Door Paul Hulsebosch

Redacteur

GC: Mirror's Edge

Faith is kwetsbaar

Faith moet het vooral hebben van haar snelheid en sprongkracht. Ondanks de acrobatische toeren die ze uit kan halen is de bediening opvallend simpel. Als ze loopt zal ze automatisch gaan rennen als dezelfde knop langer wordt ingedrukt. Er is maar één knop die alle sprongen regelt, al kan Faith ook slidings maken en tegen een muur oprennen. Gelukkig zoekt ze na een sprong automatisch houvast. Als het echt spannend wordt, kan ze bovendien de tijd iets vertragen, zodat ze haar actie beter kan timen. Faith is absoluut geen supervrouw, ze krijgt geen bijzondere krachten tijdens het spel. Rennen en springen is het enige dat ze kan en daar blijft het bij, maar ze kan wel technieken aanleren. Als je beter wordt in het spel, zul je leren bewegingen aan elkaar te koppelen, waardoor je bepaalde passages sneller af kunt leggen. Daar houden de makers rekening mee, bij het ontwerpen van de stad. Er zijn doorgaans verschillende wegen die naar haar doel leiden, maar er zit regelmatig een bottleneck in het parcours. Er zijn routes die zonder al teveel te stunten kunnen worden afgelegd, maar er zijn ook mogelijkheden voor de meer ervaren Runner die zich wil bewijzen.

GC: Mirror's Edge

*Ontwapenend

Onderweg komt Faith gele tassen tegen, die door andere Runners zijn achtergelaten. Je kunt beloningen verdienen door ze te verzamelen, al wil Dice nog niet kwijt waar die beloningen uit bestaan. Het interessantste onderdeel aan Mirror's Edge is echter dat Faith zoals gezegd geen wapens heeft. Haar tegenstanders, de ordetroepen van het totalitaire bewind in de stad, echter des te meer en de machthebbers hebben in de gaten dat de Runners een belangrijke schakel in het verzet zijn. Er wordt fanatiek jacht gemaakt op de Runners, je wordt dan ook regelmatig met gewapende soldaten geconfronteerd. Faith is wel snel, maar ook fragiel en de beste manier om met bedreigingen om te gaan is door te doen wat je het beste kunt: hard wegrennen. Als het toch op vechten aankomt ben je echter niet volledig hulpeloos. Faith weet iets van karate, je kunt dus proberen gewapende tegenstanders te verrassen en ze met wat welgemikte klappen of trappen uit te schakelen. Mocht je zo snel zijn dat een tegenstander zijn wapen nog niet op je heeft gericht, dan kun je hem zelfs ontwapenen. Het wapen zal rood oplichten om duidelijk te maken dat je het af kunt pakken. Eenmaal gewapend kun je uiteraard gaan schieten. Het lijkt simpel, sla een soldaat neer, pak zijn wapen af en je bent klaar voor de rest van het spel. Zo eenvoudig is het echter niet. Wapens zijn zwaar en de fragiele Faith kan met een geweer om haar nek geen fatsoenlijke sprongen maken. Je zult het dus weg moeten gooien, als je verder wilt. Een ander probleem is dat er geen munitie voor de wapens in het spel beschikbaar is. Je kunt wegschieten wat er in een wapen zit, maar meer niet. En zelfs met wapen is Faith kwetsbaar, want er zijn situaties waarin ze wordt bedreigd door drie of vier gewapende tegenstanders. Zelfs met een vuurwapen is het daarom zaak om voorzichtig te werk te gaan. De beste tactiek is om te proberen soldaten te isoleren, voordat je ze uitschakelt.

GC: Mirror's Edge

*Conclusie

Mirror's Edge is een lovenswaardige poging om van de gebaande paden af te wijken. Het spel lijkt veel te hebben van de shooters die de Zweden tot nu toe maakten, maar het is verrassend anders. Door Faith niet van wapens te voorzien, haar extra sprongkracht te geven en wat bleekmiddel over het beeld te smijten, ontstaat een veelbelovend spel waar ik erg naar uitkijk. Het is inderdaad de beste game die op de Games Convention werd gepresenteerd, al moet ik zeggen dat Dragon Age: Origins er ook erg aantrekkelijk uitzag.

GC: Mirror's Edge
TitelMirror's Edge
Mirror's Edge Box Xbox 360
PlatformXbox 360, Playstation 3, pc
OntwikkelaarDigital Illusions CE
UitgeverElectronic Arts
Releasedatum2008
Mirror's Edge Mirror's Edge Mirror's Edge Mirror's Edge Mirror's Edge Mirror's Edge Mirror's Edge Mirror's Edge Mirror's Edge Mirror's Edge Mirror's Edge Mirror's Edge

Reacties (55)

Wijzig sortering
Oh hij komt ook op de PC uit zie ik :)

Dit klinkt erg leuk, en ziet er ook best wel strak uit! Misschien ga ik hem wel spelen.

Wat ik me wel afvraag, in hoeverre is de stad explorable buiten de "oranje" spring-en-klim routes? Kun je bijv. ook in gebouwen of op straatniveau rondlopen?

En is het eigenlijk wel freeroam/sandbox? Of zijn er verschillende missions waarbij je alleen een gedeelte van de wereld kan verkennen?

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 29 augustus 2008 13:27]

Ik geloof dat het spel volledig uit levels zal bestaan, en dat je dus niet verder kan gaan dan de rand van het level. Hopelijk is er wel een geloofwaardige grens (te hoog gebouw, te verre sprong) in plaats van een invisible wall. Het spel is imho nog altijd het meest te vergelijken met Portal. Dus verre van freeroam.

De oranje/rode routes, ook wel naar verwezen als "Runner Vision", kunnen trouwens uitgeschakeld worden in een soort van Hard-mode. Te zien in deze 30 minuten durende presentatie: http://www.vimeo.com/1447981?pg=embed&sec=1447981 , wel in het Spaans.
Aangezien ik zelf freerunner ben is dit spel zeer interessant voor mij, niet alleen voor de gameplay maar ook om eens lekker rond te rennen en eens kijken hoeveel verstand de makers van freerunnen hebben :).

jammer dat de combo's maar door 1 toets gedaan worden het zou leuker zijn als je: Rennen met 1 toets en dan automatisch een wallrun, en dan 1 toets om te springen (naar agter) met muis draaien en dan weer een andere toets om iets vast te pakken, ik noem maar een voorbeel maar zo klinkt het wel als een heel simpele besturing.
Is het eigenlijk wel freerun? ik zie haar nog geen flips doen en andere mooie tricks.

Hoop wel dat het spel een beetje van goede kwaliteit is, je heb wel een soepel beeld nodig (FPS) om een beetje lekker te kunne rondrennen, heb geen zin om weer bij zo een leuke game alles op low te zetten (denk aan crysis).

Dat er geen hud is vind ik ook positief, normaal erger ik me kapot aan die crosshair en een hud is alleen maar extra ''kijkwerk'' maarja soms is de hud nodig.
hoop wel dat je met een tweak dat puntje weg kan halen, ik weet tog wel het midden van mijn scherm te vinden.
@verleemen, helemaal met je eens, misselijk worden omdat er geen crosshair is ;(

Ik kijk er naar uit ;)
Tijdens een interview op de E3 had een van de developers het er over dat de besturing van Faith grotendeels met muisbewegingen van doen had en contextgevoelig was. Om bijvoorbeeld bepaalde bewegingen te volbrengen moet je door middel van een muisbeweging je gewicht op een logische wijze verplaatsen waardoor de beweging er als 't ware vanzelf uitrolt. Werd bij gezegd dat 't in principe een zeer simpele en intuïtieve manier van spelen was, maar dat 't voldoende complexiteit bevatte om 't meester worden van de bewegingen een echte uitdaging te laten zijn.
Ja, het ging ook om het behouden van momentum door middel van soepele bewegingen, teneinde bepaalde sprongen te kunnen halen. Het lijkt op het eerste gezicht een wat simpel spel, maar ik denk toch dat de nodige diepgang er door dit soort dingen wel goed in terug te vinden is.
Ik hoop wel dat je begrijpt dat het geen realistische sim wordt ;)
Toch kijk ik erg uit naar dit spel omdat het eindelijk weer eens iets anders is in gamewerled. Voor zover ik weet is er geen spel wat zich in dit genre kan meten.
Misschien assasins creed, en dat vond ik eerlijk gezegd ook helemaal te gek en dan ook puur vanwege de bewegingsvrijheid en zo snel over de daken en paden manouvereren tot je bijna met je vingers over je eigen controller struikeld en je character over zijn eigen voeten :P
Het ziet er echt leuk uit, maar vanaf het begin ben ik niet overtuigd van de gameplay.

Als alles wat je moet doen bestaat uit:
  • Knop indrukken om te lopen/rennen.
  • Knop indrukken om te springen.
  • Knop indrukken om te trappen/slaan/vuren.
Dan ben ik gauw uitgekeken. Er wordt automatisch naar richeltjes en dergelijke gegrepen, het enige wat je hoeft te doen is sturen..? Hopelijk zit er wel meer diepgang in het spel, en aangezien het zo groot aangeprezen wordt, zal dat ook wel komen.. Ik ben nog niet overtuigd..
Super Mario Bros was inderdaad geen succesvol spel.
We praten hier over een First Person (Shooter). Een actiespel en geen comedyplatform.

