Door Bas Roestenberg

Eindredacteur

Vooruitblik: Brothers in Arms - Hell's Highway

Vernieuwingen

Voor fans van de Brothers in Arms-serie moet het geduld van de afgelopen jaren worden beloond met een game die in de lijn van de serie blijft en die de serie tegelijkertijd naar een hoger plan tilt. De basis van de gameplay in Hell's Highway bouwt verder op de kenmerken van de eerste titels. Je kruipt wederom in de huid van sergeant Matt Baker en zult opnieuw leiding geven aan andere soldaten. Door je teams de juiste bevelen te geven, zodat ze bijvoorbeeld dekkingvuur geven of een flankerende beweging maken, haal je tactisch voordeel waarmee je de vijand kunt uitschakelen.

BiA_Hell's Highway

Tot zover weinig nieuws, maar aan dit concept is een behoorlijke hoeveelheid nieuwe features toegevoegd. Meest in het oog springend zijn de toevoeging van een crosshair en het feit dat de camera van first person naar third person overgaat op het moment dat je dekking zoekt. Over de eerste toevoeging zijn we niet al te enthousiast. De crosshair waar we mee speelden was niet heel goed zichtbaar, en los daarvan maakt zo'n hulpmiddel natuurlijk een forse inbreuk op - daar is 'ie weer - de authenticiteit van de game. Als de Geallieerden tijdens Operation Market Garden over een virtuele crosshair zouden beschikken, had de oorlog veel korter geduurd. De voortdurende verandering van camerastandpunt zorgt in eerste instantie voor wat onrust, zeker als je midden in een shoot-out zit, maar deze aanpassing heeft een doel dat er zeker mee wordt bereikt. Volgens Antal is ervoor gekozen om gamers meer verbondenheid te geven met hun karakter: "Je ziet, ook tijdens een gevecht, zijn gezicht en een deel van zijn lichaam. Het is niet langer een anonieme persoon die jouw wapen bedient, je stuurt een soldaat aan met persoonlijke kenmerken. Ook dit is weer een voorbeeld van de manier waarop we gamers het gevoel willen geven aanwezig te zijn op het slagveld".

BiA_Hell's Highway

Andere zaken die zijn aangepast, zijn bijvoorbeeld het feit dat je voortaan over muurtjes kunt klimmen, iets wat in de eerste Bia-games, vreemd genoeg, niet mogelijk was. De maps waarop je speelt zijn ook meer ingericht op deze mogelijkheid. Ze bieden meer vrijheid om je eigen weg te vinden en om de beste locaties te zoeken van waaruit je bijvoorbeeld een Duits Machinegeweernest kunt benaderen zonder het loodje te leggen. Er zijn nog andere aanpassingen doorgevoerd, zo is er de mogelijkheid een tank te besturen. Daarnaast belooft Ubisoft een uitdieping van het karakter waar je mee speelt, maar daar zullen we meer aandacht aan besteden in de review die je binnenkort kunt verwachten. Een punt dat we wel vast aan kunnen snijden, is de manier waarop Gearbox meer visueel spektakel in de serie brengt. In het oorlogsmuseum konden alleen de PS3- en de Xbox 360-versies worden gespeeld, een previewversie voor de pc was blijkbaar nog niet af. Erg jammer, want zo is het moeilijk om in te schatten in hoeverre de pc-versie in grafisch opzicht beter is dan de consolevarianten. Een van de grootste problemen die samenhangen met het uitstel dat Hell's Highway heeft geteisterd, is immers dat de graphics van het spel langzamerhand achterblijven bij de nieuwste technologische mogelijkheden. Dat was af en toe letterlijk zichtbaar in de versies die speelbaar waren. Die toonden bijzonder kleurrijke, fraai gevulde, gevarieerde omgevingen, maar vertoonden ook textureproblemen, zo waren de gezichten van soldaten niet altijd even overtuigend, en - maar of dit storend is, is een kwestie van smaak - was er ook sprake van het 'blur-effect' waarmee Gearbox diepte in de graphics poogt te brengen.

Dat bij Gearbox heel slimme mensen werken blijkt echter uit het feit dat de minpunten op grafisch gebied volledig worden gecompenseerd door de fraaie effecten en de shockhorror in het spel. Voor watjes en vredelievende hippies is te hopen dat er een gecensureerde versie van het spel uitkomt. Met enige regelmaat vliegen er Duitse ledematen door het beeld, waarna je een vijandelijk soldaat aantreft met twee bloederige stompjes op de plaats waar eerst zijn benen zaten. Soms wordt een actie, zoals een welgemikt headshot of een op de perfecte plaats exploderende handgranaat in slow-motion herhaald. Niet erg authentiek, maar zeker een prettige bijdrage aan de gameplay.