Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 44, views: 23.298 •

HP lijkt te werken aan een eigen smartphone die draait op Android en beschikt over een Snapdragon S4-processor. De fabrikant liet al weten op termijn weer met eigen smartphones te komen, maar een releasedatum is nog niet bekend.

Het toestel verscheen met de codenaam Bender in statistieken van GLBenchmark. Daaruit valt op te maken dat de smartphone beschikt over Android-versie 4.0.4 uit de Ice Cream Sandwich-serie. De schermgrootte is onbekend, maar de resolutie bedraagt 1366x720 pixels. In de behuizing draait de Qualcomm MSM8960-soc uit de Snapdragon S4-serie, die over twee Krait-kernen beschikt en zijn werk normaalgesproken op 1,5GHz doet. De soc draait onder andere in de HTC One S en de Windows Phone-toestellen van Nokia en Samsung.

HP heeft zelf nog geen details bekendgemaakt van eigen smartphones, maar ceo Meg Whitman liet onlangs wel weten dat er plannen zijn voor nieuwe toestellen. Volgens de topvrouw is het noodzakelijk dat haar bedrijf op termijn weer met eigen smartphones komt. Daarnaast richtte HP onlangs de nieuwe mobility-tak op, waar de tablets zijn ondergebracht.

Eerder maakte HP toestellen met het eigen WebOS, maar dit bleek geen succes. Waarschijnlijk is de fabrikant daarom overgestapt naar Android. Inmiddels is er een opensource-versie van WebOS vrijgegeven en is de ontwikkeling ervan ondergebracht in een eigen bedrijf.

HP Bender HP Bender

Reacties (44)

Op het tweede blad staat dat de schermbgrootte 1366x720 is. ;)
1366x720 is een resolutie
een scherm grootte is bijvoorbeeld 3" of 4.3" dat is echter nergens aangegeven

als de DPI bekend zou zijn kun je overigens wel bepalen hoe groot het scherm word.

[Reactie gewijzigd door Pmleader op 15 september 2012 12:03]

Maar zelfs dan kun je niet zeggen hoeveel inch. Je weet de verhoudingen niet. Maar we kunnen dan natuurlijk we uitgaan van 16:9.
verhouding is afhankelijk van resolutie he (pixels zijn vierkant).

Dit is geen 16:9 maar ongeveer 16:10

edit: idd, het scherm is langer dan gebruikelijk, 19:10 komt idd goed in de buurt.

overigens vraag ik me wel af wat je met zo'n lang scherm moet...

[Reactie gewijzigd door .ScorpionSquad op 15 september 2012 16:14]

Pixels zijn niet vierkant, althans niet bij elke fabrikant, eerder langwerpige rechthoeken.

Samsung maakt langwerpige pixels
http://www.pclaunches.com...display-thumb-450x284.jpg

Hier andere voorbeeld, andere merk, ook niet vierkant.
http://photoclubalpha.com...08/01/microa700screen.jpg

Edit/
Nog leuk voorbeeld van pixels. :)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 15 september 2012 13:23]

Ik snap wat je probeert te zeggen maar je laat plaatjes zien van subpixels. Die zijn idd meestal rechthoeking of hebben </> vorm. Maar de "pixel" zelf is vaak wel (bijna) een "vierkant", kan je ook wel duidelijk zien bij telefoons met een lagere resolutie. Maar de eerste link laat trouwens de RGBW Pentile zien. Hopelijk komt die versie uit bij de S4, gezien het feit dat alleen nog maar het witte subpixel nodig is om wit te laten zien. Dit zal de helderheid en wit zelf goed doen.

Hoewel HP meer een "bedrijven" merk is, consumenten hebben soms laptops of beeldschermen van HP maar daar blijft het meestal wel bij. Dus vraag me af als deze telefoon wordt gemaakt in de gedachte voor een consument of een werknemer voor een bedrijf.
Alle voorbeelden die je geeft zijn subpixels, en dus niet relevant. Volgens mij zijn pixels in computer en smartphone beeldschermen normaal gesproken gewoon vierkant.
Als je het zwarte gebied naast deze pixels ook meetelt is een daadwerkelijke pixel inderdaad gewoon vierkant. Maar Mad_Max234 heeft dit waarschijnlijk niet door.
Als pixels niet vierkant zouden zijn zullen je foto's er heel erg raar uit komen te zien. Dan ga je de aspect ratio wijzigen. Hetzelfde krijg je dan dat je een 2:3 foto naar 16:9 gaat uitrekken, dat ziet er niet uit. Pixels zijn gewoon vierkant hoor.
verhouding is afhankelijk van resolutie he (pixels zijn vierkant).

Dit is geen 16:9 maar ongeveer 16:10
Eeuh wat?

1280x720 = 16:9
1280x800 = 16:10
1366x720 = 17:9 (+/-) of inderdaad zoals arnoudwokke zegt, 19:10

[Reactie gewijzigd door Yucko op 15 september 2012 15:35]

De iPhone achterna en een extra rij icoontjes toevoegen
Nee, want het is 1366*720, ongeveer 16:8.46 of 19:10 ofzo :)
Zou dit niet betekenen dat het (mogelijke) toestel in kwestie gebruik maakt van de android on screen buttons, en dat deze resolutie de overige pixels weergeeft, net als bij android-tablet benchmarks?
Resolute is oplossend vermogen, dus het aantal pixels per afstand, bijvoorbeeld inch. Dus alleen de pixels geven geen resolutie. Zo, de bijdehandjes mode kan weer uit :-)
Wel toevallig. HP maakt nieuws bekend over een nieuwe smartphone en 'ineens' duikt er een toestel van HP op in de benchmarks...

[Reactie gewijzigd door kevinv2u op 15 september 2012 11:36]

Ik gok dat de mensen van GLBenchmark contact hebben opgenomen met HP en ze gezegd hebben dat ze dit naar buiten gaan brengen. Op die manier hebben ze HP de kans gegeven dit als eerste naar buiten te brengen. Wat HP dus ook deed.
Als dit zo gebeurd is dan vind ik dat erg netjes van de mensen van GLBenchmark.
@kevinv2u: Dat geeft alleen maar aan dat ze, voordat ze het nieuws naar buiten brachten, al langer bezig waren met een smartphone.

@wildewouter: Deze nieuwe schermverhouding zou overigens iets minder dan 16:9 zijn, bij 16:9 zou je een resolutie van 1366x768 of 1280x720 hebben.. dit is meer richting de 16:8,5.

[Reactie gewijzigd door GS88 op 15 september 2012 12:00]

Zou weer een boost zijn voor het Android platform!
Enerzijds maakt(e) HP mooie dingen, maar anderzijds vrees ik dat het op gaat in de grijze massa. Hoop echt dat HP met wat moois en origineels komt.
Ziet er goed uit, wel een speciale resolutie.

Ik hoop dat hij wel gaat worden uitgebracht met Android 4.1 in plaats van 4.0 want met 4.1 maak je veel snelheidswinst.

De specs zien er goed uit dus ik hoop dat HP niet faalt zoals met WebOS.

Edit: Ze kunnen ook een skin over Android heen leggen en zo ervoor zorgen dat dit een beetje op WebOS gaat lijken met bijnvoorbeeld het multitask-menu, dat lijkt mij een topper dan.

Het goede van WebOS met de apps van Android.

[Reactie gewijzigd door max998 op 15 september 2012 14:04]

Ik heb eerder het gevoel dat dit een tablet gaat worden met 3G-support....

Waar ik het op basseer? De HP Touchpad had codename Tenderloin, en dit ding heet Bender. Het feit dat de namen best veel op elkaar lijken doet mij vermoeden dat dit een doorontwikkeling is van de Tenderloin.
Dat een Apple telefoon misschien 3 a 4 keer zo duur is ?

En dat Samsung verschillende segmenten bediend ? High-end Mid-end en Low-end... En als je dan kijkt naar de High-end S3 nu dus.. Komt dat meestal ook maar 1 keer per jaar ;)
Erg jammer dat ze niet verder gaan met webOS. Er zijn al zoveel Android-fabrikanten... Het lag niet aan webOS zelf dat de Pre smartphones faalde. Eerder aan HP's continue gewissel van CEO's. Als ze webOS nog wat meer aandacht zouden geven en de scherpe kantjes er vanaf zouden schuren. En een klein beetje marketing (en misschien wat betere hardware, aangezien veel mensen commentaar op de hardware hadden) zou webOS best een succes kunnen worden.

Precies hetzelfde met Nokia/Meego. WebOS en Meego zijn beide prachtige OSsen met slechte bedrijven, die constant van koers veranderen en nooit echt de kans hebben gekregen...

[Reactie gewijzigd door Superpelican op 15 september 2012 12:14]

Webos was eigenlijk onder Palm al gefaald. Te weinig marketingpower (in weinig landen beschikbaar), maar ook te weinig ontwikkeling in het systeem. Toen het uitkwam was het niet af, na 3 updates was het iets beter maar nog steeds incompleet.

Daarna heeft HP er erg lang over gedaan met iets nieuws te komen wat te duur was voor wat het bood. Als je hetzelfde vraag als Apple moet je ook dezelfde kwaliteit kunnen bieden...

Ik ben erg blij met mn Touchpad, heb een tijdje mn palm pre gebruikt, maar beide dingen waren alleen prettig in gebruik na allerlei tweaks. In de basis waren de systemen te beperkt.
Ik geniet nog altijd van men pre3, ook zonder tweaks te installeren. Heel af en toe doet het toestel eens moeilijk, maar ik zal zeer verdrietig zijn de dag dat ik er afscheid van moet nemen. Het cards systeem voor multitasking is gewoon zalig.
De WebOS ontwikkeling liep ook tegen een aantal fundamentele problemen aan, zo was laatst in een 'postmortem' artikel (in Wired geloof ik?) te lezen, met oa interviews met allerlei ex-Palm werknemers. Het grootste probleem was dat het ontzettend moeilijk was om het HTML5/JS applicatie framework een beetje redelijke performance te geven (snelheid, geheugengebruik), en doordat steeds meer moeite gestoken moest worden in de optimalisatie begon al het andere dev werk achter te lopen. Andere platforms (iOS/Android/BBOS/WP7) hebben datzelfde probleem, ook daar is HTML5 performance redelijk knudde, maar daar is HTML5 duidelijk 2e prioriteit, die hebben allemaal primair een snel/efficient applicatie framework voor native apps (Cocoa, Dalvik, XNA), WebOS had alleen HTML5. Je ziet ook dat Facebook afstapt van HTML5-based applicaties, en het succes van iOS/WP/Android apps versus webapps zegt ook al een hoop. HTML5 is goed voor websites, niet voor applicaties - laat staan een compleet OS.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 september 2012 22:05]

WebOS en Meego zijn beide prachtige OSsen met slechte bedrijven, die constant van koers veranderen en nooit echt de kans hebben gekregen...
Da's het omdraaien van oorzaak en gevolg: door het commercieel floppen van deze OSsen zijn die bedrijven in de problemen gekomen waardoor ze van koers *moesten* veranderen. Als de Nokia tablets met Maemo in 2005 een enorme hit waren geworden, of de Palm Pre's in 2009 als warme broodjes over de toonbank gingen, dan waren ze er echt niet mee gestopt of gaan zoeken naar alternatieven.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 september 2012 13:33]

De Nokia Internet Tablets verkochten misschien slecht. Maar ze waren ook niet bedoeld om erg veel verkocht te worden, het waren echte apparaten voor geeks en evt. nog voor andere mensen die altijd een computer op zak moesten hebben. Maar daar hield het dan wel op. De N900 bracht hier verandering in, door ook een modem toe te voegen en de software geschikt te maken om te gebruiken als echte mobiele telefoon en de telefoon wat mooier en compacter te maken, maar het was nog steeds niet helemaal bedoeld als mass market device. Daarvoor was hij te duur en te lomp. Face it: hoe mooi hij voor ons geeks ook was, het is en bleef een baksteen vergeleken met een iPhone (in die tijd) of een andere Nokia (bijv. N95).

De N9 was de eerste telefoon die echt 100% bedoeld was als smartphone voor de mass market. Hij was dun, zag er niet slecht uit (al hoewel de meningen hierover natuurlijk verschillen ;) ) had een simpel OS en ze waren bezig om er een ecosysteem voor te maken. Helaas kreeg juist deze telefoon die van alle NITs en andere Maemo/Meego devices de meeste kans had om de markt te veroveren niet de kans: hij was voor zijn release al doodverklaard.

En dan zeggen mensen van: "Ja, maar hij kon nooit een succes worden want hij had geen ecosysteem", maar dat ecosysteem kwam er juist niet omdat hij al doodverklaard was. Er zijn maar weinig developers (vooral bedrijven)die graag actief, mooie apps gaan ontwikkelen voor een apparaat wat al doodverklaard is! Behalve de Linux en Maemo/Meego-fanaten dan (die hebben uiteindelijk toch nog wel een behoorlijke hoeveelheid prachtige software voor de N9 uitgebracht), die hadden immers geen keus:dit was duidelijk de laatste Nokia Meego telefoon, dus ze moesten er maar het beste van maken door er zoveel mogelijk zelf voor te ontwikkelen.
Zelf een OS ontwikkelen is gewoon te duur geworden als je Android of zelfs WP8 gewoon uit het rek kunt pakken. En dan is het de vraag of de meerwaarde van het OS opweegt tegen de kosten.
Ik vindt het jammer dat HP een mobiel product op de markt wil brengen met Android. De kans dat het faalt is kleiner dan het was met Web OS maar of het echt een succes wordt is ook nog maar de vraag, er zijn al zo veel andere goede Android producten. Ik had persoonlijk liever gezien dat ze zich zouden richten om Windows 8 (RT). Daar komen dan ook wel veel mobiele apparaten van uit maar lang niet zo veel als Android nu heeft, en dus de kans van succes groter is.

Daarnaast vindt ik het eigelijk ook vreemd dat ze voor Android kiezen. HP maakt computers die mogelijk ook in de toekomst ook Windows 8 gaan draaien, dus zou het niet veel logischer zijn om ook W8 op mobiele apparaten te maken? Om alles soepeler met elkaar te laten verlopen zoals bijv. Apple ook heeft? En HP heeft toch meer de zakelijke uitstraling en in mijn mening past Android daar niet bij.