Redacteur audio en games

Ready Or Not Review

Nog lang niet af, maar de basis is goed

Rules of engagement

Als je de game start, kun je kiezen uit Single Player, Public Lobby en Friends Only. In dat laatste geval start je een lobby waarin je vrienden uit je Steam-lijst uit kunt nodigen. Dat kan overigens ook als je een publieke lobby start, maar dan kunnen ook onbekende spelers inloggen. Je kunt ook zelf op zoek naar een sessie die iemand anders is gestart. Ready Or Not speelt zich volledig af in het virtuele Los Suenos, dat duidelijk is geïnspireerd op Los Angeles. In de lobby van de game vind je een kaart van de stad waarop je een missie kunt kiezen. Er zijn op dit moment acht maps waar je uit kunt kiezen. Dat lijkt niet veel, maar de meeste maps zijn geschikt voor verschillende scenario's. Daar zijn er vijf van: Barricaded Suspects, Raid, Active Shooter, Bomb Threat en Hostage Rescue. Je kunt dus terug naar een bepaalde map, om daar een ander scenario te spelen.

Die scenario's zijn verschillend in moeilijkheidsgraad. Barricaded Suspects, het scenario dat in elke map speelbaar is, wordt gezien als normal. Raid en Active Shooter zijn hard, Bomb Threat is very hard en Hostage Rescue zelfs insane. Omdat het dreigingsgevaar voor je team en voor de altijd aanwezige onschuldige slachtoffers per scenario verschillend is, gelden voor elk scenario andere rules of engagement.

Voor Barricaded Suspects zijn die regels heel strikt: niet doden tenzij het leven van een agent of burger bedreigd wordt. Voor de andere scenario's zijn de regels losser, omdat het gevaar groter is. Zo rent in Active Shooter een zwaarbewapende schutter rond die zoveel mogelijk burgers probeert neer te schieten. Om hem uit te schakelen, is meer geweld toegestaan. Dat geldt al helemaal voor een scenario als Hostage Rescue, waarin een paar gijzelnemers zich met een groep slachtoffers heeft opgesloten in een grote ruimte. Aan jou de taak om de gijzeling te beëindigen en de gijzelnemers uit te schakelen, met zo min mogelijk slachtoffers onder de gegijzelden. Ga er maar aan staan.

De afrekening

Je wordt afgerekend op het naleven van de rules of engagement. Per missie heb je een stuk of drie doelen die je moet halen. Als dat gelukt is, krijg je te zien hoe je het ervan af hebt gebracht. Alle plussen en minnen worden keurig opgesomd: hoeveel burgers je in veiligheid hebt gebracht, hoeveel bewijs tegen de aanvallers je hebt verzameld en hoeveel aanvallers je hebt uitgeschakeld. Je krijgt minpunten voor zaken als friendly fire, voor burgers die gedood worden door jouw toedoen en voor traps die je af laat gaan. Vervolgens zie je het eindoordeel, in de vorm van het in de VS gebruikelijke lettersysteem. Je scoort een F als je het slecht hebt gedaan en een A als je goed hebt gepresteerd. Je kunt zelfs een S halen als je helemaal niemand hebt gedood. Helaas gebeurt in de huidige versie opvallend weinig met die beoordeling. Je kunt proberen je eigen score te verbeteren, maar dat is het wel zo'n beetje. Het zou mooi zijn als daar in de toekomst aan wordt gesleuteld.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite