Door Bas Roestenberg

Eindredacteur

Vooruitblik: Brothers in Arms - Hell's Highway

Historische accuratesse

Waar de eerste twee Brothers in Arms-spellen zich afspeelden in Frankrijk, is Hell's Highway het eerste next-gen spel dat volledig in Nederland is gesitueerd. Net als bij de eerste delen heeft het ontwikkelteam van Gearbox alles uit de kast getrokken om omgevingen zo goed mogelijk na te bouwen. Bejaarde gamers zullen bijvoorbeeld het deels platgebombardeerde oude centrum van Eindhoven herkennen, en ook gebouwen in Veghel en de roemruchte brug in Son - die voor de ogen van de Geallieerden werd opgeblazen - zijn onderdeel van het digitale strijdtoneel. Gearbox is desalniettemin creatief met locaties en gebeurtenissen omgegaan en helemaal accuraat wordt de geschiedenis niet nagespeeld. Zo is in het dorp Veghel nooit een tank actief geweest, en niet alle molens die je in Hell's Highway tegenkomt - en die blijkbaar moeten benadrukken dat je in Nederland speelt - hebben daadwerkelijk bestaan.

BiA_Hell's Highway
BiA_Hell's Highway

Een kniesoor die op zulke zaken let en voor sommigen zal het een opluchting zijn dat we geen geschiedenisles gaan krijgen in de game. Later op de dag, als we in het Museum Park bij Best de game kunnen spelen, blijkt dat Ubisoft - ondanks zijn nadruk op 'historische accuratesse' - niet altijd even strak vasthoudt aan de historie. "Op sommige punten doen we concessies om de gameplay aantrekkelijk te houden", reageert Antal, als we hem vragen hoe exact de geschiedenis wordt gerepliceerd. "Maar", zo benadrukt hij nog maar eens, "Hell's Highway wordt de meest accurate en meest realistische combat-simgame die je kunt vinden. We hebben bergen historisch materiaal doorgeploeterd, we zijn met een ploeg van Gearbox in de omgeving van Son en Eindhoven geweest, we hebben met mensen gesproken die de periode daadwerkelijk hebben meegemaakt en we doen ons uiterste best om rond al dat materiaal een game te bouwen die eer aandoet aan de periode waar we het over hebben. Het is uiteraard onmogelijk om een digitale kopie van Operation Market Garden te maken. Maar binnen de grenzen van wat mogelijk is halen we alles uit de kast om een game te maken die de speler het gevoel geeft even betrokken te zijn bij de dramatiek en heroïek rond Market Garden".