens etc
  • Spec-Ops

Minpunten

• AI (on-rails en respawnende vijanden)
  • Ietwat cliché plottwist

Sub-beoordelingen

Gameplay Score: 5
Beeld Score: 4
Geluid Score: 5
Besturing Score: 5
Replaywaarde Score: 5
Stabiliteit Score: 4

De Call of Duty-serie wordt al sinds haar eerste deel gezien als de marktleider op het gebied van shooters. Andere shooters, zoals Medal of Honor probeerden de kroon over te nemen, zonder succes. In de meeste shooters die tegenwoordig uitkomen, herken je ook wel een stukje wat ze van Call of Duty hebben geinspireerd, zoals het health systeem en de console-controls. Laten we kijken of Modern Warfare 2 de kroon waardig overneemt.

Ik kan niet anders zeggen dan dat Call of Duty: Modern Warfare 2 (MW2) geweldig werk heeft gedaan en gewoon de andere shooters die tegelijkertijd uitkomen en nog gaan uitkomen verslaat. De online is weer zo verslavend mogelijk, en de campaign houdt je zeker qua actie weer op het puntje van je stoel.
Mooie variatie, ook in kleurenpalet - wit in de sneeuw, roodbruin in de brandende woonwijken.

Verhaalgewijs vervolg
De campaign van MW2 zit weer net zo vol met Hollywood-actie als die van deel 4, wat ik een stuk beter vind dan de eerdere delen, die niet echt een verhaallijn hadden en je in de rol van vervangbaar soldaatje plaatsten. In Call of Duty 4 (CoD4) maakten we echter opeens kennis met echte hoofdpersonen, namelijk "Soap" en het squad waar hij in zit. In deel 2 gaat het verhaal verder, 5 jaar later, met Gary "Roach" Sanderson, die onder leiding staat van Soap in Task Force 141. Je begint echter niet met Roach. Net als in CoD4 speel je in het spel met meerdere soldaten, hier zijn dat er 3. Je begint het spel in Afghanistan met Joseph Allen. Na de eerste missies wordt je door General Shephard gerekruteerd bij de CIA en ga je op een undercover-missie met Makarov, één van de luitenanten van Zakhaev, de vijand in CoD4. De gebeurtenis die daarop volgt ontketent een grootschalig conflict tussen Rusland en Amerika, en stuurt je over de wereld om het conflict te beëindigen.
Het verhaal zit op zich wel leuk in elkaar en over de actie ben ik wel te spreken, hoewel je tegen het einde opeens wel heeeel veel "Ga ik nou dood of hoor ik te vallen/neergeslagen te worden etc"-momenten hebt, wat ik een beetje vond vervelen. De plottwist vond ik wat zwak, een beetje te cliché, en leek alleen een beetje opvulling voor het einde van het spel. Dit spel overtreft CoD4 niet qua verhaallijn, bijvoorbeeld de missie "Like Old Times" overtreft de Chernobyl-missie uit CoD4 in geen velden of wegen, en die leek er toch een beetje te zijn om nog zo'n leuke missie in het spel te bouwen.
De Chernobyl-missie uit Call of Duty 4

Zelfde ergernissen
Ik vond het bij de campaign van CoD4 toch altijd irritant dat vijanden in onrealistische aantallen op je af kwamen stormen, en respawnden op elke plek behalve waar jij zat, ofwel dat je soms zomaar in je rug werd geschoten omdat in de kamer die je net had gecleared een vijand spawnde. Ook volgden de vijanden altijd lineaire routes en bewogen ze nooit echt AI-gewijs, wat ik bijvoorbeeld in Killzone 2 beter vind geregeld. Dit soort dingen zijn allemaal niet verandert in MW2, maar dat snap ik natuurlijk ook wel. De campaign van CoD4 werd mede door de nieuwe opzet zo goed ontvangen, dat het ook niet veranderd hoefde te worden, en IW zo geen risico hoefde te lopen.
Verder zijn er ook nog wat nieuwe elementen in de single player gebouwt, zoals het breachen van deuren, wat met een slowmotion schietpartij wordt gedaan. Een leuke toevoeging. Ook zijn er nieuwe dingen als met een sneeuwscooter racen en in een boot varen. Ook mag je in een sneeuwstorm ongezien blijven met je heartbeat sensor, en ijswanden opklimmen. Dit soort dingen houden de campaign heel goed gevarieerd, en de omgevingen zijn ook heel mooi verschillend zodat niets eentonig voelt.
Sneeuwscooter rijden.

Het echte feest
Waar de meeste mensen natuurlijk eigenlijk zo'n Call of Duty-game voor koopt, is de multiplayermodus. Deze is meer dan genoeg uitgebreid tov deel 4. Qua nieuwe wapens is er goed uitgepakt, en vooral het nieuwe aantal attachements is heel tof. Je hebt nu bijv. een magnum bij de pistolen, je kan van meerdere wapens nu twee tegelijkertijd dragen, je kan een Solid Snake (MGS)-achtige Pistol-knive combo hebben en je hebt de nieuwe dingen die ook in de single player zitten, zoals riot shields, heartbeat sensors, en de achievements, ofwel Challenges die in het spel zitten zijn ook uitgebreid, zodat je nu voor de "Special attachements" met normale attachements zoveel kills moet halen, bijvoorbeeld voor de Heartbeat sensor moet je zoveel kills hebben met de Silencer op dat geweer, omdat die beiden onder Stealth vallen.
Een akimbo, ofwel dual geweer met op elk een heartbeat sensor.

