Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

GC: Heavy Rain

Afwachten

De genoemde twijfels wegen niet op tegen de uitstekende graphics. Behalve dat de personages levensecht ogen, ziet de omgeving er sfeervol en verzorgd uit. Geen overdreven vrolijke kleuren of rare filters over de graphics, je hebt gewoon het idee dat je naar een buitenwijk van een grote stad kijkt, en dat is precies de bedoeling. Het viel wel op dat enkele modellen, bijvoorbeeld van de auto's in het spel, nog wat mogen worden verbeterd. Ze waren niet echt lelijk, maar ze staken wat schraal af tegen de hoge kwaliteit van de gezichten van de personages. Overigens was ik bij de presentatie meer onder de indruk van hoe goed de emoties zijn af te lezen van het gezicht van het hoofdpersonage, dan dat ik me stoorde aan de mindere onderdelen in het spel.

Heavy Rain

Als Quantic Dream het verhaal in Heavy Rain net zo stevig neer weet te zetten als destijds het verhaal in Fahrenheit, kan het bijna niet misgaan met deze game, die exclusief voor de Playstation 3 verschijnt. Emotie wordt zelden goed in een game verwerkt, en Quantic Dream lijkt - voor zover we dat kunnen concluderen na het zien van een scène van pakweg een half uur - de spijker op zijn kop te slaan. Prima gezichtsuitdrukkingen en goede voice-acting vormen de basis voor het neerzetten van een goed verhaal. Als de gameplay, met name het gebruik van Sixaxis en de mogelijke aanwezigheid van quicktime-events, niet teveel tegenwerkt, gaat Sony met Heavy Rain een prima game aan zijn bibliotheek toevoegen. Het is alleen de vraag wanneer dat precies gebeurt.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (31)

Wijzig sortering
Bekijk anders maar eens de techdemo van 2006 op het E3 van Heavy Rain (http://www.gametrailers.com/player/10757.html)

Ja, je ziet dat het niet echt is en dat het nog altijd gamepersonages zijn, maar het is de sfeer die gecreëerd wordt. Dat met verbluffende graphics en je snapt onmiddellijk waarom deze game in het rijtje van Uncharted, MGS4 en GT5 werd gezet. En er nog altijd mag blijven staan.
Ja alleen de tong klopt niet veel van. Lijkt net een meid die doofstom is en heeft leren praten.

Maar dat was 2006, nu ziet het er al een stuk beter uit in 2008.

Ik zag helaas alweer quicktime events in het spel. Domweg driehoekje blokje kruisje drukken, hoe lame!

[Reactie gewijzigd door REDFISH op 25 augustus 2008 13:42]

Ik heb een keer een filmpje van deze game gezien (zou best eens 2 jaar terug zijn geweest) waarin ze een soort van auditie voor een film lijkt te doen.

Dan staat ze in de keuken, vertelt ze een verhaaltje, draait ze zich om en gebaard met haar hand dat ze iemand neer wil schieten etc... hoe dat stuk eruit zag en klonk... ik kreeg er gewoon serieus kippenvel van.

Als dat in een goed spel kan worden omgetoverd.. damn dan moet ik dit spel echt hebben!

Kan iig niet wachten tot er meer info (en beeldmateriaal) bekend is!

*edit*

ah het is dus het filmpje waar DarthDavy het over had:

Door DarthDavy, maandag 25 augustus 2008 12:54

[Reactie gewijzigd door dartbord op 25 augustus 2008 15:27]

Inderdaad, het ziet er gewoon eng uit. Als je het mij vraagt hadden ze beter die demo nog een keer kunnen doen met de engine die ze nu hebben, de nieuwe tech demo vond ik veel te snel, alsof ze teveel wilden laten zien.
In ieder geval een interessante game voor de realisten onder ons :) Ik lees hier commentaar over cell shaded en tekenfilm graphics, dat kan inderdaad leuk zijn voor bepaalde spellen. Maar in dit soort movie-like spellen kan het voor mij niet realistisch genoeg. Ik wacht al weer jaren op nog zo'n game, en hoop dat dit tot een genre kan uitgroeien, want er zijn er te weinig van.
Ik beschouwde mezelf altijd als gamer, maar moet eerlijk toegeven dat de enige games die me ECHT boeien de games zijn die proberen om bepaalde real-life situaties te simuleren. Daarbij horen oa sport games, en race, maar bovenal de games die als een film spelen (ok, niet echt real-life, maar toch). Max Payne was een leuk spel in dit genre, en ook Metal Gear is hier best goed in. Een spel met een echt verhaal, dat zeker niet altijd bol moet staan van actie. Dit spel lijkt mij het ultieme te kunnen worden!
Wij vinden dat games het stadium van kinderspeelgoed allang zijn gepasseerd. Het is tijd voor volwassen onderwerpen, thema's als 'de dood' gaan we dan ook niet uit de weg", legt Cage de macabere inslag van deze demo uit.
Thema's als "de dood" zijn spellen al een jaar of 20 niet meer uit de weg aan het gaan, daar is weinig nieuws aan. Evenmin zijn macabere dingen als in stukken gezaagde lijken en opgezette vrouwen nieuw. Sterker nog, extreem geweld en shockeffecten zitten al in meer dan genoeg spellen, en die worden daar eerder puberaler dan volwassener door. Beetje een goedkoop excuus dit.

Ik ben het er dan wel weer mee eens dat een hoop horror in spellen niet eng is, puur omdat er te veel op gore en schrikeffecten wordt gemikt. Een level als de Cradle in Thief 3 was vele malen enger dan Doom 3 of de Silent Hill reeks, en dat zonder dat je ook maar één vijand had gezien, maar puur door de levelopbouw en effectief gebruik van geluidseffecten. Wat dat betreft is het interessant om te volgen of ze iets atmosferisch te voorschijn weten te toveren.
Thema's als "de dood" zijn spellen al een jaar of 20 niet meer uit de weg aan het gaan, daar is weinig nieuws aan. Evenmin zijn macabere dingen als in stukken gezaagde lijken en opgezette vrouwen nieuw. Sterker nog, extreem geweld en shockeffecten zitten al in meer dan genoeg spellen, en die worden daar eerder puberaler dan volwassener door. Beetje een goedkoop excuus dit.
Ja als je alle spellen meetelt waar je dingen moet afschieten of afslachten dan draait bijna de hele gamewereld om de dood. Maar dat is denk ik niet wat die gast bedoelde; ik vind dat er wel wat in zijn verhaal zit. Hij bedoelt dat je op een meer realistische confronterende manier met dingen in aanraking komt, zonder de mooie maar onrealistische graphics van pak em beet Quake3 of de overdreven gore en horror/sci-fi van een spel als Fear. Meer een verhaal dat in het echt zou kunnen gebeuren, of zoals in een goede realistische detective, waarbij de nadruk dus eigenlijk helemaal niet ligt op het doden of het zien van enge dingen, maar op het inlevingsvermogen en de spanning van uitzoeken wat er aan de hand is. En dat kan volgens mij ook zonder meteen terug te grijpen op een horror-sfeer of geluidseffecten zoals bij Fear, Doom3 of Silent Hill. Het verhaal wordt dan juist eng en aangrijpend door hoe realistisch het gebracht wordt. Als je in het echt als detective een huis binnen loopt waar mogelijk een seriemoordenaar woont, dan hoor je ook geen spannende geluidseffecten.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 25 augustus 2008 14:13]

Akkoord, maar dan nog: er zijn wel meer spellen geweest waar je op een realistische en confronterende manier met dingen in aanraking komt. Wat te denken van de Police Quest reeks? Police Quest 4 bijvoorbeeld hield niet eens op bij "de dood", maar kwam ook met volwassen thema's als racisme, drugsgebruik en jeugdbendes op de proppen, en ook daarin werd je geconfronteerd met behoorlijk shockerende dingen.

Ik weet niet. Ik vindt het verhaal een beetje klinken alsof ze van mening zijn dat ze pioniers zijn met het voorschotelen van volwassen thema's in spellen, en dat menen te bereiken met het tonen van (hoe origineel) toegetakelde lichamen.

Eerst zien, dan geloven.
Ik vraag me af of je uberhaupt een Silent Hill fatsoenlijk gespeeld hebt. De engheid in Silent Hill komt niet zo zeer van schrikmomenten, maar van de disturbing atmosphere door geluidseffecten etc.
wat een kenmerkende "BreezahBoy" opmerking..

Tuurlijk zie je nog dat het niet echt is, dat is het ook niet.
Maar je kan er niet omheen dat de graphics en motion capturing van Heavy Rain er wel erg indrukwekkend uitzien.
ik weet niet. zelf hou ik niet zo van die 'fetish' om de realiteit zo dicht mogelijk te benaderen. ik vind cell-shaded, tekenfilm, manga achtige computerspellen eigenlijk visueel veel interessanter.

vergelijk het een beetje met het realisme in de schilderkunst. dingen als rembrandt en jopie huisman enzo zijn razend knap maar niet zo interessant (voor mij). net zoals ik fotografie eigenlijk niet zo interessant vind. vanaf monet en zeker met van gogh wordt de schilderkunst pas interessant voor mij om dat je dan de perceptie van de schilder kunt zien ipv een vlakke fotografische representatie van wat echt is. de schilder vertelt dan een verhaal van hoe hij de visuele realiteit ervaart.

kortom: het wordt tijd voor een game met een 'van gogh' rendering engine in een omgeving volgens de geometrische wetten van 'escher'.
ik weet niet. zelf hou ik niet zo van die 'fetish' om de realiteit zo dicht mogelijk te benaderen. ik vind cell-shaded, tekenfilm, manga achtige computerspellen eigenlijk visueel veel interessanter.
Ik ben het deels met je eens. Het is leuk en knap dat computers steeds krachtiger worden en er dus steeds meer mogelijk is. Maar het hangt van het type en genre game af of dat ook leuk is vind ik. Bijv. bij Command & Conquer of Diablo vind ik het juist hartstikke mooi hoe het eruit ziet, en hoeft het voor mij echt niet fotorealistisch te worden. Bij een Race-spel of een goede realistische FPS kan ik de meerwaarde er dan wel weer van inzien. En soms is een beetje afwisseling ook gewoon leuk.

Wat dat betreft denk ik dat er ook in de toekomst wel spellen gemaakt zullen blijven worden waarbij de maker echt een visuele stempel op het spel drukt. Je hebt ze nu ook nog. Neem bijv. de Quake en Unreal series, Lego Star Wars of de Age of Empires serie.

Maar er mag best nog wat meer variatie en eigen inbreng in! Gamemakers zouden weer wat meer fantasie mogen gebruiken om met de hudige mogelijkheden om mooie graphics te maken niet allemaal hetzelfde te gaan doen. Ik zou zeggen kijk eens wat meer naar comics, tekenfilms, oude computerspellen, moderne (schilder)kunst en Flash-games om inspiratie op te doen. :)
wat een kenmerkende "BreezahBoy" opmerking..

Tuurlijk zie je nog dat het niet echt is, dat is het ook niet.
Maar je kan er niet omheen dat de graphics en motion capturing van Heavy Rain er wel erg indrukwekkend uitzien.
Aangezien ik alleen maar een paar screenshots zie kan over de motion capturing weinig gezegd worden... De personages zien er (stilstaand) mooi uit ja, maar niet bijzonderder dan een hoop moderne spellen. Ik ben wel benieuwd naar hoe het er geanimeerd uitziet.
Sinds wanneer gaan graphics boven gameplay?

Heb nu meerder previews over deze game gelezen, maar geen enkele preview rechtvaardigde het lyrische karakter ervan. Er is simpelweg nog geen enkel gameplay detail bekend.
Zoals het er nu uitziet word het een onwijs mooi spel (dat wel), waarin je kan rondlopen aan de hand van inventieve besturing, onderwijl een verhaal ontvouwend dat ongetwijfeld sterk zal zijn.
Enig idee hoe wij dat gaan doen? Nee, niks, noppes, nada. Misschien kun je niks anders dan rondlopen en wat context-sensitive knopjes indrukken, misschien wordt het het beste spel ooit gemaakt, kan ook, maar dat weten we nog niet. Vind al dat enthousiasme beetje overdreven eerlijk gezegd
Goed punt. Wat dat betreft heeft die David Cage het goed voor elkaar: je toont wat mooie plaatjes en een verhaal over volwassenheid en de gamesjournalistiek gelooft je op je woord dat het wel goed gaat komen met het verhaal.
Heb nu meerder previews over deze game gelezen, maar geen enkele preview rechtvaardigde het lyrische karakter ervan. Er is simpelweg nog geen enkel gameplay detail bekend.
Voor dat we weer de discussie tussen graphics en gameplay krijgen die tegenwoordig 3x per dag op Tweakers.net te lezen is: er wordt in het artikel inderdaad vooral gepraat over de effectieve, realistische graphics en sfeer die er wordt neergezet. En volgens mij is de schrijver dus ook vooral daar enthousiast over; hoezo is dat overdreven enthousiasme? Dat neemt niet weg dat de schrijver van het artikel aangeeft dat ook gameplay en verhaal beide een belangrijke voorwaarde voor een verder veelbelovende game:
Als Quantic Dream het verhaal in Heavy Rain net zo stevig neer weet te zetten als destijds het verhaal in Fahrenheit, kan het bijna niet misgaan met deze game
Als de gameplay, met name het gebruik van Sixaxis en de mogelijke aanwezigheid van quicktime-events, niet teveel tegenwerkt, gaat Sony met Heavy Rain een prima game aan zijn bibliotheek toevoegen.
Overigens, over de gameplay wordt wel íets gezegd in het spel, zie de 3e alinea op pagina 2, o.a. over de vernieuwende besturing.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 25 augustus 2008 14:30]

Als Quantic Dream het verhaal in Heavy Rain net zo stevig neer weet te zetten als destijds het verhaal in Fahrenheit, kan het bijna niet misgaan met deze game
Met als saillant detail dat het verhaal van Fahrenheit heel interessant was, tot het moment dat *de spoiler tag doet het niet, maar laten we zeggen dat het verhaal van Fahrenheit een nogal teleurstellende wending nam*

Als ze dat weer doen, gaat het wel degelijk mis met deze game.
Als de gameplay, met name het gebruik van Sixaxis en de mogelijke aanwezigheid van quicktime-events, niet teveel tegenwerkt, gaat Sony met Heavy Rain een prima game aan zijn bibliotheek toevoegen.
Ik vraag me af waar dat op gebaseerd wordt, want volgens mij is gameplay het enige wat ze nu getoond hebben. Het verhaal is niet verteld, en de sfeer in deze kleine, speciaal voor de demo gemaakte scene is goed, maar houden ze dat het hele spel vol?

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 25 augustus 2008 14:35]

Op pagina 2 staat nog dat je met de sixaxis kunt schoppen en slaan en dingen op tellen, maar is dat niet op tillen?

Lijkt me verder heel interessant, meer realisme is altijd goed. Ja we willen misschien meer actie en vallen misschien in slaap door de gameplay, maar dat is een kwestie van wennen denk ik.
grappig lijkt wel of ze de halve online shop van Daz3d hebben leeg gekocht.
ben benieuwd hoe ze deze characters hebben laten koppelen aan hun game engine.

het zijn geen md3 poppetjes zoals in quake. en een 12.000 polygonen is nix voor een poser character en deze character lijken zo uit poser gerenderd te zijn.
Met die uitgebreide lichaamsbesturing (kijken, zitten, etc.) lijkt het een soort "human simulator", hier met de missie "onderzoek een moord".
Jammer dat we niet wat meer plaatjes van zien.

Edit:
Ah, gameplay demo gevonden - http://www.gametrailers.com/player/38636.html
Ziet er al stukken beter uit dan de techdemo uit 2006...

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 25 augustus 2008 15:02]

Een Quantic Dream spel, dus alleen het eerste stuk van het spel is goed. Of zouden ze eindelijk geleerd hebben van hun fouten in Fahrenheit en Omikron?

GET READY!
Gezien deze redelijk lange ''what went wrong' denk ik het wel..

http://gamasutra.com/features/20060620/cage_03.shtml

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True