Door Jurian Ubachs

Redacteur

Horizon Forbidden West Review

Nog beter dan Zero Dawn

Wat was Zero Dawn ook alweer?

Horizon Forbidden West

Horizon Forbidden West maakt nog meer indruk dan Horizon Zero Dawn al deed. De game zit zeer goed in elkaar en dat komt op allerlei manieren tot uiting. Audiovisueel komt de game bijvoorbeeld uitstekend voor de dag, met diverse mooie omgevingen en prachtig vormgegeven en geanimeerde machines om tegen te vechten, terwijl de tussenscènes in het verhaal voor de mooiste beelden zorgen. De gameplay is veelzijdig en soepel, wat ervoor zorgt dat je ook na tientallen uren nog zin hebt om elke sidequest te verkennen. Dat is leuk, want het levert extra achtergrondinformatie bij de gebeurtenissen in het verhaal op. De speler leert de spelwereld steeds beter kennen en de motieven van de personages begrijpen. Te midden van dit alles zien we hoe Aloy een meer volwassen en vastberaden versie van zichzelf is geworden, waar nodig bijgestaan door companions die haar af en toe ook vergezellen tijdens quests. Horizon Forbidden West biedt een flinke lading content die op een hoogwaardige manier is uitgewerkt. We dachten dat Ratchet & Clank: Rift Apart al een beetje liet zien wat de PlayStation 5 kon, maar deze game gooit daar nog een paar schepjes bovenop. Een prachtige prestatie van de merendeels Nederlandse meesters van Guerrilla Games.

Getest

Horizon: Forbidden West, PS5

Prijs bij publicatie: € 69,99

Vanaf € 49,99

Vergelijk prijzen

Daar is ‘ie dan eindelijk, de game die laat zien wat de PlayStation 5 in huis heeft. Sinds de release van Sony’s nieuwe console in november 2020 werd dezelfde zin eindeloos herhaald: de machine biedt potentie, maar er is nog geen game die echt indruk maakt. Ratchet & Clank: Rift Apart liet mooie dingen zien, maar is natuurlijk een heel andere game dan de meest gelauwerde PlayStation-titels zoals Uncharted, The Last of Us, God of War en Horizon Zero Dawn. Met Horizon Forbidden West krijgt dat laatste spel een opvolger en heeft de PlayStation 5 zijn eerste écht grote exclusive. In een tijd waarin Microsoft met overnames Sony het vuur aan de schenen probeert te leggen, is het voor de Japanners erg lekker dat die eerst echt grote exclusieve game ook meteen een voltreffer is.

Horizon Forbidden West is een direct vervolg op Horizon Zero Dawn. De game start met een korte recap die laat zien wat er in dat spel is gebeurd, maar dat bracht bij ons nog niet alle herinneringen helemaal terug. Het is wellicht raadzaam om even een wat uitgebreidere samenvatting op te zoeken of, als je echt tijd over hebt, Horizon Zero Dawn gewoon nog eens te spelen voor je aan Forbidden West begint. Hoe dan ook: hieronder nemen we even door hoe Zero Dawn in elkaar zat, want niet alleen het verhaal speelt een rol in de nieuwe game. Ook veel elementen uit de gameplay van dat spel keren terug in Horizon Forbidden West. Het hoofdpersonage, Aloy, hoeft de wereld niet opnieuw te leren kennen en de game gaat er een beetje vanuit dat datzelfde geldt voor de speler.

Wat gebeurde er in Horizon Zero Dawn?

Horizon Zero Dawn speelde zich af in de 31e eeuw. De speler nam de rol aan van Aloy, een roodharig meisje dat opgroeide als banneling van de Nora-stam. De mensheid leefde primitief, in een wereld waar de sporen van een verder ontwikkelde samenleving nog wel zichtbaar waren. Zo waren delen van het landschap gevuld met gebouwen en voertuigen uit ons tijdperk, maar dan volledig overwoekerd door de natuur. Wat bleek: de mensheid is zo’n duizend jaar eerder ten onder gegaan, toen de controle over machines verloren werd. Die machines moesten de vrede bewaren, maar ze zorgden uiteindelijk voor de ondergang van de mensheid. In een poging om de toekomst van de aarde te redden en de mensheid een nieuwe start te geven, ontwikkelde een team wetenschappers onder leiding van Elisabet Sobeck het Zero Dawn-project. Dat project zou de machines moeten kunnen uitschakelen en de mensheid door middel van opgeslagen dna-samples een nieuwe start kunnen geven. Dat zou geregeld moeten worden door Gaia, het hoofdsysteem dat de wereld met behulp van diverse subsystemen opnieuw vorm moest geven.

Zero Dawn verliep echter niet zoals gepland. Dat had meerdere oorzaken. Theodore Faro, een collega van Sobeck, saboteerde Apollo, een van de subsystemen. Dat leidde ertoe dat alle kennis van de mensheid tot aan de uitroeiing verloren ging, wat ook meteen verklaart dat de nieuwe mensen op aarde veel primitiever leefden dan hun voorouders van duizend jaar geleden. Een ander subsysteem, Hades, bleek ondertussen aan de gang gegaan met zijn taak: het opnieuw uitroeien van de mensheid als de resultaten van Zero Dawn niet naar wens waren. Met behulp van enkele andere personages en stammen ging Aloy de strijd aan met Hades en de boosaardige strijders die onder zijn bewind vielen, om de wereld uiteindelijk te verlossen van de dreiging die Hades met zich meebracht. Van ‘eind goed, al goed’ bleek echter geen sprake. In uitbreiding ‘Frozen Wilds’ bleek dat opnieuw een subsysteem voor problemen zorgde. Dit keer was het Hephaestus, die op eigen houtje een leger aan moordlustige machines bouwde. Aloy slaagde erin Hephaestus te verslaan, maar kreeg meteen de waarschuwing dat Hephaestus niet weg was. Hij was simpelweg naar een andere fabriek vertrokken, om daar meer machines te maken.

Goed verhaal en fijne verrassingen (lichte spoilers)

LET OP: deze pagina bevat enkele lichte spoilers. Zonder op details in te gaan, bespreken we wat elementen die te maken hebben met het verhaal. Ook benoemen we een onderdeel van de gameplay dat we erg tof vinden en waarvan we ons kunnen voorstellen dat anderen dit zelf willen ontdekken, hoewel er elders op internet wel beelden van zullen verschijnen. Wij laten de keuze aan jouzelf. Op deze pagina lees je onder meer hoe lang wij erover deden om bij de credits te komen, wat dat speciale gameplayelement is dat wij zo tof vinden en wat we vinden van het einde van het verhaal. Mocht je dit niet willen lezen, sla deze pagina dan over.

Op naar het westen

Op de vorige pagina beschreven we de opmaat naar Horizon Forbidden West. De game begint wanneer Aloy en Varl, een goede vriend en eveneens Nora-stamlid, op zoek zijn naar Gaia. Dankzij de inmiddels opgedane kennis weet Aloy dat Gaia de sleutel is om de aarde volledig te herstellen en de machines weer onder controle te krijgen. Dat is nodig, want de aarde wordt bedreigd door een gevaarlijk goedje dat schadelijk is voor mensen en de grond onvruchtbaar achterlaat. Daarnaast duiken ook weer nieuwe, agressieve machines op, wat duidt op een actieve rol voor Hephaestus, die we in Frozen Wilds al even tegenkwamen.

Al snel blijkt dat de zoektocht naar Gaia niet zo makkelijk gaat en dat de gebeurtenissen in Horizon Zero Dawn verre van het einde betekenen. Sterker nog, zelfs de grote vijand in dat spel, Hades, blijkt nog niet helemaal verdwenen. Zijn spoor leidt richting het westen en dat is een probleem. Het gebied in het westen is namelijk verboden voor iedereen die niet behoort tot de westelijke stammen. Het toeval wil wel dat er een breekbare vrede geregeld is tussen de westelijke stammen en oostelijke stammen als de Carja, maar die vrede wordt door velen als ongewenst gezien. Aloy is dus gewaarschuwd. Die waarschuwing blijkt terecht. Een overleg tussen de diverse stammen wordt ruw verstoord door een kwaadwillende rebellenleider, die nota bene op een machine rijdt. Haar rebellen slachten een groot deel van de afgezanten van de overige stammen af, terwijl Aloy ternauwernood weet te overleven. Het is in elk geval duidelijk dat het Verboden Westen Aloy niet bepaalt welkom heet.

