Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Bas Roestenberg

Eindredacteur Games

Vooruitblik GTR: Evolution

Rondje Nordschleife

De verschillende aspecten van de game zijn in orde, hoog tijd om te zien of de combinatie ervan goed uitpakt. We gaan een eindje rijden, uiteraard met stuur en pedalen. GTR: Evolution is - net zoals zijn voorgangers - nauwelijks speelbaar met de toetsenbordbesturing, en bovendien mis je daarmee een aanzienlijk deel van de race-ervaring. Weinig bescheiden als ik ben, neem ik de Spyker C8 Spyder mee, voor een ritje op de roemruchte Nordschleife. Geļnspireerd door Youtube-filmpjes met overmoedige wannabe-coureurs, poog ik het circuit te bedwingen in Pro - de hoogste moeilijkheidsgraad, dus zonder de talloze hulpopties - en een scherpe rondetijd neer te zetten. Dat laatste zit er niet in. Het prachtige uitzicht op bossen en heuvels leidt af en mijn Spyker draait soms fanatieker een bocht in dan mijn bedoeling is, overduidelijk het gevolg van achterwielaandrijving. Een beetje stuurhulp en abs kan geen kwaad, als je nog niet rijp bent voor het echte stoere mannenwerk.

GTR6a

Het racen is in Evolution nog altijd 'des Simbins'. Een snelheidsmonster in bedwang houden is uitdagend en ronduit lastig, maar het rijden is niet moeilijker gemaakt dan nodig om het gewenste gevoel van realisme te krijgen. Helaas ben ik met deze previewversie veroordeeld tot offline racen, tegen het type AI-tegenstanders waar ik ook in andere racegames weinig enthousiast van word. Simbin heeft ze voorzien van de menselijke eigenschap om fouten te maken, maar in de praktijk leidt dat er vooral toe dat ze in vrijwel iedere race in de eerste bocht op elkaar rammen en de boel blokkeren. Sturen is niet de sterkste kant van de AI, het kost dan ook niet heel veel moeite om computergestuurde tegenstanders in een bocht te passeren. Verder zijn AI-tegenstanders nog steeds niet genegen in hun spiegeltje te kijken voor ze je inhalen. Ze drukken je met grote regelmaat van de weg, als jij op zo'n moment links rijdt.

GTR_Evolution2

GTR2, Race 07 en GTR: Evolution zijn grotendeels met dezelfde technologie gemaakt, en de gMotor 2.0-engine waar de games op draaien is langzamerhand aan het verouderen. Fans die op een nieuwe game-engine wachten zullen geduld moeten hebben, tot Simbins Lizard-engine klaar is voor gebruik. Hoewel gebouwd op een verouderde engine kunnen de graphics in Evolution nog prima mee, al verdienen sommige onderdelen geen schoonheidsprijs. Met name het schademodel doet onder voor de overige kwaliteiten van Evolution. Een forse crash met de vangrail of een tegenstander leidt tot vreemde, nogal onrealistische deuken, en bij het schampen van een andere auto vliegen er steevast verfsplinters door de lucht, terwijl de autolak intact blijft. Hoewel de engine op leeftijd begint te raken is een stevige pc-configuratie nog steeds geen luxe. Op een pc die ten tijde van GTR 2 of Race 07 een stevige machine zou zijn geweest - 2.4 GHz Quadcore, 2 GB Ram, 8600GT videokaart - begint het spel flink te haperen als er meer dan elf auto's in beeld verschijnen. De enige remedie om een onacceptabele framedrop te voorkomen, is de instellingen flink omlaag schroeven. Hopelijk is dit verholpen als het spel over een paar weken uitkomt.

*Voorlopige conclusie

Voor veel raceliefhebbers zal GTR: Evolution een 'meer van hetzelfde, dus prima'-game worden. De technologie waarop het spel wordt gebouwd is inmiddels wat verouderd, en de vraag is wat Simbin in de tijd die resteert nog bij kan vijlen. Het zal daarbij ongetwijfeld om details gaan, en afgezien van het aantal auto's en circuits zal het eindresultaat weinig afwijken van zijn voorgangers.

TitelGTR: Evolution
Pack GTR Evolution
Platformpc
OntwikkelaarSimbin
UitgeverAtari
Releasedatumseptember 2008
GTREvolutionGTREvolution

Reacties (37)

Wijzig sortering
Ik ben een zeer fanatieke GTR2 gamer en doe ook mee met leagues en ik ben zeer rap.
GTR Evolution moet je ook absoluut niet zien als een nieuwe game, alleen jammer genoeg doet iedereen dat wel. Het is vooral een addon. Met een paar nieuwe wagens en de track Nordschleife erin.

Tevens is er ook nog wel wat nieuws zo hoor je de banen echt piepen en glijden zie maar in de video in de link hieronder.

Want dit is de eerste game/addon waarin deze track echt compleet goed is na gebouwd voor op de PC.

Hier heb je trouwens een video uit GTR Evolution waarin je mee rijd met 9 wagens uit het spel over de Nordschleife.
http://www.youtube.com/watch?v=6N-dsSSSugY

Zodra het spel uit is zie ik op het forum hier wel een leuke competitie ontstaan over wie de snelste ronde tijden noteert op Nordschleife.

En de eerste game die ze zullen uitbrengen met de nieuwe Engine genaamd Lizzard zullen ze gebruiken in hun X360 game genaamd Race Pro.

[Reactie gewijzigd door FabiandJ op 11 augustus 2008 20:15]

Naar aanleiding van deze review GTR2 maar eens neergeladen en gespeeld. Heb een momo-stuur die ik maar eens vanonder het stof vandaan gehaald heb.. En omg, wat een ongelooflijk vet spel! Ik heb nog nooit eerder geracesimmed blijkbaar, ik dacht dat Toca Race Driver sims waren, maar dat stelt niets voor!

Ik ben helemaal fan van timetrial, dus vooral mezelf verbeteren. Ik kan nog maar 1 circuit goed (die waar GTR default op start), en na een stuk of 3 uur racen kan ik eindelijk normaal qualifyen, stond ik 2e op de GRID (met de Murcielago, ongetuned).

Wat moet je ongelooflijk gecontrentreerd zijn voor dit spel terwijl de adrenaline door je lijf giert zeg. Een kleine rem of instuurfout en het is grindbakje... En dan inhalen is bloedstollend.

De forcefeedback werkt ook lekker trouwens, ook schakelen geeft een kleine tril in het stuur, ... Ik ga racesimverslaafd worden...

Hoe is de verhouding online gamers tussen GTR2 en Race07/Evolution? Lijkt me gaaf om online te racen. Rijdt overigens iedereen in de snelst mogelijke bak (GT-klasse) of rijden de langzamere klasses er ook gewoon tussen?
Leuk om te horen dat je nu het echte simracen gevonden hebt :)
Het online racen met GTR2 etc dat valt op de public server meestal tegen, je hebt er altijd volk tussen zitten die denken dat je wagen niet kapot kan etc en die remmen dus niet bij de eerste bocht (NFS volk noem ik dit maar even).

Bij de meer private server en de keren dat ik een server draaide voor GTR2 online voor mensen op GoT gedroeg zich iedereen keurig.
Als straks GTR Evolution uit is en een aantal mensen het spel hebben wil ik best wel weer een keer een dedicated server draaien aangezien ik daar de upload voor heb.

En dan heb je ook nog leagues, ik zelf rijd al een tijdje in een league mee en daar rijden we gewoon met de GT en NGT klasse door elkaar heen. Zelf vind ik dit ook veel leuker want dan krijg je meer variatie in het veld en kan je die mensen ook soms gebruiken als buffer tussen jou en diegene achter je.
Als ik niet naar de titel gekeken had, zou ik zeggen dat de screenshots van GRiD waren, als je kijkt naar de Aston Martin's en de Saleen's. Qua grafisch detail vind ik het ook maar op GRiD lijken, en het is wat Bergsen hierboven al zegt, als je niets actueels te bieden hebt waarom breng je dan een game uit. Die mensen in de community kunnen nog wel ff vooruit met GTR2 en zijn mods.
Als je met zulke antwoorden komt, dan zegt dat mij dat genoeg :)
Je hebt geen flauw idee waar de Simbin games over gaan en waar ze om draaien.
GRiD zal er best leuk uitzien, maar zoals in de review al gezegd is, ze zijn bezig met een nieuwe engine en die is gewoon nog niet af.
SimBin games draaien om realisme en simulatie, en niet om motion blur en ander spul waardoor het een nieuwe arcade game wordt.

Ga eerst maar eens GTR(2)/Race07 spelen :+
rFactor ook goed? Want dat speel ik dus wel uitgebreid en realistisch. En ik weet dat het hier om SimBin's draaid, alleen vind ik het er niet vernieuwend uitzien en het deed me grafisch veel aan GRiD denken.

En daarbij, vraag ik me af (want GTR2 vind ik een beste moeilijkheidsgraad hebben) simbin's zijn onder andere gericht op realisme zoals tractie controle, remverdeling, schade en slijtage. Echter realistischer dan echt kan het nooit worden. En het "echte" gevoel krijg je nog niet eens met een goede simulator. Dus waarom weer een nieuwe editie? Want zoals ik al zei, die paar nieuwe auto's kun je ook wel door middel van mods toevoegen aan een spel
Volgens mij heb jij nog nooit een SimBin game aangeraakt (?). Want het lijkt dus echt niet op GRID.

Zie jij HDR en zie jij een overdosis aan Motion Blur? Nah ik niet. ;)
Racen op een computer is natuurlijk nooit zo realistisch als in 't echt. Dat je als virtuele coureur scherper instuurt en vervolgens spint komt niet door de achterwiel aandrijving, maar het feit dat je de 'drift' niet voelt aankomen. In het echt kijk je normaal naar het punt waar je wilt uitkomen, terwijl je in de game eigen 'rechtuit' kijkt.

Er zijn wel al verschillende auto race scholen welke race games gebruiken om coureurs meer inzicht te geven in ideale lijnen. De auto's gedragen zich zoals deze dat ook in het echt doen, alleen als virtuele coureur ervaar je geen G-krachten en voel je geen heuveltjes en dat maakt dat je een bocht in de game scherper kunt maken dan in het echt.

Ik durf niet te zeggen welge game er bij bleekemolens er werd gebruikt, maar ik vond het met de games het er niet eenvoudiger op worden om de KNAF (race) licentie te behalen.
In GTR2 kan je instellen dat je camera bij het sturen meedraait de bocht in. Erg fijn.

En het blijft natuurlijk anders, maar het maakt wel zeker uit! Ik rijd voor de lol wel eens op track-days (met mijn trots, mijn golf VR6 ;) ) en je bent echt veel bekender met het circuit als je het al een paar keer met GTR2 gereden hebt.
Ik gebruik een logitech G25, dus je kan oefenen met schakelen en koppelen (is analoog)

Het is zelfs zo dat ik de heel-toe (sideflippen) kon oefenen in de game, en bij het werkelijke circuit ging dat toen heel goed!

Ik ga binnenkort met de club naar de nordschleife, dus die ga ik nog zeker 30 keer rijden in GTR2 ;)
Uiteraard is analoog zoals jij dat beschrijft met een G25 tegenwoordig natuurlijk niet meer echt analoog te noemen. Ik begrijp je punt natuurlijk wel, alleen valt het me op dat dit onderscheid tussen analoog/digitaal nog altijd blijft bestaan terwijl dit eigenlijk niet meer aan de orde is. Hoe het dan officieel wel omschreven zou moeten worden weet ik ook niet, maar de precisie zit em met name in 1bit aansturing (knopjes aan of uit) of 16bit (stuur met 65000+ stapjes) maar allebei zijn ze wel digitaal. Een G25 heeft ook geen potmeter achter de stuuras zoals oudere stuurtjes, maar meer zoiets als een 'optisch oog + geperforeerd wiel' net zoals de welbekende wieltjes in bal-muizen. Dit slijt dus ook nooit. De pedalen gebruiken echter nog wel 3 potmeters en de schakelpook is het ergste van de G25, die is vervaardigd uit twee goedkope potmeters om zo de stand van de pook te bepalen. Deze werkt dus eigenlijk net als een goedkope joystick. Dit had ik wel graag anders gezien. Heb dat ding zeker al 10x opengemaakt om de zaak beter af te stellen.

Voor mij blijft de meest leuke sim nog altijd Live for Speed. De GTR reeks heeft me nooit echt kunnen bekoren, ik snap de handling van die auto's gewoon niet, terwijl ik met LFS hartstikke goed kan racen. Maar de uiteindelijke fun zit hem vooral in het online racen wat gewoon beregoed en makkelijk werkt.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 19 augustus 2008 16:34]

Krijg een beetje het idee dat dit spel een samengeraapt rommeltje is. Ik wil helemaal niet met auto's racen waar in het echie niet mee wordt geracet, of die zelfs (nog) niet bestaan. Ik wil gewoon een game van het 2008 seizoen van het FIA GT kampioenschap. Eindelijk de Spyker en de Nordschleife zijn natuurlijk leuk maar daarvoor ga ik geen spel kopen als ik GTR2 al heb...

Weet iemand trouwens of er screenshots zijn van de Spyker en Nordschleife want ik ben er wel zeer benieuwd naar?
Aangezien FIA GT 2008 nogal een beperkte afzetmarkt zal genereren, lijkt men in dit spel te hebben gekozen voor een uitgebreider arsenaal aan auto's in verschillende klassen en op verschillende circuits.

Ik zie trouwens op de screenshots geen enkele auto die (nog) niet bestaat dus waar je vandaan haalt dat er fantasie-auto's in het spel zitten, mag je dan eens uitleggen; ik zie namelijk Corvette's Z06, Ascari GT's, Koenigsegg CCX-GTR's, Gumpert Apollo, Aston Martin DB9R's en meer auto's die wel degelijk (ware het niet frequent) racen in verschillende klassen op deze aardkloot.

Het enige wat ik dan wel jammer vindt; je wil geen auto's waar in het echie niet mee geracet wordt, maar kijkt wel uit naar de Spyker C8 Spyder; juist een auto die in geen enkele race-klasse meedoet (maar namelijk wel de Spyker MF1 en dat is geen Spyder).
Met niet-bestaande wagens doel ik vooral op de WTCC Extreme wagens, door de ontwikkelaars bedachte doorontwikkelingen van bestaande WTCC auto's. WTF is dat nou weer? Daar zit echt geen serieuze sim enthousiasiteling op te wachten hoor. Hetzelfde geldt voor rommel als die Gumpert en Koeningsegg(bestaat volgens mij niet eens een race versie van), die doen allemaal niet mee in serieuze GT-series.

Ik zie ook niet in waarom er geen vraag zou zijn naar iets als GTR 2008, GTR 1 en 2 verkochten volgens mij ook prima en dat waren gewoon pure simulaties van de seizoenen 2003 en 2004 van het FIA GT kampioenschap. Uiteindelijk zijn deze spellen geen concurrenten voor rommel als GRID of Gran Turismo dus waarom dan wel mikken op die doelgroep en zo je originele doelgroep vervreemden? Want ik ga dit echt niet kopen en de enige spellen die ik nog bezit zijn op dit moment rFactor en GTR 1 en 2...

De reden dat ik trouwens graag een screen van de Spyker zou willen zien is ook om te kijken of het niet de Spyker C8 Laviolette is die dit jaar nog meedeed aan de 24 uur van le mans. Dat er dus geen Spykers race is onzin.
Anders kom je even van je elitaire stoeltje af QQ

De reden dat ze hun doelgroep proberen te vergroten (waar jij gelijk 'vervreemden' van maakt) is een grotere omzet en bijbehorende winst. Met een beetje mazzel leidt dat tot meer budget en een betere volgende game, daar zou zelfs jij blij van moeten worden.
Met een beetje mazzel leidt dat tot meer budget en een betere volgende game, daar zou zelfs jij blij van moeten worden.
Dat is natuurlijk onzin. Als ze eenmaal het succes zouden hebben geproefd gaan ze heus niet hun tijd verspillen met het maken van een 'goedmakertje' voor echte sim-liefhebbers.
Hetzelfde geldt voor rommel als die Gumpert en Koeningsegg(bestaat volgens mij niet eens een race versie van), die doen allemaal niet mee in serieuze GT-series.
De Koenigsegg CCGT is een bestaande auto die is ontwikkeld voor de GT1-klasse. Er is alleen nog niet mee geraced in de GT-series. De raceversie van de Gumpert Apollo heeft al meegedaan aan de 24-uurs race op de Nurburgring.

Ik ben geen die-hard simmer en gebruik GTR2 alleen om op de Nordschleife te rijden. GTR Evolution lijkt mij een mooie addon en auto's zoals de Koenigsegg CCGT en Gumpert Apollo wil ik ook wel uitproberen.
Je kunt echt geen appels met peren vergelijken. GRiD was wel een leuk spel maar teveel van hetzelfde. Behalve de Carreer mode was er niet veel aan. Gewoon even een vette bak uitzoeken en een passend circuitje, gewoon om ff een half uurtje te knallen zat er al niet in. Dan komt er nog bij dat GRiD een echte arcade racer is. Voor mensen die meer om de eye candy geven dan om de realistische besturing. Die vondt ik namelijk niet heel erg goed.

De GTR spellen zijn wat dat betreft toch altijd hele goeie games geweest en ik installeer nog wel eens vaker de goeie ouwe GT-R alleen om wat fun te beleven. Ik kijk dan ook heel erg uit naar de nieuwe GTR-E
Ben bang dat de AI min of meer hetzelfde is als 07, GTR2 en GTR. Jammer, want de beperkingen van de Ai gaan juist tegenstaan als je het een poosje speelt. Dat valt vooral op bij 24uur races, waar de Ai keer op keer, na de eerste 40 laps het compleet verpest.

Dan heb ik het nog niet over het schade-model en het slechte bochtenwerk. Als je dat erbij optelt kan je 24uur races met de huidige Simbin engine niet serieus nemen. Het is het woord "Simulatie" niet waardig!
Beetje jammer dat ze geen nieuw GT seizoen simuleren. Ze hebben de licentie nog steeds geloof ik...
Maar misschien (en hoop ik) is dit een lekkerhoudertje totdat GTR3 op de Lizard engine komt :9


Voor de mensen die zich storen aan de AI. Zoek een leuke league op waar je eens per week (of meer) een race kan rijden.
Op GoT waren er ook wel eens iniatieven en anders heb je nog het Nederlandse www.simracing.nl of 1 van de vele buitenlandse sites.

[Reactie gewijzigd door Jimmie op 11 augustus 2008 19:02]

Volgens mij is er niets nieuw aan dit spel, de meeste van de extra wagens en circuits kan je zo al downloaden als extra content.

Ik wacht wel tot ze een spel uitbrengen voor Pc met de nieuwe engine.
Mods/extra tracks zijn zelden zo goed af/uitgewerkt als de wagens en tracks die origineel in het spel zitten. Althans, ik vond sommige mods gewoon zwak en extra tracks waren zelden mooi afgewerkt of gewoon heel buggy. Nordschleife bvb, ik vond hem niet echt leuk als extra download voor GTR2.

Geef mij maar de afwerking van het spel ipv te rekenen op mods/tracks van derden.
sinds waneer doet koenigsegg mee aan races?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True