GC: Heavy Rain

Heavy Rain in actie

Tijdens de demonstratie toonde Cage overigens niet het spel, maar een speciaal voor live-demonstraties ontwikkelde scène. Omdat Heavy Rain volledig op de kracht van het verhaal leunt, besloot de ontwikkelaar om daar niets van te laten zien voordat het spel in de winkel ligt. Alle gameplay die in het spel zit is verwerkt in de demonstratie-scene, maar de scene zelf zit niet in het spel. Een goed idee, want spoilers zouden het uiteindelijke speelplezier bij een titel als deze niet ten goede komen. In de betreffende scène gaat het vrouwelijke hoofdpersonage op onderzoek in en rond het huis van een mogelijke moordenaar. Ze loopt wat rond, breekt in, vindt sporen van bloed en een aan stukken gezaagd lijk, en tenslotte opgezette dieren en opgezette vrouwen.

Heavy Rain

Eh, opgezette vrouwen? "Wij vinden dat games het stadium van kinderspeelgoed allang zijn gepasseerd. Het is tijd voor volwassen onderwerpen, thema's als 'de dood' gaan we dan ook niet uit de weg", legt Cage de macabere inslag van deze demo uit. Volgens de ontwikkelaar zijn zogenaamd 'enge' spellen vaak niet eng, omdat er teveel onrealistische elementen in zitten. Heavy Rain krijgt echter een verhaal over realistische personen met realistische problemen, die in het echt ook zomaar op kunnen duiken. Details van dat verhaal werden, zoals gezegd, bewust niet vrijgegeven.

Over de gameplay werd in Leipzig meer openheid gegeven. De makers hebben een aantal bijzondere keuzes gemaakt. De overkoepelende gedachte in het spel is dat je alles zelf moet doen. Je zult bijvoorbeeld nooit simpelweg op de X-knop hoeven drukken om een bepaalde actie te starten. Lopen werkt niet met de pijltjes, maar met R2. In Heavy Rain loop je ongeveer zoals je in een racespel gas zou geven. Hierdoor maakt het niet uit in welke richting je personage kijkt, met R2 loop je altijd vooruit. Met de linker-thumbstick draai je het hoofd en de schouders. Deze manier van bewegen is gekozen met het het oog op realisme. Volgens Quantic Dream ziet het er erg onrealistisch uit als een personage een andere kant op wil kijken en zich dan volledig in die richting draait. In het echt zou je alleen je bovenlichaam en je hoofd draaien als je even naar links of rechts wilt kijken. Met de rechter-thumbstick voer je allerlei handelingen uit, variërend van het openen van een deur, tot het gaan zitten op een bank. Tenslotte is er nog de Sixaxis-besturing, waarmee je onder meer kunt schoppen en dingen op kunt tillen, door deze controller respectievelijk naar beneden of naar boven te halen. Hierin schuilt een potentieel minpuntje, want het spel reageerde tijdens de demonstratie niet altijd even soepel op de commando's die met de Sixaxis werden gegeven. Ik ben toch al niet zo dol op de Sixaxis-besturing, en vraag me af of deze vorm van besturing kan worden uitgeschakeld. Daar leek het bij de live-demo niet op, al gaf Quantic Dream aan dat het besturingsschema nog open staat voor veranderingen.

Heavy Rain

Het is nog de vraag wat voor andere vormen van gameplay Heavy Rain krijgt. De gameplay die we in Leipzig kregen te zien was erg traag. Het hoofdpersonage liep wat rond, ontdekte wat dingetjes en onderzocht een huis. Als onderdeel van een goed verhaal kan het spannend zijn, maar als gameplay-element zou je ervan in slaap vallen. Fahrenheit kende tempowisselingen door de knoppenseries die je af en toe in moest drukken, bijvoorbeeld als er werd gevochten. Dit leverde destijds wisselende reacties op. Het werkte wel, maar de speler had weinig invloed op wat er op het scherm gebeurde, en dat viel niet bij iedereen in goede aarde. Of een dergelijk systeem in Heavy Rain zal worden toegepast wilde Quantic Dream bevestigen noch ontkennen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite