Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 287 reacties, 74.326 views •

Op een Chinees forum meldt een 'voormalige Ubisoft-medewerker' dat de nieuwe Xbox is opgebouwd rond een AMD-processor met acht kernen en een gpu die uit de HD 8000-series komt. Het systeem bevat 8GB ram, heeft een harde schijf van 640GB en draait op de Windows 8-kernel.

Een lid van het Chinese forum TGFC, bekend onder de nickname BD, beweert de specificaties te kennen van de volgende console van Microsoft, omdat hij bij Ubisoft heeft gewerkt. Volgens BD bevat de nieuwe Xbox, meestal aangeduid als Xbox 720, een cpu van AMD die acht kernen bevat. Verder zou AMD ook de gpu leveren, die gebaseerd zou zijn op de HD 8000-serie. Het systeem bevat volgens BD 8GB ram en heeft een 640GB harde schijf. Het besturingssysteem dat op de console draait, zou gebaseerd zijn op de Windows 8-kernel.

Ten opzichte van voorgaande geruchten valt vooral de hoeveelheid ram op. Eerder werd gedacht aan een systeem met 4GB ram. Dat Microsoft met de nieuwe Xbox een koppeling wil maken met Windows 8, is al vaker beweerd. Microsoft heeft de opvolger van de Xbox 360 nog steeds niet officieel aangekondigd. De verwachting is dat het bedrijf dat gaat doen aan de vooravond van de E3, die in juni plaatvindt. De console zou dan later dit jaar op de markt komen. Ook concurrent Sony zou werken aan een opvolger van zijn console, de PlayStation 3. Net als Microsoft heeft ook Sony de opvolger echter nog niet officieel aangekondigd. Er gaan al wel geruchten over de samenstelling van de PlayStation 4.

Reacties (287)

Reactiefilter:-12870277+1213+28+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 7
Ik geloof eigenlijk niks van dit verhaal. Na de eerste generatie Xbox heeft Microsoft x86 vaarwel gezegd: waarom zouden ze dan voor de 3e generatie opnieuw teruggaan naar x86 en AMD? Dat krijg je opnieuw het gedoe met compatibiliteit en het opnieuw compleet moeten vernieuwen van alle tooling en resources rondom de ontwikkeling voor Xbox. Dat is gewoon niets logisch. Je mag verwachten dat ze bij MS lering hebben getrokken uit het verleden.

En de Windows 8-kernel? Waarom zou je al de overbodige balast daarvan willen meeslepen voor een console? Ook dit is niet logisch. Er staat me trouwens bij dat er m.b.t. de eerste Xbox vergelijkbare verhalen de ronde deden (die zou zogenaamd op de Windows 2000 kernel draaien) en dat bleek achteraf ook niet waar te zijn.
Na de eerste generatie Xbox heeft Microsoft x86 vaarwel gezegd: waarom zouden ze dan voor de 3e generatie opnieuw teruggaan naar x86 en AMD?
Hoezo 'vaarwel'? Ze hebben een keer geswitched, maar ik heb nergens ooit gelezen dat ze nooit meer terug zouden gaan naar x86? Waarom zouden ze niet terug kunnen?

Apple is ook geswitched van PowerPC naar Intel, waarom zou Microsoft dat niet ook doen?
Dat krijg je opnieuw het gedoe met compatibiliteit en het opnieuw compleet moeten vernieuwen van alle tooling en resources rondom de ontwikkeling voor Xbox. Dat is gewoon niets logisch.
Het lijkt me dat als de nieuwe Xbox ook op Intel-architectuur gaat draaien, de stap erg klein is om Visual Studio om te bouwen tot Xbox development platform. Ik denk dat de hoeveelheid ombouwwerk wel meevalt.
Je mag verwachten dat ze bij MS lering hebben getrokken uit het verleden.
Moah, op het moment zie ik eerder dat MS juist het verleden erg aan het loslaten is, en nogal wat risico's neemt voor de toekomst. Zie Windows 8, het product waar MS z'n bestaansrecht uit haalt, maar waarin de laatste versie radicaal breekt met het verleden.
En de Windows 8-kernel? Waarom zou je al de overbodige balast daarvan willen meeslepen voor een console? Ook dit is niet logisch.
Ik vind dat helemaal niet zo onlogisch. Je hebt dan dezelfde (of grotendeels dezelfde) kernel voor Windows 8 en de Xbox. En hoeveel "overbodige ballast" zit er in de Windows kernel? Het is een hybrid kernel, waarin een groot deel van de functionaliteit niet eens in de kernel zelf zit. En al zou het daar wel in zitten: zet een paar vlaggetjes om bij het compilen, die de overbodige dingen eruit haalt.

Daarnaast zie ik ook voordelen voor developers die voor PC en console cross-developpen: het is ook voor hen makkelijker als beide platformen dezelfde architectuur en dezelfde development-tools zouden hebben.

Het blijft allemaal koffiedik kijken op dit moment, maar ik zie geen reden om het idee om terug te gaan naar x86-architectuur bij voorbaat af te schieten.
Ze hebben veel aan de kernel gesleuteld zodat het ook op ARM draait. Misschien is een ander team bezig geweest voor X86-64 ondersteuning.
Specs zijn wel heel erg ambitieus zeker als je kijkt het verloop van de vorige 2/3 generaties consoles, Hoewel kwa CPU en RAM ik het nog wel haalbaar vind of lijkt.

GPU HD 8800 is wel heel hoog gegrepen, normaal is het een GPU chipset die 2 generaties achterloopt op de huidige in vergelijking van PC's dan.

Hoewel MS het financieel zou kunnen opredden en is het kwa timing een hele goeie Push om Sony te kunnen uitschakelen, een soort van killing blow om playstation uit de race te halen.

Voor de rest opzich wel goed gezien veel games op het AMD platform kunnen word ontwikkeld, kunnen ze hun kop ook wat makkelijker boven water houden tegen over Intel.

Hoop wel dat zodra de nieuwe consoles erzijn dat ze goed gewaagd aan mekaar zijn. Maar betreft exclusives gaat wel mijn voorkeur naar Sony gezien diversere IP's Zeker als MS teveel met Kinect focus komt, Wat tot nu toe nog steeds niet goed werkt.
Die hardware zal ook wel nodig zijn als de "box"dit realtime moet gaan renderen...
http://research.microsoft.com/en-us/projects/illumiroom/
Als dit uitkomt sta ik in de rij te wachten....
Instant-hoofdpijn.

Lijkt me juist averechts te werken.

Als je immersie wilt koop gewoon een beamer, en sluit daar de xbox op aan.
Illumiroom is wel iets anders dan een groter scherm. Een mooie 55" TV op 2-3 meter afstand in je huiskamer loopt al redelijk tegen de 'max' van zinvol beeld waar in je in één oogopslag het gehele scherm kunt waarnemen. Dit concept vergroot echt de beleving zoals je dit in de werkelijkheid ook zou heben: zicht vanuit je ooghoeken.
Hah dat is wel gaaf inderdaad.
Alleen vraag ik me af of dit in de praktijk niet af leid danwel je aandacht weg trekt van je scherm.
Ik vind het persoonlijk juist fijner als het wat donkerder om mij heen is zodat ik mij meer op het beeld kan concentreren.
Ik denk dat het juist heel erg mee valt en je meer in het spel betrekt. Ten slotte is je focus van je ogen niet heel groot.
Ja maar het gaat zowiezo niet om de focus van je ogen, het gaat om je concentratievermogen.
Als je vlug afgeleid wordt door flitsen en bewegend beeld buiten je scherm kan dit erg afleidend zijn.
Focus mag dan bij de meeste mensen ongeveer gelijk liggen (bril / contactlens compenseert dit tenslotte) maar concentratievermogen is bij elke persoon anders.
Bij mij is het door autisme meer een aan/uit schakelaar, het is of supergeconcentreerd in een soort van trance of totaal geen concentratie.
Tel daar bij de vele mensen die hyperactief zijn (Alle Dagen Heel Druk - Jochem Meyer) of vervente koffieslurpers en kettingrokers en je hebt zo al een hele berg zenuwpezen die al bij het minste of geringste afgel... huh?
Dat ziet er zo gaaf uit. Ik hoop dat het ook echt goed gaat werken en niet zo brak als de Kinect uiteindelijk bleek te zijn.

Maar qua hardware lijkt het niet verkeerd zo'n 720 of Infinity of 8 of whatever. Als devs er nou ook goed gebruik van gaan maken dan gaat mijn 360 de kast in (verkopen krijg je achteraf spijt van :P) De 7 of 8 jaar dat de 360 er nu is is natuurlijk te lang maar toch hoop ik niet dat ze het release tempo gaan opvoeren. Het is nogal een investering zo'n console en dan wil ik er ook wel even plezier van hebben en niet na een paar jaar al met een previous gen apparaat zitten.
Als we deze en voorgaande geruchten mogen geloven, is het wel heel snel gedaan met de Wii U.
Dat de Wii U niet competitief is (zelfs met de huidige, 7 jaar oude console generatie) dat wisten we allang. Die moet je echt voor de Nintendo games kopen, want over een jaar is het een last-gen console.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 11 januari 2013 12:07]

De Nintendo spelcomputers behoren inderdaad tot de spel consule markt.
Maar daar houdt ook wel zo'n beetje op met de correctheid van je bewering.

Een aantal artikelen die in 2012, 2e half jaar geplaatst zijn, vermelden duidelijk dat Nintedo op de hoogte is van het 'geweld' van Sony en Microsoft. Ook zegt Nintedo de "die hard gamers" NIET als doelgroep te hebben.
Vrouwen, familie en gezelsschapsspellen zijn de doelgroepen waar Nintedo zijn pijlen opricht.
Dit vertaald zich in een spelconsule die hardwarematig niet erg sterk is en met bekende spellen die feitelijk alleen zijn uitgebracht voor de Nintedo.

Verkopen ze er daarom minder om? Nee
Is de merknaam wereldwijd bekend? Zeker weten.
Klopt, ik heb de Wii U gekocht voor games als Mario en Zelda. Dat is ook de kracht die Nintendo in huis heeft...
De Wii (U) blijft voor mij inderdaad ook een platform voor Mario en Zelda, heb zelf de Wii (de eerste) maar die is inmiddels 1 1/2 jaar geleden vervangen voor een Xbox 360. No match natuurlijk.

Zodra de Xbox (720?) en PS4 er zijn zal de Wii U qua graphics toch weer in de schaduw komen te staan van de xbox en de ps4.

Nu denk ik wel dat de Wii U vooral om games als Mario gekocht wordt en niet zo zeer om de games waar het om graphics draait.

Ben benieuwd hoe de graphics van een nieuwe xbox gaan zijn t.o.v. de PC. Momenteel is er duidelijk verschil te zien tussen PC en console, mede doordat de huidige consoles gewoon al enkele jaren oud zijn.
In veel games zie je ook niet de ware kracht van de pc door console ports
De ware kracht van "de PC" bestaat niet, elke PC verschilt in kracht en verschilt ook nog eens in waar de kracht zit.
Je hebt geen evenredige kracht zoals bij consoles, maar wel een grotere kracht. Bovendien worden de min / advies specs gegeven, dus weet je prima of je 't goed kunt spelen of niet. Zo niet heb je altijd de optie om daar wat aan te doen zonder een heel nieuw apparaat te kopen. Vaak een kwestie van evt. je videokaart upgraden. Daar ligt imo toch nog steeds de grootste kracht hoor, flexibiliteit.

De kracht van de console is eigenlijk dat je op de bank kunt ploffen en meer "relaxed" kunt gamen. Verder zie ik er niet zoveel voordelen in. Alleen nu 't meer en meer redelijke mediaspelers worden is er meer voor te zeggen. Al vind ik de software en ondersteuning hiervoor nog te matig om 't een mediaspeler vervanger te noemen. Maar dat zou mij over de streep kunnen trekken.

De laatste 2 jaar is de console markt echt wel een bottleneck voor de PC markt gebleken hoor.

Vind ook dat 't wel erg lang duurt voordat de volgende gen consoles komen. Mag best iets frequenter zijn om 't game niveau een beetje op peil te houden.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 11 januari 2013 14:26]

Dat het zolang duurt komt doordat ze de consoles de eerste jaren met verlies verkopen en in deze tijden maken ze liever een jaar langer winst op de huidige generatie dan dat ze meteen weer een aantal jaren met verlies gaan verkopen.
Je bedoelt dat ze het verlies wat er gaat komen een jaartje uitstellen? of hopen ze dat de productieprijs is gedaald als ze een jaartje wachten? Wat je zegt is natuurlijk onzin want misschien maken ze wel meer winst als ze een nieuwe console uitbrengen.

Het probleem is dat je niet weet waarom ze wachten. Daar zijn teveel redenen voor en zonder data kun je blijven gissen.
Maak daar maar rustig de laatste 4 jaar van ! Vraag me alleen af wat dit ding gaat kosten? Of er zit een hoge prijs aan of ms gaat er flink verlies mee draaien! We zullen het wel zien!
Tja maar daar heb je geen wii u voor nodig. en voor modernere games faalt dat ding flink.
Als je de nieuwste Nintendo games wilt spelen zul je toch echt de WiiU moeten hebben hoor

En dat hij voor moderne games flink faalt is volgens mij ook overdreven

AC3 bijvoorbeeld draait er prima op, en dat is nu een moderne game, en zo zijn er nog wel meer moderne games die het prima doen

Pas als Sony en MS met een nieuwe console komen, zullen ze weer in de Wii hoek gedrukt worden
Ik denk zelfs dat het een goede zet van Nintendo is. Waar Microsoft en Sony zich zometeen op hun nieuwe consoles gaan storten qua games kan Nintendo zich op de huidige markt blijven focussen. Alle games die dus uitkomen voor de xbox 360 en ps3 na de release van de nieuwe spelcomputers kunnen straks ook gewoon uitkomen op de Wii-U. Dat terwijl de concurrenten de aandacht proberen af te leiden van hun oude console naar de nieuwe.
Hij doelt op de games van de PlayStation 3 en Xbox 360, die porten naar Wii U is flink moeilijk door de specificaties, nu de Xbox daar nog een lap boven op zou gaan doen (en de PS4 waarschijnlijk ook) is het helemaal om zeep voor de Wii U.
AC3 bijvoorbeeld draait er prima op, en dat is nu een moderne game, en zo zijn er nog wel meer moderne games die het prima doen
Dat ze draaien wil nog niets zeggen, belangrijker is hoe ze presteren. AC3 op de Wii U draait wel, maar minder vloeiend dan op een PC bijv. Zelfs met zeer merkbaar grote schokken. Daarbij zijn er soms best zware concessies gedaan in de graphics.
http://www.youtube.com/watch?v=CKz5L4dL62k

Het gaat er wel door voor vandaag de dag, maar het zal het snel gedaan zijn met de nieuwste games op vergelijkbaar niveau. Maar goed, als je zo'n spellen wil spelen koopt je ook geen Wii U.
Faalt dat ding flink? Voor je wat zegt ga eerst is op youtube kijken. Qua grafisch ziet dat ding er vetter uit dan Xdoos en Ps3. Dat hij verder niet extra power heeft voor de toekomst is een feit.
Qua grafisch ziet dat ding er vetter uit dan Xdoos en Ps3.
Vertaling: "grafisch kan hij zich meten met apparaten die eind 2005, oftewel ruim 7 jaar geleden, op de markt zijn gekomen." Niet echt een pre he.... dat ie binnen een jaar weer dik gedateerd gaat zijn staat hier ter discussie.
Maar het zijn ook vaak alleen de games van Nintendo zelf waar je de console voor moet kopen. Er zijn maar bar weinig 3rd party titels voor de Wii verschenen die nog enigszins interessant waren. Met Wii Sports was er wel wat meer animo voor 3rd party om te ontwikkelen en vooralsnog zie ik dat op de Wii-U nog niet terug. Wel veel ports, maar weinig vernieuwende of interessante games.
want over een jaar is het een last-gen console.
Je bedoeld een previous-gen console. Maar je hebt gelijk de Wii-U moet je alleen kopen als je Mario, Zelda, Pokemon en andere typische Nintendo games wil spelen.
Gezien de NPD resultaten voor december, denk ik dat Nintendo het heel moeilijk zal hebben om de wiiu aan de man te brengen. Er is wereklijk geen enkel hype voor de GamePad. Mensen hoor ik zeggen: Wiiu, is dat die tablet addon voor de Wii?

Er is verwarring, en ik vind het jammer dat Nintendo een heel zwakke console heeft neergezet voor de komende 6 jaar. Het kan zich meten met 7 jaar oude consoles als de PS360.
Je weet dat de wii u de eerste console is die uberhaubt games op full hd draait?
Tuurlijk vandaar dat ik ook Wipe-Out, GT5, Final Fantasy XIII en XIII-2, Bioshock 2 etc. etc. in 1080p speel op mijn PS3
Worden die games dan op 1920x1080 gerenderd of staat alleen de uitgang op 1080p zodat er geschaald wordt?
Wellicht wat laat, maat op de PS3 gebeurd beide.
Er zijn games die op 1080p gerendered worden
en games die naar 1080p geupscaled worden.
(wist niet eens dat de meeste 1080p games geupscaled werden BTW)

[Reactie gewijzigd door henri8096 op 21 januari 2013 22:53]

De grafisch mindere games misschien ja, in de reviews van o.a. Blackops 2 draait op de Wii U op dezelfde (lage) 880x720 resolutie als op de XboX 360, waarbij de framerate ook nog eens slechter is als op de XboX.
Dat is vreemd, de wii u zou meerdere malen sneller moeten zijn, aangezien de hardware van de wii u veel beter is dan de xbox 360.
Hoezo gedaan met de Wii U, het is nogsteeds een Wii en die koop je niet voor de grafische weergave maar voor de "innovatieve" besturing.

Mocht dit inderdaad de specs zijn voor de nieuwe xbox dan ben ik tevreden, dit zijn (mocht het een goede 8-core en goede gpu worden) wel redelijke specs. Vooral mooi vind ik de grootte van het RAM. Maar achja als je 8gb voor 5 tientjes kan halen, waarom zou je er dan op bezuinigen :P?

@akatsui:
Ik zeik de grafische prestaties helemaal niet af, ik zeg gewoon dat het niet de selling point is van de Wii's.

Voor de rest; PC _/-\o_ (al dan wel niet met xbox controller :Y) )

[Reactie gewijzigd door HesRuud op 11 januari 2013 12:22]

De Wii U's grafische prestaties zijn prima.
Ik snap niet waarom mensen altijd maar moeten afzeiken om de grafische kracht van iets.

Als dit de echte specs zijn de van de nextbox, mooi, maar hoe veel mooier wil je het hebben?
De belichting kan wat beter, de schaduwen wat crisper en de characters wat afgeronder...
Nou en?

Ik speel altijd nog voor de gameplay, en de Wii U gaat hier niet veel onder leiden denk ik.

De NextBox zal zich overigens moeten bewijzen tegenover de PS4.

Ik koop een console voor de exclusives, en die heeft in mijn ogen Nintendo toch echt de meest entertainende tot dusver. [ik zeg niet dat andere consoles dat niet hebben.]

Voor de rest, all hail the glorious and mighty PC!
Als dit de echte specs zijn de van de nextbox, mooi, maar hoe veel mooier wil je het hebben?
De belichting kan wat beter, de schaduwen wat crisper en de characters wat afgeronder...
Nou en?
Was het maar zo simpel. Meer power heeft veel meer voordelen dan gewoon wat mooier beeld. Meer power -> hogere framerate -> minder input lag. Ga maar eens aan de BF3 spelers op PS3 vragen hoe leuk input lag is.

Meer power betekent ook dat er meer tegelijk op het scherm kan. Planetside 2 is een voorbeeld dat gewoon nooit ook maar KAN op de huidige consoles. De player count en grootte van de map is gewoon meer dan die systemen aankunnen. Dit is niet alleen in Planetside 2 een issue maar bijvoorbeeld ook in BF3 opnieuw. Ook in veel andere spellen zijn levels kleiner geworden.

Daarbovenop heeft het ook gigantische voordelen voor de developer: In plaats van vals te spelen kunnen ze veel dingen realtime doen. Als een leveldesigner de kleur van een lamp wil aanpassen moet hij niet meer alle textures in de buurt opnieuw gaan baken zoals bij oudere engines. Als alle belichting realtime is kan hij gewoon in een colorpicker slepen tot het er goed uit ziet, met een slider de intensiteit veranderen en met wat slepen de positie kiezen. Dit allemaal terwijl hij in realtime het effect ziet. Vroeger moest je iets proberen, minuten tot uren wachten tot je je textures terug krijgt en dan pas zie je het effect.

Of denk aan dingen die nu nog niet mogelijk zijn: Realtime procedural destruction. OK in Battlefield zit er al destruction, maar het ziet er altijd hetzelfde uit. Niets realtime aan. Met meer processing power kan je eigenschappen aan materialen koppelen en gewoon uitrekenen: breekt het of niet, en waar precies breekt het? Of denk aan fluid simulations: Ook nog iets waar we ons ofwel helemaal niet aan wagen, ofwel het faken met heel grove particles. AI kan ook nog een heel stuk beter. Met meer performance kan AI een stuk slimmer worden gemaakt.

Nu kan je misschien zeggen: Is dit allemaal nodig? Nee, absoluut niet. Maar denk opnieuw aan de developer. Developers zitten onder constante tijdsdruk. Als ik in een cutscene bijv een glas wil inschenken moet ik op dit moment het water in de fles modelleren en het animeren tot in een glas. We hebben dit allemaal al wel eens gezien: Het ziet er zo fake uit als wat. En toch kost het relatief veel tijd om te maken voor de persoon die de cutscene moet maken. Ipv heel clunky manueel water proberen te animeren zou die persoon gewoon de fles kunnen vullen met een volume water. Kwestie van de zelf fles te animeren en het water gedraagt zich natuurlijk. Het gevolg hiervan is dat je bijvoorbeeld makkelijk later kan kiezen om naast het glas te gieten, of de fles kapot te smijten zonder al te veel extra werk. Hierdoor hebben developers meer tijd om zich met belangrijke dingen bezig te houden of kunnen ze vaker itereren tot het exact is zoals ze willen.

Last but not least: Ja, mensen willen het nog mooier hebben. Dit is heel duidelijk aan de laatste "batch" games die is uitgekomen. Laten we Far Cry 3 even als voorbeeld nemen: Prachtig spel op PC. Met een boog in je handen door de wildernis sluipen op zoek naar een zeldzame tijger is in dit spel echt een visueel spectakel. Het is moeilijk uit te leggen, maar als je het direct op een scherm voor je ziet is het echt een stuk indrukwekkender dan een youtube filmpje ervan. Dat is op PC: 1080p met max settings, 60fps + Vsync en een goeie dosis AA. Op de huidige consoles is het plaatje een stuk minder indrukwekkend. Far Cry 3 op consoles haalt maar amper 30fps, meestal ligt het rond de 25fps maar 20fps is geen uitzondering. Zelfs met die verminderde framerate lukt het niet om hetzelfde "effect" over te brengen. In deze screenshots is het effect wat feller dan meestal, maar ze tonen wel mijn punt: PC <-> PS3, PC <-> PS3, PC <-> PS3. Meer op Eurogamer. Zie je wat ik bedoel? Let trouwens op de zwarte balken. Dit is geen fout, het spel heeft 8 pixels zwart vanboven en beneden om geheugen of performance uit te sparen. Nog erger is het feit dat quasi elke frame wel een tear heeft (ga naar het Eurogamer artikel voor voorbeelden). Als dit geen teken is dat de developers snakken naar nieuwe hardware met meer performance weet ik het ook niet meer...

Het gaat niet om een paar schaduwen en wat betere AA. Het gaat over het feit dat developers meer bezig zijn met trukjes zoeken om het toch te laten draaien ipv creatief bezig te zijn. Ok, optimaliseren is goed, maar op een bepaald moment is de hardware gewoon op. Het is doodnormaal om elke 2 jaar een nieuwe smartphone te kopen, maar gameconsoles moeten wel 10 jaar mee gaan? Een console kan de extra power veeeeeeeeel beter gebruiken dan je telefoon. voor Angry Birds en WhatsApp heb je echt geen quad core nodig hoor... Het is tijd voor nieuwe consoles, al is het maar om het gat met de PC te dichten. Misschien is de situatie binnen 7 jaar anders en zijn er inderdaad nog maar weinig verbetering nodig, maar dat is nu niet het geval.
Klopt, maar vergeet niet dat games door alle mogelijkheden steeds grotere producties worden en kostbaarder. Kwa investering valt er weinig meer omhoog te schalen, dat zit al aan de max.. je merkt dat de markt t best zwaar heeft. Die mooie nieuwe consoles kennen meer gedetailleerde modellen aan, maar dat kost meer tijd om te ontwerpen. Dat water vloeit niet somaar. Daar zitten complexe modellen achter.
En daarom zijn er de engines van Epic, Crytek en al die anderen die precies dit kunnen. Je krijgt steeds meer vrijheid je eigen creaties te maken zonder concessies, en je hoeft dus niet als developer telkens het wiel opnieuw uit te vinden. De engines zijn zelfs zo veelzijdig dat er vrijwel elk type spel mee gemaakt kan worden. Alleen de developers van de engines hoeven zich dus bezig te houden met de modellentechniek en watersimulatie, de spellenmakers doen het creatieve werk.

In dit geval betekent dit hoe meer kracht in je console, hoe technisch betere en eenvoudigere engines je kunt gebruiken. Zonder concessies en zo dus ook minder werk voor modelleerders omdat die geen conversies meer hoeven doen en inderdaad geen specifieke textures meer hoeven baken etc.
Tja, totdat je dan de crysis 2 engine aanhaalt. Tesselation toevoegen, maar dan voornamelijk op de models die het niet nodig hebben. Of die je niet eens kunt zien, zoals het water wat altijd (ook maps zonder water) in alle levels voorkomt.

Tel daar de achteruitgang in complexiteit en detail (geen bewegende blaadjes als je door een bosje loopt) bijop en je zit tegen een vrijdagmiddag opgepoetst console spel aan te kijken.

Wat, denk ik, het grootste probleem bij de hedendaagse consoles is, is de beperkte hoeveelheid geheugen. 512MB oid is gewoon niet meer mee te werken. Geen HD texturewerk, vierkante hoofden en 712p*25FPS maximaal. Het gaat om de gameplay zeggen ze dan... Nou het zal mij niet verbazen als mijn volgende telefoon sneller is dan een xbox360...

@swordsman360:
De WII is een apart verhaal. Dat is geen high-end console en is daar ook helemaal niet voor bedoeld. Simpele dingen, design op gameplay gebaseerd en tijdens introductie een vernieuwende controller. Je triple A 3d titels zul je dan toch moeten spelen op een xbox of playstation.
Er is niets mis met de CryEngine. Alles wat je aanhaalt zijn gewoon keuzes geweest bij het ontwikkelen van Crysis 2. Het is niet omdat iemand maar maximum 60km/u rijdt met een BMW dat de BMW niet sneller kan. Kromme redenering dus.
Nou nee de licenceerbare engine zijn naast op hoge niveau zeer flexibel ook zeer uitgebreid kwa feature set maar de kern zit het in hoge niveau van uitgewerkte edit tools op een meer productieve manier met licentie model in gedachte. Een licentie game is de kern eigenlijk niet de engine maar de tools die goede toegankelijke en productieve efficente content path flow voorzien.

Deze games engine zijn van vaak zoon hoge level als layer dat ze wel degelijk ook meer genre gericht zijn. En dus niet voor elke game concept geschikt zijn.

Als de meer generieke low level engines waar je vrijer bent maar de tools mist die je wel een bepaalde richting in duwen.


Een feature waar je niet zomaar bij elke engine terecht kunt.
Seamles planetair landings
Bij modellen en textures heb je een punt, maar bij dingen zoals physics, lighting, post processing wordt het juist makkelijker.

Details toevoegen kost inderdaad tijd, maar modellen optimaliseren kost OOK tijd. Modellen beginnen vaak met een relatief hoog aantal polygonen, waarna er low-poly versies moeten worden gemaakt. Polygonen wegknippen is moeilijker dan het lijkt. Er zijn tools die dit automatisch doen, maar die werken niet altijd perfect. Meestal zijn low-poly modellen die met de hand gemaakt zijn een stuk beter dan wat de tools kunnen doen omdat mensen weten welke details belangrijk zijn en welke niet. Dit kost ook gewoon tijd.

De hoeveelheid detail in modellen moet eigenlijk niet zo veel naar boven. Ja wat rondere randjes zouden leuk zijn maar dit gebeurt quasi automatisch. Veel belangrijker zijn de textures en maps. Maak de textures scherper en voorzie ze van een bijpassende scherpe normal map en eventueel een displacement map voor tesselation en je hebt al snel modellen die er enorm gedetailleerd uitzien, ook van dichtbij.

Natuurlijk hangen hier ook kosten aan vast, maar die vlakken relatief snel af.Gewoon kwestie van in hogere resolutie werken vanaf het begin en het valt allemaal wel mee. Als je zoals bij Crysis 2 pas achteraf hoge resolutie textures en maps toevoegt is het een ander verhaal...
Makkelijker? Meer physics meer complexiteit ook realistische physics houd in een wat meer correctere formule and hoge fidelity dan eist dat ook heel veel meer reken kracht en concurent computing power. AI hoe slimmer hoe complexer de AI dus meer computing power nodig is.
Een hele interactieve wereld ipv statisch houd in dat alles ook met interactie en destructie in gedachte gemaakt wordt. De reden dat BF3 er zo slecht uitziet op PS3 is dat destructie ook de nodige computing budged eist en destructie de modelen vereenvoudiged. De grotere mappen ook de complexiteit budged verspreiden.

COD is starish and compact zodat fidelity budged dense is en er dan toch redelijk uit ziet bij 60fps. Alleen het is wat statisch.

Op Pc is meer mogelijk en dat kan BF3 ook goed showen.
Je vergeet nog een paar dingen. Je kunt ook verder gaan met physics.

BF3 kent zwaartekracht op de projectielen en een basis destructie niveau, zoals je zelf aangeeft.

In het echt hebben projectielen ook nog last van weeromstandigheden. Als een kogel je net mist, heb je niet alleen last van een suppressie effect. Een ketsende of dwalende kogel kan alsnog fataal zijn of stenen die losraken door explosies en dergelijken. Je mannetje kan ook last hebben van het weer en nog slimmer om objecten heen kunnen manoevreren.

De BF3 maps zijn ook klein doordat er zoveel stuk moet kunnen. Nu lijkt het opgelost te zijn in de uitbreiding Armored kill, maar feitelijk staat er niet zo veel in die maps.

Denk maar eens aan Bandar Desert maar met een Grand Bazaar setting. :)

Kortom er is nog een hele hoop mogelijk.
An sich zijn de specs van de Wii U geen probleem om mooie, meeslepende en innovatieve spellen te maken. Maar mindere specs zijn wel degelijk een probleem. Het zorgt ervoor dat ontwikkelaars veel meer werk hebben aan het porten van games die zijn ontwikkeld voor krachtigere machines. Dat is voor een ontwikkelaar niet altijd lonend, of ze hebben er de capaciteit niet voor. Dan ben je als gamer vooral aangewezen op de successvolle reeksen die door Nintendo zelf zijn ontwikkeld. En die zijn lang niet zo talrijk.

[Reactie gewijzigd door Blaise op 11 januari 2013 12:33]

Ach, het maakt allemaal geen flikker uit. Kijk naar de specs van de Vita en de 3DS. Kijk dan naar de verkoopcijfers en het is duidelijk dat geneuzel over specs onzin is, het gaat om de games en niets anders.
maar hoe veel mooier wil je het hebben?
Omdat we nu gewent zijn aan de huidige maatstaven denk je dat het allemaal wel prima is, maar het kan echt zoveel mooier als de consoles nu laten zien

Voor de rest geef ik je wel gelijk
De grafix van de WIIU is prima, maar voor de aankomende nextgen multi platform games zal de WIIU vaak met een grote NEE moeten incasseren.
Ach ja..weer het WII verhaal...
Maar achja als je 8gb voor 5 tientjes kan halen, waarom zou je er dan op bezuinigen
Met verkoopaantallen in de miljoenen is het erg interessant om een tientje te bezuinigen per apparaat. Zelfs een bezuiniging van een euro kan je al een paar miljoen lagere kosten opleveren, en dus potentieel een paar miljoen extra winst.
met verkoopaantallen in de miljoenen krijg je dat 10je korting sowieso wel :)

De meeste pc's worden tegenwoordig geleverd met 4gb geheugen. Als je de console die nu in ontwikkeling is, uitrust met te weinig geheugen, val je straks in de categorie 'geheugen dat niet meer massa gemaakt wordt' waardoor de reepjes al weer duurder worden.
Dan kun je je beter inzetten op geheugen dat nu langzaam massa wordt. Dan zit je in het begin met een beetje overhead (wat makkelijk gedragen kan worden door Microsoft) en wordt het later alleen maar goedkoper.
Consoles hebben hun geheugen niet in "reepjes" (DIMMs). Dat is direct op het moederbord gemonteerd. Je hebt dus sowieso niets te maken met de "massa" markt. En wat volumes betreft: Microsoft zal altijd genoeg volume draaien om een goede prijs te krijgen.
grapjas, de ramchips zijn zelden van hetzelfde merk als wie ze op de latjes zet... een fabrikant die consoles maakt, koopt geen latjes maar direct de chips (en laat nou net de chips duurder zijn dan het latje)

dat laatste is trouwens echt te betwijfelen hoor
als men een productielijn moet in stand houden voor 1 afnemer... dan gaan de prijzen snel omhoog
Klopt, Nintendo consoles koop je voor het "Nintendo-gevoel": de avonturen van Link en Mario, de party-games, etc. etc. Een hardcore gamer gaat voor een Playstation of Xbox. Of PC, of course :)
De hard core gamer heeft gewoon alle consoles... :)
De gamer heeft een PC.

;)
Nee alle platformen
Maar achja als je 8gb voor 5 tientjes kan halen, waarom zou je er dan op bezuinigen :P?
Omdat 4GB 2,5 tientjes goedkoper is en je de console nog altijd voor dezelfde prijs kan verkopen (gokje: 399 euro of 499 euro). Op 1 miljoen verkochtte consoles is dat een nettowinst optimalisatie van 2,5 miljoen euro.
no flame of bash

maar je bedoelt denk ik 25milj. winst optimalisatie.

Daarnaast zitten die 8gb RAM er denk ik in omdat microsoft ook graag heeft dat we de volgende xbox gaan gebruiken voor meer dan alleen games.
Dan geef je de console extra geheugen mee zodat hij langer op een acceptabel niveau blijft.

Maar dat is dan mijn idee/speculatie.
kan ook marketing zijn:
8 GB ram
8 cores
Windows 8
8... (geen idee)
Xbox infinity (met een 8 op z'n kant)
HD8XXX videokaart.
We hebben een bingo :) de marketingafdeling ligt al te kwijlen bij MS denk ik.

[Reactie gewijzigd door Collaborator op 11 januari 2013 23:04]

G∞d idea,
m∞i concept,
commerci¤¤l héél gevoelig.
Verk∞p het aan M$ zou ik zeggen:
∞8∞8∞8∞8∞8∞8∞8∞8∞8∞8∞8∞8∞8∞


;)
@HesRuud : Met "innovatief" bedoel je "het werkt de helft van de tijd niet (goed)" ?

Zelfs met de Wii-motion Plus is het vaak nog behelpen. Ironisch gezien werkt het golf spelletje van Kinect Sports (zonder fysieke controller) beter dan de versie die Nintendo heeft met de Wii. Wil toch wel wat zeggen over je "innovatieve" besturing.

De Wii heeft zeker een funfactor, maar je bent er over het algemeen toch sneller op uitgekeken dan op een Playstation of XBox. Ik in ieder geval wel; het gros van de games is gewoon te kinderlijk. Die paar "hardcore" titels die er zijn hebben last van waardeloze graphics en/of haperende besturing. Dat is voor mij een afknapper.
De innovatieve besturing? Dan is er toch nog werk aan de winkel hoor.
tsja dat is onzin, consoles draaien al lang niet meer om wie de beste graphics heeft maar de beste exclusives. Nintedo doet het al jaren prima, en de Wii-U verkoopt ook prima.

ook is het zo dat elke generatie het gat met de vorige kleiner wordt dus multiplatform ondersteunen voor de Wii-u wordt makkelijker dan het was voor de Wii.

de controls zijn ook meer standaard, 2 pookjes 4 knoppen 2 triggers + een scherm.
dus dat is ook makkelijker over te zetten.

verder in de andere berichten werd er gesproken over een intel 8 core.
bron: http://www.eurogamer.net/...f-the-durango-devkit-leak
toch wel een stuk meer performant, en mocht dit bulldozer betreffen dan is het eigenlijk dus een quadcore. *of ruwweg even snel als intels quadcores in elk geval.

kan me wel voorstellen dat microsoft dit heeft gebruikt als devkits, van zo snel wordt het ongeveer. begin hier amar op en dan krijg je later geupdate hardware die meer lijkt op de final spec. x86 in een console zie ik toch niet zo super snel gebeuren namelijk...
maar wieweet zit ik er helemaal naast who knows...

@ below,
de bulldozer 8 core is in feite een 4 module chip met 2 soort van "driekwart cores" die amd als losse kernen telt. echter de performance van een bulldozer 8 core is ongeveer gelijk met intels quad cores. hier veel info over de tech.
http://www.anandtech.com/tag/bulldozer

en waarom geen x86, omdat die keuze die microsoft toen maakte ervoor gezorgd heeft dat ze ontzettend veel geld verloren later in de console cyclus, dit heeft toen ook geleid tot de extreem korte elvensduur van de originele xbox aangezien intel zijn prijzen niet wilde verlagen en de chi niet elders geproduceerd mocht worden ivm x86 licenties.
daarom is men ook overgestapt van intel naar IBM, met een 3 core powerpc architectuur voor de xbox 360.

[Reactie gewijzigd door freaq op 11 januari 2013 13:29]

verder in de andere berichten werd er gesproken over een intel 8 core.
toch wel een stuk meer performant, en mocht dit bulldozer betreffen dan is het eigenlijk dus een quadcore. *of ruwweg even snel als intels quadcores in elk geval.
Hier raak je me toch even kwijt, zou een AMD 8 core per definitie minder performant zijn dan een intel 8 core?
Ja.

Ik kan me van een paar jaar geleden nog herinneren dat de nieuwe AMD 6-core niet beter was dan een Intel quadcore. Ik was van plan om op de nieuwe AMD-CPUs te wachten maar na al die matige reviews toch weer gewoon voor Intel gekozen. AMD heeft sinds de introductie van de Core 2 Duo nooit meer kunnen patsen met de snelste processor, wel scoren ze goed met budgetprocessoren. Minder performance, maar ook een kleinere prijs. Da's voor consolebouwers natuurlijk wel interessant, zeker omdat ze ook grafische chips maken waarmee ze wel kunnen concurreren.
dat weet je niet
intel z'n snelste core is sneller dan AMD z'n snelste core
maar niemand zegt dat deze hier van toepassing zijn!
ik durf zelf stellen van niet, aangezien zo'n AMD FX8xxxx nogal een stroomvreter is
voor hetzelfde geld komt er een Atom met 8 cores in (of iets dergelijks)
x86 in een console zie ik toch niet zo super snel gebeuren namelijk...
maar wieweet zit ik er helemaal naast who knows...
De eerste xbox had toch een x86 processor? Ik zou ook niet een reden kunnen bedenken waarom de nieuwe xbox geen x86 processor zou kunnen hebben. Er zitten wellicht nadelen aan, maar een groot voordeel is natuurlijk als het apparaat de Windows 8 kernel krijgt, het porten van games tussen windows en xbox releatief simpel is (zeker in combinatie met directx).

Mogelijk dat ze zelfs wat gaan samenvoegen zodat je thuis op je xbox kunt gamen en onderweg op je windows phone of tablet verder kunt gaan met een game, zoals ze ooit al van plan waren met windows phone 7.
Eerste Xbox had inderdaad een custom Pentium III processor. x86 familie dus.
De Xbox360 gebruikt daarintegen een 3.2 GHz PowerPC Tri-Core Xenon CPU.

Hij zat daar dus inderdaad helemaal naast en naast Intel is er ook nog AMD voor x86 procesoren.

Hij maakt wel een goed punt over de exclusives echter. Kijk de hardware van die next-gen console is gedateerd op het moment dat er een acceptabel aantal speelbare titels uit zijn.
(Is eigenlijk ook een van de redenen dat ik nooit aan consoles begonnen ben, naast het feit dat ik wil kunnen televisie kijken en gamen tegelijkertijd.)
Op welke planeet verkoopt de Wii U goed ?

In de meeste europese landen is het ding aan het floppen, in Japan is het ook geen vetpot en in de VS heeft het 800.000 stuks verkocht in een van de drukste periodes van het jaar. Om het met iets te vergelijken, het verkoopt slechter dan de PS3 in diezelfde periode aan 599 dollar !
Dat lijkt me ook, athans als aantrekkelijk platform voor ontwikkelaars. Ik hoop dat ze een beetje opschieten met het uitbrengen van deze xbox.
Verschillend doelpubliek, al honderd keer voorbij gekomen. Ieder is goed in z'n eigen ding.

Hier is trouwens de vertaling van de Chinese topic, niet dat ik er veel uit kan opmaken: http://translate.google.c...6213-2-1.html&act=url

[Reactie gewijzigd door PixelShooter op 11 januari 2013 12:11]

Het blijven geruchten, aanname's en beweringen, helaas is de wereld gebouwd op realiteiten, zolang ik niet van Microsoft zelf hoor ( bij naam van de heer Steve Ballmer) geloof ik er helemaal niets van. :/
Dit gaat niet gebeuren, deze specs zijn veel te hoog en dus duur voor een console.
wie zegt dat deze specs duur zijn?
ik weet het niet hoor maar PS3 en xbox360 koste tijdens release ook dik 600 euro
en in zon budget past prima zon 8 core cpu die kost hoogstens 180 euro dannog 8gb ram 40 euro
videokaart 100/150 euro en extra klein pcb/moederbord voor 100 euro en klaar je hebt je console hardware dan denk ik dat je zo rond de 500 euro zit met de genoemde specs
Je vergelijkt appels met peren. Klopt het is beiden fruit.
maar de wii heeft over het algemeen een totaal andere doelgroep. Zo hebben we bijv gister de Oldskool wii verkocht. De moeder en kinderen waren er dol gelukkig mee.

niet iedereen gaat voor de graphics..
Als de eerste posting onder een artikel over de nieuwe Xbox over de Wii U gaat dan heeft die laatste blijkbaar juist erg veel indruk gemaakt.
Dan is Xbox 8 wel een mooie naam :)
Ik gok nog steeds dat het logo een 8 op z'n kant wordt, oftewel het teken van oneindig. Sluit ook weer mooi aan bij 360.

Verder natuurlijk mooie specs en leuke geruchten, maar wordt toch braaf wachten op de E3 waarschijnlijk voordat we zekerheid hebben.
Infinity sluit inderdaad mooi aan, maar ik gok eerder dat ze wel gewoon Xbox 8 aanhouden en de oneindigheid alleen laten zien door het logo met een animatie rond te draaien. Zoals je bij IGN ook hebt bij de Daily Fix

Vooralsnog lijkt het me handiger om Xbox 3 aan te houden voor nieuws-sites, want 720 gaat het dus echt niet worden.
Ik denk niet dat het de Xbox 3 wordt. Het is immers ook geen Xbox 2 geworden omdat iedereen dan zou denken dat de PS3 beter was.
Zo'n logo gebruikt Microsoft al voor Visual Studio. Ik zou toch aannemen dat ze daar niet tegen aan gaan zitten.
waarom niet? dat is een compleet andere doelgroep (en zeker niet gekend bij de consument)
Xbox Infinity... dat heeft wel wat...!
En ze willen natuurlijk meeliften op het "succes" van het 8 verhaal. Windows 8, Window mobile 8, Xbox 8 ( wat als bijkomend voordeel is voor de afdeling marketing dat xbox 8 natuurlijk 2x beter klinkt dan playstation 4... ) Het zou me dus niet eens verbazen als ze voor die naam gaan.
Overigens zijn dit wel behoorlijke specs mits die hd8000 geen low end gpu wordt... Of het stiekem een rebrand is van de hd7000 series.
Het was toch laatst bekend geworden dat de 8000 lijn een rebrand is van de 7000 serie ?

Niet dat dat heel erg is als je ziet wat er nog uit de huidige console's wordt geperst, het is ongeloofelijk dat het op 7 jaar oude hardware draait en dus in theorie 7 jaar geleden al mogelijk was (voor een acceptabel bedrag).
Deze rebranding geldt alleen voor OEM kaarten, niet voor de kaarten die jij straks los in de winkel kunt gaan kopen
Mathragh : Ik denk dat het ontwerp van de XBox720 en PS4 mainboards zover klaar zijn en dat er enkel nog lege plekken zitten die ingevuld moeten worden voor CPU/APU en GPU.

Ze zullen heus wel een slim foefje hebben bedacht waardoor ze op het laatste moment nog kunnen kiezen voor een bepaalde configuratie. Zaken als beschikbaarheid en prijs zullen hier t.z.t. een grote rol spelen. Je kunt onmogelijk een jaar voor de release al met een definitieve configuratie aan komen zetten. Je ligt dan al direct 12 maanden achter zodra de console op de markt is. Gezien het tempo waarop hardware verourderd is het te verwachten dat ze belangrijke componenten pas enkele maanden voor de release inkopen en assembleren.

Bij mij staat de PS4 in ieder geval op het verlanglijstje. Of ik daarnaast ook nog een "XBox720" ga halen weet ik nog niet. Het ligt er voor een deel ook aan welke interface er gebruikt wordt (ik moet niks van dat Windows 8 lijkend spul in huis hebben) maar ook de mogelijkheden tot modificeren.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 11 januari 2013 12:48]

In dit geval is MS de OEM dus zo simpel is het ook niet :)
@Mathragh
geld wel degelijk voor de high end kaarten herzie de lijst nog maar eens nieuws: AMD hernoemt HD 7000-videokaarten naar HD 8000-serie voor oem's

HD7970=HD8970
HD7950=HD8950

het mogen dan wellicht OEM versie kaarten zijn ze zijn wel krachtig

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 11 januari 2013 15:00]

Het was toch laatst bekend geworden dat de 8000 lijn een rebrand is van de 7000 serie ?
Alleen voor OEMS ja, de consumenten kaarten worden geen rebrands
Ik dacht dat de 8000 serie alléén voor OEMs beschikbaar zou komen.
Want anders zou een 8970 in een merkpc een andere, verouderde en tragere kaart zijn dan wanneer je een 8970 zelf los in de winkel koopt.
Dan wordt het wel een heeeeeel erg ondoorzichtig smerig spelletje als een 8970 soms een 7970 is en soms wel een 8970...
MS is in dit geval de OEM dus het is prima mogelijk :)
MS is geen OEM in dit geval. MS produceert namelijk niet zelf de Xbox (tenzij ze dat deze keer wel gaan doen...) en kan daarom niet de OEM zijn. De producent van de xbox koopt de onderdelen die benodigd zijn in en maakt hier een xbox van, de Original Equipment Manufacturer dus.
Gezien de geruchten dat Microsoft volledig voor AMD gaat in de nieuwe XBOX. Kunnen ze vast wel een dealtje daarover sluiten. In de 360 zit ook een chip die niet voor consumenten beschikbaar zijn/waren.

edit: toevoeging.

[Reactie gewijzigd door BrutalDave op 12 januari 2013 19:41]

Verwacht dat de naam gewoon Xbox wordt. Zonder toevoegingen en ook geen 8 op zijn kant. De opvolger zou dan helemaal geen naam kunnen hebben, want wat volgt er op oneindig?

Xbox 8 klinkt op zich logisch, maar dit is pas de derde versie van de xbox. Het getal 8 stlaat alleen op de achtste versie van windows.

Ik hou het dus op Xbox.
Na een xbox infinity, kun je nog altijd een xbox beyond maken :Y)

(Buzz Lightyear: "To infinity!!!..... And beyond!!"
hoe bedoel je,
oneindig heeft ook gewoon gradaties.
Eerder Xbox 888 ( 8-core, 8 GB, Windows 8 )

[Reactie gewijzigd door Neus op 11 januari 2013 12:07]

En de prijs is dan natuurlijk ook ¤888
tja of ; Xbox 512 (8*8*8)

xbox 167777216 denk ik niet dat t wordt ;) (8 tot de macht 8)
En een HD8xxxx erin ;)
Dit wordt het, ik weet het zeker. Deze pagina gebookmarked als bewijs. :+
Combinatie van geruchten: alleen de naam XBOX. maar toch de 8/infinity erin verwerkt. En dan de reclame: Now the new XBOX with 8 cores, 8 Gigabyte RAM, HD8880 and Windows 8! 8 to the infity . ----> infinity(8 op zijn kant) komt ingevlogen en draait om en wurmt zich tussen de rest van de letters, en daar staat het nieuwe X8OX logo.

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door BrutalDave op 11 januari 2013 22:34]

Hier you last Edit TYPO:

XOX / x∞ox / XBOX / X80X
10 x 8 = X80X
810 = X80X

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 12 januari 2013 14:15]

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht, een hele lijst aan 8-en.

De Windows 8 kernel lijkt mij erg aannemelijk, gezien de weg die MS is ingeslagen. Dit zou het voor developers volgens mij ook mogelijk moeten maken om Metro games snel te porten naar de nieuwe Xbox.

De namen Xbox 720 en Xbox 3 lijken mij zeer onwaarschijnlijk, Xbox 8 lijkt mij ook een wat vreemde naam, omdat het binnen het bereik past dat mensen snel associeren met een daadwerkelijk versie nummer. Op IGN opperde ze de naam Xbox, zoals Apple dat met de iPad heeft gedaan, en zoals het tegenwoordig blijkbaar ook normaal is om bij je spel alle nummeringen weg te laten zodat het lekker onduidelijk is als je er op zoekt.

Maar als deze specs hier boven kloppen, dan krijgen we misschien eindelijk die fotorealistsche graphics zonder lage AA/VSync/Lege omgeving?
Ik stem gewoon voor Xbox 3. Al die rare namen hoeven van mij niet haha.
Xbox 3 lijkt me ook waarschijnlijk. Het zou in lijn zijn met de manier waarop Microsoft zijn producten de laatste jaren nummert.
Of 'de nieuwe Xbox'... :)
Microsoft zal wel een groepje overbetaalde "paarse broeken" inhuren die met een kekke naam op de proppen komen.

Waarschijnlijk verzinnen ze er dan direct een of andere flauwe slogan bij uit de categorie "open deuren intrappen". Jullie weten beslist waar ik het over heb ^^

Voor Sony's marketingafdeling geldt natuurlijk hetzelfde.
Maar we laten ons gewoon verrassen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 11 januari 2013 18:03]

Dat schoot mij net ook te binnen.
Windows 8
Windows Phone 8
Xbox 8
Nee het merk XBOX heeft teveel opgebouwd omdat volledig overboord te gooien. Er zal altijd een vorm van verwijzing/herkenning inzitten.
Ik had gehoopt 4D, daarna 5D en daarna 6th sense. :D
Tenzij blijkt dat Windows 8 een 'Vista geurtje' krijgt.
De 640GB harde schijf lijkt misschien groot, maar als je bedenkt dat Microsoft graag wilt dat je je games gaat downloaden is het best logisch dat ze zoveel ruimte inbouwen om spellen te downloaden.

Wat dan weer raar is, is het bericht over een nieuwe game studio door zich op cloud gaming richt. nieuws: Microsoft richt zich met nieuwe studio op cloudgames

Maar als je bedenkt dat dat niet eens je eigen hardware (behalve het scherm en hardware voor het streamen) gebruikt om de spelen te draaien is het zelfs al helemaal achterhaald om uberhaupt nog een nieuwe xbox uit te brengen.
Ze kunnen er beter een kleinere SSD instoppen idd (veel sneller en kleiner etc), waar je een paar games etc op kwijt kan.. De rest kan allemaal gestreamed worden..
Je wilt echt geen SSD om games op te slaan... Het grootste wat ze er zouden kunnen insteken is dan 128GB wat goed is voor een paar games maar echt niet meer als je ook nog je OS en patches er moet op zetten. Misschien een 16GB boot SSD met dan een HDD voor opslag, maar echt geen SSD als main opslag. Het voordeel van SSD is trouwens beperkt. Op een PC heb je enorm veel processen die tegelijk draaien en allemaal naar hartelust de HDD kunnen aanspreken. Bij een console is dit niet zo en heb je veel meer controle over waar alle data staat. Ok het gaat nog altijd een heel stuk schelen, maar ze gaan hun console echt niet 100 euro duurder maken om de loading screens wat korter te maken. Gewoon een snelle HDD en je spellen laden meer dan rap genoeg.

En wat bedoel je met streamen? Zoals OnLive? Er is een reden waarom ze falliet zijn gegaan, het is gewoon nog niet haalbaar met de huidige netwerkverbindingen. Kans is groot dat het bij launch gewoon digital downloads + blurays gaan zijn. Misschien binnen een aantal jaar dat ze zich aan streaming gaan wagen, maar zeker niet bij launch, en als ze het doen gaat het zeker geen core feature worden.
De verwachting is volgens mij wel dat CloudGaming toekomst heeft, je kunt beter nu alvast in stappen terwijl het over wellicht twee generaties pas echt mainstream wordt. Anders eindig je als Nokia in de smartphone race (alhoewel deze aardig hersteld).
Het zal denkelijk wel nog langer duren om de cloud games aan te bieden dan het duurt om de Xbox uit te brengen.

Ook gaan niet alle game producers hier meteen mee op de boot springen. Consoles zullen nog een lange tijd in trek blijven.
Lijkt mij eerder klein, gezien de gemiddelde instap game pc al 1TB heeft.
Echt, als deze console ook weer 7-8 jaar mee moet, begrijp ik niet dat dat apparaat zulke 'lage' specs heeft.
Niemand gaat een console van 1000 euro kopen. 500 euro moet toch wel de max. blijven bij de introductie. Dus je kan er niet top of the bill hardware in douwen. Daarnaast, de Xbox360 tovert ook nog prima beelden op het scherm en dat was ook bij de introductie al ouwe hardware.
Wie is niemand? Prima als deze persoon dat niet wil uitgeven! Ik wil het er wel voor neerleggen.

Go Sony en go Microsoft pleur maar een dijk van een console neer.
Dat zijn een hoop achten... maar snap niet dat er een AMD CPU in zit. Die staan nou niet echt bekend de laatste vele jaren om zuinigheid. Power/Watt ratio ligt vele malen lager dan bij de Intel Cores
Ja maar het gaat natuurlijk om de centen.
AMD staat er namelijk wel om bekend dat het goedkoop is in vergelijking met Intel en als je een console uit brengt wil je natuurlijk ook qua prijs concurreren met de PS4.
zuinigheid is maar 1 aspect om de hardware te bepalen, desktop = ! console, er zullen wel andere redenen zijn waarom ze specifiek voor AMD kiezen, prijs zal er zeker onderdeel van zijn.
de meest logische reden zou zijn dat dit de mogelijkheid bied om gpu en cpu in de zelfde chip te integreren wat natuurlijk weer winst oplevert, ook kunnen de cores best laag geclockt zijn om ze zuiniger te maken. Uiteindelijk is performance per $ het belangrijkst voor console bouwers. daarbij reken je ook mee dat je een grotere psu en duurdere koeling nodig hebt als je meer stroom trekt.
Ik heb even een "XBOX 720" in elkaar geknutseld en ik ben hierop uitgekomen en ik kom op ongeveer 400 euro kostprijs uit. Dat valt me eigenlijk nog best mee. Vooral het 8 GB geheugen (30 euro) en de 2,5 inch 640 GB harde schijf (56 euro) vind ik erg goedkoop tegenwoordig.
En tel daarbij op dat MS waarschijnlijk nog enorme kortingen krijgt op de componenten met de aantallen die zij bestellen en dan kom je waarschijnlijk uit op 250 ofzo.
Je vergeet echter ook de ontwikkelkosten. Die zullen voor zo'n nieuw systeem niet mis zijn aangezien ze vast vele prototypes hebben gemaakt.

Al is te verwachten dat de nieuwe console niet 600 euro gaat worden.
Je kiest wel een HD7750 als graka. Lijkt me raar dat ze voor een 8 core zouden gaan en dan een relatief low end graka er in steken.

Vergeet ook niet dat een console ook met een controller, kabels, waarschijnlijk een Kinect, etc komt. Ik denk niet echt dat het mogelijk is om puur aan deze specs te voorspellen hoeveel hij gaat kosten. Zeker omdat we geen flauw idee hebben hoe krachtig hij uiteindelijk gaat zien. Over de twee duurste componenten weten we eigenlijk nog niets. De CPU bevat 8 kernen, maar het is niet eens zeker dat het wel een x86 CPU wordt. Het kan evengoed iets custom made zijn. Het zou me zelfs niets verbazen.
Ja er zijn al heel wat geruchten voorbij gekomen waarvan dit er eigenlijk ook een is, al is het gerucht over de AMD GPU wel veruit de meest hardnekkige.
Op zich dan ook een logische stap dat ook de CPU van AMD afkomstig zal zijn en dat MS zelf het OS levert.
Aangezien MS er op hamert dat win8 multi-platform is zou dit dan ook een marketing-zet kunnen zijn.
Aan de andere kant zou het uitbrengen van dit soort geruchten ook een marketing-zet kunnen zijn, dus ja geruchten geruchten geruchten...
Precies, dat kan nog steeds:

Mijn comments toen: HD6670 (dus nu een HD8670 na de rebrand) in CF staat met een A8-3850. Ook wel een 6690D2 genaamd. Dan bedoelen ze dus met de tweede GPU de onboard van deze APU..
Je quote daar een bericht van 9 maanden geleden. Hoe dichter we bij de officiële aankondiging komen, hoe dichter de geruchten bij de waarheid liggen. Los van de bron is dit gerucht per definitie dus al meer waar dan het gerucht dat je daar aanhaalt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 11 januari 2013 15:14]

Waarom eigenlijk geen SSD voor het OS en een harde schijf met alle data op...

Zou toch het systeem veel vervluggen? :-)
SSD's zijn nog gewoon zeer prijzig, met een harde schijf met veel gigabytes lijkt het voor de gewone consument die niks af weet van computers veel beter, want die zien gewoon 640gb in plaats van 128gb
Wie weet heeft de nieuwe xbox wel een (zeer kleine) ssd zoals in sommige micro-laptops.
Aangezien er geen concrete informatie wordt gegeven kunnen we er alleen maar over speculeren.
Zelf zou ik uit kostenoverweging dit niet doen omdat bij een console je zowiezo beperkte hardware hebt en dus weinig drivers e.d. hoeft te laden en een OS dan ook "uitgekleed" kan zijn waardoor het zowiezo al veel sneller op start.
De huidige xbox heeft al 4 gb flash opslag. Dit zal de nieuwe ook wel hebben denk ik.
HD 8000 ? Of een HD 7000 met een nieuwe naam...
Verbaasde mij enigszins, ik dacht altijd dat MS en nVidia zulke dikke vriendjes waren. Maar goed, het zijn maar geruchten.
Mja inderdaad opvallend. Zeker omdat er voor de Windows 8 tablets redelijk vaak Nvidia chips zitten. Ook Intel had ik eigenlijk wel verwacht.
De xbox 360 is ATI, de keus voor AMD is dus niet zo vreemd.
In de xbox1 zat een custom Nvidia chip, de NV2A, die ergens tussen de geforce2 en geforce3 inzat qua specs. Een van de redenen dat de xbox1 uit de markt gehaald werd was dat de "deal" met nvidia afliep.

Waarschijnlijk is de deal met AMD gewoon gunstiger, en als de console op de markt komt, zal zeker deze wel streng getest en stabiel zijn, de 360's RROD en reputatie heeft ze een flinke smak geld gekost en een deel van hun reputatie gekost.
Nu weten we ook waarom de HD7000 zijn hernoemd :+
Of een HD8XXX, een rebrand van een HD7XXX wat een rebrand was van een HD6XXX

nieuws: AMD introduceert Radeon HD 7000's voor oems - update
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True