Er zijn ook wat nieuwe modi in MW2, zoals Capture the Flag en een heuse third person-modus. Ik heb de laatste nog niet gespeeld, maar ik hou het meestal toch bij Team Deathmatch (zoveel mogelijk kills per team), Free-For-All (iedereen tegen elkaar) en Domination (punten overnemen en vasthouden), want die blijven gewoon het best uit de verf komen naar mijn mening. Ook speel ik veel Hardcore-mode, waar je geen minimap hebt en iedereen sneller sterft.
De Multiplayer is gewoon praktisch weer enorm verslavend, misschien meer nog dan het eerste deel, en er zijn zoveel nieuwe items toegevoegd zoals Throwing Knives, Sticky Bombs en noem maar op, dat het nog wel even leuk blijft. Ik ben nog lang geen lvl 70, en dat zal ik misschien ook wel niet halen maar dat zal zeker niet komen omdat het spel niet leuk is.

Mooi
Over de graphics van MW2 is niet te klagen; het is één van de mooiste spellen van deze tijd, maar toch niet de mooiste. Er zitten wel wat flaws in de gezichten soms, en de kreukels in kleren bijvoorbeeld zien er niet overtuigend uit. Daarentegen zijn de explosies geweldig en zijn de afwisselende kleurpaletten, zoals het wit van de sneeuwstorm en de oranje brandhaard die er van de woonwijken is geworden, heel mooi uitgewerkt. Overall ziet het er dus goed uit, maar bijvoorbeeld Uncharted 2 ziet er beter uit.

Coöppen
Dan is er nog de totaal nieuwe Special Ops-modus. De levels hierin zijn met twee spelers speelbaar, maar ook met één, en zowel split screen als online. Er zijn 23 missies, die heel erg variëren van waves verslaan, tot racen en tot een doel aanvallen. Bijna alle Spec-Ops missies zijn gebaseerd op stukken van de single player campaign, maar er was ook een voor mij hele aangename missie die afgeleid was van CoD4's Chernobyl-missie die ik eerder al noemde. Delen van die missie zijn gewoon exact hetzelfde als in deel 4 (de waterplas met de autowrakken, voor wie zich het herinnert) en je moet dan ook tegen andere ghillie snipers vechten, wat een hele leuke ervaring is. Ook wordt er bij dat soort missies geteld hoeveel "Perfect kills" (headshots), "Good kills" (snipen als ze het niet doorhebben) en "Average kills" (slordige kills of kills met pistool) je hebt gemaakt. Je kan voor elke missie 1, 2 of 3 sterren halen, er zijn dus in totaal 69 te verdienen. Voor de meeste missies moet je kiezen uit Regular, Hardened of Veteran, ofwel de normale difficulties, maar er zijn ook missies zoals de sneeuwscooter-missie(s) waarbij het uitmaakt wat je eindtijd is (bijv 1 minuut 3 sterren, 1,5 minuut 2 sterren en 2 minuten 1 ster). Ik vind Spec Ops vooral split-screen met mijn broertje echt een geweldige ervaring, en het is minstens zo verslavend als de multiplayer.

Kortom...
...is Modern Warfare 2 voor mij de FPS van het jaar, en ik vind hem op de Playstation 3 nog veel leuker dan op de PC, omdat ik op de PS3 iets meer kans heb om een goede score te halen, want op de PC ben ik relatief minder goed. De single player is, hoewel goed hoor, toch het zwaktepunt. Daarnaast is Spec Ops een geweldige nieuwe toevoeging, en de multiplayer is gewoon minstens net zo goed als die van CoD4. Al met al maakt dat Modern Warfare 2 naar mijn mening gewoon een must-have. Het is zeker een topgame, één van de besten van dit jaar.

Heb jij ook een Call of Duty Modern Warfare 2, PlayStation 3?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Vergeet de AI niet bij je minputen te zetten.

Verder, goeie review!

Zelf was ik blij dat de system specs niet waren veranderd(op de PC natuurlijk), anders moet er weer een hardware upgrade komen... en het is niet zeker of ik win met de tweakers prijsvraag ;)

[Reactie gewijzigd door H0lyGra1l op 6 december 2009 14:47]

Vergeet de AI niet bij je minputen te zetten.
Ja, ik had het nu als "lineariteit van de campaign" staan, maar ik zal het even verduidelijken.
Ik hoor anderen erg klagen over de n00bish auto-aim in multiplayer mode, aan de "meer kans heb om een goede score te halen" hoor ik dat jij er wel blij mee bent? Of staat dat los van de niet-uit-te-zetten auto-aim.
Nee, ik had het niet over auto-aim. Ik bedoel gewoon dat omdat consoles moeilijker besturen, om het maar zo te zeggen, je gewoon meer kans hebt online om "goed" te worden. Op de PC kom je dan meteen bij de fanatiekelingen die op launch day al 24h gespeeld hebben en die je met pinpoint accuracy een hele mooie death streak geven.

Van de auto-aim heb ik dan ook niet echt last, je merkt het niet heel zwaar als je aan het spelen bent, het gaat meer heel natuurlijk. Het is wel echt sowieso meer "aiming assistance" dan "auto-aim", dat laatste is echt niet het goede woord.
Persoonlijk heb ik genoten van dit spel. Weinig diepgang, maar gewoon lekker een aantal uurtjes knallen. Vergelijkbaar met een lekkere foute actie movie...
know your facts mr. !
de moh serie was eerder en had het op gebied van verkoop ook gewonnen van cod1
sinds deel 2 is cod tot koning gekroned ( of hoe je het ook schrijft :P)

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Google Apple Games Politiek en recht Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013