Ter vergelijking: Assassin's Creed. Werkt ook met knoppen indrukken en ingedrukt houden, maar dat was niet de basis. Het ging erom wanneer, hoe, waar je de knoppen inhoudt en continu reageert op je omgeving. Het Free-Runnen daaruit overbrengen naar Mirror's Edge is leuk, maar, het lijkt erop dat het hele spel ook enkel en alleen dat is..?

Kortom, ME lijkt te bestaan uit één onderdeel uit AC (bijv.), en dat vind ik niet indrukwekkend.
0Anoniem: 225842
@IceEyz29 augustus 2008 14:58
Er zitten moves in die heel moeilijk onder de knee te krijgen zijn. Dus niet van knop A is dat en knop B is dit... Er zit er wel zeker oefening in.
Digital Illusions is natuurlijk vooral bekend van Pinball Dreams, Pinball Fantasies en Pinball Illusions op (o.a.) de Amiga, en pas daarna van de genoemde spellen :)

On Topic: Het spel ziet er in ieder geval grafisch heel mooi uit. Zou er ook een PC versie van komen ?

Kijk net op Wikipedia, en volgens hun wel :)

[Reactie gewijzigd door Boushh op 29 augustus 2008 13:14]

Naast de cover onder het artikel:

Platform Xbox 360, Playstation 3, pc

Dus het lijkt er wel op.

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 30 augustus 2008 18:11]

Voor de liefhebber die bovenal geen zin heeft om te zoeken:
http://media.xbox360.ign.com/media/949/949455/vids_1.html

Hier kun je diverse video's bekijken, en damn.... Ziet er goed uit!! :P
Superwomen, dat zie je niet vaak meer ;)

Ik zal wel eens checken binnekort wat we kunnen leren van deze manier van gameplay.
Dat is ze dus niet, ze is gewoon een meisje met snelle benen :P
Ik vind de sfeer van het spel heel mooi uitgewerkt!
Sterker nog, ik heb deze sfeer nog nooit in een game gezien. De game die er in mijn boekje qua looks nog het dichtste in de buurt komt is de orginele Unreal Tournament. Het was dan wel niet wit, maar de landschappen ware heel vierkant en strak. Al je aandacht ging uit naar je doelen, vijanden en mogelijke paden en niet naar de omgeving. Dit gevoel krijg je nog veel meer bij ME. Heel erg leuk.
Portal had ook wel een dergelijke klinische, minimalistische vormgeving.
Ik denk dat dit soort games een teken zijn dat t langsamerhand beter gaat met de wereld. Het is natuurlijk de vraag of dit concept aanslaat, maar als niet nu dan over een jaartje of 2 wel.
Op zich zijn spelletjes in de trant van "ik heb een groot kanon en ik schiet iedereen aan flarden ook wel leuk, maar t zegt toch wel wat over hoe we zelf zijn en hoe we de wereld zien. vooral de nieuwe generatie is minder geinterreseert in competite of het domineren van anderen met een hoop machtsvertoon en meer geinterreseert in persoonlijke vrijheid, en daar sluit een freerunning game als dit goed op aan.
@Viasco, welk spel speelt een gemiddelde gamer nu niet in een dag uit? :)

@verleemen
Misschien wel waar. Toch denk ik dat het gewoon eens wat anders is, en niet perse een vervanger voor knallen met een te groot kanon. Want het is tenslotte boys with toys-liefhebberij dat knallen. Maar Mirror's edge is een spel dat je niet uren achter elkaar zou willen spelen vanwege de effecten van vooral de diepte.

Dat men er misselijk van kan worden geloof ik wel, als je die 2e shot ziet dat ze op de hijskraan springt. Ik zie alleen die punt ter voorkoming daarvan niet?
Verder doet het spel wel enigszins zijn naam aan met die reflecterende ramen. Nice 8-)
Het 'verzet tegen het totalitaire bewind' bevalt me ook wel }>

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 201824 op 29 augustus 2008 20:33]

Lijkt een verdere uitwerking van het concept gebruikt in Breakdown van Namco. Dat had een soortgelijk systeem en spelbeleving, maar was niet echt een succes op de Xbox. Vooral omdat de besturing toch wat onwennig was en de leercurve (voor mij) vrij steil was. Ben benieuwd hoe het deze keer in het vat is gegoten :)
dit is zeker een leuke afwisseling van alle standaard genres

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee