Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jan Meijroos

Freelancer

Vooruitblik Resident Evil 5

Voorlopige conclusie

Het is niet voorbarig om te stellen dat Resident Evil 5 de hoge verwachtingen waarschijnlijk zal waarmaken. De prachtige graphics, de intense, beklemmende sfeer, de stoere actie en met name de mogelijkheden die de coöperatieve gameplay biedt, maken van RE 5 een titel waar veel gamers nu al naar uitkijken.

ResEvil5

Hopelijk is rond de releasedatum de ridicule rel die af en toe rond RE 5 opduikt, voorgoed verstomd. Resident Evil 5 zou volgens sommige gamers racistisch zijn, omdat je als speler op 'zwarte zombies' schiet. Kritiek die wat vreemd lijkt, de inwoners van Afrika hebben over het algemeen immers een donkere huidskleur. Ik heb niet gehoord dat de Spaanse gemeenschap massaal in opstand is gekomen naar aanleiding van RE4, omdat de Spanjaarden destijds werden gedemoniseerd. Maar sommigen denken hier blijkbaar anders over:

Belangrijker is volgens mij, dat Capcom er goed aan doet om de maanden tot de release te gebruiken om de AI van de vijanden aan te scherpen en de besturing nog wat aan te passen. Als dat gebeurt zou deel 5 wel eens de perfecte opvolger in deze serie kunnen worden.

Ontwikkelaar: Capcom
Platform: Playstation 3, Xbox 360
Release: maart 2009

ResEvil5 ResEvil5 ResEvil5 ResEvil5 ResEvil5 ResEvil5 ResEvil5 ResEvil5 ResEvil5 ResEvil5 ResEvil5 ResEvil5

Reacties (47)

Wijzig sortering
Resident Evil 5 zou volgens sommige gamers racistisch zijn, omdat je als speler op 'zwarte zombies' schiet. Kritiek die wat vreemd lijkt, de inwoners van Afrika hebben over het algemeen immers een donkere huidskleur. Ik heb niet gehoord dat de Spaanse gemeenschap massaal in opstand is gekomen naar aanleiding van RE4, omdat de Spanjaarden destijds werden gedemoniseerd. Maar sommigen denken hier blijkbaar anders over.
Een beetje een flauw commentaar is dit. Spanjaarden zijn natuurlijk geen ras en ook geen gediscrimineerde minderheid. Sowieso is rascisme is nog steeds een probleem en ligt het stereotyperen o.b.v. huidskleur heel gevoelig in vele delen van de westerse wereld en daarbuiten. Dat men over dit onderwerp een discussie opent lijkt me dan ook niet meer dan "fair" en mag beantwoord worden met wat meer inhoudelijkere reflectie dan alleen "oh, maar de Spanjaarden klaagden toch ook niet?". Er is geen hetze richting RE5 gaande, maar er worden kritische vragen gesteld door sommigen: dat mag gewoon lijkt me.

Bekende gaming-bloggers als N'Gai Croal hebben trouwens een aantal interessante en genuanceerde beschouwingen gedaan over dit onderwerp die het lezen meer dan waard zijn.
Wat ik dan onzin vind is dat er eerst 9 (of ben ik er 1 vergeten ?) andere delen zijn uitgekomen die vol zaten met blanke zombies die werden kapot geschoten en daar word niks over gezegd nu komt er een deel met Afrikanen en opeens is het racistisch.

Als het nu het 10de deel was wat weer vol gekleurde mensen zat oke maar je kan het ook overdrijven.
Hetzelfde als Postal 2 dat homo's in opstand kwamen omdat er verwijfde mannen in rondliepen er liepen ook zat normale mensen rond zolang het in evenwicht is en niet overdreven naar 1 vlak drijft moeten ze niet zeuren.

Zijn er dan ook geen klachten over Far Cry 2 ? want die speelt zich in hetzelfde deel af.

Edit:
even snel in de kast gekeken maar kom tot nu toe op 11 delen al

[Reactie gewijzigd door HADES2001 op 4 augustus 2008 23:58]

Ik heb echt het idee dat, op beantherio na, niemand die op deze kwestie reageert de redenering van N'Gai Croal ook maar heeft gelezen?! Het gaat niet alleen om het feit dat er afrikanen in het spel zitten en zombies worden, maar het gaat een stuk dieper dan dat.

Lees dus alsjeblieft even wat erover gezegd wordt voordat je hierop reageert.

+1 voor beantherio
Is deze nieuwe versie nu eindelijk in first person??? de films die ze van de games gemaakt zijn, zijn wel tof...maar het 3rd person genre trekt mij gewoon niet zo...
Ik heb RE4:Wii en enkel shieten terwijl je still staat vind ik ook onnatuurlijk werken. Daarbij komt dat je niet kan strafen wat ook vrij onnatuurlijk werkt. Metroid Prime 3 deed het veel beter.

Ik hoop trouwens dat RE5 ook naar de Wii komt.
Het ontbreken van een strafe functie in Resi 4 is een heel bewuste keuze. Er is een build geweest waarin dat wel kon, maar daarmee werd het survival horror element behoorlijk ondermijnd. Schieten werd te makkelijk en de gameplay begon te veel te lijken op standaard FPS materiaal. Overleven moet het uitgangspunt zijn en niet het afschieten van zoveel mogelijk vijanden. Capcom heeft die mogelijkheid er dus weer uitgsloopt. Het bijkomende risico element levert allerlei zenuwslopende momenten op die je met een meer gestroomdlijnde besturing nooit had gehad.

Ben benieuwd naar deel 5, maar het is wel belangrijk om te weten dat niet Production Studio 4 van Capcom (die deel 4 maakte) aan deze titel werkt maar een heel ander team. Capcom heeft helaas de reputatie dat sequels verknald worden omdat men het nodig vond een winning team om te gooien of compleet in te wisselen, waaronder titels in de Resident Evil en Devil May Cry reeksen.
De spanning van een spel moet niet belemmerd worden door zijn besturing. Ik erger mij eraan als ik me niet kan bewegen hoe ik het wil, natuurlijk kan je niet vliegen en vooral niet 300km per uur lopen. Maar om nou niet te kunnen strafen maakt het wel erg vervelend.

In andere woorden. Ik kan me niet voorstellen dat de mogelijkheid om te strafen het horror element ondermijnd.
Als ik met niet vergis maakt deze game gebruik van een 3rd person view. Dan ziet strafen er altijd heel dom uit. En daarbij is strafen in principe al net zo onrealistisch als vliegen. Wanneer is dat laatste keer dat jij hebt gestrafed bijvoorbeeld? ;)

Ik snap wel dat het in een FPS gemeengoed is geworden maar dt betekent niet dat een game die hier niet aan doet bij voorbaat al gedoemd is te mislukken. De Resident Evil serie op de Playstation 1 was ook briljant. Hier was het echter meer het camerawerk dat het af en toe af liet weten. Hier was het juist het gebrek aan strafen wat voor meer spanning zorgde naar mijn idee.
Toevallig doe ik aan 15e eeuws re-enactment en was ik pas op een battle in frankrijk. Geloof me, je weet niet hoevaak je strafed in een gevecht.

Naast dat, strafen is er niet om zijwaards lopen te realiseren, maar meer om het hoofd te kunnen draaien tijdens het lopen.

Als ik strafe bij bijvoorbeeld UT dan loop ik nogsteeds dezelfde richting in als ik doe ik zonder strafen, allen draai ik de camera om te kijken of er niet iets komt.

Het gebrek zorgt inderdaad voor meer spanning, maar ik heb een gevoel dat dat voornamelijk gaat irriteren.
En daarbij is strafen in principe al net zo onrealistisch als vliegen
"Strafen" is helemaal niet onrealistisch. Mensen kunnen een bepaalde kant op lopen terwijl ze hun hoofd en zelfs volledige romp in een andere hoek gedraaid houden. Daarnaast kunnen mensen ook zijwaarts kijken, lopen en zijwaarts schieten. De gewrichten op (en boven) je bekken zitten er niet voor niets. Juist niet kunnen strafen is erg onrealistisch.
Zie jij een squad team op het moment dat ze een deuropening in moeten lopen in een (vuurwapen)gevaarlijke situatie al eerst naar de muur naast de deur kijken, zich vervolgens 90C omdraaien, rechtuit naar de deuropening lopen, zich weer 90C omdraaien in de deuropening (je bent dan al aan flarden geschoten b.t.w.), een stuk vooruitlopen om de deur door te komen, en zich daarna weer 90C omdraaien om de hoek om te komen?
Dat gaat in 1 beweging natuurlijk... en de enige manier om dat te simuleren is strafen... en dat is dan al beperkter dan wat een mens in het echt kan/zal doen. Desnoods maak je het strafen wat langzamer, maar het geheel weglaten zorgt i.m.o. juist voor een zeer onrealistische gameplay... ik zit in deze verlichte tijd eigenlijk niet meer te wachten op besturing ala Tombraider 1 ;)

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 4 augustus 2008 14:45]

In het echt erger me ik er ook aan als ik hordes zombies achter mij aan krijg en niet eindeloos kan rennen en ook niet zo goed kan schieten als in Soldier of Fortune 2. Dat maakt die zombies ook zo verdomd eng.
Het is maar als ik bijvoorbeeld om een hoek kom. Dan loop je voorbij de hoek en moet je eerst draaien. Dat kan ik verstaan dat dat is om een beetje te de spanning erin te houden ("staan er zombies voorbij de hoek?").

Zeer irritant is wel als ik door een gat in de muur moet schieten en de zombie net buiten mijn bereik loopt. In plaats van te strafen moet ik achteruit, draaien, vooruit, draaien en hopen dat hij niet weg gelopen is.

Ik heb de vorige RE's niet gespeeld, en ik speel hoofdzakelijk pc games, ik ben misschien daardoor wat beinvloedt.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 4 augustus 2008 11:20]

RE's 'geïnfecteerde mensen' lopen niet weg, ze kunnen namelijk niet lopen en blijven je steeds achtervolgen.
wel zuur dat ie niet voor de nintendo wii uitkomt.
wel zuur dat ie niet voor de nintendo wii uitkomt.
Naar aanleiding van mijn comment hieronder heb ik even rond gekeken en blijkbaar heeft een of andere hoge pief per ongeluk een Wii editie vermeld. Fingers Crossed =)

http://kotaku.com/5028022...ident-evil-5s-wii-release

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 4 augustus 2008 10:35]

Tja, als je de link volgt, lees je ook dat diegene waarschijnlijk in de war was met een andere game, ook van Capcom, maar dan op de Wii uit moet komen... :) En zelf zegt ie dat ie zich versprak, wat natuurlijk ook dubbelzijdig is:
Verspreken in de zin van je mond voorbij... Of je verspreken in de zin van dat je dingen door elkaar haalt... :)
wel zuur dat ie niet voor de nintendo wii uitkomt.
Vereist waarschijnlijk een totaal andere (beperktere) engine, net zoals bij die nieuwe starwars game. De Wii beschikt nu eenmaal bij lange na niet over de processing power die de 360 en PS3 rijk zijn, voor zowel graphics, physics als AI.
Niet alle dev's hebben zin om speciaal voor de Wii een aangepaste engine te devven ;)
Aangezien RE4 ook als een trein draait op de Wii, zou het me niet verbazen als RE5 het gewoon goed zal doen.
Daarnaast hoeft de Wii niet zulke hoge resoluties te ondersteunen als de xbox/ps3, waardoor ook die processing power niet altijd direct nodig is.
Sinds wanneer?..RE is begonnen op de PS1!
Bij de Wii gaat het om gameplay en niet om graphics, zul je toch wat langer naar blije driehoekjes en blokjes moeten kijken, de echte graphic monsters gaan toch naar de high end consoles.
Als ze het co-op gedeelte goed uitgewerkt hebben lijkt me dit een briljante game.

Echt goede co-op games zijn er maar weinig, maar volgens mij is hier best behoefte aan in de gamesmarkt.
Ziet er een beetje uit zoals Time Crisis
waarom doet deze screenshot aan iemand denken ? ( Mr.Pregnant )
In de filmpjes die ik totnutoe voorbij heb zien komen lijken alleen de graphics naar een hoger plan getild. De AI van de vijanden, de dynamiek van de omgeving e.d. lijkt nog precies gelijk aan RE4.

Verder hoop ik niet op al te veel stukken dat je iemand moet beschermen zoals met Ashley in 4. Ik wordt al nerveus genoeg als de zombies achter mij aan zitten ;)
Volgens mij hebben zombies volgens de meeste mythes weinig AI. Maar de meest versimpelde oerstam AI.
Als je super AI wilt moet je maar 'n Realisme modern warfare FPS spelen. Met US spacial forces tegen niet minder dan de Spetsnaz.. Dan mag je hoge tactische AI verwachten van NPC vijand en teammates.

In real life kiest defensie om verschillende reden om
Of 'n klein gemiddeld hoog getrainde eenheden en dito equipment.
Of 'n groot laag en goedkoop getrainde eenheden.

Dom tegenstander wordt gevaarlijk als ze in grote getalen of in cQC omgevingen voorkomen.

Die laaste massa charge aanval methode is vaak de optie voor evil naties of onwikkelings landen, die malen er niet om weer 'n blik soldaten open te gooien voor kanonnen voer. Zolang de vijand maar overrund wordt.

Domme AI wat past bij 'n zombie hoort in zo'n spel.
Rare computer AI bugs vallen daar niet onder.
* Voeg toe aan winkelmandje


nu nog wachten totdat ie ook daadwerkelijk te leveren is :D

RE4 grijs gespeeld, gaat nu gewoon weer gebeuren heb ik het idee.
vind de oude control scheme voor RE4 zo veel fijner
baal van de weg die men in heeft geslaan
vond die control scheme en camera stand, de horror feel ook meer complimenteren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True