Wanneer je op dit punt bent aangekomen, ben je al enige uren bezig. Horizon Forbidden West begint in het oosten, laat Aloy - begeleid door prachtige opening-credits - afreizen naar het westen, alwaar je eerst enige uren bezig bent met het voorbereiden van bovengenoemd ‘diplomatiek overleg’. In die eerste uren leer je ook hoe het zat met de machines en wat Aloy ermee kan. Daar komen we op de volgende pagina’s wat uitgebreider op terug. Voor wat het verhaal betreft: hier begint het allemaal pas. Voordat bij ons de credits over het scherm rolden, stond er 61 uur op de teller en dat is zonder ook maar een poging te hebben ondernomen om de game als een completionist te spelen. We hielden voor we het eindspel in gingen nog een aardige waslijst aan sidequests over en hadden op dat moment zelfs niet alle questtypen ontdekt. Gelukkig kun je Horizon Forbiden West voorbij de verhaaltechnische eindstreep door blijven spelen. Er valt dan nog steeds genoeg te doen en te ontdekken.

Komt er nog meer?

Wel heb je dan de voornaamste reden om steeds sterker te worden al achter je liggen. Veel gamers houden zonder de drijfveer van het hoofdverhaal te weinig reden over om een game door te spelen. Of dat bij Horizon Forbidden West ook zo is, valt af te wachten. Wanneer je na afloop van het hoofdverhaal met metgezellen in je basis praat, krijg je allerlei antwoorden als ‘ik ben met iets bezig, ik laat het je weten als ik meer weet’. Nee, het verhaal is na Horizon Forbidden West nog niet afgelopen en dat had natuurlijk ook niemand verwacht. De houding van je vrienden doet vermoeden dat ook dit spel uitgebreid zal worden met downloadable content, terwijl er in de verdere toekomst ook wel weer een volledig nieuwe game zal komen. Wat dat betreft had het einde van ons best iets meer gesloten mogen zijn, want Guerrilla zet in de eindfase alles dat nu is gebeurd een beetje weg als ‘was leuk, maar de écht grote dreiging komt er nog aan’. Dat doet wat afbreuk aan het verhaal dat je net hebt doorgespeeld. Het had minder expliciet mogen zijn, al is al te lang stilstaan bij dit punt een beetje muggenziften.

Wings of the Ten

Wat nog steeds gewoon overblijft was, of is, een dijk van een avontuur. Greep het verhaal ons net zo vast als dat van Horizon Zero Dawn? Nee, dat niet. Maar dat is ook niet zo gek. Destijds was de wereld helemaal nieuw. Ontdekken waarom onze oude wereld was verworden tot de wereld in Horizon was onderdeel van dat avontuur. Nu je dat al weet en in de achtergrond verdere details worden ingevuld terwijl er langzaam wat nieuwe elementen worden toegevoegd, zorgt dat niet voor hetzelfde effect. Dat betekent niet dat Horizon Forbidden West je niet zal verrassen. Sterker nog, de verhaalmissies zorgen voor meerdere enorm spectaculaire momenten. Bereik de missie genaamd ‘Wings of the Ten’, die je spelervaring tot op dat moment flink weet te veranderen, en je begrijpt wat we bedoelen. Of het voor die tijd al mogelijk is, durven we niet te beweren, maar na die missie kun je op de rug van een Glinthawk door de spelwereld vliegen. Dat is ongelooflijk gaaf en hoewel je af en toe wel wat inladende textures ziet, is het knap dat de game deze manier van rondreizen door de wereld gewoon aankan.

Trouwens ook gaaf om te zien, is de persoonlijke ontwikkeling die Aloy heeft doorgemaakt tegen de tijd dat je het einde van Forbidden West hebt bereikt. Het ogenschijnlijk simpele meisje uit de Nora-clan dat in Zero Dawn van de ene verbazing in de andere viel, groeit gaandeweg dit spel uit tot een echte leider. Daar moet ze aanvankelijk niets van weten. Ze probeert zelfs haar meest trouwe kompaan, Varl, in het oosten achter te laten. Met elk uur dat vervolgens verstrijkt, zie je een Aloy die meer en meer op haar strepen gaat staan. We zien haar een gevecht voorkomen door aan een stel kwaadwillende lui te vragen of ze het wel écht een goed idee vinden om te gaan knokken met de dame die (in Horizon Zero Dawn) Meridian heeft gered van Hades. We zien haar later in de game een eigen plan bedenken, tegenwerkers op het matje roepen en orders geven aan haar metgezellen. Waar Aloy in Zero Dawn nog vooral speelbal was van het lot dat kennelijk het hare was, is ze in Forbidden West meer vastberaden en steeds meer 'in control'.

Mooi, soepel en gebruiksvriendelijk

Qua gameplay en de structuren die daarbij horen, lijkt Forbidden West natuurlijk in veel opzichten op Zero Dawn. Dat betekent dat je te maken hebt met een actiespel waarbij je de meeste actie vanuit een derdepersoons-perspectief ziet. Aloy is de avonturier die bewapend met een speer en een boog ten strijde trekt. Vijanden zijn daarbij vaak de machines die je overal tegenkomt, maar ook vijandige mensen die horen bij de rebellen of bij de geheimzinnige ‘Sons of Prometheus’ die je af en toe tegenkomt. Aloy doet echter veel meer dan vechten. Er moet flink geklauterd worden, er moeten puzzels worden opgelost en als je betere spullen wil hebben, zoals een tas waar je meer grondstoffen in kwijt kunt of waarmee je meer pijlen bij je kunt dragen, zul je ook moeten jagen. Een ander steeds terugkerend taakje is het constant aanvullen van je voorraad helende planten, en je voorraad hout om pijlen van te maken.

Prachtige spelwereld

Al die gameplay-elementen kunnen terugkomen in missies, maar ze zijn vooral verpakt in een grotere drijfveer, namelijk het verkennen van de wereld. Dit noemden we in de review van Horizon Zero Dawn al als pluspunt en het is in Forbidden West misschien nog wel sterker aanwezig. De spelwereld is ongelooflijk divers, zit vol geheimen en heeft behoorlijk wat potentiële herkenningspunten voor wie steden als Las Vegas en San Francisco goed kent. Het zorgde ervoor dat we meermaals lukraak een punt ergens ver weg selecteerden en daar zonder reden naartoe reisden, gewoon om te zien wat we onderweg tegenkwamen. Zulke acties resulteren in mooie plaatjes, maar ze zijn ook handig. Je komt onderweg kampvuren tegen die, zodra je ze een keer hebt bezocht, als locatie dienen voor het fasttravel-systeem. Hoe mooi de wereld van Horizon Forbidden West ook is, het gaat uiteindelijk wel vervelen als je vaak heel lang moet lopen.

Bij lange afstanden is het uiteraard fijn dat Aloy snel door de wereld kan reizen. Dat kan eventueel mounted op een machine, maar dus ook tussen kampvuren. Je kunt daarbij ook vanaf elk punt in de wereld naar zo’n kampvuur reizen. Zoek je eerst een kampvuur op en reis je vanaf daar, dan is je snelle reis gratis. In ruil voor een Fast Travel Pack kun je ook vanaf elke andere locatie starten. Dat is een fijne versimpeling. De game duurt erg lang en als je de meeste delen van de wereld al eens hebt gezien, wordt het verlangen om sneller van quest naar quest te gaan groter. Gamers die dat verlangen hebben, worden door Guerrilla Games op hun wenken bediend.

Overigens valt op dat alles lekker snel gaat. In dat kader zien we de kracht van de PlayStation 5 natuurlijk in actie, en dan met name de snelheid van de ssd. De spelwereld kom je helemaal zonder laadtijden door, tenzij je gebruikmaakt van fast-travel, maar dat gaat pijlsnel. Ook het inladen van een opgeslagen spel kost amper tijd. Dat is enorm fijn en wat ons betreft een van de grotere pluspunten van Horizon Forbidden West op een PlayStation 5. Natuurlijk zal de game er op de nieuwere console ook beter uitzien en soepeler draaien. We hebben het spel niet getest op een PlayStation 4, dus kunnen we geen onderbouwde uitspraak doen over hoe de game daar op draait. Guerrila Games heeft zelf wel een video uitgebracht waarop de game draaiend op een PS4 in actie is te zien, maar dat zegt natuurlijk niets over de stabiliteit.

Speel je de game op een PlayStation 5, dan profiteer je logischerwijs van een audiovisuele stap omhoog, en van enkele features die te maken hebben met de DualSense-controller. Die controller zorgt voor betere haptische feedback tijdens gevechten, terwijl de adaptive triggers ook bij verschillende wapens en handelingen anders aanvoelen. Op grafisch gebied profiteert de game van een nieuw lichtsysteem dat onder meer bijdraagt aan de dag-en-nacht-cyclus in de spelwereld. Verder is het algemene grafische niveau hoog. Guerrilla Games maakt er geen geheim van dat het hoge detailniveau en de hoge kwaliteit character models mogelijk zijn gemaakt door de ssd van de PlayStation 5.

Performance vs. Fidelity

De game laat spelers kiezen uit twee grafische modi, waarvan er eentje zorgt voor optimale graphics en de andere voor een hogere framerate. Dit is een keuze die we inmiddels al jaren kennen bij consolegames. In dit geval is er niet echt een verkeerde keuze. Wat het best werkt, hangt van je voorkeur af. Wij speelden de game tot ongeveer halverwege in de Fidelity-modus en schakelden vervolgens over naar de iets soepelere Performance-modus. Die laatste genoot uiteindelijk onze voorkeur. De game is mooier en oogt scherper in de Fidelity-modus, maar zeker in drukke gevechten zijn de extra frames een fijne bonus. Wat je daarbij inlevert aan grafische kwaliteit is bovendien niet echt schokkend. Het omgekeerde kun je ook verdedigen. Als je in Fidelity speelt, wen je snel genoeg aan de wat lagere framerate, waarna je net zo goed kunt genieten van al het moois dat Horizon Forbidden West heeft te bieden.

Links Fidelity, rechts Performance.

Al dat moois komt tot uiting in de manier waarop de machines zijn gemaakt en geanimeerd, in sterk kleurgebruik en in schitterende omgevingen. Meermaals stonden we even stil om te genieten van al het fraais dat de zeer gevarieerde wereld van Horizon Forbidden West biedt. De mooiste momenten zijn echter zonder uitzondering die waarop beeld en geluid samenkomen om zeer filmische scènes op je scherm te tonen. De opening-credits zijn daar een voorbeeld van, maar tijdens de belangrijkste missies kom je meer van dit soort momenten tegen waarbij de regie zich van zijn beste kant laat zien. Horizon Forbidden West hoort in die situaties bij de mooiste games die ooit zijn gemaakt.

Vechten en looten

Op de vorige pagina deden we een poging om over de gameplay te praten, maar raakten we gaandeweg afgeleid door de audiovisuele elementen. Dat is niet erg, want het is iets dat ook in Horizon Forbidden West vaak genoeg gebeurt, maar dat terzijde. We richten de blik alsnog op de gameplay. Laten we beginnen met de manier waarop Aloy zich voortbeweegt door de spelwereld. Zoals gezegd, kan dat te voet en rijdend op een machine. Het gaat allemaal soepel genoeg. We kozen er vaak voor afstanden gewoon te lopen, omdat je dan meer ziet en onderweg wat spullen kunt verzamelen. Ben je in de buurt van vijanden, dan maakt rennen plaats voor sluipen en kun je gebruikmaken van de typerend roodgekleurde bosjes waarin Aloy zich kan verstoppen om ongezien langs vijanden te sneaken of ze aan te vallen met een krachtige Silent Strike.

Klimmen en puzzelen

Het Verboden Westen is echter op diverse plaatsen behoorlijk onherbergzaam en zelfs in vlakkere stukken staan vaak gebouwen die je kunt beklimmen. Het klimmen en klauteren, en de overige platformelementen die daarmee samenhangen, speelt ook een grote rol in Horizon Forbidden West. Aloy klimt moeiteloos naar grote hoogten. Makkelijk is dat nooit; de route omhoog wordt weergegeven door geel gekleurde elementen die met hun kleur aangeven dat Aloy ze kan gebruiken. Is zo’n route niet duidelijk, dan heb je kans dat je een klein puzzeltje moet oplossen voor je verder kunt. Denk daarbij aan een ladder die je niet kunt bereiken tot je een blok verschuift waar je vervolgens op kunt klimmen om naar de lader te springen. Dat springen zorgt af en toe voor wat probleempjes. Meermaals donderden we vrij kansloos naar beneden, zoals dat vroeger in Assassin’s Creed vaak gebeurde als de game niet leek te begrijpen welke sprong je wil maken. Het komt in Horizon Forbidden West niet heel vaak voor, maar het is wel een van de minder sterke kanten van de gameplay.

Het vechten is echter waar het gebeurt. Wie het vorige deel heeft gespeeld, weet dat Aloy uitermate vaardig is met een boog, maar ook met een speer. Dat zijn dan ook haar voornaamste wapens in Horizon Forbidden West. Net als in het vorige spel kun je allerlei soorten bogen bemachtigen, die allemaal specifieke sterke en zwakke punten hebben. Na enkele tientallen uren spelen zul je van elke type wel een boog hebben en kun je de machines bestoken met pijlen die hun armor penetreren of die goed zijn in het losknallen van onderdelen. Zo kun je bijvoorbeeld een al te sterk wapen van de rug van een machine af schieten, of een onderdeel loshalen dat je daarna kunt oppikken en gebruiken bij het upgraden van je spullen.

Upgraden

De wapens en outfits die Aloy verzamelt, kunnen stuk voor stuk worden verbeterd. De eerste upgrades vereisen niet al te bijzondere spullen, maar wil je een sterk item maximaal verbeteren, dan gaat daar wel wat werk in zitten. Niet zelden heb je daarvoor een of meerdere dingen van een Thunderjaw, Slitherfang, Stormbird of Tremortusk nodig. Heb je echt pech, dan heb je zelfs items van de Apex-versies van een machine nodig. Dat zijn extra sterke varianten van de toch al aardig sterke, beestachtige machines. Een gevecht met zo’n machine kost wat tijd en bij sommige voorwerpen heb je geen garantie dat ze altijd tussen de loot zitten. Ben je vastberaden om het setje wapens dat je voor ogen hebt helemaal te upgraden, dan komt daar dus wat grinden bij kijken. Gelukkig blijft het vechten met deze reusachtige machines wel gewoon leuk, ook als je het wat vaker moet herhalen.

Gevechten kun je ook interessant houden door je skill points regelmatig uit te geven in een van de zes skill trees. De bomen houden verband met verschillen tussen Aloys' eigenschappen. Je kunt investeren in haar kwaliteiten als warrior, hunter, survivor en ga zo maar door. Waarschijnlijk kies je hier eerst voor onderdelen die je natuurlijke speelstijl versterken. In ons geval is dat het vechten met een boog en alles dat ons helpt makkelijker in leven te blijven, dus health boosts zijn meegenomen. Je kunt je stijl echter ook bijschaven door de nieuwe aanvallen die je hier kunt vrijspelen te adopteren en vaker te gebruiken. Vaak zorgen ze voor spektakel en zijn ze ook nog effectief.

Geloofwaardige spelwereld

Toch zijn al die extra’s niet per se nodig om gevechten in Horizon Forbidden West te kunnen winnen. Zeker wanneer je de game op Normal speelt en de nodige extra activiteiten onderneemt, is de game prima te behappen. Met het oppakken van sidequests en andere activiteiten verdient Aloy extra skill points en ervaringspunten, waarmee ze in level kan stijgen en sterker wordt. Wij bereikten level 50 voordat we aan de eindmissie van het verhaal begonnen. Als het questmenu in de game een goede indicatie geeft, is die missie al te doen vanaf het moment dat je level 35 bereikt. Je kunt het jezelf dus makkelijker maken door meer andere dingen te doen in de spelwereld. Doe dat vooral, want veel quests buiten de hoofdverhaallijn zitten goed in elkaar en ze geven achtergrondinformatie over een van de personages of facties die je tegenkomt in het spel.

Companions

Terwijl je die main quest of sidequests speelt, valt ook op dat er steeds vaker iemand met je mee gaat op een missie. Horizon Forbidden West legt in het verhaal de nadruk op Aloys' companions. Enkele van hen zijn oude bekenden, andere ontmoet je in het Verboden Westen. Je doet nog steeds veruit het meeste alleen, maar af en toe vechten zij aan je zijde. Ook zullen soldaten van stammen die jou gunstig gezind zijn je te hulp schieten bij gevechten, mochten ze toevallig in de buurt zijn.

Dat laatste is belangrijk, want het helpt bij het opbouwen van een geloofwaardige wereld. Als je net een stam gered hebt van de ondergang en op goede voet met ze staat, zou het immers raar zijn als ze niet de zijde van Aloys kiezen. Over dit soort dingen heeft Guerrilla toch al goed nagedacht. Zo zul je merken dat personages tijdens sidequests soms praten over dingen die gebeurd zijn in de hoofdquestlijn. Je kunt een sidequest echter ook al eerder of juist veel later uitvoeren. Dat betekent dat de inhoud van de gesprekken tijdens die betreffende sidequest niet altijd hetzelfde zijn. De personages laten zien op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. De sidequest speelt zich niet af in een vacuüm; hij is onderdeel van het grotere plaatje. Dit is een heel sterk onderdeel van de game.

Voortgang goed bijgehouden

In diezelfde categorie hoort een ander element dat nog weleens fout wil gaan in dit soort games. Ken je het verschijnsel dat je iets twee keer moet doen, omdat je het al een keer had gedaan en daarna ineens een quest krijgt die je opdraagt hetzelfde nog eens uit te voeren? Dan moet je bijvoorbeeld een basis innemen die je toevallig vlak daarvoor al leeg had geveegd. Erg vervelend, want het breekt de geloofwaardigheid van de spelwereld af. Gelukkig steekt Horizon Forbidden West ook op dit punt gewoon goed in elkaar. We maakten mee dat iemand in een kamp ons wilde vragen om een bepaalde tunnel vrij te maken en een soort doosje op te pikken in die tunnel. Aloy reageerde hierop met: “Bedoelde je soms dit doosje? Ja, ik ben toevallig net in die tunnel geweest.” Meneer blij met zijn doosje, wij blij met de extra skill points en ervaringspunten die we in onze schoot geworpen krijgen, en nog maar eens een voorbeeld van een goed doordachte quest-structuur.

Een andere manier waarop structuur kan worden aangebracht, is door overzicht te houden over je quests. Dat kost in Horizon Forbidden West nogal wat moeite, want er zijn heel veel verschillende activiteiten. Het is onmogelijk om in te schatten hoeveel tijd je kwijt zou zijn als je alles volledig wilt voltooien, maar dat je dik over de honderd uur gaat, lijkt wel duidelijk. Dat betekent dat je na verloop van tijd waarschijnlijk, net als wij, niet meer bijhoudt wat ook alweer welke sidequest was. Je hobbelt gewoon van opdracht naar opdracht en ziet als je er bent wel om welke personages het ging en wat ook alweer het verhaal was dat erbij hoorde.

Overzicht houden is trouwens toch wel een heikel puntje in Horizon Forbidden West. Zo draait de camera in gevechten soms net niet helemaal lekker mee, waardoor je niet altijd ziet waar je dodge-bewegingen naartoe maakt. Wij draaiden onszelf toch een aantal keer vast in een hoekje, wat natuurlijk niet handig is. Een ander aspect waarbij sprake is van gebrek aan overzicht, betreft de vele grondstoffen en items die je verzamelt bij het looten van machines. Dat zijn er simpelweg te veel. Wij hielden van het begin af aan niet echt bij wat we nou eigenlijk aan loot oppikten. Je kijkt simpelweg naar de kleurindicatie van de loot, zodat je weet hoe waardevol het ongeveer is. Pas als je gaat upgraden, kijk je of je hebt wat je nodig hebt en ga je op zoek naar de ontbrekende items.

Nog zoveel meer te doen

Veel van de plantjes die je vindt, zijn trouwens nodig voor het veranderen van kleuren in je pakje of het laten prepareren van eten, waarvan je vervolgens een buff kunt krijgen die een tijdje actief blijft. Dat klinkt leuk in theorie, maar we hebben nul keer de behoefte gehad dit daadwerkelijk te doen. Datzelfde geldt voor Machine Strike. Dit is een bordspel waarin de stukken waarmee je speelt, zijn gebaseerd op machines uit de spelwereld. Je probeert met jouw stukken alle stukken van je tegenstander uit te schakelen voordat je zelf al je stukken kwijt bent. Het spelletje is best grappig en aardig uitgedacht, maar wist ons niet voldoende te boeien. We hebben het even uitgeprobeerd, maar hebben daarna geen tijd gestoken in het verzamelen van allerlei zeldzame stukken om mee te spelen, en ook de spelers die je her en der in nederzettingen tegenkomt, lieten we links liggen.

Verder zijn er nog de Hunting Grounds, waar je specifieke machines in zo kort mogelijk tijd moet verslaan, en de Arena, waar je speciale uitdagingen krijgt die medailles opleveren. Met die medailles kun je speciale gear kopen nabij de arena. Een leuk detail is daarbij dat die challenges niet altijd met je eigen wapenuitrusting worden gespeeld. Soms schotelt de game je hier een andere build van Aloy voor, met andere wapens en andere valstrikken op zak. Je wordt daardoor gedwongen om op een andere manier te spelen. Zeker voor gamers die Horizon Forbidden West verder aan de makkelijke kant vinden, is dit een grappige extra, temeer omdat je tijd wordt vastgelegd in een leaderboard en je dus kunt kijken hoe goed of slecht je het hebt gedaan in vergelijking met andere spelers.

Conclusie

We zeiden het in de videoreview en herhalen het hier nog eens: Horizon Forbidden West is een beest van een game. Guerrilla Games levert op vrijwel elk gebied fantastisch werk af. De gigantische open wereld is prachtig en veelzijdig, en het is erg plezierig om hem stukje bij beetje te ontdekken. Het hoofdverhaal geeft een sterk vervolg aan het verhaal dat in Zero Dawn en Frozen Wilds werd ingeleid en de vele sidequests en extra activiteiten geven de game nog enorm veel extra, zowel in speeltijd als in achtergrondinfo bij alles wat zich in de spelwereld afspeelt. Daarnaast is het leuk om ze allemaal door te spelen omdat de gameplay gewoon goed in elkaar zit. Vechten kan op allerlei manieren, maar wat je aanpak ook is, het werkt altijd prima en gaat soepel.

Audiovisueel gooit Horizon Forbidden West ook hoge ogen, waarbij het weinig uitmaakt of je kiest voor optimale graphics of optimale framerate. Wij vonden de modus met een hogere framerate net fijner spelen en namen de subtiele grafische stap terug daarbij voor lief, maar met net iets scherpere beelden en een iets lagere framerate is de game nog steeds uitstekend te spelen. Er is dus geen verkeerde keuze. Op technisch vlak is trouwens wel te hopen dat de Day One Patch, die wij sinds eind vorige week al konden downloaden, de crashes die we meemaakten inderdaad weet te verhelpen. In de korte periode die we nog mét patch hebben gespeeld, leek de game inderdaad stabieler. Ook waren enkele kleinere, grafische issues, zoals spastisch bewegende dode vijanden of zwevende elementen in de omgeving, verholpen. Een ander issue, namelijk dat het scherm tijdens de gameplay af en toe heel kort volledig zwart wordt, bestaat na deze patch nog wel, maar zorgde bij ons niet voor grote problemen.

Zeker als de crashes inderdaad tot het verleden behoren, valt er bijzonder weinig aan te merken op Horizon Forbidden West. We hebben het verhaal met veel plezier uitgespeeld en kijken ernaar uit om de komende tijd de rest van de content te spelen, want zelfs na dik zestig uur spelen, kent het Verboden Westen nog genoeg geheimen voor onze versie van Aloy. Dat is maar goed ook, want dit is echt zo’n game waarbij je na afloop meteen zin hebt in een volgend deel, maar dat zal - zelfs als het om een downloadable uitbreiding zou gaan - nog wel even op zich laten wachten. Het moge duidelijk zijn dat Guerrilla Games opnieuw een meesterwerk aflevert. Is het overdreven om te stellen dat Sony’s beste studio op dit moment in Amsterdam is te vinden? Wellicht is dat een iets te chauvinistische stelling, maar als er ooit een game was op basis waarvan zo’n claim kan worden waargemaakt, is het Horizon Forbidden West.

Getest

Horizon: Forbidden West, PS5

Prijs bij publicatie: € 69,99

Vanaf € 49,99

Vergelijk prijzen

Lees meer

Reacties (276)

276
268
110
4
0
111
Wijzig sortering
IGN heeft nog een video op youtube die de verschillende versies (ps4/ps4-pro/ps5) met elkaar vergelijkt. In de tweakers review werd de voorkeur aan de performance modus gegeven op de ps5, in de IGN video kun je zien wat het verschil hiertussen is.

https://www.youtube.com/watch?v=1wFAKxvJpU4
Dit laat ook meteen zien dan de opening statement van Tweakers niet de juiste is.
Daar is ‘ie dan eindelijk, de game die laat zien wat de PlayStation 5 in huis heeft
Deze game ziet er al briljant goed uit op de PS4, waarbij de PS5 vooral resolutie en frame-rate verschillen lijkt te bieden.

Moet je nagaan wat een specifieke PS5 game echt kan doen.
idd en ik denk dat ze 4K 60fps makkelijk hadden kunnen halen als ze specifiek voor de PS5 hadden gebouwd. 1080p/60fps is toch wel jammer en 4k 30fps is ook weer jammer :P
1080p/60fps is nergens.

van IGN: "If you want 60fps, as many Horizon fans might now be used to after the Zero Dawn backwards compatibility patch last year, then the performance mode has you covered. The cost of that increased frame rate is that Forbidden West reverts to a checkerboard output like the Pro, still at 3200x1800p but now resolved via this temporally accumulated method. Moving in the larger open world it also appears to be using a dynamic solution, with a low of 2880x1620 noted in dense views."

[Reactie gewijzigd door paltenburg op 14 februari 2022 11:18]

Checkerboard is eigenlijk in dit geval maar iets beter dan 1080p. Het is eigenlijk 1600*900*2 checkerboardes. Het resultaat is dat het meestal maar iets beter is dan 1080p.
Nee man..

Sws lijkt checkerboarding qua scherpte meer op 1440p dan 1080p (ook volgens bijv. Digital Foundry). Het nadeel van checkboarding is artifacting in sommige situaties, vooral bij beweging. Dit kan verschillen per implementatie.

Maar vooral: De redenering dat 3200x1800 met checkerboarding eigenlijk 1600x900 is dat klopt niet. Zonder checkerboarding gerekend, is 1600x900 de helft van 3200x1800, maar wel in zowel de horizontale als verticale richting, en dit betekent dat het aantal pixels een kwart is. Als je het "checkerboardpatroon" van 3200x1800 neemt, pak je elke volgende pixel, dus om en om. Dit resulteert in de helft van de pixels, niet een kwart.
MrFax geeft ook aan dat het 1600*900 *2 pixels is. Of dit werkelijk zo werkt, dat weet ik niet. Maar ik weet wel dat 1600*900*2 dus 2880000 pixels in totaal bevat. Met wat eenvoudige algebra geeft dit bij een beeldverhouding van 16:9 een resolutie van 2263 x 1273 pixels.

[Reactie gewijzigd door MishaT op 14 februari 2022 18:26]

Ow verkeerd gelezen..

Maargoed, dan nog: Checkerboarding ziet er gewoon scherp uit, omdat alle pixels gerenderd worden, het duurt alleen twee frames ipv één.
No way. Horizon ZD ziet er checkerboarded 4K op de Pro velen malen scherper uit dan de 1080p resolutie op de base PS4.
Oow oke, in de review video van tweakers zegt Jurian dat als je 60fps wilt speel je op 1080p. Maar 3200x1800p kan ik nog accepteren.
Oww khad de video nog niet gezien..
Dan waren ze gewoon voor betere graphics gegaan. 4K is echt zonde voor games. Je geeft dan zoveel op voor die paar extra pixels.

Graphics optimalizeren betekent vaak minder doen. Minder drawing distance voor planten zodat je net wat extra FPS haalt op 4K, of je gooit gewoon de resolutie omlaag zodat je betere graphics kunt tonen. Optimalizeren is niet een magisch iets waar je maar voldoende dev tijd in stopt en vervolgens kan je Crysis op een Amiga draaien.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 14 februari 2022 12:29]

Digital Foundry geeft in hun review aan dat de verschillen wel groot zijn, ze komen later deze week met een vergelijkingsvideo.
Ja maar waar ligt het aan? Zijn de devs lui of is het ligt het toch aan de nextgen consoles?

Dying Light 2 draait bijvoorbeeld maar 1080P/60fps op de nextgen consoles

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 14 februari 2022 11:18]

Ik denk vooral het willen supporten van al deze verschillende consoles, de dev tijd gaat daarmee omhoog, dus kies je voor een manier om te schalen. Dat scheelt dev tijd, dus gaat de inkomsten / winst omhoog.

Denk dat dit nog wel even zo blijft, aangezien de PS4 (en ook vorige Xbox generatie) nog ontzettend veel in omloop is. Deze verkopen wil je niet missen als dev.
Dying Light 2 is volgens mij niet zon goed vergelijk.

Dat Horizon FW uberhaupt op een PS4 draait is bijna een wonder. Dus de devs weten wel waar ze mee bezig zijn in termen van optimalisatie.

Wat Digital Foundry constateert is dat de 1800p checkboarding op PS5 dit keer een veel duidelijker verschil laat zien tov native 4K. Het lijkt wel alsof de anti aliasing minder goed werkt ofzo. Het is wel opvallend iig. Wellicht dat dit met een patch nog wel op te lossen is.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 16 februari 2022 00:53]

Ik heb het ook over de nextgen consoles, dat is de PS4 niet. ;)

Laten we het er maar op houden dat de nextgen consoles te vroeg zijn uitgebracht. De devs weten nog lang niet alles er over.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 15 februari 2022 21:40]

Current gen bedoel je. En ja daar had ik het uiteraard ook over. Er is geen 1800p 60 op PS4.. obviously.
Digital Foundry heeft tot dusver alleen naar de PS5 versie gekeken.

Alleen jouw redenering -> ligt dit OF aan de devs OF aan de hardware -> want zie ook DL2. Daar ben ik het niet echt mee eens.
In de eerste plaats omdat DL2 van een andere dev is en je ze niet op een hoop kan gooien. En in de tweede plaats omdat het eindresultaat van DL2 en HFW echt anders is.

HFW is een feest in bijna elke opzicht, een absolute showcase van wat er NU al uit de PS5 te persen is en een knap staaltje optimalisatie (vind ik). Het enige wat DF constateeert is dat ditmaal een duidelijker verschil te zien is tussen native 4k en 1800p. Waarbij dit bij andere titels minder goed te zien is, als ik het me goed herinner.

De vraag is of dit uberhaupt een optimalisatie dingetje of iets in de settings, een combinatie van dingen die ze doen in de engine of noem maar wat. Het zou maar zo kunnen dat dit in een toekomste patch beter is, want de checkerboarding techniek is tot dusver zeer lucratief gebleken.

Het benoemen van de PS4 versie was enkel bedoeld ter illustratie dat deze dev als geen ander weet wat het doet en dus belachelijk goed kan optimaliseren. Want dat HFW uberhaupt draait op een PS4 is bijna bizar.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 16 februari 2022 12:20]

Om te zien wat een PS5 kan, moet je R&C Rift Apart gaan spelen in fidelity mode. Grafisch had die game trouwens ook wel op de PS4 gedraaid, zonder RT, zonder de rifts (dus geen SSD vereist) en op een veel lagere resolutie.
Jemig, PS5 Resolution mode is een wereld van verschil met dan van de rest... wat ziet dat fantastisch uit!

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 14 februari 2022 11:59]

Ik was een beetje bang dat de PS4 (Pro) een ondergeschoven kindje zou zijn, maar het lijkt erop dat we hetzelfde krijgen als het eerste deel en dat was echt dikke prima. Vrijwel zekere buy voor mij dan :)
De beelden in onze video zijn niet alleen van de performance mode, maar van beide, maar we hebben niet per scène aangegeven welke modus het is, dus daar kun je op dat vlak inderdaad niets mee. Een vergelijkingsvideo zat er door tijdgebrek helaas niet meer in.
Doet deze game ook iets met de vernieuwende features in de controller of wordt dat al als "standaard" aangenomen?
Typisch zo'n ding dat er in een lange review even tussenuit valt. Maar: ja. Er wordt zeker gebruikgemaakt van de gedetailleerdere haptische feedback en voor de verschillende functies van wapens merk je ook dat de adaptive triggers anders aanvoelen. Ook worden sommige geluidseffecten via je controller afgespeeld, al kun je dat ook uitzetten (mijn hond triggert enorm op dat speakertje).
Vraagje voor m'n mede gamers, ik speel niet veel games, maar dit spel (het vorige) trok mn aandacht wel.
Games die is wel van begin tot einde speel zijn de Metro reeks (en half life natuurlijk). Goed verhaal, omgeving en sfeer, dat je verder wil verkennen.
Zou dit spel ook iets zijn voor mij dan? Vroeger kon je natuurlijk demos spelen :)
Of gaat die spel eerder RPG?
Ik speelde amper rpgs tot ik dit spel op een ps4 heb gespeeld. Ben een dag later zelf een ps4 gaan aanschaffen met dit spel en de dlc.

Moest dit niet op de ps4 pro speelbaar zijn had ik e speciaal een ps5 voor gekocht.

Ik raad je aan eerst horizon zero down + dlc (frozen wilds) te spelen, te verkrijgen voor een prikje en dan weet je meteen of de story je aan staat.

grote kans van wel.

Eens je de eerste 2h achter de rug hebt wordt je hoogstwaarschijnlijk mentaal helemaal in het verhaal gezogen.

Ik ben er ondertussen 31, speel al sinds de eerste playstation en heb voor het eerst in mijn leven een spel gepreordered.
Dit is geen RPG hoor. Dit is een action adventure game. Toch een iets ander genre.

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 14 februari 2022 16:11]

Officieel wel, maar ik vind het toch erg RPG'ig hoor. Stijgen in level, Skill tree, Upgradable items, dingen verzamelen voor crafting en cooking, companion missions, dialogue options, etc.... Daar zitten een heel aantal onderdelen in die ik toch echt meer aan RPG dan aan action-adventure toeschrijf. Neem Uncharted: dat is een echte action-adventure. In deel 4 heb je af en toe wat antwoordmogelijkheden, maar het gaat niet superdiep. In Horizon kun je als je wil urenlang staan kleppen met allerlei personages, veelal geheel optioneel. Ik vind dat wel echt role-playing hoor.
We kunnen er lang over discussiëren maar dit is hoe Guerrilla Games zelf het genre omschrijven. Als ze het zelf al geen RPG vinden dan kan ik mij daar alleen maar bij aansluiten.

En dit spel mist toch echt wel een staple van het RPG genre en dat is dat je verschillende keuzes kan maken met verschillende consequenties. Echter, in HZD zijn quests voor zo ver ik heb ervaren allemaal lineair en de Flashpoints hebben maar een minimale impact en met meestal alleen maar een ander dialoog als gevolg.
Hahahaha true, als ze het zelf zo noemen... aan de andere kant: het voelt voor mij in veel als een game als The Witcher en AC Valhalla, want zeker wel RPG's zijn. Daar verandert hoe GG de game ziet verder niets aan.
Ik vind mijn kinderen het liefst van de hele wereld. Maar wat andere mensen van hen vinden, moeten ze zelf weten. Ik kan wel argumenten aandragen waarom ze lief zijn. Opleggen, nee. Kortom, argument of authority.
Het argument of authority gaat gewoon op als je zelf de maker bent. Argument of Authority is wanneer iemand een valse claim van authoriteit doet. Dat lijkt mij niet echt het geval als we het over GG. Zij zijn DE authoriteit wat betreft HZD.
Het betreft geen exacte wetenschap, het is uiteindelijk een subjectief onderwerp. De makers van het spel zijn de autoriteit wat betreft HZD maar niet wat betreft de definitie van RPG. Ze mogen vinden van hun spel wat ze willen, net zoals ik mag vinden van mijn kind wat ik wil. Die mening is in beide gevallen subjectief, en heeft argumenten nodig. Vervolgens kijken wij naar argumenten. Als @Tweakjur met gedegen argumenten komt waarom het een RPG is, dan mag hij dat vinden. Blizzard is ook de autoriteit wat betreft WoW maar qua lore doen ze soms discutabele dingen. Ook daar mag je best kritiek op hebben ipv ze zeggen Blizzard is de autoriteit wat betreft de lore van WoW (zou wat zijn zeg dan heeft een gamemaker altijd gelijk). Kortom, het is wel degelijk een beroep op autoriteit. Zie de voorbeelden alhier https://nl.wikipedia.org/wiki/Beroep_op_autoriteit
Ik had hetzelfde dilemma als jij zo te horen. Heb alle Metro games en Half-Life delen in 1 zucht uitgespeeld. Sfeer en gameplay zijn heerlijk, goddelijk. Verschillende games gespeeld met een meer open wereld en meer quests: Stalker, Oblivion, Skyrim, Assassin's Creed, FarCry, Horizon Zero Dawn.
Van al die spellen is Skyrim m'n meest gespeelde, kort gevold door Stalker. Maar heb ze beide nooit voltooid: te veel te doen om het hoofdverhaal goed te kunnen volgen. Horizon Zero Dawn was dat betreft voor mij precies hetzelfde. Ook qua gameplay vond ik het tegenvallen. Beetje een mooie Assassin's Creed in een ander jasje. Zelfs de torens uit de vele Ubisoft games komt er in voor (de grote dino met lange nek). Game is prachtig maar voor de rest doet het niets bijzonders in m'n ogen
ik zou jouw lijstje willen aanvullen met the Witcher (3) en Rise- en Shadow of the Tomb Raider.
Wel iets oudere games inmiddels, maar regelmatig in de uitverkoop op Steam en alle 3 met een sterk verhaal en voldoende side-quests om je een hele tijd zoet te houden. Al is Shadow of the Tomb Raider op het randje van te lang/herhalend.

ik heb jammer genoeg nog nooit een Assassin's Creed uitgespeeld omdat er te veel te doen valt, te veel side quests in een (door het realisme) te monotone speelwereld.

HZD heb ik ook altijd mijn twijfels over gehad. Hoe mooi ook, met pijl en boog op robots jagen klinkt gewoon een beetje... tja
ik vind het persoonlijk meer een actiegame dan RPG - maar je moet wel je skills upgraden en betere wapens kopen (met verzamelde items etc) - om het verderop in de game wat makkelijker te hebben tegen de vijanden... maar de grootste component is wel het vechten met de machines en dat is goed uitdagend. Ik vind de RPG component niet zo heel groot - en je kan een groot deel negeren, inclusief sidequests etc.
het verhaal is wel een forse drijvende kracht achter het geheel en is erg gaaf, dus als dat je aan half-life aansprak dan is horizon ook zeker wat voor je.

sterk verhaal, veel uitdagende actie dus!
Zijn denk veel spellen die jou wel passen.

Kun je geen demo van spellen spelen op PS5? (Bv geld terug vragen wanneer je korter dan 2 uur hebt gespeeld?) Dat is wel jammer.
Ohja, ik zag daarna dat het op console is voorlopig, want de vorige is op PC uit gekomen. Deze nog niet lijkt me. Ben een PC gamer dus :D
Zonder spoilers, mijn mening:
Sfeer is goed.
Gameplay is OK tot goed.
Verhaal ('story') is matig tot OK.
Achtergrondverhaal ('lore') dat je leert in de wereld is geweldig.

Als je van verkennen houdt (zoals je noemt) en mysteries wilt ontrafelen, dan is Zero Dawn een leuke. Het heeft lichte RPG elementen (waaronder wat skills die je kan leren), maar niet veel. De nadruk ligt op je uitrusting.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 februari 2022 09:20]

Nee nadruk ligt net als Soulsborne op skills want er was nog steeds 1 time attack die ik in HZD nooit kon volbrengen ongeacht welke uitrusting ik gebruikte terwijl ik met een slaperige kop aan de koffie met gemak bezig ga met de Nameless king met een baggerzooi aan uitrusting.. het kost bloed zweet en tranen maar er gaat niets boven ervaring en skills ;)
Als referentiepunt: wat vond je van het verhaal / story / plot van Zero Dawn?
Mogelijk spoilers:

De 'lore', het achtergrondverhaal dat uitlegt hoe de wereld gekomen is zoals die is, is geweldig en goede sci-fi. Met name hoe rijke, excentrieke mensen met te veel macht het kunnen verpesten voor de rest door hun menselijke zwakheden werd goed uitgelicht. Je zou er een boek over kunnen schrijven.

De 'story', het verhaal van het spel zelf is matig. De karakters zijn niet memorabel, Aloy is ook niet echt een sterk karakter. Haar deel kon mij totaal niet interesseren, want ze komt voor een groot deel van het spel te stoïsch en ongeloofwaardig over.

Hoe de wereld zo werd was voor mij interessanter dan hoe de wereld is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 februari 2022 13:29]

Ik begon je commentaar te lezen en ik dacht waarom heb je nu een 0 bij jouw commentaar. Wat je zegt klopt ook wel.. Tot je begint over dat Aloy niet een sterk karakter is. Aloy is een van de weinige, misschien wel het enige, vrouwelijke personage in de lead van een game, die echt ongelofelijk sterk is.

Ze is geen bruut net als Kratos, maar echt heel doortastend, doorzettend en hypergefocust op haar doel om achter de waarheid te komen en haar wereld te redden. Zeker en onzeker, maar ook iemand die goed omgaat met (ongewenste) romantische avances en verder ook wel heel nederig is.

In dit deel zie je dat ze echt heel sterk oogt en dat is fijne toevoeging in de gamewereld waar de meest vrouwelijke personages toch enigszins seksistisch worden geportretteerd.
Tja, je kunt ook de PS4 game halen voor een mooie prijs en meteen het verhaal zien hoe het voor deze game afspeelt. Sowieso kun je online veel videos vinden hoe de game speelt als je er niet zelf doorheen wil. Maar hij is zeker de moeite waard. De setting is vrij uniek, met name hoe diep de wereld is uitgewerkt. Veel collectibles in de wereld voegen veel toe en geven een interessante kijk op onze huidige wereld.
Digital Foundry zei dat dit een spel ook is voor mensen die 'niet van open world games' houden. Je kan prima alleen de mainstory quest doen als je dat wil.
Nu maar hopen dat het ook naar de PC komt.
Idd, kan niet wachten tot hij daar op uit komt. deeltje 1 destijds op de PS4 gespeeld en nogmaals op de PC toen hij daarop uit kwam.
daar durf ik wel geld op in te zetten. Guerilla games is van Sony en Sony heeft laatst een studio gekocht die heel goed is met PS naar PC Ports...

ze zullen het alleen wel een tijdje PS4/5 exclusive houden ben ik bang.
Komt vanzelf. HZD is ook naar de PC gekomen. Is gewoon een kwestie van tijd.
Vgm was er een leak, dacht in de nvidia leak, dat het binnen een jaar naar pc zou uitkomen, maar zo niet dan zoiezo wel, aangezien ZD ook op pc kwam.
Ik denk dat het nu voor een jaar of 2/3 alleen voor playstation is en dat het daarna op PC uitkomt. Zero Dawn was volgens mij ook 3 jaar na release op de PS4 beschikbaar op PC
Misschien sneller dan anders. Nu Microsoft flink gamestudio's aan het opkopen is, houdt Sony zich hopelijk wat meer in met het exclusive spelletje. Dat is leuk voor je eigen platform, maar niet zo leuk als de concurrent het ook gaat doen.
Ik kan je denk uit je dromen helpen, de game blijft voorlopig ps4/5 exclusive en zover ik gelezen heb zijn er nog geen plannen om te poorten naar pc. Maar ik hoop net zo hard met je mee!
Sony port steeds meer naar PC, dus ik durf m'n geld er wel op in te zetten. Alleen zal het net als bij deel 1 wel een aantal jaar duren denk ik. Geeft ook niet, ik ben nog lang niet klaar met de 1e :+ .
Ik heb hem vorig jaar gekocht bij GoG, even begonnen, daarna heel lang laten liggen tot vorige week dat nieuwsbericht kwam. Gelijk maar weer eens opgestart (en opnieuw begonnen, want ik had geen idee meer hoe het werkte, ik was ondertussen die hele Focus vergeten...) Dus Sony heeft nog wel wat tijd om hem te porten :p
Haha, ik heb hetzelfde probleem. Ooit gestopt bij 1e grote baas (ergens ondergronds). Geeeen idee meer hoe e.e.a. werkt, dus wellicht dat ik ook maar opnieuw begin...
Deathbringer

Ben daar ook vastgelopen, de tel kwijt hoe vaak ik wel niet op alle mogelijke manieren heb geprobeerd…
Wacht maar een aantal jaar.
Uiteindelijk vast wel, over een jaar of 4.
Het is jammer dat Sony (nog) niet hun games bij launch naar de PC brengt, maar ziet als een advertentie voor Playstation. Hopelijk kijken ze naar de verkoopcijfers van Microsoft want die zijn een stuk beter (volgens de best-sellers pagina van Steam).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 14 februari 2022 11:03]

Ik wilde dit weekend een vriend met een PS5 Horizon Forbidden West cadeau doen, maar ging steil achterover toen ik zag dat een PS5-game gewoon €80,- kost. Vast niks nieuws maar ik had dat een beetje gemist. Also: de fysieke versie is 5 euro goedkoper dan de digitale versie, lijkt het.
Het is bizar maar als je de standaard ps4 edition via de ps app of via browser koopt is ie 69.99 ipv 79 direct in de store op je console en krijjg je ps5 upgrade gratis

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 14 februari 2022 11:30]

Sterker nog, je kan de disc ps4 versie kopen voor 55 euro en dan gratis upgraden naar de PS5 versie. Heb je alleen een ps4 hoesje voor in je kast ;).
Ah dit zocht ik. Thanks voor de tip. Ik ga hem halen op PS$ zodat een vriend met een PS4 hem later ook kan spelen. Zelf upgrade ik hem naar PS5

Waar koop je een fysieke versie voor 55 euro? Dat heb ik nog niet gevonden?
Daar heeft Tweakers sinds kort iets handigs voor ;):

pricewatch: Horizon: Forbidden West, PS4
Voor een game als dit zou ik nog wel wat meer willen betalen dan 80 euro zelfs als ik zeker weet dat het geld bij de makers terecht komt.

[Reactie gewijzigd door jcbvm op 15 februari 2022 07:52]

Ik denk dat je Guerilla Games best een donatie mag doen. Ze zitten gewoon in Nederland!

OT: winkels die het goedkoper verkopen, pakken minder marge. Overal waar je meer betaald, gaat er niet meer naar de maker, maar naar de winkel. Sowieso bizar dat een digitale aankoop duurder is dan de fysieke versie...
Dat is zo afgesproken volgens mij met Sony en de winkels. Als Sony het voor minder dan de winkelprijs zou aanbieden dan zijn er maar weinig die nog een fysieke game gaan kopen en dan zijn de winkeliers zeker niet blij met Sony.
De huidige games voor zowel de ps5 als de nieuwe xbox zijn duurder geworden ja, dit is inderdaad niet nieuw.
Er was eens toen ze net uitkwamen een nieuws bericht over op tweakers ook, met wat reacties dacht ik van enkele uitgevers.

edit:

Dit geld tevens niet voor alle spellen zoals wellicht een multi platform spellen, maar wel voor veel first party titels.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 14 februari 2022 10:59]

Fysieke ps5 versie kan je voor 65 euro kopen. Fysieke ps4 versie voor 55 euro(met upgrade). Als hij de ps5 disk versie heeft kan je hem beter verassen met een leuk pakje.
Koppel je eigen PS5 met hem en alle spellen die hij digitaal heeft kan jij spelen. En jouw spellen kan hij spelen ;).

https://www.youtube.com/watch?v=Z1h-7E301xI
De verhaallijn van deze game is beter dan van sommige films. Ben benieuwd of het nog eens verfilmd gaat worden. Prachtige game in ieder geval, hopelijk ligt de pre-order op tijd op de mat.
Maar je besteed ook veel (VEEL!) meer tijd in deze games dan aan een gemiddelde film. Zelfs de complete Lord of the Rings-trilogie (en dan mag je de extended editions pakken, van ~4 uur per stuk) komen nauwelijks aan de gemiddeld 20% van de tijd die iemand gemiddeld in Horizon Zero Dawn steekt. Als je zoveel tijd hebt om een verhaal te vertellen, dan is het ook niet verwonderlijk dat je simpelweg meer verhaal kunt vertellen en ook meer de tijd hebt om de verschillende delen van het verhaal op te zetten. Daar komt ook nog eens bij dat de manier waarop het verhaal verteld wordt en de mate waarin je je als speler onder kunt dompelen in de lore en dat verhaal, zich nooit knap kan vertalen naar een film.

TL;DR:
FIlms en games zijn hele verschillende media waarin je hele verschillende dingen kunt doen en een vergelijking tussen die twee loopt daarom altijd scheef.
In je post vergelijk je zelf de 2 media, heb je dat door? :)
Da's geen eerlijke vergelijking natuurlijk. In een film is het verhaal (zo goed als) continu in ontwikkeling, in een game als HZD ben je een aanzienlijk deel van de tijd bezig met niet-verhaal-gerelateerde zaken als combat.
Tja, en als je LOTR (het boek) vergelijkt met H:ZD dan past het gehele plot van HD:Z wel op een pagina of 100 ;)
Ik heb bij games juist vaak het idee dat het verhaal is uitgerekt. Het zal zeker niet makkelijker zijn om 40 uur aan verhaal te vertellen.
Ja precies dit, ik hoop ook echt dat een van de grote platformen hier bij voorkeur een serie van maakt... dit is het eerste spel waarbij ik alle verhaal items doelbewust bij elkaar heb gespeeld om ieder detail mee te krijgen.... en dat zonder mij een moment te vervelen. Tuurlijk er zit hier en daar wel wat herhaling in, maar noem eens een game waar dat in het geheel niet het geval is... en het lijkt er dus op dat ze juist de verhaal kant nog sterker gemaakt hebben.
Films zijn vaak sterk ingekort. Kijk maar naar de nieuwste Tomb Raider, lijkt op de eerste game, maar dan 15uur ingekort.
Dat is ook niet zo moeilijk. Op een enkele uitzondering na is de verhaallijn van veel films simpelweg bedroevend te noemen of vaak niet veel meer dan hetzelfde verhaal met een net iets andere setting of personages. Dan mag ik inderdaad hopen dat een spel waar je honderen uren aan spendeert wat interessanter is.
Ik heb Zero Dawn helemaal uitgespeeld(platinum trophy), maar ik heb de uitbreiding niet gespeeld. Is dat nodig voor het verhaal? Of is het meer nodig voor leuke callbacks mocht je het wel gedaan hebben.
Frozen wilds geeft iets meer uitbreiding op het verhaal. Niet nodig, wel de moeite :) Het gaat op paar dingen iets dieper in. Zal niets spoileren, main story van de dlc is nog geen 10 uur denk ik, dus je zou er snel door heen kunnen lopen.
Goed om te weten, thanks :)
…En d’r zitten nog een paar leuke gevechten in!

De Frozen Wilds is zeker een aanrader te noemen IMHO.
Lastig omdat nu te beantwoorden, maar vermoed dat frozen wilds niet nodig is voor forbidden west. Frozen wilds is min of meer een losstaand verhaal. Een van Gaia's subsystemen is rogue gegaan en dodelijke robots gaan bouwen om de mensheid uit te roeien. Vond het verhaal an sich niet per definitie boeiend, de wereld zelf was vooral een stuk uitdagender. Dus verwacht echt pittige gevechten. Om die reden is de uitbreiding al de moeite waard.
Ook speelt het verhaal van the Frozen Wilds zich nog af voor de finale van het hoofdverhaal. Het is dus ook niet zo dat je daardoor nog iets meekrijgt van wat zich na het slot heeft afgespeeld.

Verder sluit ik me aan bij de eerdere reacties. Vond het een mooie extra wereld die leuke afwisseling bood. Zeker de moeite waard om nog even te checken
Kan ik deze week de laatste missies afronden in de frozen wilds en door met de forbidden west. In Horizon Zero Dawn heb ik 100 uur op de klok staan omdat de game mij zo boeide dat ik de platinum trophy wilde halen. En dat heb ik nog bij geen andere Sony game gehad. Zelfs niet bij Uncharted, God of War of Ratchet.

Aangezien Horizon Zero Dawn op den duur wel is uitgekomen op de pc zal de forbidden west ook wel ooit uit komen op de pc. Maar natuurlijk niet direct want dat neemt een hap uit de omzet aan PS5 verlopen.
Geloof mij, Sony zou geen console minder verkopen als forbidden west naar de PC kwam...
Geloof mij, Sony zou geen console minder verkopen als forbidden west naar de PC kwam...
Zeker wel, want dan had Ik geen Ps5 gekocht :P

De Sony first party studio titels op pc zijn het laatste zetje wat ik nodig heb naar dat platform.
Zeker wel, want dan had Ik geen Ps5 gekocht :P
Die had je toch al verkocht? Dan heb je de ps5 ook niet voor Forbidden west gekocht ;-)
doordat het geen ps5 exclusive is heb ik momenteel (nog) géén ps5 gekocht.
Ben vast niet de enige.
Zeker nu niet, aangezien vanwege de schaarste letterlijk elke PS5 die er is meteen verkocht is.
Als Guerilla Games een Sony studio is wil Sony natuurlijk wel het in elk geval lang genoeg als console exclusive kunnen verkopen. Met de consoles zijn de marges laag maar met een must have game als Horizon kan je de verkoop van consoles laten aantrekken. Hoe jouw bericht op informatief kan belanden snap ik niet helemaal.
Ik denk dat m.w. dit zegt omdat de Playstation 5 al sinds de launch amper verkrijgbaar is. Met andere woorden, Sony verkoopt niet minder PS5's omdat de vraag veel groter is dan het aanbod. Daar gaat deze game geen verandering in brengen.
Als ik dit op mijn PC will spelen, dan zal ik eerst aan een onbetaalbare 3090 zien te komen…
Exact dit had ik ook. Mijn allereerste platinum trophy. Way ebb gratitude game.
Maar daar moet ik wel eerlijk bij vermelden dat het ook niet te moeilijk was. Bv geen opdracht om de game ook op ultra hard uit te moeten spelen.
Is dit de PS4 versie of de PS5? Heb nog een Pro, zou het wel tof vinden als deze ook goed te spelen is.
Een PS5 is net een eenhoorn op het moment: iedereen heeft het erover maar niemand heeft er een gezien.
We hebben het spel niet getest op de PlayStation 4, dus kunnen geen onderbouwde uitspraak doen over hoe de game daar op draait.
Jammer, ik had gehoopt dat ze in de review ook wat aandacht aan de verschillen tussen PS4, PS4 Pro en PS5 konden besteden. Zeker met het team van HWI erbij had dit een goede kans geweest, omdat er weinig PS4/PS5 games uitkomen, zeker van een first party. Wellicht nog een Plusje later deze week? ;)
Wow, eigenlijk is de PS5 versie grafisch zelfs teleurstellend te noemen als we vergelijken met PS4..

Dat belooft wat voor Horizon 3 mocht die er ooit komen en volledig vanaf de grond voor PS5 ontwikkeld worden!
Thanks, die ga later eens bekijken!
Jammer, daar was ik ook wel nieuwsgierig naar.
Staat lekker in de review vermeld....
Met Horizon Forbidden West krijgt dat laatste spel een opvolger en heeft de PlayStation 5 zijn eerste écht grote exclusive
Alleen komt die ook voor de 4 uit dus is het niet echt een Playstation 5 exclusive te noemen.
Ja, inderdaad wat een lariekoek. De game is er ook voor PS4 (Pro).

Ik ga hem na de vakantie zeker aanschaffen en spelen!

Horizon Zero Dawn en The Frozen Wilds heb ik ook helemaal uitgespeeld op mijn PS4 Pro. Ik heb er zelfs een PS4 Pro voor aangeschaft - tweedehands en jaren na de launch van HZD, maar toch…. Eén van de beste spellen die ik gespeeld heb (en ik game al sinds eind jaren 70 van de vorige eeuw). Prachtige wereld met interessante en boeiende lore en de gevechten vond ik heerlijk!

…En dan zeggen ze dat Forbidden West nog beter is!
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee