Door Bas Roestenberg

Eindredacteur

Vooruitblik: Brothers in Arms - Hell's Highway

Voorlopige conclusie

Brothers in Arms: Hell's HIghway zal minder 'authentiek historisch' worden dan de marketingafdeling van Ubisoft van de daken schreeuwt. Dat zal de meeste shooterliefhebbers echter een zorg zijn, voor hen staat een game op de planken die bijzonder lekker wegspeelt en waarin keiharde oorlogsactie wordt gecombineerd met de noodzaak je hersens te gebruiken en de juiste tactiek toe te passen. Daarmee lijkt Hell's Highway een spel dat prima aansluit bij zijn voorgangers, en bovendien een berg extra's biedt waarmee de serie weer een tijd mee kan. Er zijn een paar minpunten, maar het lijkt erop dat het engelengeduld van de Bia-fans over een paar weken wordt beloond met een hopeloos verslavend spel. Of die aanname juist is, zal blijken als we de reviewcode onder handen hebben genomen.

Video (remote_wrap.php?mid=40244)
TitelBrothers in Arms: Hell's Highway
Brothers in Arms: Hell's Highway box
PlatformXbox 360, PS3, pc
OntwikkelaarGearbox Software
UitgeverUbisoft
ReleasedatumPS3 en Xbox 360: 26 september 2008, pc: 3 oktober 2008



BiA2 BiA2 BiA2 BiA2 BiA2 BiA2 BiA2

Reacties (42)

Wijzig sortering
Hier even de aanbevolen systeemeisen: (bron)

Operating Systems: Windows® XP SP3/Windows Vista SP1 only.
Processor: 2.6 GHz dual-core or 3 GHz for Intel Pentium D.
RAM: 2 GB Recommended (1GB minimum).
Graphics Card: 128 MB DirectX® 9.0 compliant & Shader 3.0 enabled.
Sound Card: Any DirectX® 9.0 or 10.0 compatible card.
Optical Drive: 4x dual-layer DVD-ROM
Online: Broadband with at least 384 Kbps upstream.

Niet niks dus, denk zelfs hoger dan de systeemeisen van Crysis maar die waren dan ook een misplaatste grap ;)
Flinke eisen aan de CPU inderdaad... dat zou de verkopen nog kunnen drukken (of die van CPU's opdrijven.... dealtje met intel??? :) )
Oei. Ik hoop dat ze dat nog aan gaan passen dat herladen van de M1 Garand, want dat is wel echt knullig.
Grappig dat onderstaande inderdaad in het artikel staat ...
Wij vinden het bijvoorbeeld niet bijzonder historisch accuraat dat je het M1 Garand-geweer kunt herladen voordat het magazijn leeg is. Een van de kenmerken van dit wapen is immers dat dat onmogelijk is, en dat je als soldaat door moet schieten tot je magazijn leeg is.
... terwijl het historisch juist wél accuraat is om een M1 te kunnen herladen. Er zijn genoeg artikelen te vinden waaruit dit blijkt, bijvoorbeeld:

http://nl.wikipedia.org/wiki/M1_Garand
In tegenstelling tot wat vele videogames beweren kon de Garand wel in het midden van clip herladen worden.
Verder zie je in Band of brothers, in 1 van de afleveringen (wanneer ze in nederland zitten) Winters de clip uit de garand van 1 van zijn soldaten halen en er maar 1 kogel in duwen (hij moest gevangenen weg brengen maar mocht ze niet neer schieten.).

De reden dat in de oorlog weinig mensen aan het herladen begonnen was omdat het bijzonder lastig gaat, zoals je verderop in het filmpje ziet.

Als mensen het nog steeds niet geloven, kijk eens naar dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=wrXLtkY4wOw
Ja inderdaad dacht ik ook, het is gewoon een omslachtig gedoe.
Volgens de reacties onder het filmpje is dit ook kolonel John Atal waarover gesproken wordt in dit artikel, blijkbaar wou hij eens en voor altijd deze onzin ontkrachten!
Geweldig :)

Dan vind ik dat tweakers.net de preview toch moet rectificeren. Blijkbaar hebben de makers van Brothers in Arms meer historisch besef als de schrijver van de preview die toch met een arrogante ondertoon het tegenovergestelde beweerde :)
Ik vind dit juist een goede ontwikkeling. Ik vind het stront irritant dat je nooit kunt herladen. Heb je 1 kogel over en dan kom je midden in een ambush terrecht. Lekker...
Dan heb ik liever dat je kunt herladen om de gameplay leuk te houden in plaats van dat het herladen gebeurt zoals dat in het echt gaat. Hoe erg kun je het vinden dat een wapen als de M1 Garand niet realistisch herlaad? Het is niet zo dat ze er een laser sight op hebben geplakt ;)

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 22 september 2008 14:06]

Maar dan a) neem je toch gewoon een wapen dat je wel ligt b) schiet je die laatste kogel af. Nu gaat het waarschijnlijk met een korte laadbeurt gedaan zijn.
Dat een echte M1 eruit is door zo'n laksheid, is zeer spijtig. edit: Het crosshair kan hopelijk ook terug uitgezet worden want dat speelde perfect in de vorige delen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 196662 op 22 september 2008 14:58]

A. Moet je wel een geschikt wapen op zak hebben dat voor een bepaalde afstand effectief is en B. Dat is een verspilling van ammo. Die luxe heb je niet altijd.
En dat is nou juist (deel van) de uitdaging van dit spel. Ik vind ook dat ze bij de historische feiten hadden moeten blijven.

[edit] ik zie net in Beaves' post dat het dus wel kon, in dat geval heb ik er geen problemen mee.

[Reactie gewijzigd door CherandarGuard op 22 september 2008 16:09]

Een spel waarvan de maker pretendeert dat het 'historisch accuraat' is en dan zo'n wijziging doorvoeren kan ik domweg niet serieus nemen. Dat 'historische accuraat' zijn gaat verder dan alleen de verhaallijn in mijn optiek.
Ok, in dat opzicht ben ik het met je eens. Maar blijkbaar vonden ze het belangrijker dat de gameplay soepeler was. Ik ben daar in dit geval persoonlijk wel blij mee. Ik speel de game toch niet om iets te leren maar om het vermaak ;)
Het is vrij logisch dat dit spel niet accuraat *kan* zijn. Immers operatie Market Garden is een van de grootste verloren veldslagen uit de tweede wereld oorlog. Zou de spel 100% accuraat zijn, dan zou je dus nooit kunnen winnen.

Vorige week geleden was er op Discovery nog een documentaire 'Battlefield Disasters: Operation Market Garden' vanwege de dit weekend herdachte veldslag.
Beetje onzin, dat is realisme in het extreme trekken. Bovendien was Market Garden weliswaar een strategisch verlies, dat betekent niet dat er niet vele tactische encounters waren die gewonnen werden. En laat BIA, net als de meeste shooters, zich nou focussen op een oorlog op het allerlaagste tactische niveau, dat van een squad.
Bovendien was Market Garden nou niet echt spectaculair in termen van inzet van materieel en mankracht; D-Day was veel groter en het hele westelijke strijdtoneel valt in het niet bij het oostelijke (Soviët-Unie).
Niet spectaculair??

Market Garden is de grootste airborne operatie uit de geschiedenis geweest. De omvang is daarna ook nooit meer geevenaard.

Spectaculair was het zeker!
Niet hoor, de uiteindelijke (strategische) oversteek van de Rijn werd door meer para inzet begeleid en aan het Oostfront hebben de Russen ook twee multi divisie landingen uitgevoerd.

Het was wel de meest ambitieuze operatie en de meest dramatisch verlopen landing, maar puur op omvang was het niet echt veel meer dan de landingen die D-day begeleid hadden.
Gunner, de M1 Garand was gewoon te herladen in het midden van de clip. Niet alleen lees je heel vaak dat dat ook gebeurde (op forums waar ook veteranen komen), als je er eens naar zoekt op bv. google vind je genoeg bewijs dat dit mogelijk was en gedaan werd. Ter illustratie: http://www.youtube.com/watch?v=d5mX2qXJlG4
Let ook op de comments bij het filmpje!

Ik heb nooit begrepen dat game-ontwikkelaars het onmogelijk maakten om dat ding in het midden van een clip te herladen. Toegegeven, er werd soms geadviseerd het niet te doen i.v.m. het auto-eject systeem (iets groter risico op een 'jam'), maar het was absoluut mogelijk.
Naar aanleiding van deze preview toch maar even besteld. Hopelijk word het ook echt wat. Ik wil wel wat te doen hebben totdat de stortvloed aan games eind volgende maand komt. Het is nu wat rustig en ik overbrug die periode dan wel met deze game :Y

Ik krijg trouwens heel erg het gevoel dat de graphics omlaag zijn gegaan sinds deze trailer.
Ik heb onlangs (ik denk op gametrailers.com) ook wat recente video gezien van deze game, en ik moet het met je eens zijn. Het ziet er grafish niet meer zo indrukwekkend uit sinds die eerste alom bekende trailer (met die rpg's over die muur schieten was het toch?)

Allemaal net iets minder, de animaties van de neervallende enemy's was wat houterig. Ergens viel ook iemand in het gras, met veel statisch gras en clipping. Ik maak daar geen probleem van, maar als ze eerst hoog van de toren blazen over de graphics, valt het wel op.
Volgens Antal is ervoor gekozen om gamers meer verbondenheid te geven met hun karakter: "Je ziet, ook tijdens een gevecht, zijn gezicht en een deel van zijn lichaam. Het is niet langer een anonieme persoon die jouw wapen bedient, je stuurt een soldaat aan met persoonlijke kenmerken. Ook dit is weer een voorbeeld van de manier waarop we gamers het gevoel willen geven aanwezig te zijn op het slagveld".
Ik vind dit een beetje raar.. Juist bij Half Life 2 kreeg ik het gevoel dat ik Gordon Freeman echt zelf was.. En dat kwam juist doordat ik hem nooit zag..
hmm, ik weet dat Valve daar bewust voor koos, maar ik vond het altijd een beetje ongemakkelijk. Het voelde wat houterig aan en daarnaast was hij altijd stil. Ik kan me prima in een hoofdpersoon van film of boek inleven terwijl je hem toch ziet (of terwijl de persoon toch wordt beschreven). Waarom is dat in een game anders.

Daarnaast is deze manier van cover zoeken briljant en een bewezen concept (zie gears of war)
Persoonlijk ben ik een beetje uitgekeken op de WO2 shooters. Hoe "mooier" ze het ook steeds denken te maken of hoe goed de gameplay ook mogen wezen, het is toch eenbeetje allemaal van hetzelfde.

Ik zou het vernieuwend vinden voor dit soort games als de gamer de mogelijkheden krijgt om via een bepaalde interface een peleton aan te sturen qua opstelling en positie. Wat ik ook niet begrijp is dat we nog steeds geen voice command zien in games, met name dit soort games lenen zich daar uitstekend voor. Voice command opdrachten geven geeft je imo een meer realistische gameplay en zie tactisch maar eens een spel te beeindigen als je maar lukraak je mensen laat "afknallen".

Het is jammer om te zien dat met name grote gamehuizen zoals EA zich alleen maar blindstaren op omzet en weinig innovatief neerzetten. Juist hun zijn bij machten om een dergelijk stukje software voor al hun games te implementeren zodat de kostprijs per game lager word voor ze, ongeacht de diversiteit van de engine's.

Verder mis ik nog steeds in veel games de Co-oP toevoeging. Als je een vast team hebt die met enige regelmaat speelt en na verloop van tijd merkt dat je als team steeds beter speelt dan staat dat garant voor leuke gameavonden. Ik heb een tijdje de Tom Clancy games gespeeld met een aantal gamevrienden en dat was spanning ten top, omdat je je best voor elkaar moet doen :)
Hoop wel dat ze een first person view optie inbouwen.
Dat je je character ziet maakt het in mijn ogen juist een stuk minder realistisch/ lastiger om me in te leven.
Voor mij reden genoeg om het spel niet te kopen als dit ontbreekt.
Beter lezen, third-person camera is niet altijd van toepassing. Je speelt de game in first person view; alleen op bepaalde momenten (bijvoorbeeld als je dekking zoekt), schakelt de camera naar third-person. Werkt ook 10x beter dan schuilen in first person, want op die manier heb je veel meer overzicht.
0Anoniem: 212818
22 september 2008 17:20
in de vorige delen van Brothers in Arms kon je ook gewoon een crosshair gebruiken.
moest je hem alleen wel even activeren in het optie menu ;)
Klopt als je de crosshair nu ook maar uit kunt zetten dan.
Ben helemaal niet blij met die M1 garand verandering, hoop ook dat ze het veranderen.
Zeggen dat je een historisch correct spel maakt en dan met zulke knulligheden komen vind ik opmerkelijk. Qua dorp en steden + de strijd die er is geleverd niet helemaal 100% correct zijn vind ik niet zo erg, het moet ook speelbaar blijven :P

Moet er nog even over nadenken of ik hem wel koop eigenlijk, toch maar even de revieuws afwachten.
kijk anders even boven je daar staan een hele hoop linkjes naar bewijs dat zegt dat je een M1 garand dus wel kunt herladen midclip!

Onder andere deze reactie:
Klik.
Ik heb met veel plezier BIA : Road to Hill 30 gespeeld en het vervolg daarop.
Alleen werd het inderdaad soms wel erg vervelend dat je ''altijd'' je squad nodig had om een stel moffen neer te maaien.
Dit kwam vooral ook omdat schoten gewoon mis leken te gaan terwijl je perfect op je target aimde.
Daarom ben ik wel blij dat je nu ook af en toe zelf even een paar duitsers kan uitschakelen.

Ik kijk er in ieder geval naar uit en ga hem zeker kopen, wel jammer dat de PC versie weer is uitgesteld :/
Beetje raar die belichting bij het laatste screenshot, iets waar ik me echt aan kan ergeren. maar als het echt lekker speeld maakt dat vrij weinig uit natuurlijk;)

" Ik vind dit een beetje raar.. Juist bij Half Life 2 kreeg ik het gevoel dat ik Gordon Freeman echt zelf was.. En dat kwam juist doordat ik hem nooit zag.."
ik denk dat dat toch wel redelijk persoonlijk is zelf heb ik dat ook maar af een toe een keer third person omdat je covert verpest dat niet.

als de reviews goed zijn gaan we toch maar even de demo proberen en misschien zelfs wel kopen!;) ziet er tof uit
Wij vinden het bijvoorbeeld niet bijzonder historisch accuraat dat je het M1 Garand-geweer kunt herladen voordat het magazijn leeg is.
Iets te veel spelletjes gespeeld :D
In tegenstelling tot wat vele videogames beweren kon de Garand wel in het midden van clip herladen worden.
Bron: Wikiepdia
Kan zeker, ben je alleen kogels kwijt... zonde dus :) Vind het 'ping' geluid van het reloade echt super :D

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 225842 op 23 september 2008 17:10]

Ja klopt alleen het is dus wel mogelijk, en in bijv. CoD2 kun je niet herladen midden in je clip, en in het artikel staat dat het historisch niet correct is dat je kunt herladen :')

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee