Door Jurian Ubachs en Redactie Tweakers

Battlefield 2042 Review

Groter, mooier en met fijne uitsmijter

Hazard Zone: tactiek en communicatie

Voor de een zal Battlefield 2042 een game zijn die primair om voertuigen draait, een ander zal meer interesse hebben in wat puurdere vuurgevechten waarbij de wapens die je bij je draagt het verschil moeten maken. Daarvoor biedt Battlefield 2042 verschillende opties, met Hazard Zone voorop. Dit is een spelmodus waarin je met je squad van vier soldaten samen speelt en het opneemt tegen andere teams van vier. Op pc en de nieuwere consoles zullen maximaal 32 spelers in een potje Hazard Zone zitten, terwijl er op de oudere consoles maximaal 24 spelers kunnen spelen. De spelmodus draait om het verzamelen van dataschijven die in de spelwereld zijn te vinden. Die schijven zijn geld waard, maar dat geld verdien je alleen als je het slagveld weet te verlaten via een extractie. Elk potje kent twee extractiemomenten. Het eerste moment is vaak veiliger, maar ná dat eerste moment is de kans op veel waardevolle loot groter. Het tweede moment is de laatste kans om nog weg te komen, dus aangenomen kan worden dat alle overgebleven spelers dan naar hetzelfde punt komen, met alle gevolgen van dien.

Geen in-game voicechat

Mocht je het op basis van de setup nog niet geraden hebben, dan zeggen we het er maar meteen bij: Hazard Zone is een zeer tactische, op teamplay gerichte spelmodus. Goed op elkaar ingespeelde teams gaan hier het verschil maken, eenlingen kunnen er net zo goed niet aan beginnen. Wat daarbij trouwens echt een grote hindernis is, is dat Battlefield 2042 nog geen in-game voicechat ondersteunt. Het was voor de ontwikkelaars geen prioriteit, omdat volgens EA en DICE de meeste spelers toch via onder meer Discord met elkaar praten. Dat kan zo zijn, maar zo sluit je dus uit dat een groepje ‘randoms’ bij elkaar komt en een paar leuke potjes met elkaar kan spelen, want zonder onderlinge communicatie lijkt dat in Hazard Zone alvast uitgesloten. Het is overigens wel de bedoeling dat in-game parties met elkaar kunnen gaan babbelen, maar DICE kon niet vertellen wanneer deze functie aan de game wordt toegevoegd.

Hazard Zone begint dus met het samenstellen van een team van vier spelers. Daarbij kiest elke speler een Specialist, waarbij elke Specialist maar een keer in het team kan zitten. Het samenstellen van je loadout gebeurt op vergelijkbare wijze als in All-Out Warfare, maar dan met de kanttekening dat je wapens eerst moet kopen. Die progressie blijft wel bestaan, dus hoe vaker je speelt, hoe meer wapens je uiteindelijk kunt kiezen in Hazard Zone. Wel zul je de wapens die je wil kopen eerst moeten vrijspelen binnen Battlefield 2042 als geheel: je doet dat door simpelweg te stijgen in level, wat ervoor zorgt dat er steeds meer wapens en items beschikbaar komen voor je loadout. Elk wapen dat je hebt vrijgespeeld en gekocht in Hazard Zone, heeft direct alle mogelijke attachments beschikbaar. Je hoeft in Hazard Zone dus niet alle attachments los te kopen of vrij te spelen.

Scanner

Behalve je wapen is wat je aan items meeneemt in Hazard Zone ook erg belangrijk, en geen van de items is zo belangrijk als de scanner waarmee je dataschijven kunt tracken. Je ziet daarbij diverse signalen in beeld en kunt er eentje kiezen om op af te gaan. Het leuke daarvan is dat sommige locaties veiliger zijn dan andere. Dat heeft te maken met teams van AI-soldaten die al ter plaatse zijn. Dit zijn verdedigers die het spelletje nog net even wat interessanter moeten maken. De locaties met de meest waardevolle loot worden ook het best bewaakt en trekken vanzelf meer teams van spelers aan. Je kunt in de openingsfase kiezen of je een veilige locatie pakt en dan wat verder moet lopen, of dat je je direct naar een van de meer centrale gebieden beweegt, met alle gevaren van dien. Goed om te weten is trouwens dat Hazard Zone zich niet op dezelfde grote maps als All-Out Warfare afspeelt. In plaats daarvan worden steeds stukjes van die maps gebruikt, om de afstanden wat beheersbaarder te houden.

Natuurlijk komt het vroeg of laat altijd tot een treffen met andere spelers. Dat komt mede doordat de dataschijven nog steeds te tracken zijn als ze zijn opgeraapt door andere spelers. Je kunt zo dus volgen waar dat andere team naartoe gaat en een poging doen om hun dataschijven af te pakken. Dat kan tot aan de extractie, dus afwachten en proberen een hinderlaag te leggen bij het eerste of tweede extractiepunt is ook een tactiek. In die zin heeft Hazard Zone wel iets weg van het PvP-gedeelte van Tom Clancy’s The Division, waarin teams ook waardevolle loot van andere spelers konden afpakken voordat die er in slaagden de Quarantaine Zone te verlaten.

Terugkomen in de game

Word je neergeschoten in Hazard Zone, dan ben je in eerste instantie ‘down’. Op dat moment kun je nog op de been geholpen worden. Blijft de vijand op je schieten, dan ben je helaas wel dood, maar ook dat is niet per se het einde van je potje. Je teamgenoten kunnen een Reinforcement Uplink gebruiken om je terug in het spel te krijgen. Er is ook een draagbare Reinforcement Uplink vrij te spelen. Met dat voorwerp kun je dus op elk moment iemand terughalen, wat uiteraard een flink strategisch voordeel kan zijn. Op dit vlak is Hazard Zone behoorlijk diepgaand: er zijn veel van dit soort items die spelers op verschillende manieren een voordeel kunnen geven.

Hazard Zone is een leuke toevoeging aan het All-Out Warfare-gedeelte dat het centrum van de game vormt. De modus biedt een heel andere manier van spelen die minder gedomineerd wordt door voertuigen, en dat is op zijn tijd wel zo leuk. Kan het beter? Ja, waarschijnlijk wel. In-game voicechat zou helpen en gelukkig is dat in aantocht. Daarnaast voelt het voor ons wat raar om de beschikbaarheid van wapens in Hazard Zone te koppelen aan wat je hebt vrijgespeeld in het hele spel. Spelers die alleen Hazard Zone spelen, of überhaupt niet zo vaak spelen, kunnen zo een aardig nadeel hebben. Een losstaand unlock-systeem voor Hazard Zone zou wellicht beter hebben gepast, om zo een gelijker speelveld te krijgen binnen de spelmodus an sich.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite