Horizon Forbidden West Review

Nog beter dan Zero Dawn

Geloofwaardige spelwereld

Toch zijn al die extra’s niet per se nodig om gevechten in Horizon Forbidden West te kunnen winnen. Zeker wanneer je de game op Normal speelt en de nodige extra activiteiten onderneemt, is de game prima te behappen. Met het oppakken van sidequests en andere activiteiten verdient Aloy extra skill points en ervaringspunten, waarmee ze in level kan stijgen en sterker wordt. Wij bereikten level 50 voordat we aan de eindmissie van het verhaal begonnen. Als het questmenu in de game een goede indicatie geeft, is die missie al te doen vanaf het moment dat je level 35 bereikt. Je kunt het jezelf dus makkelijker maken door meer andere dingen te doen in de spelwereld. Doe dat vooral, want veel quests buiten de hoofdverhaallijn zitten goed in elkaar en ze geven achtergrondinformatie over een van de personages of facties die je tegenkomt in het spel.

Companions

Terwijl je die main quest of sidequests speelt, valt ook op dat er steeds vaker iemand met je mee gaat op een missie. Horizon Forbidden West legt in het verhaal de nadruk op Aloys' companions. Enkele van hen zijn oude bekenden, andere ontmoet je in het Verboden Westen. Je doet nog steeds veruit het meeste alleen, maar af en toe vechten zij aan je zijde. Ook zullen soldaten van stammen die jou gunstig gezind zijn je te hulp schieten bij gevechten, mochten ze toevallig in de buurt zijn.

Dat laatste is belangrijk, want het helpt bij het opbouwen van een geloofwaardige wereld. Als je net een stam gered hebt van de ondergang en op goede voet met ze staat, zou het immers raar zijn als ze niet de zijde van Aloys kiezen. Over dit soort dingen heeft Guerrilla toch al goed nagedacht. Zo zul je merken dat personages tijdens sidequests soms praten over dingen die gebeurd zijn in de hoofdquestlijn. Je kunt een sidequest echter ook al eerder of juist veel later uitvoeren. Dat betekent dat de inhoud van de gesprekken tijdens die betreffende sidequest niet altijd hetzelfde zijn. De personages laten zien op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. De sidequest speelt zich niet af in een vacuüm; hij is onderdeel van het grotere plaatje. Dit is een heel sterk onderdeel van de game.

Voortgang goed bijgehouden

In diezelfde categorie hoort een ander element dat nog weleens fout wil gaan in dit soort games. Ken je het verschijnsel dat je iets twee keer moet doen, omdat je het al een keer had gedaan en daarna ineens een quest krijgt die je opdraagt hetzelfde nog eens uit te voeren? Dan moet je bijvoorbeeld een basis innemen die je toevallig vlak daarvoor al leeg had geveegd. Erg vervelend, want het breekt de geloofwaardigheid van de spelwereld af. Gelukkig steekt Horizon Forbidden West ook op dit punt gewoon goed in elkaar. We maakten mee dat iemand in een kamp ons wilde vragen om een bepaalde tunnel vrij te maken en een soort doosje op te pikken in die tunnel. Aloy reageerde hierop met: “Bedoelde je soms dit doosje? Ja, ik ben toevallig net in die tunnel geweest.” Meneer blij met zijn doosje, wij blij met de extra skill points en ervaringspunten die we in onze schoot geworpen krijgen, en nog maar eens een voorbeeld van een goed doordachte quest-structuur.

Een andere manier waarop structuur kan worden aangebracht, is door overzicht te houden over je quests. Dat kost in Horizon Forbidden West nogal wat moeite, want er zijn heel veel verschillende activiteiten. Het is onmogelijk om in te schatten hoeveel tijd je kwijt zou zijn als je alles volledig wilt voltooien, maar dat je dik over de honderd uur gaat, lijkt wel duidelijk. Dat betekent dat je na verloop van tijd waarschijnlijk, net als wij, niet meer bijhoudt wat ook alweer welke sidequest was. Je hobbelt gewoon van opdracht naar opdracht en ziet als je er bent wel om welke personages het ging en wat ook alweer het verhaal was dat erbij hoorde.

Overzicht houden is trouwens toch wel een heikel puntje in Horizon Forbidden West. Zo draait de camera in gevechten soms net niet helemaal lekker mee, waardoor je niet altijd ziet waar je dodge-bewegingen naartoe maakt. Wij draaiden onszelf toch een aantal keer vast in een hoekje, wat natuurlijk niet handig is. Een ander aspect waarbij sprake is van gebrek aan overzicht, betreft de vele grondstoffen en items die je verzamelt bij het looten van machines. Dat zijn er simpelweg te veel. Wij hielden van het begin af aan niet echt bij wat we nou eigenlijk aan loot oppikten. Je kijkt simpelweg naar de kleurindicatie van de loot, zodat je weet hoe waardevol het ongeveer is. Pas als je gaat upgraden, kijk je of je hebt wat je nodig hebt en ga je op zoek naar de ontbrekende items.

Nog zoveel meer te doen

Veel van de plantjes die je vindt, zijn trouwens nodig voor het veranderen van kleuren in je pakje of het laten prepareren van eten, waarvan je vervolgens een buff kunt krijgen die een tijdje actief blijft. Dat klinkt leuk in theorie, maar we hebben nul keer de behoefte gehad dit daadwerkelijk te doen. Datzelfde geldt voor Machine Strike. Dit is een bordspel waarin de stukken waarmee je speelt, zijn gebaseerd op machines uit de spelwereld. Je probeert met jouw stukken alle stukken van je tegenstander uit te schakelen voordat je zelf al je stukken kwijt bent. Het spelletje is best grappig en aardig uitgedacht, maar wist ons niet voldoende te boeien. We hebben het even uitgeprobeerd, maar hebben daarna geen tijd gestoken in het verzamelen van allerlei zeldzame stukken om mee te spelen, en ook de spelers die je her en der in nederzettingen tegenkomt, lieten we links liggen.

Verder zijn er nog de Hunting Grounds, waar je specifieke machines in zo kort mogelijk tijd moet verslaan, en de Arena, waar je speciale uitdagingen krijgt die medailles opleveren. Met die medailles kun je speciale gear kopen nabij de arena. Een leuk detail is daarbij dat die challenges niet altijd met je eigen wapenuitrusting worden gespeeld. Soms schotelt de game je hier een andere build van Aloy voor, met andere wapens en andere valstrikken op zak. Je wordt daardoor gedwongen om op een andere manier te spelen. Zeker voor gamers die Horizon Forbidden West verder aan de makkelijke kant vinden, is dit een grappige extra, temeer omdat je tijd wordt vastgelegd in een leaderboard en je dus kunt kijken hoe goed of slecht je het hebt gedaan in vergelijking met andere spelers.